Citat:
Förutom att det börjar verka systematiskt då det isåfall skulle handla om 3e gången, samt att hon förhållandevis nyligen var ute i Norrland och sprang omkring.
Vittnen kan höras digitalt, bör gå lika bra i detta fall. Blir hon plötsligt så oförmögen att delta fysiskt så bör det vara rimligt med en alternativ lösning, såsom digitalt.
Personligen anser jag hon bara försöker undvika ansvar och skriva snyftande inlägg, vilket jag kan förstå - när detta väl blir av och/om hon fälls - så är det sannolikt adjö med Dumpen.
Men, då motparten trots allt är fd Polis så utgår jag ifrån att denne både vet om och vidtar dom åtgärder som går för att förhandlingen skall kunna bli av.
Vittnen kan höras digitalt, bör gå lika bra i detta fall. Blir hon plötsligt så oförmögen att delta fysiskt så bör det vara rimligt med en alternativ lösning, såsom digitalt.
Personligen anser jag hon bara försöker undvika ansvar och skriva snyftande inlägg, vilket jag kan förstå - när detta väl blir av och/om hon fälls - så är det sannolikt adjö med Dumpen.
Men, då motparten trots allt är fd Polis så utgår jag ifrån att denne både vet om och vidtar dom åtgärder som går för att förhandlingen skall kunna bli av.
Ja, precis. Läste vidare i tråden om detta efter jag skickade iväg inlägget.
Att hon "förhållandevis nyligen sprungit omkring i Norrland" är ju ingenting Tingsrätten för egen del skall utreda eller ha synpunkter på. Om det däremot är så att motparten har invändningar mot att huvudförhandlingen återigen ställs in, och påvisar dessa omständigheter, så blir det ju ett helt annat läge. Tingsrätten måste då värdera detta och kan exempelvis komplettera detta med att kräva in ett mer omfattande och konkret läkarintyg.
Det finns t.o.m exempel på när domstol (i målen B 8126-16 och B 4688-17 från Svea Hovrätt) vänt sig till Socialstyrelsens rättsliga råd för att få ett yttrande kring den tilltalades hälsotillstånd, och det ingivna läkarintyget till styrkande att inställa sig till rättegång. Dock handlade det om en fängelsedömd person som överklagat tingsrättens dom och sedan inte infunnit sig i Hovrätten p.g.a sjukdom, till skillnad från detta fall där det inte rör sig om någon överklagad dom och där det heller troligen inte kommer bli aktuellt med något fängelsestraff, vilket gör att jag inte tror att Göteborgs Tingsrätt kommer att sätta in sådana extraordinära åtgärder i första hand.
Möjlighet att höras digitalt finns. Men det kräver då att hon infinner sig på en (annan) domstol, vilket isåfall inte skulle bli någon större skillnad. Däremot finns det möjlighet att höras på telefon hemifrån. Detta måste isåfall godkännas av samtliga parter (tilltalad, klagande och framförallt domstolen själva) eftersom detta kan innebära rättssäkerhetsrisker då man inte kommer kunna se den tilltalade när hon förhörs. I 9 fall av 10 så godkänns inte detta när det gäller en tilltalad person, eftersom huvudregeln är att en åtalad person skall infinna sig på plats och höras inför rätten.