2026-01-14, 15:50
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSosse
Jag ska lägga in saltgurka efter morsans recept, där ingår alun. Santa Maria har slutat saluföra alun, vet nån här var man kan få tag på pulvret?
Alun (kaliumaluminiumsulfat), tillsätts som konserveringsmedel. Man kan utesluta det helt, alternativt ersätta det med något annat konserveringsmedel om man känner att det behövs.
Senast redigerad av BackToHegel 2026-01-14 kl. 15:52.
Citera
2026-01-14, 16:34
Medlem
GodSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du kan hoppa alunet. Det är nog tänkt som konserverande, men det ska inte behövas till saltgurka. Om du absolut vill borde det funka med natriumbensoat i stället.

Du kan gärna publicera receptet. Det vore intressant.

Morsan hade inga recept, hon gick på känsla och erfarenhet.
Hon gav mig ungefärliga ingredienser och mått och det överensstämmer rätt bra med det här:

https://ekoladan.se/recept/saltgurka

Plus att hon oxå använde vinsten och blad från svartvinbär.
Citera
2026-01-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Man har varken socker eller senapsfrön till saltgurka.

Det finns olika recept och i det receptet som jag brukar använda så ingår det både socker och senapsfrön, dock inte så mycket socker, en tsk per burk.
Har lagt in åtta burkar i år (förra året), två är kvar.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-14 kl. 17:11.
Citera
2026-01-14, 17:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Alun (kaliumaluminiumsulfat), tillsätts som konserveringsmedel. Man kan utesluta det helt, alternativt ersätta det med något annat konserveringsmedel om man känner att det behövs.
Tyvärr inte för min efterrätt med alun, för den kräver alun och för ändra om det vita skalet i smak och konsistens.
Men för saltgurkan går ju det hitta ersättning, då jag fattar det som alunen är endast till för konservering(Eller?).

Så frågan är vart hittar jag alun sen och med tanke på att det jag hittade var färgning och skinn tillverkning.
Citera
2026-01-14, 17:57
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Man har varken socker eller senapsfrön till saltgurka.
Detta låter snarare som ett recept på ättiksgurka.
Citera
2026-01-14, 18:53
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tyvärr inte för min efterrätt med alun, för den kräver alun och för ändra om det vita skalet i smak och konsistens.
Men för saltgurkan går ju det hitta ersättning, då jag fattar det som alunen är endast till för konservering(Eller?).

Så frågan är vart hittar jag alun sen och med tanke på att det jag hittade var färgning och skinn tillverkning.
Läste att man kunde använda det när man vispar äggvita, så nu vill jag också ha alun. Storpack från Amazon tänker jag då men jag hittar inget livsmedelsklassat. Men mycket som tydligen är ok att smeta in i ansiktet i stora mängder.
Citera
2026-01-14, 19:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Läste att man kunde använda det när man vispar äggvita, så nu vill jag också ha alun. Storpack från Amazon tänker jag då men jag hittar inget livsmedelsklassat. Men mycket som tydligen är ok att smeta in i ansiktet i stora mängder.
Den på Amazon sade väl 99%?
Men såklart är en procent inte bra, så är ju det kört ändå.

Ärligt talat så tänkte jag när jag såg TS och alun, driver du med mig.
Men sen visade det sig är riktigt svårt att hitta.
Vägde det jag har kvar och 66g, minus påsarna så gissar på ca55g.
Det räcker till 11st sweet pomelo soup, hade det bara varit jag så hade detta nog räckt livet ut.
Men ena barnet gillar denna efterrätt och tjatat om att jag ska lära ut rätten ett tag nu och nu när säsongen är igång för pomelo.
Så börjar h*n göra detta så kommer det ta slut om något år bara.
Som sagt vad morsan har en 5kg hink, dock ej livsmedelsklassat

Fann i USA, 127:-, men sen frakt på 280:- och på Ubuy USA och food graded som man då ska ha och 100g.
För min del skulle jag aldrig beställa, för mitt barn så kan jag göra ett undantag.
Men får se om ett par år om man gör det eller inte.
I Europa verkar vara kliniskt rent.
Sen tyckte jag det stod 519:-, så kanske någon tull eller någon annan avgift också.
Citera
2026-01-15, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Detta låter snarare som ett recept på ättiksgurka.

Det finns flera recept för saltgurka på nätet som inkluderar senapsfrön, bla från expressen.se och receptfavoriter.se.
En liten mängd socker i lagen gör inte så mycket mer än rundar av smaken lite.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-15 kl. 05:33.
Citera
2026-01-15, 07:40
Medlem
Jazkers avatar
Alun(stift) använder jag bara när jag rakar mig. Känns sådär att ha det i mat. Men skit i det, det handlar om inlagd gurka. Min favorit som jag experimenterat fram under några år är gurkor med dill och vitlök:

1 kg västeråsgurkor
10 dillkronor
5 vitlöksklyftor
1 liter vatten
2,5 dl ättikssprit (12%)
½ dl salt
2 tsk socker

Sterilisera de diskade burkarna som ska användas till inläggningarna genom att låta dem stå i 120° i ugnen i 15 minuter. Skär gurkorna och vitlöksklyftorna i skivor. Koka upp vattnet tillsammans med ättikssprit, salt och socker. Varva gurka, vitlök och dillkronor i respektive burk och häll sedan på lagen tills det täcker. Stäng locken medan det fortfarande är varmt och låt stå svalt i ca en vecka. Öppnade burkar kan förvaras i kylskåp under längre tid.

Funkar även utan dillkronor och endast vitlök om man är desperat.
Citera
2026-01-15, 12:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Alun(stift) använder jag bara när jag rakar mig. Känns sådär att ha det i mat. Men skit i det, det handlar om inlagd gurka. Min favorit som jag experimenterat fram under några år är gurkor med dill och vitlök:

1 kg västeråsgurkor
10 dillkronor
5 vitlöksklyftor
1 liter vatten
2,5 dl ättikssprit (12%)
½ dl salt
2 tsk socker

Sterilisera de diskade burkarna som ska användas till inläggningarna genom att låta dem stå i 120° i ugnen i 15 minuter. Skär gurkorna och vitlöksklyftorna i skivor. Koka upp vattnet tillsammans med ättikssprit, salt och socker. Varva gurka, vitlök och dillkronor i respektive burk och häll sedan på lagen tills det täcker. Stäng locken medan det fortfarande är varmt och låt stå svalt i ca en vecka. Öppnade burkar kan förvaras i kylskåp under längre tid.

Funkar även utan dillkronor och endast vitlök om man är desperat.
Det är alun pulver man då skulle använda, men nu finns det bara typ dom som du pratar om och då också icke livsmedelsklassad alun.
Citera
2026-01-24, 22:37
Medlem
Venators avatar
Vad jag vet så var det alunpulver som fanns på apoteket inte heller livsmedelsklassat. Det verkar som om syftet var konservering och även att det gjorde gurkan krispigare? Det är synd när man inte kan använda sina gamla familjerecept men jag tror att du ska kunna byta mot kalciumklorid. Men det måste vara livsmedelsklassat. Finns tydligen i en livsmedelsanpassad variant som kallas "Pickle Crisp" som jag aldrig sett.
Citera
2026-01-25, 22:55
Medlem
Sladdarens avatar
https://handla.ica.se/produkt/1427102#:~:text=Atamon%20Flytande%20250ml%20T%C3%B 6rsleff%20%7C%20Handla%20mat%20online%20fr%C3%A5n% 20din%20lokala%20ICA%2Dbutik.

Kan ju testas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in