2026-01-14, 13:18
Medlem
GodSosses avatar
Jag ska lägga in saltgurka efter morsans recept, där ingår alun. Santa Maria har slutat saluföra alun, vet nån här var man kan få tag på pulvret?
Citera
2026-01-14, 13:28
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSosse
Jag ska lägga in saltgurka efter morsans recept, där ingår alun. Santa Maria har slutat saluföra alun, vet nån här var man kan få tag på pulvret?
Är du dum i huvudet?
Det finns massor av bra trådar om saltgurka och inläggning och du startar en tråd till? Varför?
Se här istället och sluta slösa vår tid:

(FB) Lägga in grönsaker
(FB) Saltgurka eller ättiksgurka?
(FB) Inlagda gurkor?
Citera
2026-01-14, 13:29
Moderator
Chantres avatar
Apoteken säljer.
Citera
2026-01-14, 13:53
Medlem
Skit i alunet, det går bra ändå med vatten, salt, ättika, socker, dill och senapsfrön.
Citera
2026-01-14, 14:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Apoteken säljer.
Vilket apotek då?

Komiskt använder själv alun men mycket sällan, använder det bara till sweet pomelo soup.
Och tänkte när jag läste tråden, va, har dom slutat med detta i mataffärerna.
Men visst var det så, men sen när jag kolla apoteket och apotea, så fanns det inte där heller i formen av pulver.

Någon som vet om det är en skillnad mellan industriell alun och alun för livsmedel?
För vet morsan har en 5kg hink, men alltid funderat på om den funkar för livsmedel också.(Hon använde den för färgning och skinnberedning har jag för mig.)
Men när jag tittar på olika alun´s, så står det tex på cria att deras alun inte är livsmedelsanpassat.
Citera
2026-01-14, 14:19
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Köp färdiginlagd som du sedan skär till den tjocklek som du behagar.
Citera
2026-01-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vilket apotek då?

Komiskt använder själv alun men mycket sällan, använder det bara till sweet pomelo soup.
Och tänkte när jag läste tråden, va, har dom slutat med detta i mataffärerna.
Men visst var det så, men sen när jag kolla apoteket och apotea, så fanns det inte där heller i formen av pulver.

Någon som vet om det är en skillnad mellan industriell alun och alun för livsmedel?
För vet morsan har en 5kg hink, men alltid funderat på om den funkar för livsmedel också.(Hon använde den för färgning och skinnberedning har jag för mig.)
Men när jag tittar på olika alun´s, så står det tex på cria att deras alun inte är livsmedelsanpassat.
Nä det ska väl vara livsmedelsgodkänt om det ska vara säkert att förtära.

Om det står industriellt kan det vara förorenat med små mängder av annat ämne.

Alunet har tex transporterats i lastbil eller fartyg som inte rengjorts 100% från en tidigare last av främmande ämne.

Redskap och maskiner är inte helt rengjorda från smuts och föroreningar om den inte är livsmedelsgodkänd heller.
Även när de tillverkar/renar alunet i fabriken kan livsmedelsgodkänt ha renats till en högre grad.
Citera
2026-01-14, 14:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSosse
Du kan hoppa alunet. Det är nog tänkt som konserverande, men det ska inte behövas till saltgurka. Om du absolut vill borde det funka med natriumbensoat i stället.

Du kan gärna publicera receptet. Det vore intressant.
Citera
2026-01-14, 14:52
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Är du dum i huvudet?
Det finns massor av bra trådar om saltgurka och inläggning och du startar en tråd till? Varför?
Se här istället och sluta slösa vår tid:

(FB) Lägga in grönsaker
(FB) Saltgurka eller ättiksgurka?
(FB) Inlagda gurkor?

Det är snarare du som är dum i huvudet, som inte kan läsa trådstarten ordentligt. Var får man tag på alun i dag?

/AI
Citera
2026-01-14, 15:08
Avstängd
Finns hos Apotea, bland annat
Citera
2026-01-14, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Skit i alunet, det går bra ändå med vatten, salt, ättika, socker, dill och senapsfrön.

Man har varken socker eller senapsfrön till saltgurka.
Citera
2026-01-14, 15:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Finns hos Apotea, bland annat
Nej det gör det inte.
https://www.apotea.se/sok?q=alun&x=0&y=0
Citera
  • 1
  • 2