Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Säkerligen har det diskuterats i tråden, men jag har inte haft intention att försöka läsa ikapp.
Det är något som är intressant här, och du verkar möjligen ha någon slags insikt i det här förvirrande med Robins val av att vilja vara "flicka" som det verkar.
Han verkar dock inte vara ensam mördare om detta:
"
Ulf Olsson, den bleke mannen i det långa gråa håret, är inte bara en mördare - han är också transsexuell.
- Han är en kvinna i en mans kropp, säger Sten Levander, professor i rättspsykologi.
En kvinna - eller en liten flicka."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ono33w/helenmannen-ar-en-kvinna
Jag såg att ågon tidigare länkat till att det kan finnas ett samband här, mellan pedofili och att vilja klä ut sig (eller identifiera sig?) som små barn. Missade dock tyvärr att läsa artikeln.
Tillägg:
Hittade lite mer om det fallet och Sten Levander kontra Kristenssons ställningstagande som rättspsykiatriker om Ulf Olsson i rätten. Levanders yttrande hemligstämplades av tingsrätten enligt artikeln nedan.
De båda har olika synsätt, då Sten Levander verkar utifrån Det psykodynamiska och psykoanalytiska synsättet:
"
Enligt Marianne Kristiansson har Ulf Olsson en autistisk personlighetsstörning som gör att han uppfattar omvärlden annorlunda än andra gör och att han därmed har svårt att kommunicera.
Brotten är Ulf Olssons bisarra och mycket missriktade sätt att kommunicera med omvärlden, anser hon. Sluten rättspsykiatrisk vård är den mest lämpliga påföljden, enligt Kristiansson, som sade att det kan handla om mycket långa vårdtider."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-olssons-barndom-extrem
Ja, även om man tidigare inte ansett att Robin har haft någon neuropsykiatrisk diagnos, funderar jag ändå lite i de banorna.
Det med tanke på hans undvikande av ögonkontakt, svårt få kontakt med Robin (taget fritt ur minnet från inlägg av "kocken" i tråden), tramsande, vad jag läst om pedofili, nekrofili, hans könsbyte, som det verkar någon slags ensamhet/inga riktiga djup eller långvariga relationer, ev aldrig haft en relation med någon... och så kanske på det även drag av psykopati.
Intressant det du skrivit här, det kan ju faktiskt vara så att det dessutom finns flera diagnoser, tex så finns det ju vissa samband mellan autism och schizofreni (som egentligen är psykos men som varar längre tid och fått eget namn) autister har ju en sårbarhet och klarar ofta inte stress särskilt bra, och kan då drabbas av lättare stressutlösta psykoser? Läste även tidigare i tråden att det finns visst samband mellan autism och könsdysfori, så jag börjar tänka detsamma, det är nog troligast flera orsaker som förklarar att allt blivit så konstigt kring Robin, snurrigt värre och bara massa frågetecken, men grunden kan ju mycket väl vara autism, och med tanke på att det dessutom är ärfligt så kan man kanske ana både samband och pusslet här?
Men jag tror det kommer nog ta lite tid att förstå allt, om de nu möjligtvis missade saker under utredningen 2019 så hoppas man ju att de tar god tid på sig menar jag?