Citat:
Ursprungligen postat av
winstoncheesy
Bullshit, din riskprognos var inte 78% endast pga 4 kreditupplysningar. Antingen måste det snarare varit 40 kreditupplysningar eller 4 kreditupplysningar + annat skit som tynger. Gör man för många kreditupplysningar inom 12 månader så sabbar du ditt kreditbetyg och du får inga lån, det är alltså inte EN enskild kreditupplysning eller låneansökan som förstör något för dig. Du har usel kreditvärdighet tyvärr och det är inte pga 4 kreditupplysningar.
Oj, du har helt enkelt fel i din analys av hur UC:s algoritmer fungerar i praktiken. Jag har rapporterna framför mig. Jag har sparat ner skärmdumpar för olika perioder 2024-2025.
Antal förfrågningar: 4 var fel men jag hade 8 förfrågningar (inte 40) under de senaste 12 månaderna vid tillfället för 78 % risk. Det som du missar är ackumulerad risk. Om man har en lägre taxerad inkomst (min var låg tillfälligt 2023) och samtidigt söker flera krediter på kort tid, skjuter risken i höjden. UC:s system tolkar det som ett akut behov av likviditet i förhållande till betalningsförmågan.
Inkomstlyftet: Det som sänkte min risk från 78 % till 29 % (trots anmärkningen) är att min deklarerade inkomst steg. När den nya inkomsten registrerades i somras ändrades kalkylen och särskilt när gamla förfrågningar löpt ut. En person med 400tkr+ i lön som betalar en skuld direkt är en helt annan riskprofil än någon med 200k som söker lån 8 ggr på 1 år.
Anyways, min poäng är: kreditvärdighet handlar inte längre bara om 'prickar' som förr. Det handlar om realtidsdata (dagsdata i alla fall), inkomst och statistiska sannolikheter.
Som jag skrev i trådstarten:
Före anmärkning 1 dec 2025: 475 poäng
Efter anmärkning idag: 464 poäng
Tapp: 11 poäng.
Slutsats: I mitt fall var en betalningsanmärkning (betald) värd 11 poäng. En enda kreditförfrågan var värd mer.