2026-01-15, 09:49
Medlem
Hej!

Jag har funderat på det ett litet tag, många i samhället vet att den psykiska ohälsan har gått upp enormt med TikTok. Det är mer beroendeframkallande samt riktar sig till människor i väldigt låg ålder utan omdöme som sedan hamnar i fällan.

Här kan ni läsa om ett exempel på hur många som sökt hjälp för psykisk ohälsa 2024 av unga människor. (Klicka upp den lilla ingressen i videon.) (Alltså statistiken från vår egen vård.)

https://www.svt.se/nyheter/video/11c5e0db3cf6d5dd-unga-battre-pa-att-soka-vard-for-psykisk-ohalsa/n464tw

Det jag tänker på är inte den vanliga narcissismen, det är psykisk ohälsa kopplat till t.ex. utseendefixering, ätstörningar, depression, ångest och allt bra som kommer från Social media och som gör folk lyckligare och trevligare människor och ger oss ett bra samhälle med artighet och samhörighet.

Jag tänker på dom här riktigt sjuka fallen där psykfall filmer sitt egna ansikte konstant och mer eller mindre är besatta av sitt egna ansikte. Vilket är totalt sjukt i huvudet.

Detta är ju en utvecklad version av egopics fast med videos.

Min gissning är att dessa människor i grund o botten har ett enormt bekräftelsebehov p.g.a. frånvarande föräldrar, samt låg IQ nog för att delta i TikTok. Alltså någon slags kombination, den låga IQn gör att de både finner det intressant och också aldrig förstår hur efterblivna och sjuka dom ser ut andras ögon.

Vad tror ni är grundorsaker till de värsta meglomani människorna som fastnat i appen?

Här är några exempelbilder:
https://duckduckgo.com/?q=tiktok+guys&t=brave&ia=images&iax=images
Senast redigerad av Vintageman 2026-01-15 kl. 09:57.
Citera
2026-01-15, 09:54
Avstängd
Tiktok är den moderna versionen av naturligt urval. De svaga dör av självmord eller när de gör en livsfarlig challenge. Provade att kolla inne på Tiktok 10 sekunder en gång och jag mådde dåligt av sidans layout
Citera
2026-01-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Hej!

Jag har funderat på det ett litet tag, många i samhället vet att den psykiska ohälsan har gått upp enormt med TikTok. Det är mer beroendeframkallande samt riktar sig till människor i väldigt låg ålder utan omdöme som sedan hamnar i fällan.

Här kan ni läsa om ett exempel på hur många som sökt hjälp för psykisk ohälsa 2024 av unga människor. (Klicka upp den lilla ingressen i videon.) (Alltså statistiken från vår egen vård.)

https://www.svt.se/nyheter/video/11c5e0db3cf6d5dd-unga-battre-pa-att-soka-vard-for-psykisk-ohalsa/n464tw

Det jag tänker på är inte den vanliga narcissismen, det är psykisk ohälsa kopplat till t.ex. utseendefixering, ätstörningar, depression, ångest och allt bra som kommer från Social media och som gör folk lyckligare och trevligare människor och ger oss ett bra samhälle med artighet och samhörighet.

Jag tänker på dom här riktigt sjuka fallen där psykfall filmer sitt egna ansikte konstant och mer eller mindre är besatta av sitt egna ansikte. Vilket är totalt sjukt i huvudet.

Min gissning är att dessa människor i grund o botten har ett enormt bekräftelsebehov p.g.a. frånvarande föräldrar, samt låg IQ nog för att delta i TikTok. Alltså någon slags kombination, den låga IQn gör att de både finner det intressant och också aldrig förstår hur efterblivna och sjuka dom ser ut andras ögon.

Vad tror ni är grundorsaker till de värsta megomani människorna som fastnat i appen?

Bekräftelsebehovet är väl den största kan jag tycka. Personer kan på ett enkelt sett synas å höras genom att bara använda sin telefon. Genom att klä ut sig som en hora å försöka locka kåta å desperata personer fångar man en publik som är fast i algoritmen.

Nu finns det väl all typ av content på tiktok antar jag men det är som en light version av onlyfans?
Citera
2026-01-15, 09:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Hej!

Vad tror ni är grundorsaker till de värsta megomani människorna som fastnat i appen?

Folk som gör så gör det för att bli höga på uppmärksamhet, bekräftelse samt "narcissistic supply". Det ligger djupt rotat i människans natur att bete sig så. Det är en primär mänsklig drivkraft och den är sund. Alla gör så. Yngre som äldre. Och inte bara på tiktok eller andra sociala medier, utan överallt.

Vad är det som du menar är "fel och sjukligt" med det som du vill diskutera?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-15 kl. 09:58.
Citera
2026-01-15, 09:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Provade att kolla inne på Tiktok 10 sekunder en gång och jag mådde dåligt av sidans layout

Håller med! Så fort man öppnar appen så kommer högt ljud och blinkande rörelse upptryckt i ens ansikte, utan att man med sin egna fria vilja har tryckt på att titta på nåt eller lyssna på nåt.
Citera
2026-01-15, 09:58
Medlem
Citat:
Tiktok är den moderna versionen av naturligt urval. De svaga dör av självmord eller när de gör en livsfarlig challenge. Provade att kolla inne på Tiktok 10 sekunder en gång och jag mådde dåligt av sidans layout

Allt är vidrigt, innehållet styrs dessutom av Kina för att förstöra västerländska samhället. På Kinas egna sociala media visas bara saker med talang (har jag för mig.)

Communism manipulation meets western idiots.
Senast redigerad av Vintageman 2026-01-15 kl. 10:00.
Citera
2026-01-15, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Håller med! Så fort man öppnar appen så kommer högt ljud och blinkande rörelse upptryckt i ens ansikte, utan att man med sin egna fria vilja har tryckt på att titta på nåt eller lyssna på nåt.

Sammanfattar generation Z och generation alpha perfekt
Citera
2026-01-15, 10:01
Avstängd
Citat:
Allt är vidrigt, innehållet styrs dessutom av Kina för att förstöra västerländska samhället. På Kinas egna sociala media visas bara saker med talang (har jag för mig.)

Communism manipulation meets western idiots.

Jag tror dig. Det har sagts att Tiktok är menat som ett teknologiskt vapen. Man behöver inte bomber längre. Bara gör framtida generationer till idioter
Citera
2026-01-15, 10:07
Medlem
Citat:
Jag tror dig. Det har sagts att Tiktok är menat som ett teknologiskt vapen. Man behöver inte bomber längre. Bara gör framtida generationer till idioter

Exakt, den enda boten är att länder bannar all social media som man inte kan reformera om. Jag har skrivit trådar om detta. Men t.ex. bara behålla facebook där man kräver en version i Sverige som tagit bort likefunktionen, samt AI som raderar alla egopics som folk försöker ladda upp, samt att man max får ladda upp 2 profilbilder per år.

Social media funkar bra för att sprida information, t.ex. om makthavare eller dåliga företag för att kunna säkerställa demokratin när stor del av massmedia är vänstervriden.

Makthavarna har inget annat val än att göra just detta. Man säger helt enkelt till Mark Suckerberg att vi vill ha en annan version här annars får det vara.

Detta kommer ske eller så kommer varje generation i Sverige må dåligt tills hela befolkningen i alla åldrar mår skit. Det finns ingen annan lösning då unga människor alltid kommer testa social media om det finns. Åldergräns räcker inte på 18 år, om de börjar med det då så formas deras värderingar, uppförande, intelligensnivå, självkänsla och lycka efter det då istället.

Man bör reformera om det så man slipper den galna psykiska ohälsa som råder i ett totalt okristet land som Sverige där man dessutom är trendkänslig och vill passa in till varje pris.

Tänk in dig i ett samhälle där alla äldre människor idag inte existerar och det bara är facebookmänniskor och tiktokmänniskor kvar. Intressen = Shopping, trender och social media. Favoritmat = Anti-depressiva och ångestdämpande.
Senast redigerad av Vintageman 2026-01-15 kl. 10:15.
Citera
2026-01-15, 10:14
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Exakt, den enda boten är att länder bannar all social media som man inte kan reformera om. Jag har skrivit trådar om detta. Men t.ex. bara behålla facebook där man kräver en version i Sverige som tagit bort likefunktionen, samt AI som raderar alla egopics som folk försöker ladda upp, samt att man max får ladda upp 2 profilbilder per år.

Vill du på allvar ha en sådan Facebook? Tycker du det skulle vara bra?

Citat:
Tänk in dig i ett samhälle där alla äldre människor idag inte existerar och det bara är facebookmänniskor och tiktokmänniskor kvar. Intressen = Shopping, trender och social media. Favoritmat = Anti-depressiva och ångestdämpande.

Vad skulle vara felet med det?
Citera
2026-01-15, 10:16
Medlem
Skribenten ovan.
Citera
2026-01-15, 10:17
Avstängd
Citat:

Det är däråt vi vandrar. Som någon slags sjuk sci-fi-mix av Stephen King och George Orwell. Jag tillhör sista generationen som minns en värld utan internet i varenda hem och hus och jag är glad att detta samhälle kommer uppstå på allvar först efter vår generation är utdöd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in