2026-01-15, 18:31
Medlem
Gomsegels avatar
Efter 30 år med Volvo blev dom för dyra, nu är det sedan 2020 Lexus som gäller, har haft en Toyota (RAV4 hybrid) som andrabil tidigare bredvid Volvon och den har jämfört med Volvon inga kostnader i drift, service och när något ska lagas om det är något som ska lagas(?).

vill man ha välutrustade bilar blir det Lexus helt enkelt, driftsäkra och skön komfort. En riktigt skön asfaltsnötare.

RX450 Laddhybrid och den "gamla" RAV4an tar familjen genom vardagen
Citera
2026-01-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nja, du har långt ifrån samma körupplevelse i en Lexus som i exempelvis en BMW M5, sämre styrning, väghållning och sånna egenskaper.

Vill man jämföra touchscrens och liknande så ja.

Och om vi jämför med en Lexus LFA….?

Nu är det väl skapligt väsentligt att jämföra i alla fall hyfsat likartade modeller, och inte en ”lyxseglare” med den sportigaste modellen av annat märke. Någon annan av BMWs 5or eller 7or är väl mer vettigt att jämföra t ex en Lexus LS430 (eller vad aktuell modell nu heter)
Citera
2026-01-15, 21:21
Medlem
carminaburanas avatar
Farsan har en LC500, det finns en till i stan. (liten stad 30.000 inv)
Citera
2026-01-15, 21:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Mitt intryck av film och tv så verkar lexus ha slagit bra i USA. Inte lika stort i sverige.

Visst ser man dom i trafiken. Men man måste ju nästan leta efter dom de är ju höjden av anonymitet. I USA verkar man sälja fler suv som sticker ut.

Googlade: Lexus har drygt 2% marknadsandel i USA, under 0,9% i sverige.
Ja, amerikanarna gillar (eller gillade?) pimpade japanska bilmärken. När jag bodde där, det var i och för sig på 90-talet fanns ju, förutom Lexus, även Acura (Honda) och Infiniti (Nissan) vill jag minnas. Har för mig att de var rätt vanliga också där jag bodde (Dallas), särskilt Acura.

Här i Stockholm ser man väl Lexus rätt ofta ändå. Men det känns som de tappat lite på sistone, det håller jag med om.
Citera
2026-01-16, 09:01
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Lexus är en udda fågel

I Sverige är Toyota känt för småbilar och Lexus som är lite exklusivare, så många i Sverige har dålig koll på Toyotas utbud i övriga världen.

Toyota gör ju också GR, bättre än Ferrari och Lamborghini.

Man gör Century, som krossar Rolls Royce och Bentley.

Samt Mega Cruiser, som är fetare än Hummer.

Alltså, det är udda fåglar.
Senast redigerad av Stakeholder 2026-01-16 kl. 09:05.
Citera
2026-01-16, 09:37
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Är Lexus bilmärket för mig (och familjen) om jag ska flytta hem till Sverige? Körglädje för mig är att ha en vindruta, förstår inte alls vad det betyder och har aldrig nöjesåkt sedan halvåret efter man tog körkortet.

Det viktiga för mig är att ta mig från α till β, det ska vara pålitligt och servicekostnaderna så väl som värdeminskningen ska vara låga och förutsägbara. Om detta uppfylls så är pengarna för köpet ett mindre problem.
Citera
2026-01-16, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Är Lexus bilmärket för mig (och familjen) om jag ska flytta hem till Sverige? Körglädje för mig är att ha en vindruta, förstår inte alls vad det betyder och har aldrig nöjesåkt sedan halvåret efter man tog körkortet.

Det viktiga för mig är att ta mig från α till β, det ska vara pålitligt och servicekostnaderna så väl som värdeminskningen ska vara låga och förutsägbara. Om detta uppfylls så är pengarna för köpet ett mindre problem.

5000 om året i service, har gått ner 200,000 på 5 år men nu börjar det stabilisera sig. NX.

Beträffande pålitlighet så är det den bil ägarna är mest nöjd med samt den säkraste i rätt många undersökningar.

Sedanmodellerna är en poppis taxibil i Stockholm, men beträffande taxi vill du ha ett monster så är deras taxibuss för en och en halv miljon med flyplansstolar https://www.lexus.se/new-cars/lm din grej.

Det där och privatchafför skulle man ju ha.
Citera
2026-01-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
I Sverige är Toyota känt för småbilar och Lexus som är lite exklusivare, så många i Sverige har dålig koll på Toyotas utbud i övriga världen.

Därför gillar jag dem i alla fall
Citera
2026-01-16, 11:55
Medlem
Citat:

Du svänger dig med rejäla överdrifter ser jag….

Bättre att säga att de konkurrerar, för krossar så som du påstår gör de knappast.

Men helt klart udda fåglar som många europeer inte har en aning om att de existerar.

Och sen har faktiskt flera av de andra asiatiska märkena likande modeller på hemmaplan, som Toyota, som är nästan helt okända utanför hemländerna.
Citera
2026-01-16, 14:21
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jodå har kört flertalet Lexusmodeller, har en bekant som jobbar för dem.

Och visst är upplevelser av sakers varande subjektiva. Jag upplever större körglädje i ett flertal andra bilar. Även i långt billigare märken än Lexus.

OK, vi kan enas om att körglädje är subjektivt men tänk också på att en bil som hade detta när den var ny kan tappa mycket av körglädjen när den blir äldre och sliten. Där påstår jag att Lexus sticker ut, det enda som skiljer om du sätter dig i en nyare bil kontra en som fyllt 10 år är att nybilslukten är borta, finishen är fortfarande bättre än på de flesta bilar och under färden är avsaknaden av knirk, klonk, skrammel och andra oönskade ljud total. Sen tror jag också rostskyddet är mer omfattande på en Lexus, kan inte påminna mig att jag sett en kexig Lexus vilket inte direkt Toyota kan skryta med.

Lite OT men om man jämställer körglädje med att kunna accelerera snabbt eller att kunna ligga som ett strykjärn i kurvorna har jag redan ägt såna bilar när jag var yngre. Den ena var en Mitsubishi Colt Turbo med uppskruvat turbotryck. Totalt anonym liten japan men drog det mesta vid rödljusen, blev som en hästspark när turbon kickade in! Den andra en Miata. Inte lika kvick på gasen man man kunde hålla nästan vilken hastighet som helst på kurviga vägar utan att det kändes osäkert.

Och...ingen av dessa har inte varit speciellt dyra bilar.
Citera
2026-01-16, 15:35
Medlem
Citat:

Man hör ju i alla fall vem i denna tråden det är som blir påsatt av sin frus pojkvän i tvåan
Citera
2026-01-16, 15:40
Medlem
Ja, det där med körglädje är lite svävande.
Jag har ju haft äran att äga 2 rivaler, en BMW 325 och en Lexus IS 250, båda av årsmodell -06.
( Bilarna testades mot varandra 2006 av TV, där givetvis BMWn stod som segrare)
När man sätter sig i bilarna så är det ganska uppenbart att de egentligen inte är rivaler, BMWn är det sportigare, Lexusen det lugna, med mysiga alternativet.
BMWn är givetvis extrautrustad med de sportigare stolarna, tyvärr hade den som beställde bilen inte kryssat i justerbart svankstöd, så ryggen blir fort trött, men man sitter fint när det svänger.(originalstolarna är att jämföra med köksstolar)
Lexusens stol liknar mer en fåtölj, justerbar åt alla håll o kanter, och man sitter skapligt även när det svänger.
Båda klädda i skinn med olika känsla som nya, som gamla är det hål i BMWns sidokudde, Lexusens skinn blir bara finare o finare ju längre tiden går utan att gå sönder.

Nu börjar vi köra, BMWn är mera PÅ, känns lättare roligare, känslan i styrningen vassare, den raka sexan låter roligare fast Lexusens V6a är piggare på låga varv, men bilen maskerar detta, du får ingen känsla av att de här är nått kul, utan nått bekvämt.

Men vi får upp farten och börja svänga "vad fan hände nu ??" Vi upptäcker att den här lilla lastväxelreaktionen som BMW har i bakvagnen (även som ny) inte finns hos Lexus, inte ens fast bilen är snart 20 år gammal och gått 33.000 mil !!! Bakvagnen känns som svetsad fast i bilen.
Och styrningen, Jo den är ju variabel, så nu med farten uppe är den sylvass, du kan ta kurvor och rondeller med fart och precision du inte alls trodde när du först rullade iväg.

Men jag tror få om ens nån provat den saken, man köper inte en Lexus för att flänga runt kurvor, utan för att slippa problem och ändå åka bekvämt, och kanske diskret.
Själv bytte jag märke för att jag hatar motorer som läcker olja.
Men som tidigare skrivet i tråden, nyare Lexus modeller har jag inget intresse för, de är för fula/konstiga.
Inte nyare BMW heller, de är för dåliga.
Fan vet vad jag ska köpa när ISen ger upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in