2026-01-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Intressant förtydligande. Finns det någon här som faktiskt har arbetat inom rättspsykiatrin med häktade/intagna och kan bekräfta hur likt det är Kriminalvårdens häkten i praktiken? Tänker främst på bemanning, ensamarbete och säkerhetsrutiner.

...Haha räcker det inte med mig? ;-)
Jag vill ju värna min anonymitet, men det är ju ingen hemlighet att jag är verksam i "rätts-branschen". Som exempel på likheter mellan Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska undersökningsavdelningar och Kriminalvården kan jag nämna:

-Den primära likheten är att häktade intagna som vistas på RMV:s rättspsykiatriska avdelningar går under LRV, LPT och Häkteslagen parallellt. Detta gör att Häkteslagens bestämmelser om ordnings- och säkerhetsbefogenheter är direkt tillämpliga på häktade som vistas där.

-Inskrivning där den häktade intagne tas in i ett inskrivningsrum och genomgår ytlig kroppsbesiktning, genomsökning med handdetektor samt kontroll av kläder, väskor/påsar och tillhörigheter.

-Möjlighet att avskilja intagna i sitt bostadsrum eller särskilda obs-celler. Till detta finns också särskilda observationsenheter likt Kriminalvårdens isoleringsavdelningar.

-Bostadsrummen är näst intill identiska med Kriminalvårdens bostadsrum (dvs utrustade med väggfast säng, bord, bänk, skrivbord, stol, hylla och TV).

-Man har en särskild upp- och inlåsningstid, likt Kriminalvården.

-Det är förbjudet att använda mobiltelefon eller dator för de intagna. Reglerna kring telefoni och besök fungerar ungefär likadant som på häktet - och det finns också möjlighet för RMV att övervaka besök.

-För att vara rustade för hot- och våldssituationer så utbildas personal i konflikthantering, självskydd och relevant lagstiftning. Till detta görs scenarioövningar för att öva praktiskt.

-Man har särskilda säkerhetssamordnare som ansvarar för säkerhetsarbetet, sammanställer och utreder incidenter osv. Man gör även säkerhetsbedömningar kring de intagna (t ex grad av risker bland de intagna samt bevakningsgrader 1-5).
Citera
2026-01-16, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomosexuellSkurk
Det kommer inte bli rättspsyk.
Inget är omöjligt?
Citera
2026-01-16, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag tänkte på detta också, men jag vill minnas att jag såg ett klipp från GM:s facebook där han spelar paintball och slänger sig väldigt aggressivt och målmedvetet på backen och fortsätter. Även om han inte är någon super-atlet så fick klippet mig faktiskt att tänka mig att han hade kunnat övermanna en ensam kvinna, så spinkig var han inte.
Jag laddade upp klippet jag syftade på: https://jumpshare.com/s/CM5UwKkpb618mmo1j0gG

När man kollar klippet på facebook så står det "Andersson" på tröjan, men det är inte lika synligt på klippet jag rippade.
Senast redigerad av lokalpatriot 2026-01-16 kl. 02:56.
Citera
2026-01-16, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
(...) Har inte koll exakt var dessa överfall på unga flickor skedde, förutom att dom skedde i just Bromma. Finns ings uppgifter ifall dessa överfall är uppklarade eller inte. Men det vore klokt att undersöka vad Robin sysslade med då dessa skedde. För det är ovanligt att en gm med Robins personlighet håller sig i flera år och sen slår till med ett styckmord. (...)

Kan vi komma på något exempel då en mördare har gått flera år utan aktivitet och sedan plötsligt slagit till med ett helt styckmord?
Kan minnas att ett antal av dom mer kända massmördarna i USA hade långa uppehåll, men då var det ju på grund av flytt eller giftermål t ex.

Verkar ju inte som att R har varken flyttat eller haft nån relation som tagit upp all hans tid och distraherat honom?
Citera
2026-01-16, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Seriöst??
Gör mig förbannad med.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-liv-pa--rattspsyk-egen-avdelning/

Ingen empati, ingen ångest, på gott humör....

Blir arg som ett barn...

Tänk att vara den vårdaren som blir satt att barnvakta och spela kort med den där.. Vilket arbetspass alltså!
Citera
2026-01-16, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Jag tror inte att någon rehabilitering är möjlig när det gäller Robin - för mig är han Robin tills den dag han ev gör en könskorrigerande operation! Han kommer att belasta samhället med höga kostnader för vård och uppehälle. Det retar mig.
Jag undrar varför ingen har föreslagit kastrering? Nu menar jag inte någon kemisk variant utan på kirurgisk väg. Så att säga på riktigt!
Vi plockar ju bort testiklarna på våra husdjur för att slippa oönskade beteenden. Varför kan inte kastrering komma på fråga när det gäller en komplett galen och livsfarlig individ?
Ett rimligt straff som även skulle garantera säkerheten för våra kvinnor och barn. Briljant idé.

Hur kan en kastrering vara ett rimligt straff och garantera säkerhet för kvinnor och barn menar du?
Jag gissar att det du menar är att det garanterar att hans gener inte sprids, och att du förespråkar utrensning som förintelsen faktiskt startade med?
Citera
2026-01-16, 06:42
Medlem
Så GM sökte hjälp för sexuella impulser

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1438954
Citera
2026-01-16, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Jobbade jour med vad?

El/vatten på kommunen.
Citera
2026-01-16, 07:02
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Så GM sökte hjälp för sexuella impulser
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1438954
Hahah! Nja…
Han ”sökte hjälp” för han hade övervakad frigivning. Det tog ngt år innan han fick ett möte & då var övervakningen avslutad = han tappade ”motivationen” till hjälp när han inte hade ögonen på sig.
Citat:
P4 Stockholms granskning av Kriminalvårdens handlingar visar att 26-åringen tog kontakt med mottagningen Anova vid Karolinska Universitetssjukhuset i samband med frigivningen, som erbjuder behandling för bland annat pedofili och oönskade sexuella impulser.
Lyssna på klippet:
https://www.sverigesradio.se/artikel/den-misstankte-ronninge-mordaren-sokte-hjalp-for-sexuella-impulser
Citera
2026-01-16, 07:16
Medlem
Det som nämns att familjen skulle ha ett juridiskt ombud är inte korrekt. Finns juridiskt ombud är det Robins. Jag vet inte om mamman, men resten av släkten har som jag nämnde tidigare tagit avstånd från Robin sedan länge. Jag tycker synd om dem, svårt att föreställa sig hur det känns att ha ett sådant monster som släkting. Hur lever man med det?
Citera
2026-01-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitarocken
Kan vi komma på något exempel då en mördare har gått flera år utan aktivitet och sedan plötsligt slagit till med ett helt styckmord?
Kan minnas att ett antal av dom mer kända massmördarna i USA hade långa uppehåll, men då var det ju på grund av flytt eller giftermål t ex.

Verkar ju inte som att R har varken flyttat eller haft nån relation som tagit upp all hans tid och distraherat honom?

Det finns, men uppehåll beror oftast på precis det du skriver. På rak arm tänker jag på Jeffrey Dahmer som slog till likt Robin i sena tonåren och därefter ett långt uppehåll. Han fick kämpa med sina impulser och kanaliserade dom på andra sätt, alkohol, fantasier och massa sex. Sen fanns även yttre omständigheter som försvårade mord och nekrofili. Han hade t.ex ingen egen bostad, och var delvis övervakad av fadern.
Citera
2026-01-16, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitarocken
Tänk att vara den vårdaren som blir satt att barnvakta och spela kort med den där.. Vilket arbetspass alltså!

Ja det är ju deras jobb. Oftast är dom skeva själva också pga vad dom jobbar med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in