Citat:
...Haha räcker det inte med mig? ;-)
Jag vill ju värna min anonymitet, men det är ju ingen hemlighet att jag är verksam i "rätts-branschen". Som exempel på likheter mellan Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska undersökningsavdelningar och Kriminalvården kan jag nämna:
-Den primära likheten är att häktade intagna som vistas på RMV:s rättspsykiatriska avdelningar går under LRV, LPT och Häkteslagen parallellt. Detta gör att Häkteslagens bestämmelser om ordnings- och säkerhetsbefogenheter är direkt tillämpliga på häktade som vistas där.
-Inskrivning där den häktade intagne tas in i ett inskrivningsrum och genomgår ytlig kroppsbesiktning, genomsökning med handdetektor samt kontroll av kläder, väskor/påsar och tillhörigheter.
-Möjlighet att avskilja intagna i sitt bostadsrum eller särskilda obs-celler. Till detta finns också särskilda observationsenheter likt Kriminalvårdens isoleringsavdelningar.
-Bostadsrummen är näst intill identiska med Kriminalvårdens bostadsrum (dvs utrustade med väggfast säng, bord, bänk, skrivbord, stol, hylla och TV).
-Man har en särskild upp- och inlåsningstid, likt Kriminalvården.
-Det är förbjudet att använda mobiltelefon eller dator för de intagna. Reglerna kring telefoni och besök fungerar ungefär likadant som på häktet - och det finns också möjlighet för RMV att övervaka besök.
-För att vara rustade för hot- och våldssituationer så utbildas personal i konflikthantering, självskydd och relevant lagstiftning. Till detta görs scenarioövningar för att öva praktiskt.
-Man har särskilda säkerhetssamordnare som ansvarar för säkerhetsarbetet, sammanställer och utreder incidenter osv. Man gör även säkerhetsbedömningar kring de intagna (t ex grad av risker bland de intagna samt bevakningsgrader 1-5).