Citat:
Ursprungligen postat av
inuit11
Jag läste Bamse under många år när jag var barn. Jag var helt besatt av Bamse.
Jag är ännu mer Bamse-fan nu än som barn. Bamsebiblioteket finns typ i 60 volymer med alla tidningar inbundna och jag jobbar på min samling.
Runes bästa antiimperialistserie är dock inte Bamse utan den om "
Habibu" som det inte finns så många äventyr med. Men Bamse är också en god kraft för resursfördelning och lokalt självbestämmande bland kullarna (det är slående hur många äventyr som slutar med att typ alla ekorrar måste gå ihop mot fastighetsägare Krösus vräkning och som därmed inte löses med "dunderhonung-ex-machina").
Bamse var bäst fram till andra hälften av 1990, då Rune slutade skriva historierna. Men det har gjorts flera serier efter det som känns Rune-kvalitativa bland annat "Bamse och de mystiska vullkanutbrotten" 4/96 om hur Krösus Sork provspränger atombomber (!) och en bojkottsrörelse drabbar hans livsmedelsbutiker så hårt att han slutar.
Filmen "Bamse och världens minsta äventyr" (2023) känns också som äkta Bamse. De flesta andra filmerna som kommit på senare år... inte så mycket.
Var på Kolmården (som har ett Bamseland) och såg en staty med citatet "Den som är stark måste också vara snäll" men det är inte ett äkta Bamsecitat. Visst, han själv är stark och snäll, och tycker alla ska vara snälla. Men styrka --> snällhet är inget självklart i serien. Uppenbarligen är många starka / mäktiga / rika i Bamses värld utan att vara snälla. Precis som i vår egen värld.