2026-01-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Jag håller med om att han ska beskyddas till att han är dömd. Självklart.

Däremot är ju ”rehabiliteringen” störtlöjligt. Vi lägger alldeles för mycket vikt vid ”värdet av mänskligt liv”. Hade det vart en hund som bet ett barn hade den varit död för länge sedan. Varför är det så stor skillnad på en mördare, en spritt språngande galen styckmördarpedofil? Varför ska han ”rehabiliteras”? I synnerhet när det inte finns några som helst bevis på att man kan ”rehabiliteras”. Vi har inte ens svar på varför han, eller någon som begår dylika brott, gör det från första början. Hur kan man då påstå att man kan bota det?

Skillnaden mellan en människa och hund tror jag du är vuxen nog att förstå, så vi behöver inte gå in på det. Det är väl också den skillnaden som gör att vi har en europakonvention som skyddar människor, men inte dysfunktionella hundar.

Huruvida det finns "bevis" eller inte vet jag inte. Men det finns iallafall statistik som säger att andelen återfall i sexualbrott endast är 4%. Pratar vi mord och/eller långa fängelsestraff så är statistiken tydlig med att ju längre straff man sitter, desto mindre är risken får återfall. Just mord har ju straffskalan 10-18 års fängelse (eller livstid) så där handlar det ju ALLTID om ett långt straff. Statistiken beträffande återfall i just mord visar att detta är oerhört ovanligt, det existerar knappt. Vill du ha ett svar på frågan "varför man skall rehabilitera mördare" så är det för att dom kan dömas till ett tidsbestämt straff, och döms dom till livstid så kan livstidsstraffet omvandlas, vilket alltså betyder att dom KAN komma ut. Med detta vid handen så antar jag att vi är överens om att vi inte vill att någonting liknande skall hända om/när dessa människor kommer ut?
Citera
2026-01-15, 22:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Man tycker ju att han borde ha blivit galen och förstörd av att misslyckas och bli gripen pga detta mord, men han sover gott om nätterna, men han kan inte förlora i ett sällskapsspel??

Men kanske är sällskapsspelet som får bägaren att rinna över..

Att vara en dålig förlorare innebär väl att man känner sig misslyckad och att man har dålig självkänsla typ. Hur kan han inte känna likadant över att han blivit gripen… ??
Om det nu inte stämmer att han kletade bajs överallt haha. Han kanske har accepterat läget nu med playstation och balkong.

Det är väl därför man behöver ha en så lång undersökningsperiod, för att kunna utvärdera ett beteende.

Minns att "kocken" i tråden nämnde att Robin blivit jättearg en gång när han benämndes för pronomet han istället för hon.

Och det stämde med hur han ska ha reagerat även på den rättspykiatriska avdelningen. Han blev arg när han kallades i misstag för Robin.

Och visst, att han får ett utbrott vid ett brädspel, det kan naturligtvis vara bägaren som rinner över vid en pressad situation, likaväl som det kan handla om ett ok´moget beteende eller låg självkänsla.

Men mer adekvat beteende den första tiden, med tanke på allvaret i situationen; att vara misstänkt för detta allvarliga brott, och dessutom gjort detta allvarliga, det borde hos de flesta ge ångest, dålig aptit, sömproblem, panikkänslor, tanke på vad man har gjort, någon slags empati för offer, familj, sina egna anhöriga osv.
Citera
2026-01-15, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack. Man undrar ju lite över om dom sätter den bäste vårdaren på att spela mot honom, för att kunna studera Robin när han förlorar. Eller om spelet är riggat 😅.

Ja, haha, eller så har vårdaren spelat detta spel varenda dag, år ut, år in...alla förlorar mot h*n.

Det är väl inte helt otroligt att de har någon slags plan för hur man ska kunna se olika reaktioner, beteenden, sampel, klara konflikter, aktivitetsnivå, hantera olika dagliga rutiner, klara uppmaningar, krav, osv. Förutom förstås om man kan observera någon slags psykiatrisk diagnos, halucinationer, förvrängd verklighetsuppfattning, mm.
Citera
2026-01-15, 23:02
Medlem
riskybusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Man tycker ju att han borde ha blivit galen och förstörd av att misslyckas och bli gripen pga detta mord, men han sover gott om nätterna, men han kan inte förlora i ett sällskapsspel??

Men kanske är sällskapsspelet som får bägaren att rinna över..

Att vara en dålig förlorare innebär väl att man känner sig misslyckad och att man har dålig självkänsla typ. Hur kan han inte känna likadant över att han blivit gripen… ??
Om det nu inte stämmer att han kletade bajs överallt haha. Han kanske har accepterat läget nu med playstation och balkong.

Bra fråga. Jag skulle tro att om man har dålig självkänsla eller dåligt självförtroende så tänker man nog under spelets gång att man säkert inte kommer att vinna ändå, och är förberedd på förlust.
Så att bli rasande när man förlorar... Då har man nog en övertro på sig själv, och anser att man borde vinna, och har rätt att vinna, kombinerat med en stor dos barnslighet.
Undrar om han på allvar tror att han kommer vinna rättegången också, och bli fri igen.
Hur kan han annars sova så gott?? Han drömmer väl om sin stundande frihet och att ta revansch och bli pilot.
Citera
2026-01-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Håller absolut inte med i ditt resonemang som du säkert förstår. Det är alldeles för mycket lallande för dessa störda människor. Kan man ta livet av en annan människa och skända kroppen ska man fan inte kunna spela playstation!

Ok. Jag anser dock att denna frågan är lite större än huruvida man skall få spela just playstation eller inte...
Citera
2026-01-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Jag håller med om att han ska beskyddas till att han är dömd. Självklart.

Däremot är ju ”rehabiliteringen” störtlöjligt. Vi lägger alldeles för mycket vikt vid ”värdet av mänskligt liv”. Hade det vart en hund som bet ett barn hade den varit död för länge sedan. Varför är det så stor skillnad på en mördare, en spritt språngande galen styckmördarpedofil? Varför ska han ”rehabiliteras”? I synnerhet när det inte finns några som helst bevis på att man kan ”rehabiliteras”. Vi har inte ens svar på varför han, eller någon som begår dylika brott, gör det från första början. Hur kan man då påstå att man kan bota det?

Jag tror inte att någon rehabilitering är möjlig när det gäller Robin - för mig är han Robin tills den dag han ev gör en könskorrigerande operation! Han kommer att belasta samhället med höga kostnader för vård och uppehälle. Det retar mig.
Jag undrar varför ingen har föreslagit kastrering? Nu menar jag inte någon kemisk variant utan på kirurgisk väg. Så att säga på riktigt!
Vi plockar ju bort testiklarna på våra husdjur för att slippa oönskade beteenden. Varför kan inte kastrering komma på fråga när det gäller en komplett galen och livsfarlig individ?
Ett rimligt straff som även skulle garantera säkerheten för våra kvinnor och barn. Briljant idé.
Citera
2026-01-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, haha, eller så har vårdaren spelat detta spel varenda dag, år ut, år in...alla förlorar mot h*n.

Det är väl inte helt otroligt att de har någon slags plan för hur man ska kunna se olika reaktioner, beteenden, sampel, klara konflikter, aktivitetsnivå, hantera olika dagliga rutiner, klara uppmaningar, krav, osv. Förutom förstås om man kan observera någon slags psykiatrisk diagnos, halucinationer, förvrängd verklighetsuppfattning, mm.

Det är förståeligt att man blir irriterad över att en fånge/patient får en hel avdelning för sig själv, som sen sitter och spelar spel på dagarna. Men det är precis som du skriver, det ingår i utredningen, samt säkerställa hans säkerhet.
Citera
2026-01-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl därför man behöver ha en så lång undersökningsperiod, för att kunna utvärdera ett beteende.

Minns att "kocken" i tråden nämnde att Robin blivit jättearg en gång när han benämndes för pronomet han istället för hon.

Och det stämde med hur han ska ha reagerat även på den rättspykiatriska avdelningen. Han blev arg när han kallades i misstag för Robin.

Och visst, att han får ett utbrott vid ett brädspel, det kan naturligtvis vara bägaren som rinner över vid en pressad situation, likaväl som det kan handla om ett ok´moget beteende eller låg självkänsla.

Men mer adekvat beteende den första tiden, med tanke på allvaret i situationen; att vara misstänkt för detta allvarliga brott, och dessutom gjort detta allvarliga, det borde hos de flesta ge ångest, dålig aptit, sömproblem, panikkänslor, tanke på vad man har gjort, någon slags empati för offer, familj, sina egna anhöriga osv.

Man önskar att man var en fluga på väggen i hans lyxlägenhet…
Hade varit så intressant hur dom testar honom, för kan verkligen tänka mig att sällskapsspelen har ett syfte i utredningen.
Hade betalat mycket för att få se livesänt på honom 24/7 nu första veckorna iallafall….

Ja han hade ju knappt familj kvar iallafall.. kanske hann han ev acceptera läget lite att han skulle åka fast också iom tanke på hammaren och det, och kanske är han ändå nöjd med att han uppmärksammades och blev känd.. men åtminstone lite sömnproblem eller aptitlöshet skulle man iallafall tro att han led av..
Citera
2026-01-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Jag tror inte att någon rehabilitering är möjlig när det gäller Robin - för mig är han Robin tills den dag han ev gör en könskorrigerande operation! Han kommer att belasta samhället med höga kostnader för vård och uppehälle. Det retar mig.
Jag undrar varför ingen har föreslagit kastrering? Nu menar jag inte någon kemisk variant utan på kirurgisk väg. Så att säga på riktigt!
Vi plockar ju bort testiklarna på våra husdjur för att slippa oönskade beteenden. Varför kan inte kastrering komma på fråga när det gäller en komplett galen och livsfarlig individ?
Ett rimligt straff som även skulle garantera säkerheten för våra kvinnor och barn. Briljant idé.

Snarare amputera både armar och ben så han inte kan röra sig eller skada någon anan.
tror inte det räcker med att kastrera. Vi vet ju inte ens om han fortfarande är oskuld, så hans problem sitter nog mer i hjärnan än i bollarna. Men jag är inte emot förslaget heller!
Citera
2026-01-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Absurt att en påstådd bror ges exklusiv rätt att styra vad som får skrivas om styckmördarens bakgrund.

Oavsett bror, lika absurt att tro att jag ändrat inställning, precis som det är lika absurt att pedofiler alltid ser andra pedofiler som som offer när de själva var barn , för att skydda varann? 👎
Citera
2026-01-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kan skönja en allmän missuppfattning kring Rättspsykiatrin/Rättsmedicinalverket här i tråden. För man skall inte blanda ihop de "vanliga rättspsykiatriska avdelningarna" med de rättspsykiatriska avdelningarna som upptar (restriktions)häktade intagna. För dessa avdelningar är relativt lika Kriminalvårdens häktesavdelningar - just för att dom skall inrymma häktade intagna och kunna upprätthålla restriktionerna. Därför är det inte så stor skillnad som man kan tro.

Beträffande ensamarbete så undviker man nog det till varje pris när det gäller såhär pass sjuka, labila och förutsebara personer. Så det behöver vi nog inte vara oroliga över. När det gäller säkerhetsrutiner/bedömningar så är dom också relativt lika Kriminalvården. Exempelvis så är ju några av dessa intagna belagda med fängsel, precis som i Kriminalvården, vilket kräver både säkerhetsrutiner och extra bemanning.

Intressant förtydligande. Finns det någon här som faktiskt har arbetat inom rättspsykiatrin med häktade/intagna och kan bekräfta hur likt det är Kriminalvårdens häkten i praktiken? Tänker främst på bemanning, ensamarbete och säkerhetsrutiner.
Citera
2026-01-15, 23:53
Medlem
En av mina närmaste vänner jobbar som skötare på Helix rättspsykiatri. Hon har blivit rätt härdad med åren kan man lugnt säga. Passen de kör är ofta 12 timmar och överlag är det ett rätt chill jobb - framförallt nattetid. De är alltid minst 2 personer när de går in i den intagnas rum. Hon upplever, tyvärr, att många som kommer dit inte har minsta ångest över sitt våldsdåd och kan till och med skryta om det för personalen och blir liksom upphetsade att berätta mer i detalj vad de gjort.

Överlag är de flesta "helt ok" med att vara intagna då de känner större osäkerhet om de skulle behöva vistas i samhället och riskera hämndaktioner. De känner sig helt enkelt trygga med vetskapen att ingen kommer åt dem.

Min väninna konstaterar att sann ondska finns och ofta närmare än vi tror - lösa mitt i samhället innan brott begås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in