2026-01-15, 07:13
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Bamse är för mig en enda drogfest. Att skaparen av Bamse kom undan med sina verk som han gjorde, med dunderhonung, Skalman som vandra längs vallmofält som till exempel. Knarktidning är det. Att föräldrar läser detta för sina barn är konstigt. Jag skulle aldrig.
Det finns kyrkor diakoner och troende människor som, tur är det, kan hjälpa oss.

Bamse kan inte servera allt. Det finns lite faror.
Det finns ingen Bamse som hamnar om "religion"?
"Lille skutt och Nina kanin blir muslimer"
Vargen präst. Hehe.
Det finns mycket andra svåra o djupa teman rörande mytologier och allt annat än pudelns kärna Jesus? Som man inte direkt kan tala om.
Citera
2026-01-15, 07:14
Medlem
Bamse höll mycket hög kvalitet de första åren. Betydligt bättre än det mesta av dagens populärkultur riktat till barn som mest bara är rent kommersiell.

Serien om mössen och krokodilerna som någon nämnde handlade ju om hur mössen med sin lemonadkälla kom i kläm mellan två stormakter; krokodilerna (Sovjet) och lejonen (USA).

Budskapet om hur stora länder använder retorik om "frihet" för att stjäla svagare länders naturresurser är ju tyvärr lika dagsaktuellt 2026 som det var när Rune A skrev om det i början av 80-talet.

Bamseserien ändrade karaktär en del när de skaffade barn och slutade åka på äventyr jorden runt. Det är trots allt roligt att den fortfarande lever även om den långt ifrån håller samma konstnärliga kvalitet som på Runes tid.
Citera
2026-01-15, 07:16
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Haha pellefant gillar jag också bättre. Hade en sådan tidning där en figur kallar en annan figur för slyna.
Haha. Jag läste också "Pellefjant". Ursäkta.,så sjukt egentligen. Bra grejer. Otroligt charmigt. One of a kind stil den mannen har. Han har gett mig mycket. Hans ögon. Gud ska ha äran. Våran Gud. Tack.
Citera
2026-01-15, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Det finns kyrkor diakoner och troende människor som, tur är det, kan hjälpa oss.

Bamse kan inte servera allt. Det finns lite faror.
Det finns ingen Bamse som hamnar om "religion"?
"Lille skutt och Nina kanin blir muslimer"
Vargen präst. Hehe.
Det finns mycket andra svåra o djupa teman rörande mytologier och allt annat än pudelns kärna Jesus? Som man inte direkt kan tala om.

Gällande Bamse och religion så minns jag på rak arm i varje fall en serie som var direkt inspirerad av Bibeln och Jesus ord "Låt den som är utan synd kasta första stenen". Det handlade om hur ett av djuren avslöjades med att fuska när de spelade kula och vilket straff som skulle utdelas. Det slutade med att det inte blev något straff alls eftersom alla de andra också hade fuskat någon gång i sitt liv. Skalman hänvisade också till Bibeln (indirekt) i den serien.
Citera
2026-01-15, 08:07
Medlem
Limma skinkbits avatar
Kommunist eller ej, det jag lärde mig av Bamse var att det är bättre att vara schysst mot andra än tvärtom. Det borde alla kunna ta till sig.
Citera
2026-01-15, 08:09
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Gällande Bamse och religion så minns jag på rak arm i varje fall en serie som var direkt inspirerad av Bibeln och Jesus ord "Låt den som är utan synd kasta första stenen". Det handlade om hur ett av djuren avslöjades med att fuska när de spelade kula och vilket straff som skulle utdelas. Det slutade med att det inte blev något straff alls eftersom alla de andra också hade fuskat någon gång i sitt liv. Skalman hänvisade också till Bibeln (indirekt) i den serien.
Åh vad gulligt. Det är så fint..

Minns att de, Bamsegänget var ute på äventyr när de bla kom till en annan värld/land bla med mytologiska väsen, som apguden Hanuman och liknande. Det var fint. Storslagna äventyr. Allt möjligt förekom i den serien verkligen.
Jag gillade något undervattensäventyr med ubåten. Hoppas fler länder och deras barn får uppleva Bamse.

De forskade mycket och man fick lektioner.
Citera
2026-01-15, 08:25
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Kommunist eller ej, det jag lärde mig av Bamse var att det är bättre att vara schysst mot andra än tvärtom. Det borde alla kunna ta till sig.

Man fick lära sig lite varför och hur de dumma blev dumma. Lille skutt va bra dum ibland.

Julle minns jag han hade det svårt.
Vägarna var för sköna. Jag gilla vargens jordkula med gångar man fick se någon gång.

Bamse kastade upp de dumma i träd minns jag. För att få dem ur vägen ett tag. De hade ingen slutgiltig lösning på judeproblemet. Men tur att vargen blev snäll. Sorkarna är.. sorkar.
Citera
2026-01-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Hur var hans original Bamse? En tuffing som tog flickorna på brösten?

Det var (den ryske) björnen Brum, än mer kommunist som alltid var stark lik Stalin
Citera
2026-01-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Man fick lära sig lite varför och hur de dumma blev dumma. Lille skutt va bra dum ibland.

Julle minns jag han hade det svårt.
Vägarna var för sköna. Jag gilla vargens jordkula med gångar man fick se någon gång.

Bamse kastade upp de dumma i träd minns jag. För att få dem ur vägen ett tag. De hade ingen slutgiltig lösning på judeproblemet. Men tur att vargen blev snäll. Sorkarna är.. sorkar.

I ursprungsversionen av Bamse är logiken följande:

Bamse: Staten, eller snarare det kommunistiska styrande partiet. Domderar sin befolkning (lille skutt) och bestämmer vad som är rätt och fel och utövar makt och kontroll

Lille skutt: folket. Rädd och lite korkad, lyder staten som beordrar folket att göra olika jobb och uppgifter, som att springa och hämta dunderhonung. Om folket nekar för det är rädd/inte vill säger staten ”du måste” som sker i flera Bamse episoder.

Skalman: vetenskapen. Opålitlig ( kan när som helst somna/inte fungera) har inte samma kraft och bestämmande rätt som staten, dock statens verktyg som ofta kan användas för att lösa problem. Notera att Skalman ofta hjälper till och möjliggör äventyr med teknik men verkliga knipor är det alltid bamses dunderkraft som löser.

Farmor: vapenindustrin - staten älskar farmor och hon är statens viktigaste verktyg och möjliggörare till kontroll. Hon är helt i maskopi med bamse och de tycker aldrig olika.

Krösus sork - huvudfiende nummer ett, kapitalismen och allt genom ond. Vargen som skurk passar inte i ideologin om idealsamhället varför krösus sen tog över som huvudfiende och är så alltjämt. Totalt skrupelfri utan nyanser.
Citera
2026-01-15, 09:52
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Hur var hans original Bamse? En tuffing som tog flickorna på brösten?

Får erkänna att jag bara mycket sporadiskt har läst föregångarna Brum och Teddys äventyr, men är rätt säker på att dessa var mer traditionella fabel-/sagoserier i den komiska äventyrsseriegenren. Det pedagogiska anslaget fanns där – hela Tuff & Tuss-tidningen var ju skapad som ett högkvalitativt och inledningsvis annonsfritt, svenskt alternativ till den amerikanska våldsamma serietidningsfaran – men tog sig inte mer drastiska uttryck än budskapet att "man skall vara snäll". Och ett sådant budskap är ju knappast entydigt "vänster" utan har ju varit ett genomgående inslag i snart sagt all barnkultur så länge den har funnits – så även i de Disney- och Walter Lantz-serier som var Andreassons förebilder. (De amerikanska serietidningsserierna var ju också ofta lite snällare än de mer anarkistiska tecknade filmerna eftersom de hade kritiska ögon på sig alltsedan Sterling North år 1940 drog igång serietidningskritiken.)

Här ett exempel från 1956 där Teddy har blivit "negerkung", på ett sätt som väl vittnar om att Andreasson inte vid denna tid hade några antikoloniala ambitioner med sitt verk. Skurken i dessa Teddy-serier, räven Martin Mickel, bär visserligen frack och hög hatt, men har lappade randiga byxor och bor i en sunkig lya, så han framställs snarare som trasgrann tattare än som kapitalist.

Det är förstås mycket möjligt att Andreasson sedan sveptes med av tidens vänstervågor, som ju många upplevde som ett befriande "uppvaknande", en vårbrytning av "medvetenhet", och var ärlig i sina ambitioner med Bamse-tidningen på 1970-talet. I viss mån var det ju också en fortsättning på Tuff & Tuss-projektet (att vara svenskt, snällt, pedagogiskt och anti-kommersiellt). Men jag tycker inte att det helt utesluter tanken att han också såg vinklingen som ett lönsamt projekt, ett sätt att plocka marknadsandelar från Gutenbergshus/Egmont och Semic. Eller som det uttrycks redan i denna Teddy-ruta från 1954: "Det lönar sig att vara hygglig".
Citera
2026-01-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag förknippar Bamse med min VPL i Göteborg.
Visst fanns det Bamse på min skola i Örgryte på 70-talet, med det var för småbarn.

Robotsystem 23 BAMSE fick kritik för namnvalet av Maria Ermanno från Svenska freds- och skiljedomsföreningen och seriefiguren Bamses författare Rune Andréasson. Andréasson skrev i ett brev till Svenska freds- och skiljedomsföreningen: "Att ge ett vapen namn associerande till en barnens figur som i decennier har stått för icke-våld, tolerans och solidaritet vittnar om en sådan omdömeslöshet, att man inte heller i övrigt kan hysa tilltro till vapenindustrin". Ermanno skrev en debattartikel i Aftonbladet 24 januari 2000 i samma ämne och vädjade om att man borde ge robotsystemet ett annat namn, och på så vis "ge Rune rätt postumt"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_23_BAMSE

Rune var "kommunist" eller sossarnas absoluta vänster. Svenska Fred är styrda från Moskva..
Bamse, alltså björnen, tror jag utan belägg, betyder egentligen "ryssen"..(?)
Bamse för mig är varm, härlig, fluffig barndom. Att den handlade om moral och gemenskap störde inte mig. Lite som Astrid, ta upp livsfrågor med barnen. Gillar att det kom med lite allmänbildning i berättelserna också och att Skalmans skola utvecklade olika saker.

Rune gjorde ett vägval när Bamse skaffade familj och barn, allt blev lite annorlunda efter det. Jag säger inte att det var fel, men hela fonden, innehållet och äventyren förändrades efter det. Att det nu för tiden är väldigt modernt med mycket genus etc passar in i Runes strävan, jag kan respektera det.

Minns att det var lite uppmärksamhet kring vapnet BAMSE men tänkte bara att det betydde Bofors Advanced Mid-range Surface-to-air Evolution. Alltså en sorts luftvärn rätt och slätt.
Citera
2026-01-15, 12:54
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
I ursprungsversionen av Bamse är logiken följande:

Bamse: Staten, eller snarare det kommunistiska styrande partiet. Domderar sin befolkning (lille skutt) och bestämmer vad som är rätt och fel och utövar makt och kontroll

Lille skutt: folket. Rädd och lite korkad, lyder staten som beordrar folket att göra olika jobb och uppgifter, som att springa och hämta dunderhonung. Om folket nekar för det är rädd/inte vill säger staten ”du måste” som sker i flera Bamse episoder.

Skalman: vetenskapen. Opålitlig ( kan när som helst somna/inte fungera) har inte samma kraft och bestämmande rätt som staten, dock statens verktyg som ofta kan användas för att lösa problem. Notera att Skalman ofta hjälper till och möjliggör äventyr med teknik men verkliga knipor är det alltid bamses dunderkraft som löser.

Farmor: vapenindustrin - staten älskar farmor och hon är statens viktigaste verktyg och möjliggörare till kontroll. Hon är helt i maskopi med bamse och de tycker aldrig olika.

Krösus sork - huvudfiende nummer ett, kapitalismen och allt genom ond. Vargen som skurk passar inte i ideologin om idealsamhället varför krösus sen tog över som huvudfiende och är så alltjämt. Totalt skrupelfri utan nyanser.
Tack. Rena skräcken. Men sånt är livet i världen. Intressant, detta ska studeras. Skalman är grön. Pragmatisk muslim.
Kan du säga något om Bamses barn? Teddy och de. Nån var autistisk? Brumma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in