2026-01-12, 09:47
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Hur kunde polisen så snabbt konstatera att det var kvinnan som låg i frysen

Han sa att han hade den eftersökta kvinnan i kylen?
Citera
2026-01-12, 09:48
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Hur kunde polisen så snabbt konstatera att det var kvinnan som låg i frysen
Menar du att han skulle haft fler kroppar i kylen/frysen?

Det räckte nog med att han erkände samt skicket på bitarna.
Citera
2026-01-12, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ska ni hela tiden totalt och söka svar i föräldrar, uppväxt osv så tycker jag nog att utanförskap senare i livet spelar kanske större roll. R arbetade åtminstone och försökte passa in. Men han kände sig förmodligen avvisad, jagad och hatad och det kan skapa ett monster. Att därifrån kidnappa eller styckmörda är däremot svårförklarligt förutom det morbida intresset för barn, djur och lik osv, som väl mer tyder på en i grunden genetiskt störd person.

J, precis.
Det är förmodlgen många många faktorer som spelar in. Det var det jag skrev.
Utanförskap, det har jag tidigare skrivit om.

Och en känsla av utanförskap, att inte passa in, och kanske bli kollad på, behandlad på ett annat sätt än andra, kanske? Och där kan alltså en till pusselbit in kanske komma in, den personlighet Robin har.

Tyvärr kommer vi inte få alla svar, men det är oerhöt intressant att få veta hur allt blev som det blev. Och även om vi skulle få alla svar, kommer man aldrig att kunna förebygga nya Robins.

Men varje människa kan göra så gott dom kan, t ex göra som den person som skrev i tråden, som hade försökt bygg upp en bra kontakt med Robin/Vilma när han levererade varor. Och så småningom kände sig mer bekväm och öppnade upp.
Citera
2026-01-12, 09:55
Medlem
Seabeers avatar
”Jag har kroppsdelar i frysen” enligt expressen

Robin är en seriemördare ,100%

Fyfan va vidrigt
Citera
2026-01-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
J, precis.

Och en känsla av utanförskap, att inte passa in, och kanske bli kollad på, behandlad på ett annat sätt än andra, kanske? Och där kan alltså en till pusselbit in kanske komma in, den personlighet Robin har.

Tyvärr kommer vi inte få alla svar, men det är oerhöt intressant att få veta hur allt blev som det blev. Och även om vi skulle få alla svar, kommer man aldrig att kunna förebygga nya Robins.

Men varje människa kan göra så gott dom kan, t ex göra som den person som skrev i tråden, som hade försökt bygg upp en bra kontakt med Robin/Vilma när han levererade varor. Och så småningom kände sig mer bekväm och öppnade upp.

Ja, det minns jag också, en person som Robin/Vilma vågade le och öppna upp mot, det var ju talande att han inte gjorde det annars, att han hade svårt att släppa andra människor nära. Fler såna människor hade behövts och bättre psykologhjälp så att R kunnat få hjälp med sin sjuka fixering vid barn, djur, kroppsdelar, våld och död. Påminner en del om Jeffrey Dahmer och jag tror ändå det är en psykopat men en olycklig psykopat.
Citera
2026-01-12, 10:07
Medlem
Hoppas överfallet finns på film då blir de jobbigt för vilma
Citera
2026-01-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
”Jag har kroppsdelar i frysen” enligt expressen

Robin är en seriemördare ,100%

Fyfan va vidrigt
Med tanke på hur klantig han var så ser det här ut som hans första mord, men absolut, han hade nog inte slutat om han kom undan med det här.

Citat:
– Jag har kroppsdelarna i frysen, ska han enligt uppgifter till TV4 Nyheterna ha sagt till poliserna efter gripandet.

När polisen gjorde en ny husrannsakan i bostaden hittade de kroppsdelar i kylskåpet.
Råkade han bara säga fel här? Det är väl klassiskt från många liknande mordfall att ha kroppsdelar i just frysen, så han kanske instinktivt sa frysen när det i själva verket var kylen. Eller så var det ett kylskåp med en mindre fryssektion.
Citera
2026-01-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Hoppas överfallet finns på film då blir de jobbigt för vilma
Man kan ju alltid hoppas, men tyvärr så tror jag inte det. Kikar man på pumphuset (sannolik överfallsplats) på street view så ser åtminstone inte jag några kameror där, bara en skylt om att Securitas skyddar objektet.
Citera
2026-01-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Tänker utifrån det du skrivit, om uppgiften att hon led av psykisk ohälsa, möjligtvis egentligen var just tidig demens?

Men troligtvis kan man ju gissa att den tidiga demensen i sig, berodde på alkoholmissbruk men det kanske övergick till blandmissbruk senare pga demensen, särskilt om ingen förstod att det var just tidig demens?

Obs..Kan inte mycket om demens så bara en spekulation och ska inte tas som en sanning öht

Det är väldigt svårt att veta specifikt i hennes fall. Rent allmänt kanske inte symptom på tidig demens helt överensstämmer eller räcker som förklaring med det lilla som framkommit om henne. Jag tänker framför allt på om hon stått utanför matbutiker och skrikigt. Det är något annat.

VA säger uttryckligen ”blandbruk” så det kan vara möjligt att hon från början varit medicinerad mot något tex ångest/depression (om inte annat som behövts dämpas) och sen även tagit till flaskan då den verka funnits nära till hands för att effekten blivit större om medicinen inte helt fungera.

Tillhörde hon någon religöst samfund eller hur var det?

Demens är framförallt kognitivt nedbrytande och finns i olika former. Det orsakas bland annat av långvarigt missbruk, hårda slag i huvudet och ärftlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hideousstrength
Stefan Kulörten är pappans facebook konto

Är ändå intressant även där vad han gillar för slags sidor…
Nätverket stoppa pedofilerna, vi som älskar snuskiga skämt, drogvarningar, next level södertälje(”förening för att hjälpa personer lämna destruktiva beteenden och skadliga miljöer. I Vår förening lämnar man kriminalitet, droger och dysnfunktionella liv bakom sig”), mer flygplan, fältgruppen Ekerö, fräckisar, polis, krigssidor osv.

Obs. varken jag eller någon annan tror att det är anledningen till att Robin styckmördat någon. (: Behöver uppenbarligen förtydliga det, jag tycker snarare det är intressant att få en liiiten inblick i hur Robins uppväxt kan ha varit osv.
Senast redigerad av Dieseldoris111 2026-01-12 kl. 11:00.
Citera
Medlem
Sopphjonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
J, precis.

Jag tyckte också att det var intressant att ta del av historien från kocken som tagit emot varor, varit trevlig och då fått ett väldigt trevligt bemötande tillbaka.
För väldigt ensamma människor kan en liten gest av vänlighet spela stor roll. Sånt som alla andra kanske bara tar för givet, kan liksom göra en människas dag.

Sånt där glöms bort ibland i den stressade samtiden, tror jag.
Citera
2026-01-12, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja, det minns jag också, en person som Robin/Vilma vågade le och öppna upp mot, det var ju talande att han inte gjorde det annars, att han hade svårt att släppa andra människor nära. Fler såna människor hade behövts och bättre psykologhjälp så att R kunnat få hjälp med sin sjuka fixering vid barn, djur, kroppsdelar, våld och död. Påminner en del om Jeffrey Dahmer och jag tror ändå det är en psykopat men en olycklig psykopat.

Dessvärre verkar problemen uppstå tidigt i unga år.

Man önska att Robin hade haft en omfattande uppföljning efter straffet, och utslussnngen borde även innebära behandling (med det vi nu har tillgång till), boende där man kan följa personen på nära håll, fotboja och strikt kontroll av enheter.

Kanske man aldrig kan släppa en sådan här person ur sikte. Det kan bli för resursslukande att ha kontroll på dessa personer ute i samhället. Tyvärr tror jag att det är svårt att kunna bota, eller kanske ens göra presonen ofarlig för amhället med de behandlingar vi har idag.

Har Robin också grader av psykopati, då verkar det vara mycket svårt att kunna "nå" igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in