2026-01-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Ja är inte det lite skumt. Hon blev av med lappen p g a någonting (misstänkt rattfylla). Blir man inte automatiskt delgiven misstanke då? Hon måste väl blåst över gränsen. Eller är det hårfint mellan rattonykter och rattfull och drogad att man vill avvakta?

hon säger ju själv att hon blåst rent. dom måste misstänka något med droger, dom har skickat både blod & urin på prov. jag såg han advokaten på tv4 säga att dom direkta drogtesterna är väldigt opålitliga. det kan vara så att dom måste vänta på resultaten från NFC. och att körkortet i väntan är indraget. men jag får ändå inte ihop det riktigt, tar dom körkortet måste det väl finnas bevis för det INNAN dom tar det. frågan är alltså om dom kan ta det i ett förebyggande syfte?!

jag ställer 176 larmklockor på att det ligger en hund begraven här någonstans. jag kan faktiskt tänka mig att det ligger något så illa till att man till och med kanske vill plantera något här.
Citera
2026-01-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
hon säger ju själv att hon blåst rent. dom måste misstänka något med droger, dom har skickat både blod & urin på prov. jag såg han advokaten på tv4 säga att dom direkta drogtesterna är väldigt opålitliga. det kan vara så att dom måste vänta på resultaten från NFC. och att körkortet i väntan är indraget. men jag får ändå inte ihop det riktigt, tar dom körkortet måste det väl finnas bevis för det INNAN dom tar det. frågan är alltså om dom kan ta det i ett förebyggande syfte?!

jag ställer 176 larmklockor på att det ligger en hund begraven här någonstans. jag kan faktiskt tänka mig att det ligger något så illa till att man till och med kanske vill plantera något här.

om man kör av vägen, testar positivt för kokain på snabbtestet, har en påse med vitt pulver i handväskan och härom året fick körkortet indraget 2 månader för vårdslös körning så känns det inte orimligt att dom tar körkortet i väntan på att labbtesten (som dom måste göra i vilket fall) körs.

men jag håller med om att det är skumt att katja inte har:

1. Gått ut och sagt att hon avgår eftersom hon kört onykter och hade kokain på sig

eller

2. Gått ut och berättat alla detaljer, klart och tydligt, och sagt att labbtesterna kommer komma tillbaka negativa eftersom hon är oskyldig.

Lite som man förväntar sig att en högavlönad riksdagspolitiker och ledamot av justitieutskottet skulle göra.

Istället pratar hon om alkoblås, fast det är drograttfylla hon är misstänkt för och var positiv på enligt snabbtestet.
Citera
2026-01-13, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Polisen misstänker inte att hon hade druckit alkohol utan att hon var påverkad av narkotika. Alkohol kan testas direkt på polisstationen med fullt bevisvärde.

Enligt åklagaren visade snabbtest av urin att hon hade narkotika i kroppen. Enligt GW Persson visade snabbtest att påsen innehöll narkotika men för att bli dömd för ringa innehav måste det bevisas att påsen är hennes, t.ex via DNA.

Det skulle vara märkligt om hon blev friad för allt, men än mer märkligt om SD tycker att hon är en tillgång nio månader innan valet.

Anställning inom polisen kan hon kanske ha kvar efter rehabilitering och omplacering.
Det händer att man tar blodprov för alkohol. Vilket inte kan analyseras direkt.

https://polisen.se/siteassets/dokument/forensik/alkoholutandningsprov---information.pdf/download/?v=4a9baa28a0ecc565537eeffba049b787
Citera
2026-01-13, 23:12
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Snabbtest betyder antingen ett reagenstest som kan användas på misstänkt pulver eller teststickor för urin eller liknande.

Dessa snabbtest räcker inte för åtal utan det sker en labbanalys på NFC också.

Man får inte kissa vid vägrenen för test.
Citera
2026-01-13, 23:20
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
hmmmm känns ju märkligt det här, ja.

hon kan väl inte vara så korkad att hon ljuger i detta skede?

Hon ljuger inte, hon känner bara inte igen sig
Citera
2026-01-13, 23:41
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
det konstiga är ju att hon inte ens delgivits misstanke om brott. något känns jävligt konstigt här.

Hennes attityd är snarlik hon som planerade mordet på advokaten Henrik Olsson Lilja
Citera
2026-01-13, 23:43
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed

Dessa snabbtest räcker inte för åtal utan det sker en labbanalys på NFC också.

Vilka brukar ge samma svar som snabbtester i 99,999999% av samtliga fall.
Citera
2026-01-13, 23:43
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hon ljuger inte, hon känner bara inte igen sig

Redan där visste jag att hon är helt rökt.
Citera
2026-01-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tvek på den.

Saxat från inlogget på min arbetgivarorganisation:

"Alkoholmissbruk är både ur ett medicinskt och arbetsrättsligt perspektiv klassificerat som sjukdom, under förutsättning att nivån av sjukligt beroende har uppnåtts. I AD 1982 nr 121 fastslog Arbetsdomstolen, efter ett yttrande från Socialstyrelsen, att endast läkare som är väl förtrogen med alkoholfrågor kan göra en sådan bedömning. Det innebär att arbetsgivare har ett långtgående rehabiliteringsansvar om en arbetstagare har uppnått en sjukligt beroende av alkohol.

Omfattningen av arbetsgivarens rehabiliteringsansvar när det kommer till en anställd som har ett narkotikaberoende är inte lika självklart som vid alkoholberoende, eftersom det för närvarande inte finns något vägledande rättsfall från Arbetsdomstolen. Frågan om narkotikainnehav på arbetsplatsen och under arbetstid har avgjorts i ett flertal rättsfall av Arbetsdomstolen, som ser mycket strängt och allvarligt på all form av olovlig befattning av narkotika, eftersom narkotika till skillnad från alkohol är kriminaliserat. I några av de fallen har även saklig grund för uppsägning och avsked förelegat, men dessa fall har det inte varit fråga om något narkotikaberoende."

Vad jag vet så har en arbetsgivare aldrig på något vis straffats för att man sagt upp en person som på något sätt fastnat i en drogkontroll på arbetet....men som sagt, det kanske aldrig klargjorts heller i AD.
Citera
2026-01-13, 23:52
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Redan där visste jag att hon är helt rökt.

Alltså hade det gällt mig och att jag blivit felaktigt omskriven som rattfull och/eller kokainist så hade jag ju dementerat det å det grövsta.
Jag hade inte nöjt mig med att säga att jag inte känner igen mig.

Haha det är ju jätteroligt (läs dumt)! Nästan det roligaste i hela den här historien tycker jag
Senast redigerad av Addhoc 2026-01-13 kl. 23:54.
Citera
2026-01-14, 00:00
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Just det där med en snabbtest som påvisa något är det lite luddigt kring.
Åklagaren, påstås i alla fall säga, att hon gjorde en snabbtest som påvisade något.
GW säger att snabbtestet gjordes på påsens innehåll och påvisade något.
Inte vad, det gör inte snabbtest som kan reagera på 50 ämnen t.o.m de lagliga.
Själv är det nästan popcorn i väntan på analysen, givetvis upplösningen på FB!
Lite lustigt med Katja, när vi var ung så var hon så anti rabiat mot droger.
Mer än en som fick en hurvel & hon själv rörde inget annat än lonkero.
Var mest hemkört, ryssfemmor & amfetamin bland polarna ibland cola.
Nog hann hon se mycket sånt som inte föräldrar vet & hon rörde inget sånt.
Oj. Vad besviken och arg på sig själv hon borde vara om det nu är så att hon har gjort något sådant här, kanske t o m fast i missbruk. Har helt förstört för sig själv. Och andra. Hon har barn t ex, eller hur?
Citera
2026-01-14, 00:03
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Man får inte kissa vid vägrenen för test.
Jag vet inte om det är olika för män och kvinnor men jag har fått pissa i en kopp efter vägkanten.
Polisen var tom så snäll att jag fick pissa klart utanför koppen utan att få böter.
Det var på sommaren också. Kan tänka mig att det är lite knöligare för en kvinna att pissa utomhus i en kopp på vintern.
I Katjas fall var det nog ett lamp/penntest efter vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in