Citat:
Det du lyssnat på är det mamman valt att dela. Hon talar ju för sin sak, och hon är ju bra på det. Gör man ett reportage efter en viss tes, så brukar man ju lite sträva efter att förstärka just den tesen även om jag tror att reporten inte försökt vilseleda.
Jag får inte grepp om det här. Har med halvt öra lyssnat på kalibers granskning, och försökt förstå alla fragmentariska inlägg på instagramkontot.
Var misstanke om MbP grunden för omhändertagandet? Polisutredningen om misstänkt barnmisshandel lades sen ner? Och Hovrätten kunde senare konstatera att grunden för det ursprungliga omhändertagandet saknades?
- varför är flickan då kvar i fosterfamilj?
Var misstanke om MbP grunden för omhändertagandet? Polisutredningen om misstänkt barnmisshandel lades sen ner? Och Hovrätten kunde senare konstatera att grunden för det ursprungliga omhändertagandet saknades?
- varför är flickan då kvar i fosterfamilj?
Bakom beslutet står två sjuksårdsteam från två olika sjukhus(!). skola och soc samt en utredning. Alla dessa vittnar mot mamman, när flickan omändrats blir hon bättre och kan äta vanlig mat och gå i skolan. Även domstolarna som gör bedömningarna, har dömt till mammans nackdel.
En del menar på att mamman har rätt och att utredningen är felaktig, andra (t.ex. jag) tror att det finns mer i journalerna som talar för att ALLA de som har tillgång till dem är överens om att mammans beteende skadar flickan. Det kan inte vara lätt att anmäla en mamma. Flickan får onödig behandling, riskerar men för livet, samt att hon missar skolan. Jag TROR att det är ekonomiska motiv, mer än MbP. Både hon och hennes nya man tar ut var sin hög månadslöner för att vårda en flicka som inte behöver så mycket vård. 🤷♀️
Väldigt unikt fall!