2026-01-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
”Status.” För vem?

/AI

Nedvärderande uttryck om status kan ofta handla om den egna avundsjukan…

Status är dessutom väldigt subjektivt, och även om många utmålar status som nåt negativt, så är det ändå något som alla vill ha, på nåt sätt.
Citera
2026-01-15, 13:03
Medlem
Citat:
Det är samma extra lull-lull som drar upp priserna på andra premiumbilar, utöver märkets ”rykte” i sak. I slutändan handlar allt om lyckad marknadsföring.

/AI

Nja, du har långt ifrån samma körupplevelse i en Lexus som i exempelvis en BMW M5, sämre styrning, väghållning och sånna egenskaper.

Vill man jämföra touchscrens och liknande så ja.
Citera
2026-01-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du, flagga gärna offentligt med din okunnighet…

Och vad är fel menar du?
Citera
2026-01-15, 13:09
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Absolut, det förstår jag. Och det har såklart folk rätt att ha. Ingen är fri från att ha egna tyckanden. Men man kan väl försöka uttrycka mer sakligt och förnuftigt om detta, sina egna åsikter, än att kasta ur sig vad som kan upplevas som tvärsäkra påståenden som mest bara är tramsigt eller har direkta sakfel.

Absolut!
Citera
2026-01-15, 13:28
Medlem
Har kört Lexus i tio år, två bilar. Pendlar nio mil om dagen och har i princip aldrig några reparationskostnader, mer än någon enstaka slitagedel. Stor skillnad mot Toyota vad gäller stolar och ljudnivå.
Diskret bil för den som tryggt och bekvämt vill ta sig mellan punkt a och b utan krångel.
Citera
2026-01-15, 13:31
Medlem
Apropå status.

1961 köpte en BMW 700 Coupé.
En motorcykelbil tycket vissa.
Ett sämre alternativ till Isetta sa andra föraktfullt.
Jag hade "bilen" som pendlingsbil 2 x 5 mil varje dag, året runt, med Michelin X sommardäck.
Enda smolket i glädjebägaren var dynastarten vintertid.
Gällde vintertid att alltid parkera i nedförsbacke.
Värmekamrarna lindade/isolerade jag med bortåt hundra meter asbest garn(var inte farligt på den tiden).

Men så besökte jag och min BMW 700 12-timmarsloppet på Skarpnäck, utanför Stockholm 1962.
Efter 12 timmar så gick BMW 700 i mål som dubbelsegrare.
Man ställde upp med 2 bilar - och 2 bilar gick i mål.
Hur många "fabriksbilar" från Volvo och SAAB som ställde upp kan jag inte räkna till.
"PappIsak" var där med några 3-6r och Jojo.
Bosse Elmhorn och Hans Radedefalk med Wolseley 1500 och Riley Onepoinfive.
Och många många andra "privatister" som aspirerade på prissumman.

Banan, ett f d flygfält, hade formen av en vinkelhake.
Ändarna på banan var avlysta från publik - och det var väldigt förnuftigt uträknat.
För ju längre tiden gick, desto fler bilar klarade inte av att bromsa - utan fortsatte rakt fram.

När klockan klämtade att evenemanget var över stod, som tidigare skrivits, BMW 700 som dubbel totalsegrare.
Med tanke på hur mycket däck som brändes av de olika "stallen" så framstod det som märkligt att ingen av BMW-bilarna hade behövt byta till externa däck.
BMW hade cirkulerat däcken på bilarna så att de däck de startade med var samma däck de gick i mål med.

Vid utfarten från publikparkeringen hade jag svårt att ta mig fram.
"Alla" skulle fram och klappa bilen och ösa beröm över den - och mig????

DÅ var det minsann ingen motorcykelbil längre.

Det här vill jag kalla statushöjning!
Citera
2026-01-15, 13:35
Medlem
Lexus är en udda fågel
Citera
2026-01-15, 14:24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nja, du har långt ifrån samma körupplevelse i en Lexus som i exempelvis en BMW M5, sämre styrning, väghållning och sånna egenskaper.

För det första är det högst subjektivt. För den andra jämför du med en explicit sportmodell med tillhörande egenskaper.

/AI, BMW-ägare i över tjugo år.
Citera
2026-01-15, 14:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69

Körupplevelser är även dessa individuella och subjektiva. Vissa vill kanske ha hård fjädring, sänkt chassie och breda sulor för att kunna leka gokart på slingriga vägar och detta då på bekostnad av att bilen blir rätt stötig och känslig för gupp och annat vid vardagskörning så vad är "bra väghållning" egentligen? Lexus är "built for comfort, not for speed" och då är mjuk, precis men samtidigt följsam gång viktigare än att man kan köra i 70 knyck genom en rondell.
Sen är en M5 en ren prestandabil, dyr som stryk och byggd för aktiv och hård körning. Det är inte Lexus varumärke direkt. Jämför inte äpplen och päron.
Har du ens kört en Lexus? Den har inte mer touchscreens än vilken svennebil som helst idag, undantaget kineser och Tesla som i princip bara har sånt.

Det här med status är också en intressant sak. Vem sätter den flaggan? Brushorna runt Stureplan? Kändisar? Skvallerpressen? FB-trollen? Och som någon skrivit: status man suktar efter bottnar ofta i avund men jag ska erkänna att när jag var ung spoling så tänkte jag nog likadant.
Citera
2026-01-15, 15:23
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Att kalla Lexus för “en Toyota med annat emblem” är lika förenklat som att påstå att alla flygplan är bussar med vingar. Det bortser helt från varför produkter med gemensam grund ändå byggs olika.

Lexus tillverkas i egna fabriker eller på separata produktionslinor, med snävare toleranser i passform och montering än vanliga Toyota-modeller. Kvalitetskontrollerna är hårdare, inklusive slumpmässiga demonteringar för mätning och verifiering.

Utöver material och montering använder Lexus ofta andra infästningar och bussningar, särskilt för motor, drivlina och chassi. Motorfästen, subframe-infästningar och gummibussningar är kalibrerade för att minska vibrationer och resonanser.

Skillnaderna är inbyggda från början: mer ljudisolering, bättre materialval samt en helt annan chassi- och komfortkalibrering. Det här är inte eftermonterad lyx, utan tydliga konstruktionskrav.

Dessutom saknar många Lexus-modeller helt en direkt motsvarighet inom Toyota-programmet.

Det är väl dom att jämföra Skoda med Audi eller Porsche ungefär.
Citera
2026-01-15, 15:53
Medlem
Citat:
För det första är det högst subjektivt. För den andra jämför du med en explicit sportmodell med tillhörande egenskaper.

/AI, BMW-ägare i över tjugo år.

OK, säg en vanlig 520 då, jämfört med motsvarande Lexus.
Citera
2026-01-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Körupplevelser är även dessa individuella och subjektiva. Vissa vill kanske ha hård fjädring, sänkt chassie och breda sulor för att kunna leka gokart på slingriga vägar och detta då på bekostnad av att bilen blir rätt stötig och känslig för gupp och annat vid vardagskörning så vad är "bra väghållning" egentligen? Lexus är "built for comfort, not for speed" och då är mjuk, precis men samtidigt följsam gång viktigare än att man kan köra i 70 knyck genom en rondell.
Sen är en M5 en ren prestandabil, dyr som stryk och byggd för aktiv och hård körning. Det är inte Lexus varumärke direkt. Jämför inte äpplen och päron.
Har du ens kört en Lexus? Den har inte mer touchscreens än vilken svennebil som helst idag, undantaget kineser och Tesla som i princip bara har sånt.

Det här med status är också en intressant sak. Vem sätter den flaggan? Brushorna runt Stureplan? Kändisar? Skvallerpressen? FB-trollen? Och som någon skrivit: status man suktar efter bottnar ofta i avund men jag ska erkänna att när jag var ung spoling så tänkte jag nog likadant.

Jodå har kört flertalet Lexusmodeller, har en bekant som jobbar för dem.

Och visst är upplevelser av sakers varande subjektiva. Jag upplever större körglädje i ett flertal andra bilar. Även i långt billigare märken än Lexus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in