Vi vet väl ännu inte hur (o)farligt det är att vejpa. Det hela kompliceras förstås av att det finns en massa olika tillverkare och olika vätskor.
Men något som retar mig är att antirök-organisationerna sprider oseriös information.
Ta https://www.cancerfonden.se/minska-risken/tobak/e-cigaretter
Så fortsätter det:
Se också https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/tobak/vape/ som dock är något tydligare i att de egentligen talar om nikotin, inte vejpning specifikt.
Som sagt. Vi vet ännu inte hur (o)farligt det är att vejpa. Men ska vi någonsin få klarhet krävs det nog lite intellektuell hederlighet från intressenterna.
Själv slutade jag röka med hjälp av vejpning. Jag är alltså en sådan som anti-rökorganisationerna påstår inte finns. Därefter har jag dragit ner på nikotinet för att till slut sluta helt. Så jag vejpar nikotinfritt, och kommer kanske att en dag sluta vejpa också.
Jag hade rejäl hosta när jag rökte. Jag kände ganska snabbt skillnad när jag gick över till vejpning. Inte bara att hostan försvann, utan att lungorna kändes friare. Jag testade att röka igen efter något år. Det var för det första inte gott längre, och för det andra kände jag nästan hur lungorna drog ihop sig av röken. Så: slutrökt!
Det är säkert olika för olika människor. Men för mig har vejpning varit ett lyft. Jag känner att jag kan ha kvar vanan så länge jag har lust, men den dag jag vill sluta är det bara vanan jag behöver bryta. Nikotinbegäret är ju redan borta.
Men något som retar mig är att antirök-organisationerna sprider oseriös information.
Ta https://www.cancerfonden.se/minska-risken/tobak/e-cigaretter
Citat:
Jodå. Det finns en ökänd studie där en maskin fick "vejpa" och drog så hårt att det blev förbränning istället för förångning. Då bildas formaldehyd. Giftigt, men också så illasmakande att en människa som råkar överhetta e-cigaretten på det sättet snabbt lär sig att sluta med det. Vad gäller metaller och partiklar har jag sett en studie som påvisade att det fanns i ett rum där det hade vejpats. Fast det fanns ingen uppgift på hur mycket "metaller och partiklar" som fanns i rummet utan vejp. Det finns ju i all stadsluft...
Ångan från elektroniska cigaretter kan innehålla ämnen som cancerframkallande aldehyder, metaller och partiklar och skada hälsan.
Så fortsätter det:
Citat:
Jotack. Det är välkända effekter av att få i sig nikotin. Det spelar ingen roll om man röker, vejpar, tuggar nikotintuggummi eller använder nikotinplåster. Men de låtsas som om det vore en överraskning att nikotin påverkar kroppen om man vejpar det. Och att det alltså är FARLIGT att vejpa. Medan de är tysta om att ångan inte innehåller en massa förbränningspartiklar som finns i cigarettrök...
De akuta effekterna av att använda e-cigaretter har dock studerats. Man har då sett att e-cigarettanvändning kan rubba hjärtrytmen, försämra blodkärlens funktioner och tillfälligt höja blodtryck och puls.
Se också https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/tobak/vape/ som dock är något tydligare i att de egentligen talar om nikotin, inte vejpning specifikt.
Som sagt. Vi vet ännu inte hur (o)farligt det är att vejpa. Men ska vi någonsin få klarhet krävs det nog lite intellektuell hederlighet från intressenterna.
Själv slutade jag röka med hjälp av vejpning. Jag är alltså en sådan som anti-rökorganisationerna påstår inte finns. Därefter har jag dragit ner på nikotinet för att till slut sluta helt. Så jag vejpar nikotinfritt, och kommer kanske att en dag sluta vejpa också.
Jag hade rejäl hosta när jag rökte. Jag kände ganska snabbt skillnad när jag gick över till vejpning. Inte bara att hostan försvann, utan att lungorna kändes friare. Jag testade att röka igen efter något år. Det var för det första inte gott längre, och för det andra kände jag nästan hur lungorna drog ihop sig av röken. Så: slutrökt!
Det är säkert olika för olika människor. Men för mig har vejpning varit ett lyft. Jag känner att jag kan ha kvar vanan så länge jag har lust, men den dag jag vill sluta är det bara vanan jag behöver bryta. Nikotinbegäret är ju redan borta.