2026-01-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Fråga: varför görs denna debatt politisk? Finns ju idioter inom alla branscher och block. Folk som begår såna här brott är väl knappast kopplad till vilket parti personen tillhör, men ändå har det tydligen betydelse vilken tidning som snappat upp det och vilket block personen tillhört . Spelar det nån roll? Ett eventuellt brott är ett eventuellt brott oavsett partitillhörighet. När skall folk här börja prata ideologi istället för specifika personer?

Jag förstår varför du frågar men det är valår och politik är en riktigt ful sport, oavsett vilket läger man tittar på.

Givetvis spelar det ingen roll men ändå har det betydelse. Men man får inte gräva för mycket i varför det har betydelse då det skadar Sverigebilden...hyckleri är ju helt i sin ordning inom politiken men det har lite olika uttryck beroende på vilket läger man tittar på.
Citera
2026-01-15, 12:18
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Menar du att Kajsas barn är knarkare?
Ja då kan hon så klart klandras för det.
Om du går tillbaka några inlägg så ser du att jag håller med om att det är inte identiska fall.
Jag tycker dock att allmänintresset kan vara nog så stort i båda fallen.
Citera
2026-01-15, 12:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Nej jag är nog en av alla de s.k dumms som inte förstår dig .men som ganmal utrycknings väktare och hundförare hade vi inte heller mindre personal på helger och julen utan alla platser skulle tillsättas som villken måndag som helst.

Sedan tycker jag nog att det skall finnas labb personal inom det kriminal tekniska området även under jul.
Därför jag innan föreslagit privatisera polisen och deras under områden.

Du kan få ha glömt bort det där som hände på påskhelgen för ett antal år sedan när hela svenska flygförsvaret hade gått på semester så när ryssarna kom med två stycken bombplan så var det Danmark som fick skicka upp sina stridsflygplan för att köra bort dem.

Lite pinsamt med dock ack så svenskt.
Och nu ser vi det händer igen även om det inte är någonting med risk för fara för liv och lem så tycker nog ändå att det ska finnas personal för att kunna analysera lite blod och urin, det tar inte så himla lång tid. Säkert inte jätte ansträngande heller va?

Jag tycker att det känns som att det är högtid för Sverige att börja vakna men det är ju kanske lite OT för den här tråden fast ändå inte.
När Katja springer lös så vet man inte vad för pulver hon har kvar där hemma då de tydligen inte ens fortfarande gjort husis hos henne.

Vilket igen visat på polisens bristande engagemang när det gäller rutin för narkotika ärenden hos poliser.
Tror till och med de gjorde husis när den gode Fredrik Reinfeldts son åkte på innehav.

Men de är ju som vi vet skillnad på SD och andra partier

Polisen verkar skydda Kajsa? Jag är inte helt säker på att den analysen (som är klar) är helt riktig.

SD har redan sagt att om Katja körde narkotikapåverkad måste hon hoppa av justitieutskottet. Rent politiskt finns väl inget märkligt där och SE är tydliga med det.

Att "privatdetektiven" Kajsa väljer att bryta mot de lagar hon själv bidrar med att skapa i justitieutskottet blir hennes personliga val och problem.

Jag är inte personligen övertygad om att provsvaren inte är klara utan tror att det är "extra" administration när en polis är inblandad och att den tar någon vecka till.
Citera
2026-01-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Okej, vi diskuterar utifrån olika preferencer. En som är DÖMD för knarkbrott hängs inte ut trots att det är fd statsministerns son utan där är det locket på. Tycker det finns allmänintresse nog där. Stort allmänintresse finns även i Katjafallet, men där är ingen dömd eller ens åtalad men hängs ut oavsett.

Huruvida man är dömd eller inte är inte avgörande för allmänintresset. Statsministerns son är helt enkelt inte en offentlig person - inte ens Flashback tillåter en vidare skvallertråd om honom. Vad du tycker är irrelevant, det viktiga är de pressetiska reglerna och lagar om rätten till privatliv.
Citera
2026-01-15, 12:22
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Känns som att han i alla fall är/var lärling i yrket. Åtta gram är ingen vidare mängd att langa vidare, och kan ju vara mängdköp för eget bruk. Men jag håller det mer troligt att han säljer till bekanta, vilket ju är langning.

Då han dock är svensk och son till en moderat har han ju naturligtvis bara "hamnat i dåligt sällskap"...
Du vet ju inte hur mycket han redan sålt. Hade flera tusen i femhundringar. Langning säger jag, böter sa tingsrätten.
Citera
2026-01-15, 12:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om du går tillbaka några inlägg så ser du att jag håller med om att det är inte identiska fall.
Jag tycker dock att allmänintresset kan vara nog så stort i båda fallen.
Kontentan blir att det finns ett allmänintresse och att media därför bör rapportera.

Hur kom Kajsas namn fram? Var det media eller Kajsa själv som gick ut med det?

"Jag känner inte igen mig i den beskrivningen" är väl en klassiker när "jag är helt oskyldig" inte beskriver det som inträffade.
Citera
2026-01-15, 12:25
Medlem
Citat:
Du vet ju inte hur mycket han redan sålt. Hade flera tusen i femhundringar. Langning säger jag, böter sa tingsrätten.

Jag lutar själv åt att Reinfeldt drev en förvisso ganska småskalig narkotikahandel, men tingsrätten måste ju förhålla sig bara till det som är bevisbart.
Citera
2026-01-15, 12:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Kanske Katja hade väskan full med 500-lappar också?
Då har hon lite att förklara.
Citera
2026-01-15, 12:26
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Polisen verkar skydda Kajsa? Jag är inte helt säker på att den analysen (som är klar) är helt riktig.

SD har redan sagt att om Katja körde narkotikapåverkad måste hon hoppa av justitieutskottet. Rent politiskt finns väl inget märkligt där och SE är tydliga med det.

Att "privatdetektiven" Kajsa väljer att bryta mot de lagar hon själv bidrar med att skapa i justitieutskottet blir hennes personliga val och problem.

Jag är inte personligen övertygad om att provsvaren inte är klara utan tror att det är "extra" administration när en polis är inblandad och att den tar någon vecka till.

Det är säkert så som du säger.
Det här med extra administration känner man ju till. Och jag kanske är lite paranoid men jag får nästan också känslan av att denna kvinnan skyddas kanske av polisen eller Polismyndigheten.

Annars vet jag egen erfarenhet att det kan ta sjuktigt lång tid med vissa resultat när jag skulle börja på mitt förra arbete så var jag tvungen att åka till sjukhuset och göra så kallat arbetsprov och cyklar på någon cykel och kolla hjärtat.
Testet och färdigt redan samma dag och en läkare hade tittat och allting var klart och färdigt men det skulle ändå ta sex veckor för sjukhuset att skicka det till min arbetsgivare som var ungefär sex mil därifrån.

Detta var så kallad administration och jag blev så jäkla förbannad så jag körde personligen inte sjukhuset och hämtade kuvert och brevet med mitt resultat och körde sedan hem och lämnade i handen på min arbetsgivare.

Läkaren på den aktuella mottagningen han svarade med så här gör man inte det här är inte brukligt.
Och jag svarar att jag behöver resultatet så fort som möjligt så jag kan börja mitt nya arbete
Det var endast byråkrati och administrativa problem. Man kunde inte ens skylla posten för problemet.

Det här är någonting som är ett systemfel i Sverige att det administrativa ska ta sådan fruktansvärt lång tid.
Kajsa för jag hoppas dock har fullt ångest pådrag ändå trots de förhalar resultatet.
Men nu är vi så många i landet som väntar på svaret att jag inte tror labb råttorna vågar och kan dra ut på det hur länge som helst.

Men men man vet ju aldrig
Citera
2026-01-15, 12:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag lutar själv åt att Reinfeldt drev en förvisso ganska småskalig narkotikahandel, men tingsrätten måste ju förhålla sig bara till det som är bevisbart.

Vi får inte glömma att Reinfeldts pappa körde bil på fyllan, så både rattfylla och narkotikainnehav stämmer med vad Katja är misstänkt för.

Reinfeldt har avgått så Katja får kanske också avgå enligt samma logik?
Citera
2026-01-15, 12:29
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Huruvida man är dömd eller inte är inte avgörande för allmänintresset. Statsministerns son är helt enkelt inte en offentlig person - inte ens Flashback tillåter en vidare skvallertråd om honom. Vad du tycker är irrelevant, det viktiga är de pressetiska reglerna och lagar om rätten till privatliv.
Huruvida man är dömd eller inte är väl avgörande för en publicering. Då har man torrt på fötterna.
Pressetiska regler, existerar verkligen något sånt. Och vilka isf följer dessa.
Citera
2026-01-15, 12:31
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Kanske Katja hade väskan full med 500-lappar också?
Då har hon lite att förklara.
Då hade det onekligen sett mycket värre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in