2026-01-15, 22:45
Medlem
Jag fick just en betalningsanmärkning och såg framför mig 3 år av elände.

Så farligt var det inte. Jag har granskat min egen UC-historik det senaste året och hittat bevis för att den "binära" rädslan för anmärkningar är totalt föråldrad. Siffrorna i UC:s egen riskmodell berättar en helt annan story än vad vi fått lära oss.

Läge 1: "Kreditdöd" pga förfrågningar I somras låg jag risigt till. Mitt UC-score var nere på ca 343 (Svag) och min riskprognos var skyhög, 78 %. Jag hade inga anmärkningar eller skuldsaldo. Det enda jag hade var vanliga kreditförfrågningar.

Läge 2: När de här förfrågningarna gallrades (passerade 12 månader) i höstas hände något sjukt. Mitt betyg studsade upp från 343 till ca 470 på en enda månad. Det är en ökning på över 120 poäng. Alltså var varje enskild förfrågan värd ca 30 poäng i straffavgift.

Läge 3: "Smällen" som inte kändes Runt årsskiftet fick jag en betalningsanmärkning (statligt återkrav på ca 35k, som jag betalade direkt). Enligt gammal logik borde jag åkt ner i källaren igen. Men kolla poängtappet:

Före anmärkning: ca 475 poäng
Efter anmärkning: ca 464 poäng

Tapp: 11 poäng.
Slutsats: I mitt fall var en betalningsanmärkning (betald) värd 11 poäng. En enda kreditförfrågan var värd 30 poäng

Enligt UC:s egen algoritm är alltså en anmärkning bara en tredjedel så farlig som en vanlig låneansökan! Datorn fattar att en person med stabil ekonomi som gör ett misstag är en lägre risk än någon som söker krediter stup i kvarten.
Citera
2026-01-15, 22:54
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Vad spelar dina poäng för roll tror du?

Inte så farligt? Beror väl på vad du tänkt göra i livet de kommande tre åren? Eftersom du fått en betalningsanmärkning verkar inte din ekonomi vara på topp?

Med en betalningsanmärkning kan du inte ta ett pillekvitt mot faktura, det är förskottsbetalning som gäller, överallt. Med en betalningsanmärkning kan du inte ingå i något avtal/abonnemang alls (utom el), ej få lån, ej stå på ett hyreskontrakt utan borgenär (utom vissa kommunala fastighetsbolag, förutsatt att du har en fast inkomst).

Men grymt killen, att du ser det positivt. Ha tre kula år!
Senast redigerad av PiffEllerPuff 2026-01-15 kl. 22:57.
Citera
2026-01-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Vad spelar dina poäng för roll tror du?

Inte så farligt? Beror väl på vad du tänkt göra i livet de kommande tre åren? Eftersom du fått en betalningsanmärkning verkar inte din ekonomi vara på topp?

Med en betalningsanmärkning kan du inte ta ett pillekvitt mot faktura, det är förskottsbetalning som gäller, överallt. Med en betalningsanmärkning kan du inte ingå i något avtal/abonnemang alls (utom el), ej få lån, ej stå på ett hyreskontrakt utan borgenär (utom vissa kommunala fastighetsbolag, förutsatt att du har en fast inkomst).

Men grymt killen, att du ser det positivt. Ha tre kula år!
Du bekräftar exakt min poäng: Du (och många system) lever kvar i tron att en anmärkning automatiskt betyder att man är pank. Jag trodde detsamma som du till för en timme sen.

Fakta i mitt fall:
Min taxerade inkomst ligger en bra bit över snittet.
Skulden var ett administrativt misstag (statligt krav) som betalades direkt.
Min riskprognos hos UC är lägre idag (29%) med anmärkningen än vad den var i somras (78%) när jag hade 0 anmärkningar men 4 kreditförfrågningar.

Att jag inte kan ta saker på faktura på H&M stämmer inte. Jag köpte tex en mobil på kredit nyligen som betalades mot 30 dagars faktura
Ämnet var hur UC:s algoritm värderar faktisk risk. Och siffrorna ljuger inte: UC anser att det är 3 gånger farligare att söka lån ofta (förfrågningar) än att ha en enstaka betald anmärkning.

Att 'ekonomin inte är på topp' är en killgissning från din sida som UC:s data motbevisar. Jag har bättre kreditbetyg nu än innan anmärkningen, just för att förfrågningarna försvann. Det är det som är det intressanta här
Citera
2026-01-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
"Smällen" som inte kändes Runt årsskiftet fick jag en betalningsanmärkning (statligt återkrav på ca 35k, som jag betalade direkt
...

Enligt UC:s egen algoritm är alltså en anmärkning bara en tredjedel så farlig som en vanlig låneansökan! Datorn fattar att en person med stabil ekonomi som gör ett misstag är en lägre risk än någon som söker krediter stup i kvarten.
Kan det faktum att du betalde direkt efter anmärkningen ha med saken att göra, tro?

Förmodligen så tar de betalningsförmågan i beaktning..? Nu har jag aldrig tagit ett lån eller kredit själv, men allt annat vore väl ganska sinnessjukt?

Att folk kan missa en betalning då och då men ändå kunna betala utan problem är förmodligen någonting de är medvetna om.
Senast redigerad av Ballooong 2026-01-15 kl. 23:20.
Citera
2026-01-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Kan det faktum att du betalde direkt ha med saken att göra tro?
Ja jag tror det. Jag betalade efter 13 dagar !
Helt chockad. Trodde jag var belagd med betalningsanmärkning och karantän nu 36 månader men icke. Ingen mätbar skillnad i de flesta fall.
Citera
2026-01-15, 23:16
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Du bekräftar exakt min poäng: Du (och många system) lever kvar i tron att en anmärkning automatiskt betyder att man är pank. Jag trodde detsamma som du till för en timme sen.

Fakta i mitt fall:
Min taxerade inkomst ligger en bra bit över snittet.
Skulden var ett administrativt misstag (statligt krav) som betalades direkt.
Min riskprognos hos UC är lägre idag (29%) med anmärkningen än vad den var i somras (78%) när jag hade 0 anmärkningar men 4 kreditförfrågningar.

Att jag inte kan ta saker på faktura på H&M stämmer inte. Jag köpte tex en mobil på kredit nyligen som betalades mot 30 dagars faktura
Ämnet var hur UC:s algoritm värderar faktisk risk. Och siffrorna ljuger inte: UC anser att det är 3 gånger farligare att söka lån ofta (förfrågningar) än att ha en enstaka betald anmärkning.

Att 'ekonomin inte är på topp' är en killgissning från din sida som UC:s data motbevisar. Jag har bättre kreditbetyg nu än innan anmärkningen, just för att förfrågningarna försvann. Det är det som är det intressanta här

Jag vet inte vad som gäller om skulden var ett misstag och den rättades till ögonblickligen, då bör du ju heller inte få en "prick" och betalningsanmärkning? Men, får du en betalningsanmärkning, och när den är etablerad, är det lite skit samma, i princip alla företag nekar dig all form av kredit (mot faktura) om du har en betalningsanmärkning. Att du ändå har en normal lön, skiter i princip alla företagare i, de fokuserar på din betalningsanmärkning. I vissa enskilda fall, kan du beviljas, men det är ytterst få.

Oklart om du har en anmärkning eller inte, du svävar ut i dina inlägg, tyvärr. Men, har du en anmärkning, lär du tämligen snart blir varse om vilka problem du har framför dig de tre kommande åren.

Killgissar? Tja, det framkom ingenstans i din trådstart att skulden var ett misstag? Så, givetvis antar jag att din ekonomi inte är på topp eftersom du fått en betalningsanmärkning? Hur står det till i hjärnkontoret?
Citera
2026-01-15, 23:18
Medlem
Citat:
Helt chockad. Trodde jag var belagd med betalningsanmärkning och karantän nu 36 månader men icke. Ingen mätbar skillnad i de flesta fall.
Ja, de tittar nog på många grejer. Så gör du det upprepade gånger kan det säkert bli annorlunda. I slutändan så handlar det väl om förtroende.
Citera
2026-01-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Ja, de tittar nog på många grejer. Så gör du det upprepade gånger kan det säkert bli annorlunda. I slutändan så handlar det väl om förtroende.
Aldrig hört talas om att en betalningsanmärkning kunde betyda i praktiken = 0
Du visste det alltså utan att säga nåt
Citera
2026-01-15, 23:23
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som gäller om skulden var ett misstag och den rättades till ögonblickligen, då bör du ju heller inte få en "prick" och betalningsanmärkning? Men, får du en betalningsanmärkning, och när den är etablerad, är det lite skit samma, i princip alla företag nekar dig all form av kredit (mot faktura) om du har en betalningsanmärkning. Att du ändå har en normal lön, skiter i princip alla företagare i, de fokuserar på din betalningsanmärkning. I vissa enskilda fall, kan du beviljas, men det är ytterst få.

Oklart om du har en anmärkning eller inte, du svävar ut i dina inlägg, tyvärr. Men, har du en anmärkning, lär du tämligen snart blir varse om vilka problem du har framför dig de tre kommande åren.

Killgissar? Tja, det framkom ingenstans i din trådstart att skulden var ett misstag? Så, givetvis antar jag att din ekonomi inte är på topp eftersom du fått en betalningsanmärkning? Hur står det till i hjärnkontoret?
Du fortsätter att gissa medan jag presenterar kvitton.

Kredit nekas INTE: Jag köpte en mobil på faktura den 10 december. Anmärkningen registrerades den 4 december. Jag blev alltså beviljad kredit av ett modernt bolag samtidigt som jag hade en aktiv anmärkning. De såg min inkomst på över 400tkr+ och min UC-score och gjorde en logisk bedömning istället för att stirra sig blinda på betalnigsanmärkningen. Det som gör det extra lustigt är att betalningsanmärkningen reggades 4 december, mobilen köptes 10 dec och skulden betalades 17 december.

Okunskap om statliga mål: Vid statliga återkrav (A-mål) kommer anmärkningen direkt vid registrering hos KFM, till skillnad från privata fakturor. Jag betalade hela beloppet (ca 23 500 kr) den 15 december, långt innan KFM:s egen deadline gick ut. Det bevisar att likviditeten finns men att det skett ett administrativt fel.

Hjärnkontoret: I mitt hjärnkontor råder ordning och reda baserat på data. I ditt verkar det mest finnas telefonsamtal från 80-talet som ringde.

Du får gärna tro att jorden är platt och att anmärkningar är 'binära', men verkligheten (och mitt kvitto) säger något annat
Citera
2026-01-15, 23:28
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Är du säker på att du fått en betalningsanmärkning? Som jag förstår det är vissa fordringar man får hos KFM sekretessbelagda om de betalas i tid och inte upprepas inom en viss tid, t.ex. försening av CSN-betalning hanteras på det viset (åtminstone för ett par år sedan, när jag klantade mig och fick brev från KFM).

Vet inte hur det fungerar med restskatt och dylikt, men skulle kunna tänka mig att det fungerar likadant, att man kan betala dem i tid och skulden hamnar aldrig i det öppna registret.
Citera
2026-01-15, 23:30
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Orkar inte läsa ditt trams. Dina inlägg ger ingen helhet omkring din situation, berättar heller inte hela sanningen. Du tramsar. Ägnar dig dessutom åt personangrepp när du får sanningen serverad på silverfat.

Lev gärna i ett parallellt universum. Har du en betalningsanmärkning, oavsett hur den tillkommit, är du mer eller mindre fucked de kommande tre åren omkring att handla mot faktura över nätet, ingå avtal/abonnemang och hyra bostad utan borgenär. Så ligger landet i Sverige. Du verkar ha missuppfattat mycket i livet, antagligen därför du sitter med skägget i brevlådan och en anmärkning.

Jag önskar dig tre festliga år framöver med en mycket begränsad tillvaro, om du har en betalningsanmärkning. Lycka till med din vardag. Du verkar lite....tja.
Citera
2026-01-16, 00:14
Medlem
Citat:
Orkar inte läsa ditt trams. Dina inlägg ger ingen helhet omkring din situation, berättar heller inte hela sanningen. Du tramsar. Ägnar dig dessutom åt personangrepp när du får sanningen serverad på silverfat.

Lev gärna i ett parallellt universum. Har du en betalningsanmärkning, oavsett hur den tillkommit, är du mer eller mindre fucked de kommande tre åren omkring att handla mot faktura över nätet, ingå avtal/abonnemang och hyra bostad utan borgenär. Så ligger landet i Sverige. Du verkar ha missuppfattat mycket i livet, antagligen därför du sitter med skägget i brevlådan och en anmärkning.

Jag önskar dig tre festliga år framöver med en mycket begränsad tillvaro, om du har en betalningsanmärkning. Lycka till med din vardag. Du verkar lite....tja.
UC Score, hört talas om det ? Kreditvärdighet.
Den ändras minimalt (typ ej mätbart) i vissa sammanhang tex om man får en (1) allmänt mål skuld och betalar inom 14 dagar. Vem vet kanske tom kreditvärdighet blir ännu bättre ju högre skulden är som man effektivt kan reglera så vilket tyder på god ordning.

Så... det jag försöker säga är att betalningsanmärkning 2026 är ofta något helt annat än 1986. Vi måste alla hänga med (nåja inte alla kanske)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in