Citat:
Jag håller med om att han ska beskyddas till att han är dömd. Självklart.
Däremot är ju ”rehabiliteringen” störtlöjligt. Vi lägger alldeles för mycket vikt vid ”värdet av mänskligt liv”. Hade det vart en hund som bet ett barn hade den varit död för länge sedan. Varför är det så stor skillnad på en mördare, en spritt språngande galen styckmördarpedofil? Varför ska han ”rehabiliteras”? I synnerhet när det inte finns några som helst bevis på att man kan ”rehabiliteras”. Vi har inte ens svar på varför han, eller någon som begår dylika brott, gör det från första början. Hur kan man då påstå att man kan bota det?
Däremot är ju ”rehabiliteringen” störtlöjligt. Vi lägger alldeles för mycket vikt vid ”värdet av mänskligt liv”. Hade det vart en hund som bet ett barn hade den varit död för länge sedan. Varför är det så stor skillnad på en mördare, en spritt språngande galen styckmördarpedofil? Varför ska han ”rehabiliteras”? I synnerhet när det inte finns några som helst bevis på att man kan ”rehabiliteras”. Vi har inte ens svar på varför han, eller någon som begår dylika brott, gör det från första början. Hur kan man då påstå att man kan bota det?
Skillnaden mellan en människa och hund tror jag du är vuxen nog att förstå, så vi behöver inte gå in på det. Det är väl också den skillnaden som gör att vi har en europakonvention som skyddar människor, men inte dysfunktionella hundar.
Huruvida det finns "bevis" eller inte vet jag inte. Men det finns iallafall statistik som säger att andelen återfall i sexualbrott endast är 4%. Pratar vi mord och/eller långa fängelsestraff så är statistiken tydlig med att ju längre straff man sitter, desto mindre är risken får återfall. Just mord har ju straffskalan 10-18 års fängelse (eller livstid) så där handlar det ju ALLTID om ett långt straff. Statistiken beträffande återfall i just mord visar att detta är oerhört ovanligt, det existerar knappt. Vill du ha ett svar på frågan "varför man skall rehabilitera mördare" så är det för att dom kan dömas till ett tidsbestämt straff, och döms dom till livstid så kan livstidsstraffet omvandlas, vilket alltså betyder att dom KAN komma ut. Med detta vid handen så antar jag att vi är överens om att vi inte vill att någonting liknande skall hända om/när dessa människor kommer ut?