2026-01-15, 11:29
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Fråga: varför görs denna debatt politisk? Finns ju idioter inom alla branscher och block. Folk som begår såna här brott är väl knappast kopplad till vilket parti personen tillhör, men ändå har det tydligen betydelse vilken tidning som snappat upp det och vilket block personen tillhört . Spelar det nån roll? Ett eventuellt brott är ett eventuellt brott oavsett partitillhörighet. När skall folk här börja prata ideologi istället för specifika personer?

Ideologi passar inte här heller. Irrellevant vad Katja har för politisk färg eller ideologi. Det kan diskuteras någon annanstans.
Citera
2026-01-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag håller med, man kan inte jämföra fallen. Ville visa med mitt exempel att media sållar vilka som ska hängas ut. Det var ju ändå en fd statsministers son som dömdes för knarkbrott. Men som sagt fallen är olika.

Media sållar naturligtvis, men då just baserat på allmänintresse. Det handlar inte bara om pressetik men kan rentav vara olagligt att hänga ut någon utan tillräckligt sådant.

Katja Nybergs problem är inte att hon är SD:are utan att hon i egenskap av riksdagsledamot och som en viktig personlighet i kampen mot gängen väcker tillräckligt allmänintresse för att namnges. Pressen gör helt enkelt det den ska i detta fall.
Citera
2026-01-15, 11:37
Medlem
Citat:
Jag fattar väl att det finns idioter som kör på fyllan. Däremot begriper jag inte vad du menar med att jag har fel.
Du skriver att det är självklart, uppenbarligen är det inte alls det.
Citera
2026-01-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Va fan!?? En statsministers son!!
Är/var Freddes son en langare?
Vid en husrannsakan i bostaden, som ägs av den tidigare toppolitikern, upptäcktes flera tomma påsar, ytterligare 5 000 i 500-kronorssedlar samt en tallrik med ett kontokort och rester av ett vitt pulver på.
Då narkotikan var portionsförpackad misstänkte polisen att kokainet skulle langas vidare. Detta gick dock inte att styrka.
Det är värre än Katjas egna myskväll.

Känns som att han i alla fall är/var lärling i yrket. Åtta gram är ingen vidare mängd att langa vidare, och kan ju vara mängdköp för eget bruk. Men jag håller det mer troligt att han säljer till bekanta, vilket ju är langning.

Då han dock är svensk och son till en moderat har han ju naturligtvis bara "hamnat i dåligt sällskap"...
Citera
2026-01-15, 11:58
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Du skriver att det är självklart, uppenbarligen är det inte alls det.
Men nu har du väl plockat ordet "självklart" ur sin kontext.
Jag skrev att om man har intagit alkohol eller droger så är det väl självklart att man inte sätter sig bakom ratten. Jag tror gemene man håller med om det.
Citera
2026-01-15, 12:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Det är kreatin, 3gram är väl det man ska ha dagligen efter uppladdningen?

Det är svårt att skilja på 2 och 3gram med ögonmått.

Att denna påse var undangömd i väskan är ren slump, den hade trillat ner dit olyckligtvis.

"Uppladdningen" verkar inte funkat för Katja. Hon kom inte på justitieutskottets möte idag.

Kanske var de krossade Iprenpillerna slut eftersom "dumma polisen" tagit hennes påse? Katja var tvungen att stanna hemma trots att hon nästan har ett serviceyrke.

Jag glömde nästan att skriva att Aftonbladet också är dumma mot Katja.
Citera
2026-01-15, 12:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Ideologi passar inte här heller. Irrellevant vad Katja har för politisk färg eller ideologi. Det kan diskuteras någon annanstans.

Fast nu ligger tråden under inrikespolitik så det är högst relevant vilken politisk färg hon har.
Citera
2026-01-15, 12:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Henrik Vinge har yttrat sig om att rattfylleri/drograttfylla är oacceptabelt inom partiet.

"Att sätta sig bakom ratten i bil när man är påverkad av alkohol eller narkotika eller något annat när man inte är körduglig, är att utsätta andra för livsfara. Det kan skapa oerhörda tragedier om man gör det, och det är något vi har nolltolerans mot, säger Henrik Vinge."

Att han inte kommenterar narkotikabrottet tolkar jag som att urintestetsvaret har kommit och är POSITIVT.

Nu återstår bara blodprovet för att se om hon var påverkad när hon körde bilen.

Åkesson verkar inte va särskilt förvånad eller upprörd, trodde partiet hatar knarkare men kanske skillnad på folk och folk?
Citera
2026-01-15, 12:09
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Media sållar naturligtvis, men då just baserat på allmänintresse. Det handlar inte bara om pressetik men kan rentav vara olagligt att hänga ut någon utan tillräckligt sådant.

Katja Nybergs problem är inte att hon är SD:are utan att hon i egenskap av riksdagsledamot och som en viktig personlighet i kampen mot gängen väcker tillräckligt allmänintresse för att namnges. Pressen gör helt enkelt det den ska i detta fall.
Okej, vi diskuterar utifrån olika preferencer. En som är DÖMD för knarkbrott hängs inte ut trots att det är fd statsministerns son utan där är det locket på. Tycker det finns allmänintresse nog där. Stort allmänintresse finns även i Katjafallet, men där är ingen dömd eller ens åtalad men hängs ut oavsett.
Citera
2026-01-15, 12:10
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Inte heller du ser skillnad i att rädda liv och att lägga resurser på en avslutad kris.

Nej jag är nog en av alla de s.k dumms som inte förstår dig .men som ganmal utrycknings väktare och hundförare hade vi inte heller mindre personal på helger och julen utan alla platser skulle tillsättas som villken måndag som helst.

Sedan tycker jag nog att det skall finnas labb personal inom det kriminal tekniska området även under jul.
Därför jag innan föreslagit privatisera polisen och deras under områden.

Du kan få ha glömt bort det där som hände på påskhelgen för ett antal år sedan när hela svenska flygförsvaret hade gått på semester så när ryssarna kom med två stycken bombplan så var det Danmark som fick skicka upp sina stridsflygplan för att köra bort dem.

Lite pinsamt med dock ack så svenskt.
Och nu ser vi det händer igen även om det inte är någonting med risk för fara för liv och lem så tycker nog ändå att det ska finnas personal för att kunna analysera lite blod och urin, det tar inte så himla lång tid. Säkert inte jätte ansträngande heller va?

Jag tycker att det känns som att det är högtid för Sverige att börja vakna men det är ju kanske lite OT för den här tråden fast ändå inte.
När Katja springer lös så vet man inte vad för pulver hon har kvar där hemma då de tydligen inte ens fortfarande gjort husis hos henne.

Vilket igen visat på polisens bristande engagemang när det gäller rutin för narkotika ärenden hos poliser.
Tror till och med de gjorde husis när den gode Fredrik Reinfeldts son åkte på innehav.

Men de är ju som vi vet skillnad på SD och andra partier
Citera
2026-01-15, 12:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Okej, vi diskuterar utifrån olika preferencer. En som är DÖMD för knarkbrott hängs inte ut trots att det är fd statsministerns son utan där är det locket på. Tycker det finns allmänintresse nog där. Stort allmänintresse finns även i Katjafallet, men där är ingen dömd eller ens åtalad men hängs ut oavsett.
Menar du att Kajsas barn är knarkare?
Ja då kan hon så klart klandras för det.
Citera
2026-01-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Igen: begreppet PEP (Regelverket kring politiskt utsatta personer) betyder inget för dig?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/regelverket-kring-politiskt-utsatta-personer-pep_hc023184/

Inte i det här sammanhanget nej. Utveckla gärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in