2026-01-16, 12:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det vet jag inte (livstidsstraff), men normalstraffet är mellan 10- 18 år för mord. Sedan får vi väl se hur omständigheterna är. Jag är ingen expert inom juridiken.

Brottsbalken:

"[K3]1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lag (2019:805)."

https://lagen.nu/1962:700#K3P1S1

Jag kan bara hoppas på att han åker dit på livstid, kanske för att det har varit förslaget, välplanerat och att styckningen varit målet?

Kan inte komma undan med att tänka att här finns groteska detaljer (som vad fanns i påsen?) och varför inte åka med alla kroppsdelar i skogen. Det var ju ändå en lång resa dit.

Citerar mig själv, eftersom jag idag läser om ett helt annat styckmord, där den dömde får livstid (och utvisning) för ett mord på sin kollega.

Mina fetingar.

"Mordet har enligt domstolen präglats av ”särskild förslagenhet” genom att Mirzayi har styckat kroppen."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankts-ha-styckat-kollega-dom-i-dag/

Nu hoppas jag att mordet och styckningen leder till livstid även i det här fallet. Kan inte tänka mig värre hantering av en mördad dotter.
Citera
2026-01-16, 12:40
Medlem
[quote=rubbergirl|94040606]
Hahah! Nja…
Han ”sökte hjälp” för han hade övervakad frigivning. Det tog ngt år innan han fick ett möte & då var övervakningen avslutad = han tappade ”motivationen” till hjälp när han inte hade ögonen på sig.

Vadå nja? Oavsett hur så gjorde han ju det men det tog över 1 år att få hjälpen.
Citera
2026-01-16, 12:42
Medlem
Citat:
Citerar mig själv, eftersom jag idag läser om ett helt annat styckmord, där den dömde får livstid (och utvisning) för ett mord på sin kollega.

Mina fetingar.

"Mordet har enligt domstolen präglats av ”särskild förslagenhet” genom att Mirzayi har styckat kroppen."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankts-ha-styckat-kollega-dom-i-dag/

Nu hoppas jag att mordet och styckningen leder till livstid även i det här fallet. Kan inte tänka mig värre hantering av en mördad dotter.

Ja! Den delade jag här tidigare idag! Säkerligen kommer straffet bli livstid! Alternativt slutenvård livet ut. Något annat kommer han aldrig att få!
Citera
2026-01-16, 12:47
Medlem
[quote=sylla|94042689]
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Hahah! Nja…
Han ”sökte hjälp” för han hade övervakad frigivning. Det tog ngt år innan han fick ett möte & då var övervakningen avslutad = han tappade ”motivationen” till hjälp när han inte hade ögonen på sig.

Vadå nja? Oavsett hur så gjorde han ju det men det tog över 1 år att få hjälpen.

Absolut att det är skämt att det tog över ett år men han var tvungen att söka dit när han blev frisläppt. Jag tror inte en sekund på att han sökte dit frivilligt. Hoppas att han hänger sig själv så sparar vi massa skattemedel.
Citera
2026-01-16, 12:50
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Här är klippet på radio om att Robin faktiskt sökte hjälp på kliniken Anova på Karolinska för att få hjälp med pedofilin efter han släpptes men inte fick någon adekvat hjälp eller behandling:

https://www.sverigesradio.se/artikel/den-misstankte-ronninge-mordaren-sokte-hjalp-for-sexuella-impulser

Staten måste ta meransvaret i detta fatala misslyckande.
Du får nog lyssna en gång till…

Inför den övervakade frigivningen togs kontakt med Anova. Inget konstigt då det ofta är ett krav med behandling vid övervakad frigivning.

Robins första möte med Anova är 1 1/2 år senare då han ff har övervakning. Två månader efter detta möte avslutas hans övervakning & han är på fri fot. Behandling avslutas oxå eftersom den inte utförs regelbundet (= han har dykt upp sporadiskt el. inte alls).

Hur kan detta bli statens fel? Förstår du inte att det är charader som allt annat? Han går med på behandling för att släppas ut - inte för han vill ha hjälp el tycker sitt beteende är fel.
När han sedan inte måste underkasta sig behandling (han är fri) så går han inte dit.

Det enda staten kan göra som behandlande insats för Robin är att erbjuda aktiv dödshjälp (som Breivik ville ha) men där är vi inte mentalt ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Läs ovan.
Senast redigerad av rubbergirl 2026-01-16 kl. 12:53.
Citera
2026-01-16, 13:01
Medlem
Citat:

Inför den övervakade frigivningen togs kontakt med Anova. Inget konstigt då det ofta är ett krav med behandling vid övervakad frigivning.

Robins första möte med Anova är 1 1/2 år senare då han ff har övervakning. Två månader efter detta möte avslutas hans övervakning & han är på fri fot. Behandling avslutas oxå eftersom den inte utförs regelbundet (= han har dykt upp sporadiskt el. inte alls).

Hur kan detta bli statens fel? Förstår du inte att det är charader som allt annat? Han går med på behandling för att släppas ut - inte för han vill ha hjälp el tycker sitt beteende är fel.
När han sedan inte måste underkasta sig behandling (han är fri) så går han inte dit.

Det enda staten kan göra som behandlande insats är att erbjuda aktiv dödshjälp (som Breivik ville ha) men där är vi inte mentalt ännu.

Läs ovan.

Ja det är ingen tvekan om att det är fullt otillräckligt och adekvat hjälp eller skydd för samhällets offer inte riktigt finns i nuvarande form.

Sen ditt sista stycke, kan man lägga till både genmanipulering och medicinsk som klinisk kastrering. Alternativen hopar sig.

Bara frivillig vård etc för denna typ av personer är fel i sig.
Senast redigerad av viperstyle 2026-01-16 kl. 13:19.
Citera
2026-01-16, 13:03
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preacher.
Absolut att det är skämt att det tog över ett år men han var tvungen att söka dit när han blev frisläppt. Jag tror inte en sekund på att han sökte dit frivilligt. Hoppas att han hänger sig själv så sparar vi massa skattemedel.
Ja, så är det. När personer som Robin söker hjälp & går i terapi är det för att få egna fördelar, inte för att bli hjälpta.
Citera
2026-01-16, 13:08
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han låg enligt förra sinnesundersökning under begåvningsmedel. Finns även andra undersökningar som visar på en viss överrepresentation hos vänsterhänta när det kommer till pedofili. Men det ska man nog ta med en nypa salt, trots att Robin ses slå in sin pinnkod med vänsterhanden på biltema från fup 2019 😅
Men gud vilken iakttagelseförmåga du har
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Anledningen till att han får spela playstation är faktiskt inte för att underhålla honom. Förutom en viss stimulans dom måste ha för att överhuvudtaget kunna utredas så ingår faktiskt spel i bedömningsprocessen. Har dom impulskontroll? Klarar dom av att förlora? Osv. Han var väl lite dålig förlorare eller vad stod det?
Oj vad han failade stort där

Citat:
Ursprungligen postat av hideousstrength
Det som nämns att familjen skulle ha ett juridiskt ombud är inte korrekt. Finns juridiskt ombud är det Robins. Jag vet inte om mamman, men resten av släkten har som jag nämnde tidigare tagit avstånd från Robin sedan länge. Jag tycker synd om dem, svårt att föreställa sig hur det känns att ha ett sådant monster som släkting. Hur lever man med det?
Nej alltså, det var en artikel i en "tidning" som helt uppenbart var fake, AI genererad rakt igenom.
Allt som stod i den stämde in med utredningen mot Tishko som hade styckmördat riktiga Wilma Andersson.
Bilden i bannern var dock på Robin, åklagaren på bilden har inte med Robins fall att göra och bilden på polisbilen var från ett mord på Gotland.

I den stod det Vilmas familjs juridiska ombud m.m.
Jag bemötte alla påståenden i artikeln med egna svar och frågor för att belysa att allt var fake.

Så det är inga som har sagt att Robins familj har det, det var AI artikeln som fick några att tro att det som stod i den var sant.

Mitt inlägg där jag bemöter artikeln: (under FETADE 3)
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)

Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678
Funderar på följande

Hur snabbt blir man ren efter direkt avslut med liknande mediciner, verkar märkligt, tar väl väldigt lång tid innan "normal"tillstånd inträder vid nedtrappning och ett direkt avbrott måste ge svåra biverkningar som gör resultatet osäkert vid bedömning. Nu vet jag inte om han tog medicin mot något, troligtvis inte.

Ja därför jag reagerade på det.

Det låter så fel på många punkter.

Begår man ett brott medans man följer sin medicinering borde man ju klassas som "frisk" vid brottet.
Och då borde rimligtvis utredningen göras med samma mediciner i kroppen.

Men om man då inte får sin medicin vid utredningen så borde ju symptomen från sin psykiska sjukdom komma tillbaka så att säga. Och som du säger, diverse biverkningar.

Och då kanske utredningen visar på att det är pga psykisk störning. Fast förövaren var "helt klar i huvudet" vid brottet.
Citera
2026-01-16, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja! Den delade jag här tidigare idag! Säkerligen kommer straffet bli livstid! Alternativt slutenvård livet ut. Något annat kommer han aldrig att få!

Gm i det länkade fallet, skyllde ju på målgan.
Kunde ändå bindas till brottet. Vet inget alls om det fallet, med det är ju det avgörande, att kunna bevisa utom rimligt tvivel att det var mord och att det är den åtalade som är den skyldige.

Om jag minns rätt har Robin erkänt att kroppsdelen (-arna) tillhör M*y. minns inte om han erkänt styckningen? Men han nekar väl till mord?

Får kolla igen när jag har tid, om ingen hinner före mig.

Edvin Gyllensvan ändrade sin histoia upprepade gånger allt eftersom bevisning lades fram. Slutligen handlade det om just mållgor i en allt mer invecklad och inte trovärdig historia, som tvingat honom att utföra morden på det äldre paret.

Han blev dock motbevisad.
Citera
2026-01-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ja, så är det. När personer som Robin söker hjälp & går i terapi är det för att få egna fördelar, inte för att bli hjälpta.

Ja, så fungerar en psykopat. Ingen utom en psykopat kan begå sådana fruktansvärda och hänsynslösa dåd och leva med det.
Citera
2026-01-16, 13:17
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

Det enda staten kan göra som behandlande insats för Robin är att erbjuda aktiv dödshjälp (som Breivik ville ha) men där är vi inte mentalt ännu.

Läs ovan.
Jag förstod direkt att det var "ett måste" för honom och att han inte skulle göra det frivilligt.

Men det jag själv reagerade över i artikeln var detta:

"I samband med frigivningen tog han kontakt med en mottagning vid Karolinska sjukhuset som erbjuder behandling för bland annat pedofili och oönskade sexuella impulser.

Efter drygt ett år fick han ett möte med mottagningen."

Visst, innerst inne vet jag väl hur läget ser ut men man vill väl inte inse den brutala sanningen..

Ett års väntetid!!
Måste vara en hel det peddos i kö, och sen alla där ute som inte sökt hjälp
Citera
2026-01-16, 13:25
Medlem
Citat:
Gm i det länkade fallet, skyllde ju på målgan.
Kunde ändå bindas till brottet. Vet inget alls om det fallet, med det är ju det avgörande, att kunna bevisa utom rimligt tvivel att det var mord och att det är den åtalade som är den skyldige.

Om jag minns rätt har Robin erkänt att kroppsdelen (-arna) tillhör M*y. minns inte om han erkänt styckningen? Men han nekar väl till mord?

Får kolla igen när jag har tid, om ingen hinner före mig.

Edvin Gyllensvan ändrade sin histoia upprepade gånger allt eftersom bevisning lades fram. Slutligen handlade det om just mållgor i en allt mer invecklad och inte trovärdig historia, som tvingat honom att utföra morden på det äldre paret.

Han blev dock motbevisad.

Ja precis han erkänner endast hantering av kroppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in