2026-01-14, 18:41
Medlem
https://www.bamse.se/blogg/bamse-fyller-60-ar/

Citat:
Bamse fyller 60 år – och påminner om att den som är stark måste vara snäll

Citat:
I 60 år har Bamse lärt barn och unga att den som är stark också måste vara snäll. Under jubileumsåret 2026 firas han med nya berättelser, musik, film och aktiviteter – och med ett pris som ska inspirera även vuxna att våga vara snälla.

Hur ser eran relation till Bamse ut idag eller när ni en gång i tiden var barn?

Jag läste Bamse under många år när jag var barn. Jag var helt besatt av Bamse.
Citera
2026-01-14, 18:46
Medlem
Vart är batikhäxan, som sa att Bamse var världens mest rasistiska bok? 🤣
Citera
2026-01-14, 18:55
Medlem
Dimpens avatar
Är det inga Bamsefilmer som visas på TV?
Älskar Bamse, en hyvens kille
Citera
2026-01-14, 18:56
Medlem
kl4sseKocks avatar
Helvete va man läste Bamse när man var en liten parvel
Citera
2026-01-14, 18:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Det där med mat- och sovklocka är ett bra koncept, anar att en del familjer och ungar slinter där.
Citera
2026-01-14, 19:02
Medlem
Relation idag: Obefintlig.

Hade prenumeration i unga ungdomen, till ett tag efter Rune Andréasson frånfälle.
Spännande berättelser då, idag skulle jag säga kommunistpropaganda.
Citera
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vettefan22
Vart är batikhäxan, som sa att Bamse var världens mest rasistiska bok? 🤣

Serien ballade ju ur en bit in på 80 talet när Vargen blev snäll och Bamse fick barn.

Undrar vad Batikkärringarna hade tyckt om Rune Andréasson andra serie Pellefant idag

På 70 talet ansågs ju serien ganska mesig, även bland barn, men roligt att se hur figuren Lakritstrollet, som var oerhört svagbehåvad, lättmanipulerad, och dessutom lite elak hade tagits emot idag.
Citera
Medlem
Luismis avatar
Haha, jag fick faktiskt kaffekoppar med Bamse och Skalman i julklapp

Älskade Bamse som liten och har fortfarande ett par pappkassar med tidningar stående på vinden, ifall jag nån gång skulle få för mig att skaffa barn.
Citera
2026-01-14, 19:15
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Kommer ihåg hur Andreasson slog sig för bröstet över hur jävla ideologiskt korrekt han var. Absolut ingen reklam till barn!
Sedan kom ett undantag. Eftersom det var tandkräm till barn. Dvs något ”bra”.
Och sedan erbjöds en än fetare check till Andreasson och helt plötsligt var det OK att göra reklam för Clock, eftersom Clock var svenskt.
Och när gubben dog var det all in och Bamse blev affischnamn för McDonalds…
Idag gör väl Bamse reklam för BAE Systems kan jag tänka mig. Money talks..

Jävla hycklare!
Citera
2026-01-14, 19:21
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Hur ser eran relation till Bamse ut idag eller när ni en gång i tiden var barn?
Jag läste självklart Bamse som barn, och det som sitter kvar starkast för mig är nog Vargen. Inte för att han var elak, utan för att han var utanför.

Det som är rätt obekvämt och därför bra är att Bamse och gänget faktiskt inte var särskilt snälla mot honom de första åren. De höll honom utanför för att han var en buse, men han var ju en buse just för att han inte hade några kompisar. Sjörövarna var ju inget riktigt sammanhang heller, där var han också längst ner i hierarkin.

När Bamse till slut börjar behandla vargen som en jämlike, och inte som ett problem, händer det något. Det är först då relationen förändras. Det där är en ganska tung poäng för att vara en barntidning och exakt därför funkade Bamse så bra. Den visar att även världens snällaste och starkaste björn har brister.

Mycket av det där satte sig nog djupare än man fattade då.

Det är väl där Bamse blir mer än bara en barntidning. Den är egentligen en rätt träffsäker spegling av samhället i stort. Den tar upp ganska stora och svåra frågor. Utanförskap, makt, girighet, rädslan för det som är annorlunda. Men visar också att problemen ofta inte är så hopplösa som de först verkar.

Ofta handlar det inte om ondska, utan om rädsla, okunskap eller gamla föreställningar som ingen riktigt ifrågasatt. När någon faktiskt gör det ,är lite vidsynt, lyssnar och är beredd att ompröva så förändras dynamiken. Nästan alltid i en positiv riktning.

Det är rätt befriande egentligen. Inga mirakellösningar, inget tvång, bara konsekvensen av att inte vara fördömande i onödan. Ganska vuxna poänger, serverade i en serietidning med honung, sköldpaddor och kaniner.

Finns det någon annan serietidning som på allvar kan mäta sig med Rune Andréassons mästerverk?

Jag ser fram emot att följa tråden och läsa andras minnen också. Förhoppningsvis hålls den fri från de mer förutsägbara “Bamse var kommunist”-utspelen och liknande etiketter, och istället minnas vad han faktiskt handlade om.

Där var jag kanske själv lite väl fördomsfull och dömande i förväg. Man ska ju trots allt vara snäll, även i efterhand.

Edit: jag var kanske inte så fördomsfull när allt kommer omkring.
Senast redigerad av KlasLund 2026-01-14 kl. 19:23.
Citera
2026-01-14, 19:23
Medlem
Ja, bamse var en del av ens barndom utan tvekan. Läste precis en Bamsebok för yngsta barnet faktiskt.
Citera
2026-01-14, 19:39
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Va ju mycket snack om dopning på 80 talet, särskilt efter att Ben Johnson åkte dit 1988.

Bamse blev anklagad för att döpa sig med dunderhonung. Nån som minns om/vad Rune Andréasson svarade på det?

På 70 talet kändes inte Bamse särskilt kommunist, i allafall inte jämfört med Svt: barnprogram. Herregud kolla in några julkalendrar på slutet av 60 talet början av 70 talet. Det var ju bara karaktären Krösus Sork som var vänsterpropaganda.

Roligt att nån mindes Bamse och Clock. Jag hade glömt det tills nu. Men Rune Andréasson var knappast ensam att sälja ut sin vänsteridealistimage för pengar. Alla skådespelare var ju löjligt vänster på den tiden, sen gjorde de reklam för allt möjligt och ägde 10st bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in