2026-01-15, 15:19
Medlem
jesussugers avatar
TikTok,Snapchat,Instagram hänger dom mest sjuka människor som lever i nån bubbla
Vuxna människor som beter sig som om dom vore 15 år
Såg nån artikel igår på aftonhoran om nån influencer som heter Hanna som va 31 år och använde ord som Ick ( vad fan det nu betyder ) men det känns som ett ord småbarn använder inte en vuxen människa om man inte är totalt jävla slapp i skallen. Vilket hon verkade vara
Citera
2026-01-15, 15:24
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
TikTok,Snapchat,Instagram hänger dom mest sjuka människor som lever i nån bubbla
Vuxna människor som beter sig som om dom vore 15 år
Såg nån artikel igår på aftonhoran om nån influencer som heter Hanna som va 31 år och använde ord som Ick ( vad fan det nu betyder ) men det känns som ett ord småbarn använder inte en vuxen människa om man inte är totalt jävla slapp i skallen. Vilket hon verkade vara

31 år är väl ingen ålder
Klart hen ska säga Ick
Citera
2026-01-15, 15:26
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
31 år är väl ingen ålder
Klart hen ska säga Ick
Du är inte direkt en ungdom som ska springa omkring och använda ungdoms språk. Men sen är det väl så att influencer dom växer väl aldrig upp
Citera
2026-01-15, 15:29
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Du är inte direkt en ungdom som ska springa omkring och använda ungdoms språk. Men sen är det väl så att influencer dom växer väl aldrig upp

Finns väl olika tänker jag

Sen är 31 år ingen ålder
De är uppväxta med coola surfplattor och Netflix

Vi hade ju telefon med sladd
Fanns inget internet

Sen är de kändisar och miljonärer
Så de måste ju använda rätta ord online
Annars får de mindre likes
Citera
2026-01-15, 15:30
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Finns väl olika tänker jag

Sen är 31 år ingen ålder
De är uppväxta med coola surfplattor och Netflix

Vi hade ju telefon med sladd
Fanns inget internet

Sen är de kändisar och miljonärer
Så de måste ju använda rätta ord online
Annars får de mindre likes
Deras mentalitet är som en 15-åring
Därför jag inte kan dom seriöst utan ser dom som NPC
Citera
2026-01-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Håller med! Så fort man öppnar appen så kommer högt ljud och blinkande rörelse upptryckt i ens ansikte, utan att man med sin egna fria vilja har tryckt på att titta på nåt eller lyssna på nåt.

Har aldrig testat men när jag glor över axeln på folk på pendeln så kollar ju typ alla på denna skit. Svårt att förstå men verkar ju klart beroendeframkallande. Som mobilen i övrigt.
Citera
2026-01-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Ja. Har också dessa trevliga landet-minnen med kor och brädspel allt som det innebär. Det mest teknologiska som fanns där ute på vischan var en tjock-teve Fina, svunna tider

Precis, samma här, och monopol skulle man alltid köra som farsan hatade för de tog aldrig slut.
Dra av raketer i utedasset med kusinerna och min bror va kul med, farmor blev inte så glad dock.
Vi var fanemig överallt och det fanns oändligt att göra.
Citera
2026-01-15, 15:52
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Hej!

Jag har funderat på det ett litet tag, många i samhället vet att den psykiska ohälsan har gått upp enormt med TikTok. Det är mer beroendeframkallande samt riktar sig till människor i väldigt låg ålder utan omdöme som sedan hamnar i fällan.

Här kan ni läsa om ett exempel på hur många som sökt hjälp för psykisk ohälsa 2024 av unga människor. (Klicka upp den lilla ingressen i videon.) (Alltså statistiken från vår egen vård.)

https://www.svt.se/nyheter/video/11c5e0db3cf6d5dd-unga-battre-pa-att-soka-vard-for-psykisk-ohalsa/n464tw

Det jag tänker på är inte den vanliga narcissismen, det är psykisk ohälsa kopplat till t.ex. utseendefixering, ätstörningar, depression, ångest och allt bra som kommer från Social media och som gör folk lyckligare och trevligare människor och ger oss ett bra samhälle med artighet och samhörighet.

Jag tänker på dom här riktigt sjuka fallen där psykfall filmer sitt egna ansikte konstant och mer eller mindre är besatta av sitt egna ansikte. Vilket är totalt sjukt i huvudet.

Detta är ju en utvecklad version av egopics fast med videos.

Min gissning är att dessa människor i grund o botten har ett enormt bekräftelsebehov p.g.a. frånvarande föräldrar, samt låg IQ nog för att delta i TikTok. Alltså någon slags kombination, den låga IQn gör att de både finner det intressant och också aldrig förstår hur efterblivna och sjuka dom ser ut andras ögon.

Vad tror ni är grundorsaker till de värsta meglomani människorna som fastnat i appen?

Här är några exempelbilder:
https://duckduckgo.com/?q=tiktok+guys&t=brave&ia=images&iax=images

I USA är det mest folk som är 40+ som är tokiga i TikTok. Det säger en del om det landet.
Citera
2026-01-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Vi var fanemig överallt och det fanns oändligt att göra.

Japp. Ett äventyrsland för ungar
Citera
2026-01-15, 16:12
Medlem
Comitiums avatar
De lider av nygenerationssyndrom som är ett funktionsbegrepp för en rad tokigheter i dagens samhälle. Shit in - shit out. TikTok nyter ihop trams in med trams ut.
Citera
2026-01-15, 17:35
Medlem
Narcissism och/eller histrionisk personlighetsstörning. De som är ute efter att "scamma" folk eller pumpar ut själlöst AI-innehåll passar mer in på ASPD.
Citera
2026-01-15, 17:55
Medlem
Majoriteten av fallen handlar om personlighetsstörning som uppmuntras av att appen i sig och att de får bekräftelse. Hos kvinnor t ex histrionisk personlighetsstörning och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in