2026-01-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Relation idag: Obefintlig.

Hade prenumeration i unga ungdomen, till ett tag efter Rune Andréasson frånfälle.
Spännande berättelser då, idag skulle jag säga kommunistpropaganda.

När man var liten så var det gött med Bamse, man tänkte ju inte på propagandan då. Har inte blivit kommunist av mig ändå, så var tydligen inte så lättpåverkad som barn.

Ändå lite sjukt, budskapet var ju väldigt tydligt med karaktärer såsom Krösus Sork.
Citera
2026-01-15, 14:54
Medlem
YP4XQs avatar
brukar ta till Bamse som försvar till fysiskt våld. Ibland måste även Bamse, som är världens snällaste björn, slå Vargen ibland när han gör fel.
Citera
2026-01-15, 18:16
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag läste mycket Bamse och minns igelkotten Kalle Svartskalle, när Vargen var ett as, trillingarna när de åldrades (de "borde" vara 40+ nu), när Brumma var mer down syndrom och körde "hakuna matata" med Skalman (år innan Lejonkungen gjorde det) och hängde under diskbänken med en skyffel och borste.
Citera
2026-01-15, 21:01
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Han var klart bättre eller vid sundare vätskor än många andra. Klok man Rune.

Bästa Bamse. Otroligt bra tidning/böcker och tecknad film. Otroligt charmigt. Lärorikt. Väcker glädje.

Det finns otroligt mycket sämre saker att klaga på.
Lite beröm kan inte skada väl. Ser du bara dåliga saker. Inte bra. Kram.

Håller så klart med i allt du säger.
Vill gärna puffa för intervjun med S Skarsgård där att han berättade han efter 11/9 hade läst både koranen och bibeln, från pärm till pärm, för att försöka förstå vad fan det hela handlade om. Han konkluderade med att: Visst, där fanns väl en och annan levnadsregel väl värd att följa. Men de kan man lika väl lära sig genom att läsa Bamse.
Klok man han Skarsgård!!

Mest förvånad är jag annars över att en plats som Flashback hyllar Bamse. Känns som allt Bamse står för är just det den bruna Flashback-mobben hatar. Detta inger hopp. Heja Bamse!

Sedan måste jag bara nämna. Det var otroligt irriterande när jag förra året på SVT såg serien Bröderna Malm (1972). Var otroligt frustrerande att en av skådespelarna var Olof Thunberg. Dvs Bamses berättarröst. Syntax error att titta på.
Citera
2026-01-15, 21:41
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Håller så klart med i allt du säger.
Vill gärna puffa för intervjun med S Skarsgård där att han berättade han efter 11/9 hade läst både koranen och bibeln, från pärm till pärm, för att försöka förstå vad fan det hela handlade om. Han konkluderade med att: Visst, där fanns väl en och annan levnadsregel väl värd att följa. Men de kan man lika väl lära sig genom att läsa Bamse.
Klok man han Skarsgård!!

Mest förvånad är jag annars över att en plats som Flashback hyllar Bamse. Känns som allt Bamse står för är just det den bruna Flashback-mobben hatar. Detta inger hopp. Heja Bamse!

Sedan måste jag bara nämna. Det var otroligt irriterande när jag förra året på SVT såg serien Bröderna Malm (1972). Var otroligt frustrerande att en av skådespelarna var Olof Thunberg. Dvs Bamses berättarröst. Syntax error att titta på.
Kul. Många på flashback försöker vara parodier på nån "sån man ska vara" "så man ska" säga, som "pappa"
blir väldigt klyschig schablon.
Kanske de försökt mata folk bara. Rädda liv. Från två fronter. Tjänar. Ett evigt tjänande av Gud.
Flashback-schablon. Inte många kan utmärka sig genom att berätta hemligheter. Jag var inte bättre. Det är bara Jesus som ska utmärka sig. Och vissa godhetsambassadörer som Stellan S och hedningarna i Bamse. Så när jag fått ur mig det.

Den rösten så hette han ja. Jaså Thunberg, som Greta. Kul Hon borde va med i Bamse. Få en egen karaktär.
Vad skulle hon va för djur? Apa kanske
(Inget ont om apor, eller Greta)

För mig räckte inte Bamse. Tyvärr. Det ville sig inte. Världen räcker inte.

Bamse räcker för de rätta?. I am error.
It takes a fool to remain sane. Att hålla ihop det kräver nåt som många hednakristna verkar ha. Inte extra terrestrials.

UFOs har väl förekommit även i Bamse. E.t phone home.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-01-15 kl. 22:02.
Citera
2026-01-15, 23:33
Medlem
Citat:
Kul. Många på flashback försöker vara parodier på nån "sån man ska vara" "så man ska" säga, som "pappa"
blir väldigt klyschig schablon.
Kanske de försökt mata folk bara. Rädda liv. Från två fronter. Tjänar. Ett evigt tjänande av Gud.
Flashback-schablon. Inte många kan utmärka sig genom att berätta hemligheter. Jag var inte bättre. Det är bara Jesus som ska utmärka sig. Och vissa godhetsambassadörer som Stellan S och hedningarna i Bamse. Så när jag fått ur mig det.

Den rösten så hette han ja. Jaså Thunberg, som Greta. Kul Hon borde va med i Bamse. Få en egen karaktär.
Vad skulle hon va för djur? Apa kanske
(Inget ont om apor, eller Greta)

För mig räckte inte Bamse. Tyvärr. Det ville sig inte. Världen räcker inte.

Bamse räcker för de rätta?. I am error.
It takes a fool to remain sane. Att hålla ihop det kräver nåt som många hednakristna verkar ha. Inte extra terrestrials.

UFOs har väl förekommit även i Bamse. E.t phone home.
Olof och Greta är ju släkt till och med. Han var hennes farfar.
Citera
2026-01-15, 23:58
Medlem
Citat:
Tack. Rena skräcken. Men sånt är livet i världen. Intressant, detta ska studeras. Skalman är grön. Pragmatisk muslim.
Kan du säga något om Bamses barn? Teddy och de. Nån var autistisk? Brumma.

Barnen är efter att Andreasson sålde ut och syftar mest till att ge präktiga pekpinnar
Citera
2026-01-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Får erkänna att jag bara mycket sporadiskt har läst föregångarna Brum och Teddys äventyr, men är rätt säker på att dessa var mer traditionella fabel-/sagoserier i den komiska äventyrsseriegenren. Det pedagogiska anslaget fanns där – hela Tuff & Tuss-tidningen var ju skapad som ett högkvalitativt och inledningsvis annonsfritt, svenskt alternativ till den amerikanska våldsamma serietidningsfaran – men tog sig inte mer drastiska uttryck än budskapet att "man skall vara snäll". Och ett sådant budskap är ju knappast entydigt "vänster" utan har ju varit ett genomgående inslag i snart sagt all barnkultur så länge den har funnits – så även i de Disney- och Walter Lantz-serier som var Andreassons förebilder. (De amerikanska serietidningsserierna var ju också ofta lite snällare än de mer anarkistiska tecknade filmerna eftersom de hade kritiska ögon på sig alltsedan Sterling North år 1940 drog igång serietidningskritiken.)

Här ett exempel från 1956 där Teddy har blivit "negerkung", på ett sätt som väl vittnar om att Andreasson inte vid denna tid hade några antikoloniala ambitioner med sitt verk. Skurken i dessa Teddy-serier, räven Martin Mickel, bär visserligen frack och hög hatt, men har lappade randiga byxor och bor i en sunkig lya, så han framställs snarare som trasgrann tattare än som kapitalist.

Det är förstås mycket möjligt att Andreasson sedan sveptes med av tidens vänstervågor, som ju många upplevde som ett befriande "uppvaknande", en vårbrytning av "medvetenhet", och var ärlig i sina ambitioner med Bamse-tidningen på 1970-talet. I viss mån var det ju också en fortsättning på Tuff & Tuss-projektet (att vara svenskt, snällt, pedagogiskt och anti-kommersiellt). Men jag tycker inte att det helt utesluter tanken att han också såg vinklingen som ett lönsamt projekt, ett sätt att plocka marknadsandelar från Gutenbergshus/Egmont och Semic. Eller som det uttrycks redan i denna Teddy-ruta från 1954: "Det lönar sig att vara hygglig".

Ang negerschablonen, även stalin och ryssarna var rasister och behandlade ju inte de kuvade folken speciellt väl eller hade några antikoloniala tankar direkt. De ville väl erövra så mycket som möjligt och domdera lokalbefolkningen med sin regi och ideologi. Precis som Ryssland idag.. betänk att dessa var Andreassons idoler
Citera
2026-01-16, 07:47
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Olof och Greta är ju släkt till och med. Han var hennes farfar.
Wow. Respekt då. Och annars med.
Kul att veta.
Citera
2026-01-16, 07:56
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Barnen är efter att Andreasson sålde ut och syftar mest till att ge präktiga pekpinnar
Jo.
Jag tror den här blaskan kan vara mer farlig än nyttig faktiskt. Såklart. Men så är det med det mesta här i världen sett så. Nazisterna tyckte också att folk skulle vara snälla liksom.
Man får bilda sig en aktuell dagsfärsk uppfattning. Mer kan vi inte göra.

Hur skulle de annars ha gjort. Man hade kunnat göra en mycket sämre tidning. På många sätt.
Djävulen rockar ganska bra här. Och dundrar på. Idolen. Allah.
Citera
2026-01-16, 09:16
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Nazisterna tyckte också att folk skulle vara snälla liksom.

Tror inte Bamse kan hjälpa dig. Ta din medicin!
Citera
2026-01-16, 11:02
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Tror inte Bamse kan hjälpa dig. Ta din medicin!
Aight! Tack. Men det är inte lika roligt då.
Jag får ont i magen av dunderhonungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in