2026-01-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Är du säker på att du fått en betalningsanmärkning? Som jag förstår det är vissa fordringar man får hos KFM sekretessbelagda om de betalas i tid och inte upprepas inom en viss tid, t.ex. försening av CSN-betalning hanteras på det viset (åtminstone för ett par år sedan, när jag klantade mig och fick brev från KFM).

Vet inte hur det fungerar med restskatt och dylikt, men skulle kunna tänka mig att det fungerar likadant, att man kan betala dem i tid och skulden hamnar aldrig i det öppna registret.
Jag har minuc.se
Jag har 1 st Anmärkning som gallras december 2028
Citera
2026-01-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Du bekräftar exakt min poäng: Du (och många system) lever kvar i tron att en anmärkning automatiskt betyder att man är pank. Jag trodde detsamma som du till för en timme sen.

Fakta i mitt fall:
Min taxerade inkomst ligger en bra bit över snittet.
Skulden var ett administrativt misstag (statligt krav) som betalades direkt.
Min riskprognos hos UC är lägre idag (29%) med anmärkningen än vad den var i somras (78%) när jag hade 0 anmärkningar men 4 kreditförfrågningar.

Att jag inte kan ta saker på faktura på H&M stämmer inte. Jag köpte tex en mobil på kredit nyligen som betalades mot 30 dagars faktura
Ämnet var hur UC:s algoritm värderar faktisk risk. Och siffrorna ljuger inte: UC anser att det är 3 gånger farligare att söka lån ofta (förfrågningar) än att ha en enstaka betald anmärkning.

Att 'ekonomin inte är på topp' är en killgissning från din sida som UC:s data motbevisar. Jag har bättre kreditbetyg nu än innan anmärkningen, just för att förfrågningarna försvann. Det är det som är det intressanta här

Bullshit, din riskprognos var inte 78% endast pga 4 kreditupplysningar. Antingen måste det snarare varit 40 kreditupplysningar eller 4 kreditupplysningar + annat skit som tynger. Gör man för många kreditupplysningar inom 12 månader så sabbar du ditt kreditbetyg och du får inga lån, det är alltså inte EN enskild kreditupplysning eller låneansökan som förstör något för dig. Du har usel kreditvärdighet tyvärr och det är inte pga 4 kreditupplysningar.
Citera
2026-01-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Bullshit, din riskprognos var inte 78% endast pga 4 kreditupplysningar. Antingen måste det snarare varit 40 kreditupplysningar eller 4 kreditupplysningar + annat skit som tynger. Gör man för många kreditupplysningar inom 12 månader så sabbar du ditt kreditbetyg och du får inga lån, det är alltså inte EN enskild kreditupplysning eller låneansökan som förstör något för dig. Du har usel kreditvärdighet tyvärr och det är inte pga 4 kreditupplysningar.
Oj, du har helt enkelt fel i din analys av hur UC:s algoritmer fungerar i praktiken. Jag har rapporterna framför mig. Jag har sparat ner skärmdumpar för olika perioder 2024-2025.

Antal förfrågningar: 4 var fel men jag hade 8 förfrågningar (inte 40) under de senaste 12 månaderna vid tillfället för 78 % risk. Det som du missar är ackumulerad risk. Om man har en lägre taxerad inkomst (min var låg tillfälligt 2023) och samtidigt söker flera krediter på kort tid, skjuter risken i höjden. UC:s system tolkar det som ett akut behov av likviditet i förhållande till betalningsförmågan.

Inkomstlyftet: Det som sänkte min risk från 78 % till 29 % (trots anmärkningen) är att min deklarerade inkomst steg. När den nya inkomsten registrerades i somras ändrades kalkylen och särskilt när gamla förfrågningar löpt ut. En person med 400tkr+ i lön som betalar en skuld direkt är en helt annan riskprofil än någon med 200k som söker lån 8 ggr på 1 år.

Anyways, min poäng är: kreditvärdighet handlar inte längre bara om 'prickar' som förr. Det handlar om realtidsdata (dagsdata i alla fall), inkomst och statistiska sannolikheter.

Som jag skrev i trådstarten:
Före anmärkning 1 dec 2025: 475 poäng
Efter anmärkning idag: 464 poäng

Tapp: 11 poäng.
Slutsats: I mitt fall var en betalningsanmärkning (betald) värd 11 poäng. En enda kreditförfrågan var värd mer.
Senast redigerad av kalleuret2345 2026-01-16 kl. 00:41.
Citera
2026-01-16, 00:45
Medlem
Citat:
Oj, du har helt enkelt fel i din analys av hur UC:s algoritmer fungerar i praktiken. Jag har rapporterna framför mig. Jag har sparat ner skärmdumpar för olika perioder 2024-2025.

Antal förfrågningar: 4 var fel men jag hade 8 förfrågningar (inte 40) under de senaste 12 månaderna vid tillfället för 78 % risk. Det som du missar är ackumulerad risk. Om man har en lägre taxerad inkomst (min var låg tillfälligt 2023) och samtidigt söker flera krediter på kort tid, skjuter risken i höjden. UC:s system tolkar det som ett akut behov av likviditet i förhållande till betalningsförmågan.

Inkomstlyftet: Det som sänkte min risk från 78 % till 29 % (trots anmärkningen) är att min deklarerade inkomst steg. När den nya inkomsten registrerades i somras ändrades kalkylen och särskilt när gamla förfrågningar löpt ut. En person med 400tkr+ i lön som betalar en skuld direkt är en helt annan riskprofil än någon med 200k som söker lån 8 ggr på 1 år.

Anyways, min poäng är: kreditvärdighet handlar inte längre bara om 'prickar' som förr. Det handlar om realtidsdata (dagsdata i alla fall), inkomst och statistiska sannolikheter.

Som jag skrev i trådstarten:
Före anmärkning 1 dec 2025: 475 poäng
Efter anmärkning idag: 464 poäng

Slutsats: I mitt fall var en betalningsanmärkning (betald) värd 11 poäng. En enda kreditförfrågan var värd mer.

Precis som jag sa, det var alltså fler faktorer än enbart 4 kreditupplysningar. Vet du hur UC fungerar? Det är bara algoritmer och du sätts i statistiska kategorigrupper. Du är fortfarande mindre kreditvärdig med betalningsanmärkning tyvärr.
Citera
2026-01-16, 01:06
Medlem
Citat:
Jag fick just en betalningsanmärkning och såg framför mig 3 år av elände.

Så farligt var det inte. Jag har granskat min egen UC-historik det senaste året och hittat bevis för att den "binära" rädslan för anmärkningar är totalt föråldrad. Siffrorna i UC:s egen riskmodell berättar en helt annan story än vad vi fått lära oss.

Läge 1: "Kreditdöd" pga förfrågningar I somras låg jag risigt till. Mitt UC-score var nere på ca 343 (Svag) och min riskprognos var skyhög, 78 %. Jag hade inga anmärkningar eller skuldsaldo. Det enda jag hade var vanliga kreditförfrågningar.

Läge 2: När de här förfrågningarna gallrades (passerade 12 månader) i höstas hände något sjukt. Mitt betyg studsade upp från 343 till ca 470 på en enda månad. Det är en ökning på över 120 poäng. Alltså var varje enskild förfrågan värd ca 30 poäng i straffavgift.

Läge 3: "Smällen" som inte kändes Runt årsskiftet fick jag en betalningsanmärkning (statligt återkrav på ca 35k, som jag betalade direkt). Enligt gammal logik borde jag åkt ner i källaren igen. Men kolla poängtappet:

Före anmärkning: ca 475 poäng
Efter anmärkning: ca 464 poäng

Slutsats: I mitt fall var en betalningsanmärkning (betald) värd 11 poäng. En enda kreditförfrågan var värd 30 poäng

Enligt UC:s egen algoritm är alltså en anmärkning bara en tredjedel så farlig som en vanlig låneansökan! Datorn fattar att en person med stabil ekonomi som gör ett misstag är en lägre risk än någon som söker krediter stup i kvarten.

Frågan är om du har fått en betalningsanmärkning öht. Det skall rätt mycket till för att man skall få betalningsanmärkning, det skall till inkasso och vidare till kronofogden och inte ens då får man betalningsanmärkning om man betalar snart. Visst för skulder till staten kan det gå snabbare, men det kräver att man upprepar slarvet. Är det bara en gång så skall det samma runda som för en privat skuld.

Jag har svårt att se någon som blir imponerad av din kreditvärdighet om du har varit hos kronofogden och dessutom bara lallat på som om inget hade hänt...

Vad gäller UC's siffra så är det inte UC som ger dig några lån så vad UC tycker har rätt lite med hur en långivare tänker
Citera
2026-01-16, 02:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Vad spelar dina poäng för roll tror du?

Inte så farligt? Beror väl på vad du tänkt göra i livet de kommande tre åren? Eftersom du fått en betalningsanmärkning verkar inte din ekonomi vara på topp?

Med en betalningsanmärkning kan du inte ta ett pillekvitt mot faktura, det är förskottsbetalning som gäller, överallt. Med en betalningsanmärkning kan du inte ingå i något avtal/abonnemang alls (utom el), ej få lån, ej stå på ett hyreskontrakt utan borgenär (utom vissa kommunala fastighetsbolag, förutsatt att du har en fast inkomst).

Men grymt killen, att du ser det positivt. Ha tre kula år!

Jag föreslår att du tar reda på vad borgenär betyder.
Citera
2026-01-16, 06:24
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Ja, de tittar nog på många grejer. Så gör du det upprepade gånger kan det säkert bli annorlunda. I slutändan så handlar det väl om förtroende.
Jag skulle vilja säga de kollar många parimetrar. Lön, bostad, banklån för bostad osv
Citera
2026-01-16, 07:30
Medlem
Till skillnad från privata fordringar så lämnas statens fordringar över till Kronofogden nästan omedelbart om de inte betalas. Det är alltså betydligt enklare att få en ”betalningsanmärkning” pga skulder till staten.

Dock är en enskild sådan ”statlig” anmärkning hemlig och delas inte med kreditupplysningsföretagen om du inte får flera. Det är troligtvis därför din anmärkning inte syns vid kreditupplysningar.
Citera
2026-01-16, 07:51
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag föreslår att du tar reda på vad borgenär betyder.

Jag vet vad borgenär är, skrev fel i all hast. Givetvis menade jag borgensman, men, det visste du ju.
Citera
2026-01-16, 07:54
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
UC Score, hört talas om det ? Kreditvärdighet.
Den ändras minimalt (typ ej mätbart) i vissa sammanhang tex om man får en (1) allmänt mål skuld och betalar inom 14 dagar. Vem vet kanske tom kreditvärdighet blir ännu bättre ju högre skulden är som man effektivt kan reglera så vilket tyder på god ordning.

Så... det jag försöker säga är att betalningsanmärkning 2026 är ofta något helt annat än 1986. Vi måste alla hänga med (nåja inte alla kanske)

Som sagt, du är antingen ett troll, eller klassiskt dum i huvudet. Alla vet, att med en betalningsanmärkning, så är du mer eller mindre utesluten att få handla mot faktura och på kredit, får ej ta abonnemang, ej hyra lgh utan borgensman. Detta vet alla som slutfört grundskolan. En betalningsanmärkning 2026 är tuffare än om du hade den 1986, av flertalet skäl, det hade du vetat, om du haft annat än sågspån mellan öronen. Läs på.

Som jag påpekade redan i mitt andra mejl, och som nu även andra påpekat, så har du sannolikt inte ens fått en betalningsanmärkning. Men, du har ju med all önskvärd tydlighet visat, att du inte riktigt "är med i matchen", därav har du trott, att du fått en betalningsanmärkning. Bara för att en summa gått till KFM innebär det inte att du FÅR/HAR en anmärkning. Ditt obildade spån.
Senast redigerad av PiffEllerPuff 2026-01-16 kl. 08:03.
Citera
2026-01-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy

Det räcker med en 'blank' kreditrfrågan från ett inkassobolag(sista steget innan inkassobolaget skickar skuld till KFM) för att förstöra.ett betyg
Citera
2026-01-16, 09:21
Medlem
Citat:
Jag fick just en betalningsanmärkning och såg framför mig 3 år av elände.

Så farligt var det inte. Jag har granskat min egen UC-historik det senaste året och hittat bevis för att den "binära" rädslan för anmärkningar är totalt föråldrad. Siffrorna i UC:s egen riskmodell berättar en helt annan story än vad vi fått lära oss.

Läge 1: "Kreditdöd" pga förfrågningar I somras låg jag risigt till. Mitt UC-score var nere på ca 343 (Svag) och min riskprognos var skyhög, 78 %. Jag hade inga anmärkningar eller skuldsaldo. Det enda jag hade var vanliga kreditförfrågningar.

Läge 2: När de här förfrågningarna gallrades (passerade 12 månader) i höstas hände något sjukt. Mitt betyg studsade upp från 343 till ca 470 på en enda månad. Det är en ökning på över 120 poäng. Alltså var varje enskild förfrågan värd ca 30 poäng i straffavgift.

Läge 3: "Smällen" som inte kändes Runt årsskiftet fick jag en betalningsanmärkning (statligt återkrav på ca 35k, som jag betalade direkt). Enligt gammal logik borde jag åkt ner i källaren igen. Men kolla poängtappet:

Före anmärkning: ca 475 poäng
Efter anmärkning: ca 464 poäng

Slutsats: I mitt fall var en betalningsanmärkning (betald) värd 11 poäng. En enda kreditförfrågan var värd 30 poäng

Enligt UC:s egen algoritm är alltså en anmärkning bara en tredjedel så farlig som en vanlig låneansökan! Datorn fattar att en person med stabil ekonomi som gör ett misstag är en lägre risk än någon som söker krediter stup i kvarten.

Vad har du för taxerad inkomst av tjänst? Har du låg taxerad inkomst typ 0-200.000 så jämförs du med andra i den inkomstgruppen och de människorna har ofta betalningsanmärkningar därför gör inte en anmärkning så mycket för betyget.

Har sett exempel på folk som har inkomst av tjänst på över 1 miljon utan anmärkningar , de får skitbetyg iallafall för de har blancolån saknar fastigheter högt underskott av kapital, de är "sämst i klassen" för de jämförs med folk som har liknande inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in