2026-01-14, 14:27
Medlem
Emma18s avatar
Att polisen skulle missta en sån här påse för kokain känns inte speciellt troligt: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Silica_gel_bag_open_with_beads.jpg
Citera
2026-01-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Hade hon blåst "negativt" hade hon inte varit i den här knipan alls. Hon har åkt med till stationen eftersom hon misstänkts vara full, och eftersom blåsningen på plats inte har gett något resultat. Påsen har hittats i en liten handväska som Katja haft med sig. Hon har gjort ett snabbtest som testar för en rad olika vanliga narkotikaklassade substanser, och detta snabbtest har gett utslag för kokain.

Med detta i åtanke är det ganska lätt att se vem som ljuger i den här historian. Tips: I en rättsstat som Sverige brukar det inte vara polis och tjänstemän som gör det. Det brukar vara politruken.

I en rättsstat förmodas man att vara "oskyldig till dess motsatsen bevisats". Det avgörs i en domstol och inte i Aftonbladets spalter. Din tilltro till journalistiken i just det här fallet kallas "confirmation bias". Eller vet du något som vi andra inte vet? Blåste Katja positivt eller negativt vid vägkanten för alkohol? Blåste hon positivt eller negativt för alkohol på stationen?

Vet du att hon testats positivt för kokain? Eller hoppas du bara att det ska vara så?

Jag säger inte att du har fel, men oskuldspresumtionen gäller även politiker. Så att namnpublicering är av "allmänintresse" i ett så här tidigt skede av utredningen är inte alldeles självklart.
Citera
2026-01-14, 14:29
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja precis. Man ser ju viss desperation här bland SD-svansen. Utöver att svaret på din fråga är "rimligen är narkotika det enda svaret", ska ju tilläggas att polisen som bestämt sig för att undersöka saken närmare ju faktiskt har väldigt mycket erfarenhet med att bedöma och hantera knark och knarkare. Trots att det går att skapa sig en rimlig uppfattning redan från det vi läst, ska man alltså komma ihåg att polisen har långt mycket mer att skapa sig en bedömning av en vad som kan återges i tidningsartiklarna.

Dra inte alla över en kam, är du snäll - jag är SDare men tror såklart att hon är genomskyldig, den botoxade politrukerslynan...

Otroligt dumt att ha det förmodade knarkpulvret i väskan - hon kunde haft det i BHn - då hade hon klarat jobbet och fortfarande haft en framtid inom politiken. Nu är både polisyrket och politikersvängen körd... Högt fall!

Edit; förresten så kroppsvisiterades hon nog när hon testade positivt för droger...
Citera
2026-01-14, 14:43
Medlem
ursprungligens avatar
2 gram utbankat borde väl vara runt 1 gram?

Var hon själv påverkad torde hon börjat med 3 gram utbankat i påsen?

Straffet mäts väl mot mängden rent kokain?
Citera
2026-01-14, 14:47
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det var åklagaren som nedlåtande sa typ att det kanske var en råtta och ingen viltolycka.

Vill gärna få det till att det faktiskt var Katja och det var polisen som uttalade sig om det i Expressen seden efter det var det väl åklagaren som uttalade sig lite nedlåtande om det? (Vilket ju kanske inte var så konstigt).

För Katja sade ju inget om rådjur eller större vilt.
Citera
2026-01-14, 14:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Hur ska man kunna bedöma hur mycket av ett ämne är det faktiska ämnet i så fall?

Det mäts vid analysen på laboratoriet. Jag tror det brukar gå till på det sättet.
Citera
2026-01-14, 14:50
Medlem
HonkenHolmess avatar
Det är klart att det är kokain i påsen, och troligtvis över 1 promille alkohol i blodet.

Hon vet att hon är rökt, vad som förvånar är hur långsamma man är i partiledningen med

att agera. Mycket illa att Lag och Ordningpartiet får detta på sig ovanpå alla andra straff

och lagförningar. Dessutom sitter hon komiskt nog i justitieutskottet.

Om hon bromsade för en råtta kan man ju verkligen kalla det Breaking Bad.
Citera
2026-01-14, 14:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan någon förklara för mig hur en liten påse med vitt pulver i en handväska skulle kunna vara annat än narkotika?
Hade det varit min väska så hade pulvret varit Novalucol som jag alltid bär med mig i en zip-påse, och som med tiden mosas ned till pulver från de tabletter de ursprungligen var eftersom jag behöver det så sällan.
Citera
2026-01-14, 14:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Vill gärna få det till att det faktiskt var Katja och det var polisen som uttalade sig om det i Expressen seden efter det var det väl åklagaren som uttalade sig lite nedlåtande om det? (Vilket ju kanske inte var så konstigt).

För Katja sade ju inget om rådjur eller större vilt.

Kör man av vägen när man är hög på kokain? Att köra av vägen borde väl hänga ihop med att man dåsar till? Kokain är väl mer uppiggade om jag inte har fel?
Citera
2026-01-14, 14:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hade det varit min väska så hade pulvret varit Novalucol som jag alltid bär med mig i en zip-påse, och som med tiden mosas ned till pulver från de tabletter de ursprungligen var eftersom jag behöver det så sällan.

Vad kan ge utslag på snabbtestet? Novalucol eller silicagel?

Hon kan också haft med sig talk i påsen för att få bättre grepp på ratten, då hon verkar ha svårt att styra när hon kör bil?
Citera
2026-01-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
I en rättsstat förmodas man att vara "oskyldig till dess motsatsen bevisats". Det avgörs i en domstol och inte i Aftonbladets spalter. Din tilltro till journalistiken i just det här fallet kallas "confirmation bias". Eller vet du något som vi andra inte vet? Blåste Katja positivt eller negativt vid vägkanten för alkohol? Blåste hon positivt eller negativt för alkohol på stationen?

Vet du att hon testats positivt för kokain? Eller hoppas du bara att det ska vara så?

Jag säger inte att du har fel, men oskuldspresumtionen gäller även politiker. Så att namnpublicering är av "allmänintresse" i ett så här tidigt skede av utredningen är inte alldeles självklart.

Enligt åklagarna så har hon ju testat positivt för kokain i snabbtest. Vi (alltså inte bara jag) vet också att Katja inte har blåst med något ordentligt resultat alls, utan fått ta blodprov på stationen istället. Resultatet från det får man inte på ett tag. Det vi däremot vet är att hon har snabbtestat positiv för kokain, och haft en påse som ser ut som kokain på sig. Vi vet också att hon inte har någon vidare vandel sedan tidigare. Det finns alltså goda grunder att anta att hon faktiskt är skyldig för som minst kokaininnehav och av att vara kokainpåverkad.

Vad gäller oskuldspresumptionen så gäller det i en rättsstat just vad gäller att bli dömd för ett brott. Den gäller inte i en rättsstat i övrigt, då en rättsstat ju godkänner en lång rad tvångsmedel mot icke-dömda personer. Den gäller naturligtvis inte heller pressen, eller för den delen kritiskt tänkande personers förhållande till sanningen, eftersom straffrättsliga rättegångar inte ens syftar till att ta reda på vad som är sant, utan vad som kan bevisas bortom rimligt tvivel.
Citera
Diagorass avatar

Moderatormeddelande

Postat av Diagoras 2026-01-14, 14:56
Moderator
Ska det vara så jävla svårt att hålla sig till topic? Tråden handlar inte om vilket parti som har flest kriminella medlemmar, vilket parti som har bäst invandringspolitik, vad andra användare röstar på eller vad man tycker om SD. Håll er till ämnet!

/ mod
Senast redigerad av Diagoras 2026-01-14 kl. 15:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in