2026-01-14, 19:41
Medlem
Bamse är en propaganda tidning kring rasblandning och kommunism riktad till barn.

Jag citerar denna strålande inlägg som någon skrev för över 20 år sedan

Citat:
Bamses politiska budskap är ganska uppenbart. Alla skall vara lika mycket värda och inte en jävel får äga nått, man skulle kunna kalla Bamse med kamrater för staten för det är som om de bestämmer allt som sker i samhället och de bekämpar alla som försöker skaffa sig en privat förmögenhet t.ex. Krösus som alltid får sina planer förstörda av bamse.

Bamse inget annat än en ren och skär kommunist. Dom som sätter sig emot kommunismen till exempel Krösus Sork, blir genast nedtryckta och måste tillslut ge sig eftersom Bamse hotar kapitalisterna med stryk och utfrysning. Alltså vill Bamse att alla som är oliktänkande skall antingen omvändas eller stötas ut och han lyckas väldigt bra med detta.

Ett exempel på Bamses makt är när en grupp nationella igelkottar infiltreras av en igelkott med svarta taggar. Alltså en svartskalle, Kalle Svartskalle. Eftersom de nationella igelkottarna inte vill umgås med rasfrämlingen så stöter de ut honom på bästa Bamsemanér.

Men eftersom den svarte igelkotten känner till Bamse och hans rövarband så dröjer det inte länge innan de nationella igelkottarna sitter i Skalmans kråkslott och tvingas titta på en propagandafilm om allas lika värde.

Filmen visar också hur en svart kanin får ungar med en vit kanin, alltså propagerar man för rasblandning i en tidning för barn. Efter den visningen är de nationella helt omvända och hjärntvättade och leker helt plötsligt med den svarte, samtidigt som Bamse står med armarna i kors och flinar förnöjt åt sitt senaste stordåd. Denna berättelse om Kalle Svartskalle är inte den enda. Här följer några andra exempel:

En kung som är en krokodil låter några små möss arbeta med att hämta saft åt honom och hans kompisar. Detta leder självklart till revolution! I sann kommunistisk anda gör mössen uppror mot kapitalisterna och slår ner dem. Ännu ett tydligt exempel på hur tidningen manar till kamp och revolution!

Ett gäng skunkar kommer till byn och flyttar in i ett hus (träd). Snabbt sprider sig ryktet att dom luktar illa och att dom ska ”ut från vår skog”. Det är Knocke & Smocke som startar en nationell rörelse som snabbt blir populär och man håller möten och använder sig av ku klux klan liknande kläder. Till slut lyckas så klart Bamse störta den nationella rörelsen och samtidigt lärde han de små ovetande läsarna att alla minsann är lika mycket värda. Han lär alltså barnen att man ska acceptera ett mångkulturellt samhälle.

Tidningen är inget annat än kommunistisk propaganda för barn! Den är tänk att få in dem på den kommunistiska banan redan när de är små och sedan fortsätta i generationer så att det hela tiden kommer små nya kommunister som kan härja och kasta gatsten.

(FB) BAMSE, vem är han ?
Senast redigerad av DavyJonesian 2026-01-14 kl. 19:44.
Citera
2026-01-14, 19:44
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Hur ser eran relation till Bamse ut idag eller när ni en gång i tiden var barn?

Bamse är för mig en enda drogfest. Att skaparen av Bamse kom undan med sina verk som han gjorde, med dunderhonung, Skalman som vandra längs vallmofält som till exempel. Knarktidning är det. Att föräldrar läser detta för sina barn är konstigt. Jag skulle aldrig.
Citera
2026-01-14, 19:47
Medlem
Wikitomtes avatar
Bamse blev HBTQKVSGJFRHGSTK+-certifierad 2016. Dessutom är Bamse kommunist.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/BJmz40/forsta-lesbiska-paret-tar-plats-i-bamse
Citera
2026-01-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag läste självklart Bamse som barn, och det som sitter kvar starkast för mig är nog Vargen. Inte för att han var elak, utan för att han var utanför.

Det som är rätt obekvämt och därför bra är att Bamse och gänget faktiskt inte var särskilt snälla mot honom de första åren. De höll honom utanför för att han var en buse, men han var ju en buse just för att han inte hade några kompisar. Sjörövarna var ju inget riktigt sammanhang heller, där var han också längst ner i hierarkin.

När Bamse till slut börjar behandla vargen som en jämlike, och inte som ett problem, händer det något. Det är först då relationen förändras. Det där är en ganska tung poäng för att vara en barntidning och exakt därför funkade Bamse så bra. Den visar att även världens snällaste och starkaste björn har brister.

Mycket av det där satte sig nog djupare än man fattade då.

Det är väl där Bamse blir mer än bara en barntidning. Den är egentligen en rätt träffsäker spegling av samhället i stort. Den tar upp ganska stora och svåra frågor. Utanförskap, makt, girighet, rädslan för det som är annorlunda. Men visar också att problemen ofta inte är så hopplösa som de först verkar.

Ofta handlar det inte om ondska, utan om rädsla, okunskap eller gamla föreställningar som ingen riktigt ifrågasatt. När någon faktiskt gör det ,är lite vidsynt, lyssnar och är beredd att ompröva så förändras dynamiken. Nästan alltid i en positiv riktning.

Det är rätt befriande egentligen. Inga mirakellösningar, inget tvång, bara konsekvensen av att inte vara fördömande i onödan. Ganska vuxna poänger, serverade i en serietidning med honung, sköldpaddor och kaniner.

Finns det någon annan serietidning som på allvar kan mäta sig med Rune Andréassons mästerverk?

Jag ser fram emot att följa tråden och läsa andras minnen också. Förhoppningsvis hålls den fri från de mer förutsägbara “Bamse var kommunist”-utspelen och liknande etiketter, och istället minnas vad han faktiskt handlade om.

Där var jag kanske själv lite väl fördomsfull och dömande i förväg. Man ska ju trots allt vara snäll, även i efterhand.

Edit: jag var kanske inte så fördomsfull när allt kommer omkring.

Jag trodde AI texter var förbjudna på Flashback.

On topic: Bamse är vidrig kommunistpropaganda och Andreasson en hycklare som sålde ut när han började lukta pengar.
Citera
2026-01-14, 20:03
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson

Undrar vad Batikkärringarna hade tyckt om Rune Andréasson andra serie Pellefant idag

På 70 talet ansågs ju serien ganska mesig, även bland barn, men roligt att se hur figuren Lakritstrollet, som var oerhört svagbehåvad, lättmanipulerad, och dessutom lite elak hade tagits emot idag.
Haha pellefant gillar jag också bättre. Hade en sådan tidning där en figur kallar en annan figur för slyna.
Citera
2026-01-14, 20:49
Medlem
https://www.tidningsmagasinet.se/bamse?msclkid=95627033eca31c9a29c219541e1baff2&utm _source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Egmont%20 Publishing%20Ab&utm_term=prenumerera%20bamse&utm_c ontent=Bamse

Citat:
En trygg och lärorik barntidning

Citat:
Bamse-tidningen är utformad med barnens bästa i åtanke. Varje nummer innehåller lättförståeliga berättelser med många bilder och ett språk som är anpassat för unga läsare. Den varma tonen och de tydliga moraliska budskapen gör den till en trygg och värdefull del av barnens medievardag.
Citera
2026-01-14, 21:34
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Tidningen första året 1973 var klart bäst . Det var innan vargen blivit snäll och handlade mer om skalman, bamse och lilleskutt ute på äventyr. Sedan blev det alltmer politiskt och familjeintriktat.

Minns när jag som barn läste om Bamse och Kalle svartskalle. Förstod verkligen inte poängen eller vad rasism handlade om så vissa ungar är lite väl korkade för att ta in Rune Andreassons alla politiska budsdkap.
Citera
2026-01-14, 22:04
Medlem
Grabb-5s avatar
Gratulerar Bamse du har blivit 60 år gammal dig glömmer jag aldrig. Du var inne när jag var liten och spred lycka i tv rutan till alla knattar. Blå och gul är du!
Citera
2026-01-14, 23:09
Medlem
kraftfoders avatar
Jag förknippar Bamse med min VPL i Göteborg.
Visst fanns det Bamse på min skola i Örgryte på 70-talet, med det var för småbarn.

Robotsystem 23 BAMSE fick kritik för namnvalet av Maria Ermanno från Svenska freds- och skiljedomsföreningen och seriefiguren Bamses författare Rune Andréasson. Andréasson skrev i ett brev till Svenska freds- och skiljedomsföreningen: "Att ge ett vapen namn associerande till en barnens figur som i decennier har stått för icke-våld, tolerans och solidaritet vittnar om en sådan omdömeslöshet, att man inte heller i övrigt kan hysa tilltro till vapenindustrin". Ermanno skrev en debattartikel i Aftonbladet 24 januari 2000 i samma ämne och vädjade om att man borde ge robotsystemet ett annat namn, och på så vis "ge Rune rätt postumt"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_23_BAMSE

Rune var "kommunist" eller sossarnas absoluta vänster. Svenska Fred är styrda från Moskva..
Bamse, alltså björnen, tror jag utan belägg, betyder egentligen "ryssen"..(?)
Citera
2026-01-15, 00:20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
On topic: Bamse är vidrig kommunistpropaganda och Andreasson en hycklare som sålde ut när han började lukta pengar.

Jag tänker att han på många sätt påminde om Walt Disney, en driftig entreprenör som själv ville ha kontrollen – både den konstnärliga och den kommersiella. Och liksom Disney – som han drömde om att jobba för – var han ju egentligen mest intresserad av att göra tecknad film, serierna blev en spin-off. I hans tidiga alster finns det väl knappast någon aning om någon politisk övertygelse eller något ideologiskt engagemang. Men när han startat sitt aktiebolag och skulle konkurrera med Kalle Anka/Hemmets Journal och Bonniers/Semic (som han hatade; enligt Börje Nilsson kan det ha haft att göra med att Lukas Bonnier nekat honom att låna pengar till ett hus) så valde han att surfa på tidens anti-kommersiella vindar, genom att lansera sin nya tidning som den stora motpolen till kulturkommersialismen. Det liksom ingick i hans affärsidé att nu göra sin Bamse till det schyssta, svenska alternativet. Och det lyckades ju mycket bra. – Om det är hyckleri eller inte är väl en smaksak.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2026-01-15 kl. 00:22.
Citera
2026-01-15, 00:46
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag tänker att han på många sätt påminde om Walt Disney, en driftig entreprenör som själv ville ha kontrollen – både den konstnärliga och den kommersiella. Och liksom Disney – som han drömde om att jobba för – var han ju egentligen mest intresserad av att göra tecknad film, serierna blev en spin-off. I hans tidiga alster finns det väl knappast någon aning om någon politisk övertygelse eller något ideologiskt engagemang. Men när han startat sitt aktiebolag och skulle konkurrera med Kalle Anka/Hemmets Journal och Bonniers/Semic (som han hatade; enligt Börje Nilsson kan det ha haft att göra med att Lukas Bonnier nekat honom att låna pengar till ett hus) så valde han att surfa på tidens anti-kommersiella vindar, genom att lansera sin nya tidning som den stora motpolen till kulturkommersialismen. Det liksom ingick i hans affärsidé att nu göra sin Bamse till det schyssta, svenska alternativet. Och det lyckades ju mycket bra. – Om det är hyckleri eller inte är väl en smaksak.
Hur var hans original Bamse? En tuffing som tog flickorna på brösten?
Citera
2026-01-15, 07:08
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Kommer ihåg hur Andreasson slog sig för bröstet över hur jävla ideologiskt korrekt han var. Absolut ingen reklam till barn!
Sedan kom ett undantag. Eftersom det var tandkräm till barn. Dvs något ”bra”.
Och sedan erbjöds en än fetare check till Andreasson och helt plötsligt var det OK att göra reklam för Clock, eftersom Clock var svenskt.
Och när gubben dog var det all in och Bamse blev affischnamn för McDonalds…
Idag gör väl Bamse reklam för BAE Systems kan jag tänka mig. Money talks..

Jävla hycklare!
Han var klart bättre eller vid sundare vätskor än många andra. Klok man Rune.

Bästa Bamse. Otroligt bra tidning/böcker och tecknad film. Otroligt charmigt. Lärorikt. Väcker glädje.

Det finns otroligt mycket sämre saker att klaga på.
Lite beröm kan inte skada väl. Ser du bara dåliga saker. Inte bra. Kram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in