2026-01-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Alltså hade det gällt mig och att jag blivit felaktigt omskriven som rattfull och/eller kokainist så hade jag ju dementerat det å det grövsta.
Jag hade inte nöjt mig med att säga att jag inte känner igen mig.

Haha det är ju jätteroligt (läs dumt)! Nästan det roligaste i hela den här historien tycker jag

gruppledaren i SD gick ut i TV4 idag och berättade att hon haft samtal med Katja (som inte varit på jobbet sen det inträffade)

va som sades vill varken hon eller Katja utveckla närmare men hon sitter ju onekligen kvar.

Den 15 år långa inkomstgarantin för riksdagsledamöter som får foten är tre år så den har hon väl precis uppnått? Har försökt hitta detaljer på exakt när hon tillträdde i justitieutskottet men det är skralt med detaljer. Högre lön där och hon kanske inte riktigt uppnått dom tre åren för att behålla den lönen.

Fortfarande konstigt att hon inte bara river av plåstret och avgår eller går ut och berättar att hon är oskyldig. Gruppledaren sa ju varken bu eller bä hon heller.
Citera
2026-01-14, 02:07
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yesterdayman
Det är ett lysande anförande!
Du bör utbilda dig till advokat, du sätter ju in klientens lilla felsteg i ett större perspektiv

Tackar tackar!..

Det är ingen ursäkt men det finns såklart fler än Katja som nyttjar narkotika på jobbet. Minns när man fann utslag för narkotika på riksdagskansliernas toaletter. Det fanns knark på fyra toaletter av sju…, vem mer har denna fula ovana tro?
Citera
2026-01-14, 02:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
det konstiga är ju att hon inte ens delgivits misstanke om brott. något känns jävligt konstigt här.

Det är en speciell åklagare som har hand om riksdagsledamöter. Därför kan inte vem som helst förhöra henne.

Eftersom rattfylla är enkelt att bevisa jämfört med mord etc, så kan man vänta med att förhöra henne till provsvaren kommit.

Jag tror det är så man tänker. Att man antingen frikänner henne helt utan förhör om proverna inte visar på nåt. Om proverna däremot visar på rattfylla med narkotika eller alkohol alternativt båda två, så förhör man henne och delger henne då det hon är misstänkt för utifrån proverna.
Citera
2026-01-14, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
det troliga är väl isf att hon väjt för ingenting alls och körde rattonykter med en påse ladd nära till hands.
tycker jag iaf om vi nu ska spekulera.

Snabbtestet gav utslag för kokain och hon hade en påse med vitt pulver i handväskan
Jag tror att hon varit så packad att hon somnat bakom ratten !Misstänker att hon både varit full och drogad samtitigt ! Men vi får snart se ! Men hon kommer ryka helt garanterat !
Citera
2026-01-14, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
media har inte dömt någon.

att en känd politiker och ledamot i justitieutskottet är misstänkt för rattfylla och droginnehav har nyhetsvärde.

om hon frias kommer även det rapporteras, det garanterar jag.

Om hon fälls kommer det dock inte rapporterats i Riks eller någon annan av SDs propagandakanaler, det är jag rätt säker på.

Men den som lever får se.

Förhoppningsvis på torsdag.

Jag hade aldrig hört talas om Katja Nyberg förrän jag läste i Aftonbladet att hon är misstänkt för grovt rattfylleri och narkotikabrott och därför måste avgå. Dessutom informerades läsaren att hon tidigare varit av med körkortet på grund av fortkörning samt "avslöjats" med "traktamenten" och "dubbla ersättningar".

Även om hon frias så är skadan redan skedd för Katja. Hon kommer för alltid att vara den fifflande och knarkande rattfylleristen i allmänhetens ögon. Ett fullbordat karaktärsmord redan innan dom har fallit, eller ens åtal väckts, vilket inte självklart är förenligt med de pressetiska reglerna även om hon är riksdagspolitiker.

Sedan är ju såväl hennes eget som åklagarens agerande helt obegripligt. Jag trodde att förundersökningar blev offentliga först i samband med att eventuellt åtal väcks. Men här delges läsaren nya detaljer och påståenden dagligen. Det ökar knappast allmänhetens förtroende för varken rättsväsendet, politiken eller journalistiken.
Citera
2026-01-14, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JossanSE
Jag tror att hon varit så packad att hon somnat bakom ratten !Misstänker att hon både varit full och drogad samtitigt ! Men vi får snart se ! Men hon kommer ryka helt garanterat !

Faktumet att hon inte försvarat sig tyder på att hon inte har så mycket försvar att komma med, hon vet va klockan är slagen. Varför hon inte avgått redan vet bara hon och gruppledaren, men med en månadslön uppåt hundra papp i månaden så är det ju trevligt om man hinner plocka ut en check till innan det är dags att säga farväl.
Citera
2026-01-14, 06:54
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storgalten
Nej, något är fishy här. Hon verkar ju uppenbart förvånad. Tar väldigt lång tid för proven att komma.

Det måste ju finnas en gäng SD:are hos polisen med, även ifall, vad jag förstår, att de gör riktade rekryteringar emot anti SD:are nu inom polisen.

De poliser som haffat henne, måste verkligen fjärsskådas.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Senaste är att påsen låg i handväska, börjar faktiskt bli lite konstigt hela historien!

Jag kan tippa på att hon är hatad inom vissa delar av polismyndigheten,kan var en set up!

Det kan vara partikamrater också. Lägg en påse i handväskan,ring polisen med ett tips och så är man av med en politisk motståndare.
Citera
2026-01-14, 07:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Saxat från inlogget på min arbetgivarorganisation:

"Alkoholmissbruk är både ur ett medicinskt och arbetsrättsligt perspektiv klassificerat som sjukdom, under förutsättning att nivån av sjukligt beroende har uppnåtts. I AD 1982 nr 121 fastslog Arbetsdomstolen, efter ett yttrande från Socialstyrelsen, att endast läkare som är väl förtrogen med alkoholfrågor kan göra en sådan bedömning. Det innebär att arbetsgivare har ett långtgående rehabiliteringsansvar om en arbetstagare har uppnått en sjukligt beroende av alkohol.

Omfattningen av arbetsgivarens rehabiliteringsansvar när det kommer till en anställd som har ett narkotikaberoende är inte lika självklart som vid alkoholberoende, eftersom det för närvarande inte finns något vägledande rättsfall från Arbetsdomstolen. Frågan om narkotikainnehav på arbetsplatsen och under arbetstid har avgjorts i ett flertal rättsfall av Arbetsdomstolen, som ser mycket strängt och allvarligt på all form av olovlig befattning av narkotika, eftersom narkotika till skillnad från alkohol är kriminaliserat. I några av de fallen har även saklig grund för uppsägning och avsked förelegat, men dessa fall har det inte varit fråga om något narkotikaberoende."

Vad jag vet så har en arbetsgivare aldrig på något vis straffats för att man sagt upp en person som på något sätt fastnat i en drogkontroll på arbetet....men som sagt, det kanske aldrig klargjorts heller i AD.
Om du läser texten så står det "på arbetsplatsen", hon har inte använt droger på sin arbetsplats dvs polismyndigheten i tjänst ( vad som kan bevisas). Hon har kört bil påverkad av alkohol och kokain högst sannolikt.
Så nja, jag är inte så säker på att arbetsgivaren klarar sig från rehabiliteringsansvaret pga festknarkande på sin lediga tid. Att hon är polis och begår lagbrott kan väl däremot få henne sparkad.
Har för övrigt en bekant som blev påkommen/berättade om ett rätt tungt narkotikamissbruk som fick sin rehabilitering betald av arbetsgivaren. Dock var det han som kontaktade arbetsgivaren och ville ha hjälp.
Citera
2026-01-14, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Det kan vara partikamrater också. Lägg en påse i handväskan,ring polisen med ett tips och så är man av med en politisk motståndare.

Det är väl ganska lätt att kontrolera. Hennes fingeravtryck och eller DNA, samt om hon var positiv på kokain.
Citera
2026-01-14, 08:09
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
Även om hon frias så är skadan redan skedd för Katja. Hon kommer för alltid att vara den fifflande och knarkande rattfylleristen i allmänhetens ögon. Ett fullbordat karaktärsmord redan innan dom har fallit, eller ens åtal väckts, vilket inte självklart är förenligt med de pressetiska reglerna även om hon är riksdagspolitiker.
Nej, skulle hon faktiskt frias helt från detta har både hon och SD en stor medial frispark som varar långt in på detta valåret. Gigantisk mediadebatt om ljugpressen som hittar på grejor om SD eller publicerar namn och bild baserat på grundlösa och illvilliga rykten, följt av ett fett skadeståndskrav mot Aftonbladet.
Det är snarare så att Aftonbladet då kommer att framstå som (S) sensationslystna digitala stormtrupper helt utan moraliska riktlinjer och pressetisk trovärdighet.
Citera
2026-01-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
Jag hade aldrig hört talas om Katja Nyberg förrän jag läste i Aftonbladet att hon är misstänkt för grovt rattfylleri och narkotikabrott och därför måste avgå. Dessutom informerades läsaren att hon tidigare varit av med körkortet på grund av fortkörning samt "avslöjats" med "traktamenten" och "dubbla ersättningar".

Sedan är ju såväl hennes eget som åklagarens agerande helt obegripligt. Jag trodde att förundersökningar blev offentliga först i samband med att eventuellt åtal väcks. Men här delges läsaren nya detaljer och påståenden dagligen. Det ökar knappast allmänhetens förtroende för varken rättsväsendet, politiken eller journalistiken.

Det är inga problem för AB. Hon är riksdagskvinna, sitter i Justitieutskottet och har velat straffa rattfyllerister mm hårdare. Det faller under allmänntresse. Det finns ju en klar misstanke om brott. Och riksdagsledamöter, speciellt de som sitter i Justiteutkotten ska inte ens misstänkas.
Citera
2026-01-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag tycker faktiskt det oftast är ett värre brott att köpa än att sälja narkotika.
Köper man kokain går pengarna alltid till grovt kriminella som korrumperar samhället, pengarna och den makt som följer med pengarna är ofta värre än drogerna.

Nu verkar 2 gram vara narkotikabrott av normalgraden så det är inte långsökt att hon också säljer.
Jag trodde polisen tog telefonen om man blir misstänkt för narkotikabrott av normalgraden, detta för att kolla om man säljer.

Tror dock inte polisen beslagtar andra poliserna telefoner tyvärr så vi får nog inte veta om hon langar.

Hur ska du sälja något utan att betala för det??? Tankevurpa där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in