2026-01-14, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill ändå tillägga att jag själv varken är pedofil eller nekrofil. Intresset kommer från mina föräldrar som jobbat inom psykiatri och rättspsykiatri.

Det är nödvändigtvis inte farligt att råka ut för pedofiler eller nekrofiler. Det är först när dom agerar ut sina lustar man bör springa åt andra hållet. Dom som agerar ut har likt robin en väldans massa andra bekymmer att brottas med, låg empati, dålig impulskontroll, dålig självbild osv.

Haha, nej tanken på att du själv skulle ha insikt på det sättet, att du själv skulle var det ena eller andra, den tanken slog mig aldrig!

Men nu förstår jag mer dina insiktsfulla synvinklar.
Citera
2026-01-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
GM påstår han har minnesluckor i nya uppgifter från förhören

https://kayseri365.com/vad-sager-garningsmannen-om-vilma-aklagaren-redovisar-nya-uppgifter-fran-forhoren/?fbclid=Iwb21leAPUQOFjbGNrA9RAjGV4dG4DYWVtAjExAHNy dGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHv28QI-3tjVRtsX-GG 8GiLQfkaGQ2nommeZc8xBMtYzswfFJgDM7NxefMnAJ_aem_mRd n5slICk6GUbB5CWDmIQ

Förstår inte den här artikeln. Det skriver i den : ”För första gången avslöjas vad mannen säger – och inte säger – om den försvunna tonåringen Vilma.”

Va?! Om den försvunna tonåringen Vilma?
Citera
2026-01-14, 11:31
Medlem
Bobhallonsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ett genomgående fel i hela artikeln, där brottsoffret M*y benämns med mgm nya namn. Måste vara ett tankefel hos journalisten.
Så är det säkert, extremt dåligt tankefel men dock kanske det skonar M*s familj från ännu en artikel.
Citera
2026-01-14, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
GM påstår han har minnesluckor i nya uppgifter från förhören

https://kayseri365.com/vad-sager-garningsmannen-om-vilma-aklagaren-redovisar-nya-uppgifter-fran-forhoren/?fbclid=Iwb21leAPUQOFjbGNrA9RAjGV4dG4DYWVtAjExAHNy dGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHv28QI-3tjVRtsX-GG 8GiLQfkaGQ2nommeZc8xBMtYzswfFJgDM7NxefMnAJ_aem_mRd n5slICk6GUbB5CWDmIQ

Det är ju bra att Robin snackat på, och att hans uppgifter inte stämmer med den tekniska bevisningen, och att han verkar rörig i de bitarna:

"Åklagaren har enligt uppgift fokuserat på att kartlägga exakt vad den misstänkte gjorde under de timmar då Vilma senast sågs – och varför hans mobiltelefon sparade data som inte stämmer överens med hans ursprungliga vittnesmål."
//
" “Det är just när han frågas om Vilma som han blir mest avvisande”, redovisar en källa nära förhören."

Man har enligt artikeln information från mobiler, elektronisk kommunikation och övervakningskameror som inte stämmer med Robins version.

Citera
2026-01-14, 11:34
Medlem
riskybusinesss avatar
Citat:
Ja, även om man tidigare inte ansett att Robin har haft någon neuropsykiatrisk diagnos, funderar jag ändå lite i de banorna.

Det med tanke på hans undvikande av ögonkontakt, svårt få kontakt med Robin (taget fritt ur minnet från inlägg av "kocken" i tråden), tramsande, vad jag läst om pedofili, nekrofili, hans könsbyte, som det verkar någon slags ensamhet/inga riktiga djup eller långvariga relationer, ev aldrig haft en relation med någon... och så kanske på det även drag av psykopati.

Det där med ögonkontakt verkar dock inte vara något genomgående mönster. Ur den rättspsykiatriska undersökningen från 2019 står bland annat att Robin "tidigare uppvisat hög social funktionsnivå", "visade god social funktionsnivå under undersökningstiden" samt "han presenterade sig med namn och gav god ögonkontakt". Även klasskamrater från skoltiden beskrev honom ju som rätt normal socialt.

Jag tänker att bara för att man senare förändras och slutar ge ögonkontakt så tyder inte det på en neuropsykiatrisk diagnos. En sådan är ju generellt sett medfödd och visar sig tidigt i livet.
Citera
2026-01-14, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobhallonsaft
Så är det säkert, extremt dåligt tankefel men dock kanske det skonar M*s familj från ännu en artikel.

Ja, verkligen olyckligt tankefel.
Citera
2026-01-14, 11:36
Medlem
Kanske vulgär fråga men vad hittade polisen hennes huvud?
Citera
2026-01-14, 11:37
Medlem
När han kidnappade barnet skyller han på mammans tillstånd. I RPU framgår att hon var förtidspensionerad sen länge (år) pga fysisk åkomma. Varken före eller efter brottet söker han heller hjälp för sitt dåliga mående.

Samtidigt framgår i RPU att han misslyckats i ansökan att bli pilot. När sker detta?

Kanske detta var en trigger så god som något?

Egenansvaret lyser för övrigt med sin frånvaro i hela RPUn.
VA förminskar och bagatelliserar kidnappningsförsöket, de 40 000 filerna som hittades och alla hans avvikande handlingar.

Inte minst anser han att flickan inte tog skada av hans brott.

Kanske äpplet inte fallit så långt från trädet när han säger att pappan är affärsutvecklare och mäklare men i själva verket kör budbil?

Om pappans karriär gått i stöp är det nog mer troligt han varit ekobrottsling och beskyllt familjens tillstånd på samhället för att framstå bättre själv.

Alla har tagit avstånd från dem. Det säger en hel del.
Citera
2026-01-14, 11:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybusiness
Det där med ögonkontakt verkar dock inte vara något genomgående mönster. Ur den rättspsykiatriska undersökningen från 2019 står bland annat att Robin "tidigare uppvisat hög social funktionsnivå", "visade god social funktionsnivå under undersökningstiden" samt "han presenterade sig med namn och gav god ögonkontakt". Även klasskamrater från skoltiden beskrev honom ju som rätt normal socialt.

Jag tänker att bara för att man senare förändras och slutar ge ögonkontakt så tyder inte det på en neuropsykiatrisk diagnos. En sådan är ju generellt sett medfödd och visar sig tidigt i livet.

Sant.

Men det finns grader av autism, och man kan ha drag av autism som knappt märks. Alla är olika, precis som alla andra människor. Jag har iaf några gånger tänkt i de banorna.

Vi får väl se vad den nya utredningen kan visa.
Citera
2026-01-14, 11:43
Medlem
Citat:
Säkerligen har det diskuterats i tråden, men jag har inte haft intention att försöka läsa ikapp.

Det är något som är intressant här, och du verkar möjligen ha någon slags insikt i det här förvirrande med Robins val av att vilja vara "flicka" som det verkar.

Han verkar dock inte vara ensam mördare om detta:

"Ulf Olsson, den bleke mannen i det långa gråa håret, är inte bara en mördare - han är också transsexuell.

- Han är en kvinna i en mans kropp, säger Sten Levander, professor i rättspsykologi.

En kvinna - eller en liten flicka.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ono33w/helenmannen-ar-en-kvinna

Jag såg att ågon tidigare länkat till att det kan finnas ett samband här, mellan pedofili och att vilja klä ut sig (eller identifiera sig?) som små barn. Missade dock tyvärr att läsa artikeln.

Tillägg:

Hittade lite mer om det fallet och Sten Levander kontra Kristenssons ställningstagande som rättspsykiatriker om Ulf Olsson i rätten. Levanders yttrande hemligstämplades av tingsrätten enligt artikeln nedan.

De båda har olika synsätt, då Sten Levander verkar utifrån Det psykodynamiska och psykoanalytiska synsättet:

"Enligt Marianne Kristiansson har Ulf Olsson en autistisk personlighetsstörning som gör att han uppfattar omvärlden annorlunda än andra gör och att han därmed har svårt att kommunicera.

Brotten är Ulf Olssons bisarra och mycket missriktade sätt att kommunicera med omvärlden, anser hon. Sluten rättspsykiatrisk vård är den mest lämpliga påföljden, enligt Kristiansson, som sade att det kan handla om mycket långa vårdtider.
"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-olssons-barndom-extrem

Ja, även om man tidigare inte ansett att Robin har haft någon neuropsykiatrisk diagnos, funderar jag ändå lite i de banorna.

Det med tanke på hans undvikande av ögonkontakt, svårt få kontakt med Robin (taget fritt ur minnet från inlägg av "kocken" i tråden), tramsande, vad jag läst om pedofili, nekrofili, hans könsbyte, som det verkar någon slags ensamhet/inga riktiga djup eller långvariga relationer, ev aldrig haft en relation med någon... och så kanske på det även drag av psykopati.

Intressant det du skrivit här, det kan ju faktiskt vara så att det dessutom finns flera diagnoser, tex så finns det ju vissa samband mellan autism och schizofreni (som egentligen är psykos men som varar längre tid och fått eget namn) autister har ju en sårbarhet och klarar ofta inte stress särskilt bra, och kan då drabbas av lättare stressutlösta psykoser? Läste även tidigare i tråden att det finns visst samband mellan autism och könsdysfori, så jag börjar tänka detsamma, det är nog troligast flera orsaker som förklarar att allt blivit så konstigt kring Robin, snurrigt värre och bara massa frågetecken, men grunden kan ju mycket väl vara autism, och med tanke på att det dessutom är ärfligt så kan man kanske ana både samband och pusslet här?
Men jag tror det kommer nog ta lite tid att förstå allt, om de nu möjligtvis missade saker under utredningen 2019 så hoppas man ju att de tar god tid på sig menar jag?
Citera
2026-01-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
När han kidnappade barnet skyller han på mammans tillstånd. I RPU framgår att hon var förtidspensionerad sen länge (år) pga fysisk åkomma. Varken före eller efter brottet söker han heller hjälp för sitt dåliga mående.

Samtidigt framgår i RPU att han misslyckats i ansökan att bli pilot. När sker detta?

Kanske detta var en trigger så god som något?

Egenansvaret lyser för övrigt med sin frånvaro i hela RPUn.
VA förminskar och bagatelliserar kidnappningsförsöket, de 40 000 filerna som hittades och alla hans avvikande handlingar.

Inte minst anser han att flickan inte tog skada av hans brott.

Kanske äpplet inte fallit så långt från trädet när han säger att pappan är affärsutvecklare och mäklare men i själva verket kör budbil?

Om pappans karriär gått i stöp är det nog mer troligt han varit ekobrottsling och beskyllt familjens tillstånd på samhället för att framstå bättre själv.

Alla har tagit avstånd från dem. Det säger en hel del.

Finns flera varningslampor som lyser för denna fd familj. Igår försökte jag hitta datumet för den avlidne farmor utan att hitta. Detta gjorde jag för jag blev nyfiken om hennes död kunde vara en trigger för dom oupplösta överfallen i Bromma slutet av 2024.
Citera
2026-01-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Finns flera varningslampor som lyser för denna fd familj. Igår försökte jag hitta datumet för den avlidne farmor utan att hitta. Detta gjorde jag för jag blev nyfiken om hennes död kunde vara en trigger för dom oupplösta överfallen i Bromma slutet av 2024.

Jag är inte säker men tror det var februari 2024. Ej säker som sagt men har för mig att jag läste det någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in