2026-01-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Han kan förstås ha fötts med dragen men de kan också ha förstärkts om mamman och/eller pappan haft egna problem eller av andra omgivningsfaktorer. Ju sämre skyddande faktorer, ju högre risk helt enkelt att utveckla ASPD, vilket ofta ses som en kombination av arv och miljö.
Exakt, den kombon tror jag på i det här fallet.
Citera
2026-01-13, 11:28
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Han körde och har förmodligen kört utan körkort. Han verkar ha kommit undan med väldigt mycket, så varför inte också att köra utan körkort.
Turphiee trollar ?
Bör man kolla noga vad som verkligen är rätt här ?
Citera
2026-01-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Vad får dig att tro att hans mamma är en ”tvättäkta narcissist”? Att folk lägger bilder på sig själv på FB är ju inte direkt konstigt… Hon kan ju även gjort en inställning där hon väljer att enbart vara offentlig med bilder på sig själv, medan alla andra är privata för hennes vänner eller vissa av hennes vänner. Så gör jag själv. Jag delar aldrig bilder på mina barn eller andra offentligt, medan profilbilder alltid är offentliga för alla. Så kommer någon utifrån kommer de enbart se bilder på mig. Är jag då en ”tvättäkta narcissist”? Att mamman är glad i sprit kan man däremot gissa. Hon delar många bilder med alkohol och skriver skojroliga texter till dessa.
Det är lika delar att hon lägger upp så många inlägg + många bilder på sig själv OCH typen av bilder.
Det finns ett samband mellan detta och narcissism. Bara googla och läsa på.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2026-01-13 kl. 11:40.
Citera
2026-01-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Har någon läst denna artikel?

https://www.etc.se/inrikes/han-satt-inne-med-vilma-andersson-pratade-om-pris-pedofilers-raett-i-samhaellet

Hörde om detta för ett tag sen.

Tycker att oavsett vilken sexuell preferens man har är det ok så länge man följer lagen.

Skillnaden är inte att vara eller icke vara pedofil eller dyl. Skillnaden ligger i är att aktivt välja att inte begå brott och skada andra människor och djur.

Problematiken ligger oftast i att den sexuella driften, som även är djupt kopplat till makt och en av våra starkaste drifter, helt tar över deras hjärna och de kan inte hjälpa sig själva.

Det finns nog bara ett billigt och säkert sätt att stoppa den processen. Det är att minska könshormon som testosteron, antingen kliniskt ”chop chop” eller via tvångsmedicinering.

I annat fall är de alltid rödflaggade och ska hållas under sträng uppsikt.

Det är aldrig en fråga om OM utan När ett nytt sexuellt relaterade övergrepp sker.
Citera
2026-01-13, 11:32
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NagasakiMonAmour
Ja ELLER att han var utan körkort och därför var ute till fots och tracka folk?? Jag vill minnas att det också varnades om en ung man som gick efter specifikt barn och typ bad om en kram eller något liknande runt Bromma/Mariehäll. Jag minns detta tydligt pga har kollegor som bor runt Mariehäll som blev helt hysteriska och följde ungarna till skolan. I mitt minne hade personen som efterlystes färgat svart hår men det kan såklart vara en efterkonstruktion. Men jag vill minnas att jag tänkte typ "äh säkert bara något psyksjukt emo".

Förvisso.... En snabb googling visar att grov vårdslöshet i trafik ger 12-24 månaders spärrtid så rimligtvis bör han inte fått tillbaka körkortet före Mars 2025.Å andra sidan jobbade han som chaufför på samma ställe mellan 2023 och gripandet. Frågan är ju då om han körde under den perioden, eller om uppgiften om att man "förbereder mat som sen ska köras ut till restauranger" kommer ifrån att han blev omplacerad inom företaget och fick hacka gurka under tiden han saknade körkort.
Citera
2026-01-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Turphiee trollar ?
Nej faktamässigt är det säkert korrekt med datumen för när körkortet återkallades, men jag tror inte att detta stoppar en som R som kör med blåljus, frontalkrockar m.m.
Citera
2026-01-13, 11:35
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Turphiee trollar ?

Eeh, vaa? Vad verkar vara "trollande" i mina inlägg tycker du?
Citera
2026-01-13, 11:37
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Att han pratar i förhör så lär han försöka skylla mordet på att nån annan gärningsman utfört just det.

Eller finns det en medhjälpare kanske?

Men hoppas självklart dom har tillräckligt för livstid alternativt Psykvård livet ut!
Frågan är om han skulle vilja låta någon annan "ta äran"?

Jag kan tänka mig att han skyller på olycka.

Han råkade köra på henne.

Det var mörkt.
Hon hade ingen reflex.
Hon var full och irrade omkring.
osv osv

Med tanke på händelsen 2019 var han rädd att de inte skulle tro honom bla bla bla typ.

Konfronterar dom honom sen med att hon var strypt, då är nog svaret liknande:
Hon låg mitt i vägen, det var mörkt, jag körde på henne, jag visste först inte att hon redan var död innan bla bla bla.

Det kommer bli som 2019.

I sista förhöret när bevis efter bevis las fram. Till sist blev det bara "jag vet inte vad jag ska svara" ingen kommentar" J jag vet faktiskt inte"

Efter det ville han själv ha ett extra förhör där han "erkände " allt.

I detta fall har jag på känn att hon inte kommer erkänna mordet dock.
Citera
2026-01-13, 11:38
Medlem
Hittar inte artikeln där det står att att en släkting som tagit avstånd från honom, visste att GM vart hälsat på släktingar en vecka före brottet?

Nån som vet mer om detta? Vilka släktingar, mamman? Moster? osv och varför en vecka innan brottet?
Citera
2026-01-13, 11:39
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Nej faktamässigt är det säkert korrekt med datumen för när körkortet återkallades, men jag tror inte att detta stoppar en som R som kör med blåljus, frontalkrockar m.m.
Jo jag såg det men såg inget om körkortet.. vilket bör vara självklart.
Tror ändå Turphiee trollar..

Citat:
Dom 2024-01-16, B 6125/22, Solna tingsrätt Avdelning 2
Domslutsid: DV143-DS2023-1691147551189354016-0E
Laga kraft
1. Vårdslöshet i trafik
2022-05-14
1 § 1 st trafikbrottslagen (1951:649)
2. Vållande till kroppsskada
vid 2 tillfällen 2022-05-14
3 kap 8 § 1 st brottsbalken
100 dagsböter om 260 kr (26 000 kr).
Södertälje TR B 4467-25 Aktbil 16 Belastningsregisterutdrag
fast länk
https://files.catbox.moe/h2vzgd.pdf
cred upplysa
Citera
2026-01-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Hittar inte artikeln där det står att att en släkting som tagit avstånd från honom, visste att GM vart hälsat på släktingar en vecka före brottet?

Nån som vet mer om detta? Vilka släktingar, mamman? Moster? osv och varför en vecka innan brottet?

Här är från tidningen iaf. Resten har jag inte svar på
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-dagar-fore-mordet-i-ronninge-slaktingens-oro/
Citera
2026-01-13, 11:43
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Så indirekt låter det som att han kan kopplas till fler brott, samt att det kan finnas fler misstänkta.
Möjligt grupper i så fall där det triggas som sagt var.

Citat:
"Åklagaren säger att utredningen fortsatt pågår och att nya misstankar kan tillkomma.

Tittar ni på om han har begått andra våldsbrott?

– Ja såklart, generellt när man får tillgång till den misstänktes telefon och annan kommunikation är då ytterligare brott kan uppdagas. Generellt tittar man om man kan misstänka personen, med hänsyn till historik, om man det finns något annat våldsbrott som kan kopplas till personen."

"Andra mord till exempel?

– Det innefattar våldsbrott överlag.

Kan det tillkomma fler misstänkta gärningspersoner?

– Man har inte heller låst fast sig vid att det är en person endast, utan är öppen för att det kan finnas andra, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/16Boye/aklagaren-om-vilma-andersson-han-berattar-i-forhor

Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Nån som har plus?

”Åklagaren om Vilma Andersson: Han berättar i förhör”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/16Boye/aklagaren-om-vilma-andersson-han-berattar-i-forhor
Det viktigaste typ kopierade jag in här ovan i morse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in