Citat:
Ursprungligen postat av
Robokopf
media har inte dömt någon.
att en känd politiker och ledamot i justitieutskottet är misstänkt för rattfylla och droginnehav har nyhetsvärde.
om hon frias kommer även det rapporteras, det garanterar jag.
Om hon fälls kommer det dock inte rapporterats i Riks eller någon annan av SDs propagandakanaler, det är jag rätt säker på.
Men den som lever får se.
Förhoppningsvis på torsdag.
Jag hade aldrig hört talas om Katja Nyberg förrän jag läste i Aftonbladet att hon är misstänkt för grovt rattfylleri och narkotikabrott och därför måste avgå. Dessutom informerades läsaren att hon tidigare varit av med körkortet på grund av fortkörning samt "avslöjats" med "traktamenten" och "dubbla ersättningar".
Även om hon frias så är skadan redan skedd för Katja. Hon kommer för alltid att vara den fifflande och knarkande rattfylleristen i allmänhetens ögon. Ett fullbordat karaktärsmord redan innan dom har fallit, eller ens åtal väckts, vilket inte självklart är förenligt med de pressetiska reglerna även om hon är riksdagspolitiker.
Sedan är ju såväl hennes eget som åklagarens agerande helt obegripligt. Jag trodde att förundersökningar blev offentliga först i samband med att eventuellt åtal väcks. Men här delges läsaren nya detaljer och påståenden dagligen. Det ökar knappast allmänhetens förtroende för varken rättsväsendet, politiken eller journalistiken.