Intressant att du börjat med uteslutningstecken. Det har du inte gjort tidigare när du citerat mig, men det är ju såklart bekvämt att bara behöva svara på en mening eller ett ord utan övrig kontext. Väldigt vilseledande och inte särskilt juste mot mig eller övriga läsare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
[...] mamman tycker kommunikationen har brustit.
[...]
Domstolens beslut att fortsätta omhändertagandet bygger på att kommunikationen inte har fungerat. Av allt att döma hade dessa problem kunnat undvikas med en fast vårdkontakt enligt lagkraven som gällt sedan 2010.
Att socialtjänsten väljer att fortsätta tvångsomhändertagandet istället för att försöka hjälpa familjen att få en fungerande fast vårdkontakt är ett övergrepp som är fullständigt horribelt.
Förvaltningsrätten beslut grundar sig i att mamman har brustit i omsorg. Rätten motiverar detta med att mamman ”… begränsa sjukvårdens tillgång till Astr*d samt då hon lämnat uppgifter till vården som medfört att Astr*d riskerat och riskerar att utsättas för onödiga och mer ingripande åtgärder än vad som krävs.” (Umgängesdomen juli). Hennes höga skolfrånvaro är också bekymmersamt. För mer detaljer och ytterligare motivering får man läsa domarna.
Att en fast vårdkontakt skulle lösa detta är svårt att tro och jag tycker att din spekulation därför är helt ointressant. Vad jag vet har det inte heller nämnts i domarna eller i reportage/intervjuer att detta har varit ett problem så det verkar inte finnas något större intresse att varken dementera eller bekräfta din spekulation. Synd, men bekvämt, att du valde att utelämna nedanstående del när du citerade mitt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReadyUserOne
[…]
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som jag redan förklarat för dig så handlar hela problematiken i Elsas fall om att kommunikation och samverkan med vården inte har fungerat. Det är sådant som en fast vårdkontakt ska arbeta med och det som görs ska vara dokumenterat i journalen men ingenting sådant finns enligt uppgift i journalen. Avsaknaden av information i journalen bevisar avsaknaden av lagstadgad fast vårdkontakt.
Du har inte bevisat någonting och det är förbluffande och rent av skrattretande att du tror att du har gjort det. Du spekulerar i att det inte har utsätts någon fast vårdkontakt för att mamman tycker kommunikationen har brustit.
Källhänvisning på det fetade tack. Jag kan inte minnas att någon påpekat avsaknad av journalföring av fast vårdkontakt.
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Tvärtom! [...]
Du svarar ”Tvärtom!” på följande svar från mig: ”
Det är vårdens lagstadgade skyldighet att arbeta i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Om det finns tveksamheter kring diagnosen är det vårdens skyldighet att utreda dessa. Om det finns tveksamheter kring diagnosens riktighet så innebär det att vården har slarvat och begått fel även vad gäller diagnostiseringen och uppföljningen under alla år. Förstår du inte det?”
Det finns ingen anledning för mig att upprepa mig när du tjafsar mot vårdens lagstadgade skyldigheter.
Men lägg av, skrattretande dåligt försök till att avleda diskussionen. Om du hade tagit med hela mitt citat så framgår det tydligt i nästa mening att det är slarvet jag säger tvärtom till, inte att vårdens ska arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReadyUserOne
Tvärtom! Att vara tveksam och fundera flera varv extra kring diagnosen är allt annat än slarv. Förstår du inte det?
Det är ett kort citat och det finns ingen annan anledning att korta ner det till ett ord, om man inte vill vilseleda såklart.
Det har varit ett genomgående tema att du ständigt missförstår andra användare här, trots upprepade försök att hjälpa dig förstå. Jag ser nu att du är oärlig och att du inte vill förstå och är därför inte intresserad av att fortsätta diskutera med dig.