2026-01-23, 09:48
  #1201
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Du har naturligtvis helt rätt i det. Men det är väldigt sällan som det leder till åtal och fällande dom med nuvarande lagstiftning. Det kanske snarare är praxis än själva lagstiftningen som bör ses över. Om det nu har en positiv effekt överhuvudtaget.

Prestige – såväl personligt eller organisatoriskt hos nämnd och förvaltning förekommer alldeles säkert. En osund kåranda eller helt enkelt bara det samtida syndromet ”hålla ryggen fri” – resultatet lika illa.
Dock är väl det svårt (för att inte säga omöjligt) att bevisa och driva i förvaltningsrätten.
Ja, lagstiftningen är tillräcklig men tillämpningen är närmast korrupt där tillsynsmyndigheter och domstolar systematiskt ställer sig på myndigheternas och vårdens sida. Det här handlar i slutändan om grundlagsbrott (1 kap. 9 § regeringsformen).

Det enda som behöver bevisas är att utredningar och beslut brister i saklighet och opartiskhet, då handlar det om oriktiga beslut och tjänstefel.

SR fortsätter, tack och lov, att gräva vidare i träsket:
Ansvarig politiker nekas se handlingar – ”regelvidrigt” anser professor
https://www.sverigesradio.se/artikel/ansvarig-politiker-nekas-se-handlingar-om-fallet-elsa
Citera
2026-01-23, 11:28
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

SR fortsätter, tack och lov, att gräva vidare i träsket:
Ansvarig politiker nekas se handlingar – ”regelvidrigt” anser professor
https://www.sverigesradio.se/artikel/ansvarig-politiker-nekas-se-handlingar-om-fallet-elsa


Hmm, jag tycker att Adina och Vajevevaren ska förklara hur det här hänger ihop;

Ledamot som varit med att fatta beslut i fallet har begärt att få se alla handlingar men har fått avslag med hänvisning till sekretess. Anledningen att det handlar om känsliga uppgifter som kan skada barnet och närstående om de kommer ut.


Till att börja med är socialtjänstlag och kommunallag utformade så att det är kommunens socialnämnd som är myndighet. Socialförvaltningen/socialtjänsten är enbart ett kansli som agerar på delegering från socialnämnden.
Socialnämnden har tagit ett beslut på handlingar som alla ledamöter i nämnden inte har fått se. Vad jag minns har socialnämndens ordförande tagit ett LVU §6-beslut, vilket kan förklara att bara några få i nämnden får se handlingarna.

Alla ledamöter i socialnämnden har lika sekretess i fallet. Ordförandens beslut skall också gås igenom och beslutas om nästkommande möte. Adina och Vajervevaren får gärna komma med en förklaring hur socialtjänsten kan besluta om sekretess mot de politiker som har beslutat om vården från början. Det är också politikerna i nämnden som ska besluta om vårdens upphörande om de märker att barnet inte behöver vård. Därför ska politikerna ha insyn i alla fall de ha beslutat om.
Citera
2026-01-23, 11:51
  #1203
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hmm, jag tycker att Adina och Vajevevaren ska förklara hur det här hänger ihop;

Ledamot som varit med att fatta beslut i fallet har begärt att få se alla handlingar men har fått avslag med hänvisning till sekretess. Anledningen att det handlar om känsliga uppgifter som kan skada barnet och närstående om de kommer ut.


Till att börja med är socialtjänstlag och kommunallag utformade så att det är kommunens socialnämnd som är myndighet. Socialförvaltningen/socialtjänsten är enbart ett kansli som agerar på delegering från socialnämnden.
Socialnämnden har tagit ett beslut på handlingar som alla ledamöter i nämnden inte har fått se. Vad jag minns har socialnämndens ordförande tagit ett LVU §6-beslut, vilket kan förklara att bara några få i nämnden får se handlingarna.

Alla ledamöter i socialnämnden har lika sekretess i fallet. Ordförandens beslut skall också gås igenom och beslutas om nästkommande möte. Adina och Vajervevaren får gärna komma med en förklaring hur socialtjänsten kan besluta om sekretess mot de politiker som har beslutat om vården från början. Det är också politikerna i nämnden som ska besluta om vårdens upphörande om de märker att barnet inte behöver vård. Därför ska politikerna ha insyn i alla fall de ha beslutat om.
Precis som Kurt-Sune sagt hela tråden. SOC kan klistra och klippa för att presentera fallet precis som de vill och gömma sig bakom "sekretess".

Socionomer är för övrigt för fattigt utbildade inom juridik för att kunna avgöra vad som bör hållas under sekretess eller inte.

Alla handlingar skall ges så att nämnden får en komplett bild och kan handla ut efter den. Om detta är praxis eller lagar som måste ses över vet jag inte men så här skall det inte vara.
Citera
2026-01-23, 12:38
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Precis som Kurt-Sune sagt hela tråden. SOC kan klistra och klippa för att presentera fallet precis som de vill och gömma sig bakom "sekretess".

Socionomer är för övrigt för fattigt utbildade inom juridik för att kunna avgöra vad som bör hållas under sekretess eller inte.

Alla handlingar skall ges så att nämnden får en komplett bild och kan handla ut efter den. Om detta är praxis eller lagar som måste ses över vet jag inte men så här skall det inte vara.

Förvaltningsrättsligt utbildad yrkespersonal (socionomer, lärare, arkivarier, poliser osv.) har bra mycket mer utbildning på förvaltningsjuridiken än vad gemene allmänbildad juristkandidat har. Det är inte den juridiska kompetens som felar, utan systemfelen vi har inom socialomsorgen (som för övrigt är samma problematik som vi hade tidigt 1800-tal).

Eftersom socialnämnden är den kommunala sociala myndigheten så är det socialnämnden som äger sekretessen på allt. Det är enbart när vi bråkar med kommunala företag som sekretessen plötsligt inte gäller nämnden, utan utföraren behöver inhämta samtycke för att dela saker till nämnden.

Socialnämnden har i sagda fall en skyldighet att utreda missförhållanden i verksamheten. Vilket en ledamot i det här fallet har uppmärksammat. Socialförvaltningen nekar således socialnämnden att utreda fallet vidare.
Citera
2026-01-23, 13:48
  #1205
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Precis som Kurt-Sune sagt hela tråden. SOC kan klistra och klippa för att presentera fallet precis som de vill och gömma sig bakom "sekretess".

Socionomer är för övrigt för fattigt utbildade inom juridik för att kunna avgöra vad som bör hållas under sekretess eller inte.

Alla handlingar skall ges så att nämnden får en komplett bild och kan handla ut efter den. Om detta är praxis eller lagar som måste ses över vet jag inte men så här skall det inte vara.
Det finns som sagt inget som helst lagstöd för att ”SOC kan klistra och klippa för att presentera fallet precis som de vill och gömma sig bakom "sekretess"”.

Om något sådant görs är det tjänstefel. Punkt. Det finns inga som helst tveksamheter om det.

Se även mitt tidigare inlägg: (FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-01-23, 15:29
  #1206
Medlem
Totiuss avatar
Nu har socialnämnden tagit bort umgängesbegränsningen men förvaltningen verkar fortsätta krångla. Man kan verkligen undra vad det är för slags människor som uppför sig som dessa tjänstemän.

Efter sju månaders brevväxling – Elsa får träffa föräldrarna
Men tvångsvården av Elsa fortsätter och föräldrarna har begärt att den ska upphöra. I Örebro kommer det att hållas en manifestation på lördag för att uppmärksamma Elsas situation. Socialtjänsten i Örebro vill inte kommentera fallet.
https://www.sverigesradio.se/artikel/efter-sju-manaders-brevvaxling-elsa-far-traffa-foraldrarna

Begränsning togs bort – men familjen hålls isär (betalvägg)
– Vi får bara träffa Elsa fyra timmar var i månaden, övervakat av två socialsekreterare – i en lokal. Det är helt orimligt, säger föräldrarna.
https://www.na.se/begransning-togs-bort-men-familjen-halls-isar/

Till att börja med ska det finnas en genomförandeplan som så långt som möjligt ska utformas i samråd med föräldrarna men det struntar tjänstemännen uppenbarligen i. Av det som framkommer är det ett totalt rättshaveri från tjänstemännens sida. Vad är det för slags människor som kan bete sig såhär?
Citera
2026-01-23, 18:42
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns som sagt inget som helst lagstöd för att ”SOC kan klistra och klippa för att presentera fallet precis som de vill och gömma sig bakom "sekretess"”.

Om något sådant görs är det tjänstefel. Punkt. Det finns inga som helst tveksamheter om det.

Se även mitt tidigare inlägg: (FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Social tjänsten kan ta barn på vilka grunder dom vill eftersom att det räcker med att de anser att föräldrarna inte tillgodoser barnen bästa, vilket kan vara vad som helst i princip.


Alla utredningar och alla beslut ligger gömda bakom sekretes och därför kan dom göra precis vad dom vill. Socialtjänsten är inte heller tvungna att ge ut dokument gällande barnet till föräldrarna.

De kan i princip tolka saker hur dom vill.

Föräldrarna saknar rättigheter och rättssäkerhet!

Socialtjänsten gömmer sig bakom sekretess och där alla som ifrågasätter riskerar sina barn.

Du menar att om social tjänsten klipper och klistrar kan man anmäla dom?
__________________
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-01-23 kl. 18:45.
Citera
2026-01-23, 18:45
  #1208
Medlem
I NA står följande.

Citat:
I går opererades Elsa, men fick inte träffa sin mamma eller pappa.


Tyvärr är artikeln bakom betalvägg. Någon som vet vad för operation Elsa gått igenom? Kan det vara nedläggning av stomin?
Citera
2026-01-23, 18:52
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
I NA står följande.



Tyvärr är artikeln bakom betalvägg. Någon som vet vad för operation Elsa gått igenom? Kan det vara nedläggning av stomin?


Stackars barn. Detta är ett statligt övergrepp.

Och alla föräldrar bör tänka.

Vem hade jag varit utan mitt barn i 7 månader ?

Om mitt barn låg för operation och jag inte fick vara med? Tänk så var det sista gången?

Om jag var orolig för mitt barns hälsa och att socialtjänsten anklagade mig och tog mitt barn? Hur skulle jag känna mig ?

Hur har det blivit så här?
Citera
2026-01-24, 12:05
  #1210
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Social tjänsten kan ta barn på vilka grunder dom vill eftersom att det räcker med att de anser att föräldrarna inte tillgodoser barnen bästa, vilket kan vara vad som helst i princip.


Alla utredningar och alla beslut ligger gömda bakom sekretes och därför kan dom göra precis vad dom vill. Socialtjänsten är inte heller tvungna att ge ut dokument gällande barnet till föräldrarna.

De kan i princip tolka saker hur dom vill.

Föräldrarna saknar rättigheter och rättssäkerhet!

Socialtjänsten gömmer sig bakom sekretess och där alla som ifrågasätter riskerar sina barn.

Du menar att om social tjänsten klipper och klistrar kan man anmäla dom?
Socialtjänsten har massor av lagar och andra bestämmelser att följa och om de inte följer reglerna kan det leda åtal för tjänstefel som har upp till sex års fängelse på straffskalan. Vidare kan IVO och JO/JK vidta åtgärder om socialtjänsten missköter sig. Du borde ta reda på vilka regler som gäller innan du kommer med påståenden.
Citera
2026-01-24, 17:11
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Socialtjänsten har massor av lagar och andra bestämmelser att följa och om de inte följer reglerna kan det leda åtal för tjänstefel som har upp till sex års fängelse på straffskalan. Vidare kan IVO och JO/JK vidta åtgärder om socialtjänsten missköter sig. Du borde ta reda på vilka regler som gäller innan du kommer med påståenden.


Okej visa mig fall där socialtjänsten blir åtalade för tjänstefel ? Socialtjänsten kan göra precis som de vill och JO, Nämden och IVO följer alltid socialtjänstens rekommendationer. Socialtjänsten kan skriva och tolka saker precis som dom vill, t.ex. här där elsas mamma är överbeskyddande.

Vad är det som gör att du är så påläst menar du?

Och vad är det för återgärder IVO och JO gör? Detta har aldrig hänt om annat får du gärna länka källa till det påstående?

IVO har aldrig gjort någon verklig nytta och samma sak med JO dessa är bara till för att det skall se bra ut på ytan.

Det är ju massor med myndigheter som fallerar exempelvis blir gamla våldtagna på äldreomsorgen.

Det finns tjänstefel när socialtjänsten gör fel men det är mycket svårt att tillämpa och begränsat eftersom socialtjänsten inte har ett tjänstemansansvar.

Som jag sa tidigare kan socialtjänsten omhänderta barn om de inte tror föräldrar kan tillgodose barnets behov, i detta kan socialtjänsten klippa och klistra hur dom vill.

Och pressen och andra myndigheter kan inte granska eftersom de alltid kan hänvisa till sekretess!

Men länka gärna källor till att socialtjänsten har fått straff för fel placeringar.
Citera
2026-01-24, 17:32
  #1212
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Okej visa mig fall där socialtjänsten blir åtalade för tjänstefel ? Socialtjänsten kan göra precis som de vill och JO, Nämden och IVO följer alltid socialtjänstens rekommendationer. Socialtjänsten kan skriva och tolka saker precis som dom vill, t.ex. här där elsas mamma är överbeskyddande.

Vad är det som gör att du är så påläst menar du?

Och vad är det för återgärder IVO och JO gör? Detta har aldrig hänt om annat får du gärna länka källa till det påstående?

IVO har aldrig gjort någon verklig nytta och samma sak med JO dessa är bara till för att det skall se bra ut på ytan.

Det är ju massor med myndigheter som fallerar exempelvis blir gamla våldtagna på äldreomsorgen.

Det finns tjänstefel när socialtjänsten gör fel men det är mycket svårt att tillämpa och begränsat eftersom socialtjänsten inte har ett tjänstemansansvar.

Som jag sa tidigare kan socialtjänsten omhänderta barn om de inte tror föräldrar kan tillgodose barnets behov, i detta kan socialtjänsten klippa och klistra hur dom vill.

Och pressen och andra myndigheter kan inte granska eftersom de alltid kan hänvisa till sekretess!

Men länka gärna källor till att socialtjänsten har fått straff för fel placeringar.
Jag tänker inte leta upp en massa länkar till dig och du kan själv läsa på vilka regler som gäller och vad IVO respektive JO/JK kan göra. Tråden handlar om fallet med Elsa och där är det uppenbart att flera fel har begåtts om det som hittills framkommit stämmer. Vi får se hur det hela utvecklas framöver.

Jag tycker att du ska sluta sprida felaktiga uppgifter om att socialtjänsten kan göra som de vill och att de inte har ett tjänstemansansvar. Det du skriver är fel och nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in