2026-01-12, 01:00
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Märkligt land. Läskigt land. Vidrigt styre.
Du vann internet idag. Perfekt slutsats.
De kallar sig slaver, men det är ett land av slavar.
Citera
2026-01-12, 07:24
Medlem
Jag tror att det som Lavrov föreslår är något som en AI spottat ur sig. Kanske ett försök att rädda sig själv också. Eld upphör kan vara ett bra första steg, eller hur? Ryska politiker är som norska längdlandslaget där alla har en särskild uppgift. Lavrov den seriöse statsmannen/diplomaten.

Undrar hur många fattigpensionärer som fryser ihjäl just nu. Och därmed besparar statskassan pengar. Dessutom blir man av med soldater på fältet. Spelar ingen roll roll om man är för få och ekonomin går i botten. Putin plus moskoviter kan leva på dolda medel (triljoner) han tillskansat sig, oljan och på insideraffärer. Dessutom kan han höja skatten till 30% i nästa steg.

Vladimirovitj är som min gamla livsmedelsbutikschef som försöker klara sig utan Dagab. Jag vill se den politiker som "skriver på".

Nä, jag tror bara man slår vakt om att kunna få existerande "deal" om det skulle bli värre. Man börjar kanske förlora sin guldhöna i Washington/Florida. Just nu är Donald Trump på väg in i en depressiv fas och måste snart gömmas undan (dock inte från Twittrande). Nu riskerar man att ha en DJu(das)T som är på krigsstigen och man kan försöka dra nytta av det.

Mycket man gör kan vara inrikespolitiskt motiverat också.
Senast redigerad av ccnut 2026-01-12 kl. 07:47.
Citera
2026-01-12, 16:29
Medlem
Fettsugnings avatar
Man ingår inte avtal med ryssen. De skiter fullständigt i avtal.
Citera
2026-01-13, 10:22
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Man ingår inte avtal med ryssen. De skiter fullständigt i avtal.
Detta erkänner orcherna tom. själva. De lever och tänker fortfarande precis som de gjorde på medeltiden:
https://x.com/kamilkazani/status/1516163277671206914
In this respect Russian state didn't change much since 1654.
As Putin's deputy Kirienko told in 2017, "Russian state is not based on treaties". Treaty is a restraint on the Tsar's power, a condition he abides to committ. That's a dishonour and he breaks treaty at the first chance
Och på fler vis än ett, f.ö...
https://www.themoscowtimes.com/2019/04/02/indoor-plumbing-still-a-pipe-dream-for-20-of-russian-households-reports-say-a65049
Indoor Plumbing Still a Pipe Dream for 20% of Russian Households
More than one-fifth of Russian households do not have access to indoor plumbing, according to official statistics obtained by the RBC news website on Tuesday.

In rural Russia, almost two-thirds have no access to indoor toilets, 48.1 percent of whom use outhouses and 18.4 percent do not have a sewage system.
Citera
2026-01-14, 22:57
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ryssland och Sovjet är samma sak. Ryssland har lovat att följa alla avtal och kontrakt som Sovjetunionen ingick. Det har Ryssland själv beslutat och omvärlden har sanktionerat.

Men om du ändå vill ha moderna post-sovjetiska avtal som Ryssland har brutit emot så är det ju inte svårare än att lista rysk-ukrainska avtal, Ryssland har brutit mot dem allihopa:
Budapest Memorandum
Russian–Ukrainian Friendship Treaty
Treaty on the Russian–Ukrainian border
Kharkov Accords

Sen kan du ju alltid låtsas som att Ryssland provocerades till att bryta avtalen. Om man tycker att det är extremt provocerande att Ukraina hellre vill samarbeta ekonomiskt med EU än med Ryssland så är det givetvis ett giltigt skäl att bryta mot Budapest-avtalet. Eller inte.

Den stora frågan är väl hur du eller någon annan kan tro att Ryssland ska följa avtal. De har inget track record på den fronten, för att uttrycka det milt.

Jag kan ju börja med att påminna om vad diskussionen gäller:

Du menar att Ryssland är unikt opålitligt när det gäller att följa avtal, och att detta ger USA/NATO ett rättfärdigande för att avfärda Putins förslag om ett ömsesidigt icke-aggresionsavtal.
Själv hävdar jag inte att Ryssland aldrig brutit mot nåt avtal. Däremot menar jag att dom inte gjort det oprovocerat eller utan goda skäl. Åtminstone inte i den kontext som vi diskuterar, dvs Ukraina. Om man anser att USA:s historia av att bryta avtal inte är diskvalificerande, så ser jag inte varför man ska använda en annan måttstock för Ryssland.

Låt mig utveckla:

1) Dokument som Budapest Memorandum (BM), "Friendship Treaty" (FT) mfl kan knappast rättvist bedömas var för sig i isolation. Utan dessa var alla en del av ett ramverk av politiska överenskommelser mellan bla USA, Ryssland och Ukraina, som tillsammans syftade till att staka ut vägen för framtida fredlig samexistens efter Sovjets fall. Liknande överenskommelser gjordes med Vitryssland och Kazakstan, som också ursprungligen hade kärnvapen på sina territorium.

2) Det här handlar inte om juridiskt bindande avtal. Det är politiska åtaganden, som man efterlever med förväntning om att motparten har ärligt uppsåt i att hålla fast vid sin del av överenskommelsen. Inom diplomati brukar man prata om "good faith" / bona fides. I ett annat dokument du räknade upp (FT) så åtog sig tex Ukraina att "motverka extremism". Var och en kan ju fundera på hur stor möda dom lagt på att efterleva det åtagandet.

3) Ingen nation kommer sätta bokstavlig efterlevnad av ett avtal framför nationell säkerhet. USA har vid upprepade tillfällen brutit mot internationella avtal, med den enkla motivationen att dom behövde värna sin nationella säkerhet mot ett yttre hot. Och innan nån börjar skrika om "whataboutism", så kan jag återigen påminna om att diskussionen gäller huruvida Ryssland är unikt opålitligt på den här punkten. I den kontexten är frågan "skulle andra nationer skulle göra samma sak under liknande omständigheter" högst relevant.

4) Grundläggande för att sådana här avtal ska kunna bestå, är att dom generella förutsättningar som rådde när avtalen tecknades fortsätter vara giltiga. Här citerar jag fd ambassadören Jack Matlock, en av de diplomater som var med och förhandlade BM:
Citat:
Yes, in a literal sense Russia violated it (BM) when it organized a referendum that overwhelmingly approved the transfer of Crimea to Russia. But “international law” contains provisions that, under certain conditions, excuse refusal to implement an agreement. Under international law there are two relevant principles: (1) pacta sunt servanda, and (2) rebus sic stantibus. The first says that agreements must be implemented; the second “provided things remain the same.”

5) En av dom generella förutsättningar som rådde när BM tecknades var att NATO inte avsåg expandera till forna östblocket. Många gillar att påpeka att detta samförstånd aldrig nedtecknades i något formellt avtal. Men icke desto mindre är det väl dokumenterat att ett sådant samförstånd fanns. Uppenbarligen bestämde sig NATO dock i ett senare skede att det var viktigare för dom att expandera österut, än att upprätthålla det status quo som låg till grund för BM. Frågan om hur långt in i Rysslands intressesfär som NATO skulle tillåtas expandera ohindrat, kom på sin spets efter statskuppen i Ukraina 2014. Som jag tidigare visat för dig så hade NATO då redan långt tidigare öppet deklarerat att Ukraina kommer bli medlem i NATO. Frågan var inte om, så vitt NATO anbelangade, utan när.

Finns såklart mer att säga om saken, men vill inte heller skriva en jättelång drapa i ett enda sjok. Hoppas snarare att det kan bli startpunkten i en givande diskussion.

Kan fö rekommendera Jack Matlocks essä som jag citerad ett kort stycke av ovan, det är läsvärt och inte särskilt mycket text:
https://www.nuovarivistastorica.it/ambassador-jack-matlock-on-ukraine-russia-and-the-wests-mistakes/

Jag tycker också att man bör ha i åtanke att mediedebatten i Väst idag har som grundbult att alla perspektiv som kan ge nån slags förståelse för Rysslands agerande är likvärdiga med att "spela Putin i händerna". Och möjligen är det korrekt antagande, i någon bemärkelse. Men om man själv anammar den grundbulten så bakbinder man sig icke desto mindre intellektuellt till en något skev syn på verkligheten. Jag får tyvärr ibland intrycket av att vissa verkar se det som en dygd.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-01-14 kl. 23:02.
Citera
2026-01-14, 23:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Fantastiskt trovärdigt.
Efter 1418 dagars SMO. Övertid med 1415 dagar.

Och Lavrov vill skiva ett till avtal?

Ja, varför inte. Vi vet redan från början att papperslappen är värdelös.

Splittra Nato/Eu`s enighet gentemot Ryssland..det är det frågan om. Få "tvekare" att komma fram i väst och säga : "-Vi kan inte bara neka detta kallt av.., Ryssland vill disskutera".

Man kunde ha disskuterat innan kriget.., men det var inte aktuellt då ifrån Ryssland. Detta är det samma som tidigare. "Splittra/härska". I en annan variant.
Citera
2026-01-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag kan ju börja med att påminna om vad diskussionen gäller:

Du menar att Ryssland är unikt opålitligt när det gäller att följa avtal, och att detta ger USA/NATO ett rättfärdigande för att avfärda Putins förslag om ett ömsesidigt icke-aggresionsavtal.
Själv hävdar jag inte att Ryssland aldrig brutit mot nåt avtal. Däremot menar jag att dom inte gjort det oprovocerat eller utan goda skäl. Åtminstone inte i den kontext som vi diskuterar, dvs Ukraina. Om man anser att USA:s historia av att bryta avtal inte är diskvalificerande, så ser jag inte varför man ska använda en annan måttstock för Ryssland.

Låt mig utveckla:

1) Dokument som Budapest Memorandum (BM), "Friendship Treaty" (FT) mfl kan knappast rättvist bedömas var för sig i isolation. Utan dessa var alla en del av ett ramverk av politiska överenskommelser mellan bla USA, Ryssland och Ukraina, som tillsammans syftade till att staka ut vägen för framtida fredlig samexistens efter Sovjets fall. Liknande överenskommelser gjordes med Vitryssland och Kazakstan, som också ursprungligen hade kärnvapen på sina territorium.

2) Det här handlar inte om juridiskt bindande avtal. Det är politiska åtaganden, som man efterlever med förväntning om att motparten har ärligt uppsåt i att hålla fast vid sin del av överenskommelsen. Inom diplomati brukar man prata om "good faith" / bona fides. I ett annat dokument du räknade upp (FT) så åtog sig tex Ukraina att "motverka extremism". Var och en kan ju fundera på hur stor möda dom lagt på att efterleva det åtagandet.

3) Ingen nation kommer sätta bokstavlig efterlevnad av ett avtal framför nationell säkerhet. USA har vid upprepade tillfällen brutit mot internationella avtal, med den enkla motivationen att dom behövde värna sin nationella säkerhet mot ett yttre hot. Och innan nån börjar skrika om "whataboutism", så kan jag återigen påminna om att diskussionen gäller huruvida Ryssland är unikt opålitligt på den här punkten. I den kontexten är frågan "skulle andra nationer skulle göra samma sak under liknande omständigheter" högst relevant.

4) Grundläggande för att sådana här avtal ska kunna bestå, är att dom generella förutsättningar som rådde när avtalen tecknades fortsätter vara giltiga. Här citerar jag fd ambassadören Jack Matlock, en av de diplomater som var med och förhandlade BM:

5) En av dom generella förutsättningar som rådde när BM tecknades var att NATO inte avsåg expandera till forna östblocket. Många gillar att påpeka att detta samförstånd aldrig nedtecknades i något formellt avtal. Men icke desto mindre är det väl dokumenterat att ett sådant samförstånd fanns. Uppenbarligen bestämde sig NATO dock i ett senare skede att det var viktigare för dom att expandera österut, än att upprätthålla det status quo som låg till grund för BM. Frågan om hur långt in i Rysslands intressesfär som NATO skulle tillåtas expandera ohindrat, kom på sin spets efter statskuppen i Ukraina 2014. Som jag tidigare visat för dig så hade NATO då redan långt tidigare öppet deklarerat att Ukraina kommer bli medlem i NATO. Frågan var inte om, så vitt NATO anbelangade, utan när.

Finns såklart mer att säga om saken, men vill inte heller skriva en jättelång drapa i ett enda sjok. Hoppas snarare att det kan bli startpunkten i en givande diskussion.

Kan fö rekommendera Jack Matlocks essä som jag citerad ett kort stycke av ovan, det är läsvärt och inte särskilt mycket text:
https://www.nuovarivistastorica.it/ambassador-jack-matlock-on-ukraine-russia-and-the-wests-mistakes/

Jag tycker också att man bör ha i åtanke att mediedebatten i Väst idag har som grundbult att alla perspektiv som kan ge nån slags förståelse för Rysslands agerande är likvärdiga med att "spela Putin i händerna". Och möjligen är det korrekt antagande, i någon bemärkelse. Men om man själv anammar den grundbulten så bakbinder man sig icke desto mindre intellektuellt till en något skev syn på verkligheten. Jag får tyvärr ibland intrycket av att vissa verkar se det som en dygd.

Som tidigare påpekat är kloaken ryssland ett unikum vad gäller att bryta ingånga avtal, se: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Vidare synes du (igen) ha "missförstått" något grundläggande med ditt påstående att "NATO inte avsåg expandera till forna östblocket".

Försvarsalliansen Nato "expanderar" inte. Suveräna stater kan dock ansöka om att bli medlemmar i försvarsalliansen Nato, och det är som tidigare sagt säkerligen länderna som ockuperade låg bakom järnridån under ondskans imperiums glansdagar glada att dom gjort för att förhindra att den psykotiske dvärgen i kreml instigerar "speciella militäroperationer" mot dem också.

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Om landet varit medlem hade den psykotiske dvärgen i kreml knappast invadera, ockupera, annektera och föra anfallskrig mot det. Varför tror du att Sverige och Finland blivit medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

På temat kvarstår dock frågan om VARFÖR din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, blir "provocerad", känner sig "hotad", och "tvungen" att föra imperialistiska anfallskrig mot suveräna stater som går med i, eller ens antyder antyder en önskan att gå med i, FÖRSVARS allianser? LÅG det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen Nato eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars invasion"?

VARFÖR anser du att länder som under sovjetdiktaturen var ockuperade av ondskans imperium 1.0 perpetuellt skall ingå i någon imaginär "intressesfär" tillhörande ondskans imperium 2.0? VARFÖR anser du att dessa länder INTE skall tillåtas självbestämmande?
Citera
2026-01-15, 00:42
Avstängd
Comitiums avatar
Nej. Självklart ska det inte skrivas på något avtal. Lavrov bara driver gäck med väst. Det eviga Ryssland med sin strategiska kultur har sin agenda och de attackerar väst när de har lust och ser det möjligt.
Citera
2026-01-15, 02:09
Medlem
Inkommers avatar
Låter jättebra. Vi måste få fart på ekonomin i Europa.
Citera
2026-01-15, 07:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:

Håller med om varenda ord! Du verkar så väl insatt att jag kanske inte bidrar med något nytt men det kan ändå vara bra för yngre läsare här på Flashback att få en inblick i historien.

USA antog direkt efter Sovjet-unionens fall Zbigniew Brzezinskis strategi att passa på att expandera medan Ryssland var svagt. Redan då hade man ambitionen att Ukraina skulle bli en del av Nato även om det skulle leda till konflikt med Ryssland.

Man kan läsa om strategin i Brzezinskis The Grand Chessboard och i denna artikel från Foreign Affairs 1997:

Här är en debatt mellan Kissinger och Kissinger 1994 där USAs dåvarande Rysslandsambassadör Jack Matlock, vars essä som du citerade, varnade mot att bryta överenskommelsen med Sovjetunionen där man lovat att Nato inte skulle fortsätta expandera österut om Östtyskland fick enas med Västtyskland och bli en del av Nato. Så intressant att höra båda sidors argument nu i efterhand:

https://youtu.be/ZHm_7T7QNl8?t=701

Efter Putins tal i München 2007 så ändrade Henry Kissinger sig och både han och USAs nya ambassadör i Ryssland Bill Burns varnade att det kunde leda till inbördeskrig i Ukraina och krig med Ryssland om man mot folkviljan försökte dra in Ukraina i Nato:

https://www.washingtonpost.com/opinions/henry-kissinger-to-settle-the-ukraine-crisis-start-at-the-end/2014/03/05/46dad868-a496-11e3-8466-d34c451760b9_story.html

https://wikileaks.org/plusd/cables/08MOSCOW265_a.html

Även europeiska ledare varnade för detta men blev överkörda av de så kallade neocons i Bushs administration (t.ex. Paul Wolfowitz, Richard Perle, Doug Feith, and Elliott Abram). Det var där det nya kalla kriget började

Under Nato-mötet 2008 i Bukarest så välkomnades därför ändå Ukraina och Georgien in i Nato.

Citat:
NATO welcomes Ukraine’s and Georgia’s Euro-Atlantic aspirations for membership in NATO. We agreed today that these countries will become members of NATO.

Henry Kissinger (nu död) och Jack Matlock beklagade efter Rysslands invasion att deras varningar klingat ohörda:

https://www.youtube.com/watch?v=6b89jcNqgJo

https://www.youtube.com/watch?v=w2lV7K81FNs

Det är verkligen synd det som hänt. Ryssland har huvudansvaret för Ukrainas katastrof men historien är en kedja av länkar där USA har smitt de flesta. USA ville slå in en kil mellan Ryssland och Europa för att försvaga bägge och lyckades.

Om Ryssland nu sträcker ut en hand och det blir fred i Ukraina kan kanske såren långsamt läkas.
Senast redigerad av DickeFix 2026-01-15 kl. 07:38.
Citera
2026-01-15, 09:49
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
En del svenskar säger sig vara oroade över risk för framtida rysk expansion västerut. För Sveriges del tror man då främst att Ryssland kanske vill knipa åt sig Gotland. Denna farhåga används för att rättfärdiga vårt militära och ekonomiska stöd till Ukraina. Devisen är: "We must fight them over there so we don't have to fight them over here".

Ryssland har nyligen föreslagit en ömsesidig "non-aggression pact" med de EU- eller NATO-länder som vill delta. Detta skulle i sånt fall innebära ett lagligt hinder för militärt angrepp från Ryssland. Och även vice-versa såklart.

https://english.pravda.ru/news/world/165165-russia-lavrov-legal-non-aggression-guarantees-europe/

Väst-media är föga överraskande förtegna om saken. Här är dock en artikel från Asia Times som ger lite mer bakgrund:
https://asiatimes.com/2025/12/whats-the-likelihood-of-a-nato-russia-non-aggression-pact/

En annan artikel översatt till svenska, ursprungligen från en kinesisk tidskrift:
https://www.nyhetsbanken.se/2026/01/ryskt-fredsforslag-besvarande-for-nato.html#gsc.tab=0

Att diskutera:
1) Bör EU / NATO skriva under ett sånt avtal med Ryssland? Om inte, varför inte?
2) Vad är sannolikheten för att ett sådant avtal kan bli verklighet?
3) Har Ryssland några planer på att expandera västerut (bortsett från Ukraina)? Varför?
4) Är det förvånande att Ryssland är villiga att pröva ett icke-aggressions avtal, trots att dom gick på en blåsning 1939?

Tack till Twitter-kontot @mazzenilsson för att han hittade denna info
https://x.com/mazzenilsson/status/2009383458359943634
1. Nej, ingen normal människa föreslår att man ska skriva under.
den nuvarande regimen i kreml har ingen trovärdighet öht, alla vet det ( alla normalt tänkande)

2. 0 Zero nada

3. Själklart, de försöker ju just nu , är det ens en seriös fråga??

4. Inget är förvånande från dårhuset kreml och dess idioter till försvarare.
Citera
2026-01-15, 10:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Det är verkligen synd det som hänt. Ryssland har huvudansvaret för Ukrainas katastrof men historien är en kedja av länkar där USA har smitt de flesta. USA ville slå in en kil mellan Ryssland och Europa för att försvaga bägge och lyckades.

Om Ryssland nu sträcker ut en hand och det blir fred i Ukraina kan kanske såren långsamt läkas.

1. Huvudperson själv, håller inte med dig.
https://x.com/darthputinkgb/status/1979069945964102126?s=61&t=g0XXyuNFaGmTF5GqYmU9lQ

2. Gorbatschow and Reagan 1990 agreed to the principals of the Helsinki Accords at the Washington summit. This led to the Paris Charta the USSR signed.

Friendly relations among us will benefit from the consolidation of democracy and improved security.

We welcome the signature of the Treaty on Conventional Armed Forces in Europe by twenty-two participating States, which will lead to lower levels of armed forces. We endorse the adoption of a substantial new set of Confidence- and Security-building Measures which will lead to increased transparency and confidence among all participating States. These are important steps towards enhanced stability and security in Europe.

The unprecedented reduction in armed forces resulting from the Treaty on Conventional Armed Forces in Europe, together with new approaches to security and co-operation within the CSCE process, will lead to a new perception of security in Europe and a new dimension in our relations. In this context we fully recognize the freedom of States to choose their own security arrangements.

3. 1990 skrevs ett avtal med Sovjetunionen och väst. Finns dina idéer med i detta avtal? Kallat två plus fyra.

Vad står det faktiskt i avtalen från 1990?
Varken i
• Two Plus Four-avtalet (om Tysklands återförening), eller
• Parisstadgan / CSCE-dokumenten 1990

finns någon paragraf, artikel eller klausul som förbjuder NATO att expandera österut.

Tvärtom står det uttryckligen motsatsen.
Se pkt 2.

4. 1990 företrädde Gorbatjov Sovjetunionen och WP?
Har Polen eller inte minst Ungern, kommit fram med ”bevis” för att Gorbatjov lovade bort deras framtida val av egen säkerhetspolitik?
Med tanke på alla folkomröstningar i östra Ukraina, borde det väl vara självklart, att detta nej, minst finns med i varje lands konstitution?
Vet inte alla dessa forna länder i WP att de inte kan?
Har Belarus detta i sin konstitution?

Ständigt dessa lögner.
Men ett muntligt löfte (egna anteckningar) på ett internt dokument, har större laglig kraft, än alla de avtal som finns på papper?

Klappträ är förnamnet.

Avtal a la puttefnask. Något som används efter toalettbesök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in