2025-12-29, 20:34
Medlem
Vi vet väl ännu inte hur (o)farligt det är att vejpa. Det hela kompliceras förstås av att det finns en massa olika tillverkare och olika vätskor.

Men något som retar mig är att antirök-organisationerna sprider oseriös information.

Ta https://www.cancerfonden.se/minska-risken/tobak/e-cigaretter
Citat:
Ångan från elektroniska cigaretter kan innehålla ämnen som cancerframkallande aldehyder, metaller och partiklar och skada hälsan.
Jodå. Det finns en ökänd studie där en maskin fick "vejpa" och drog så hårt att det blev förbränning istället för förångning. Då bildas formaldehyd. Giftigt, men också så illasmakande att en människa som råkar överhetta e-cigaretten på det sättet snabbt lär sig att sluta med det. Vad gäller metaller och partiklar har jag sett en studie som påvisade att det fanns i ett rum där det hade vejpats. Fast det fanns ingen uppgift på hur mycket "metaller och partiklar" som fanns i rummet utan vejp. Det finns ju i all stadsluft...

Så fortsätter det:
Citat:
De akuta effekterna av att använda e-cigaretter har dock studerats. Man har då sett att e-cigarettanvändning kan rubba hjärtrytmen, försämra blodkärlens funktioner och tillfälligt höja blodtryck och puls.
Jotack. Det är välkända effekter av att få i sig nikotin. Det spelar ingen roll om man röker, vejpar, tuggar nikotintuggummi eller använder nikotinplåster. Men de låtsas som om det vore en överraskning att nikotin påverkar kroppen om man vejpar det. Och att det alltså är FARLIGT att vejpa. Medan de är tysta om att ångan inte innehåller en massa förbränningspartiklar som finns i cigarettrök...

Se också https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/tobak/vape/ som dock är något tydligare i att de egentligen talar om nikotin, inte vejpning specifikt.

Som sagt. Vi vet ännu inte hur (o)farligt det är att vejpa. Men ska vi någonsin få klarhet krävs det nog lite intellektuell hederlighet från intressenterna.

Själv slutade jag röka med hjälp av vejpning. Jag är alltså en sådan som anti-rökorganisationerna påstår inte finns. Därefter har jag dragit ner på nikotinet för att till slut sluta helt. Så jag vejpar nikotinfritt, och kommer kanske att en dag sluta vejpa också.

Jag hade rejäl hosta när jag rökte. Jag kände ganska snabbt skillnad när jag gick över till vejpning. Inte bara att hostan försvann, utan att lungorna kändes friare. Jag testade att röka igen efter något år. Det var för det första inte gott längre, och för det andra kände jag nästan hur lungorna drog ihop sig av röken. Så: slutrökt!

Det är säkert olika för olika människor. Men för mig har vejpning varit ett lyft. Jag känner att jag kan ha kvar vanan så länge jag har lust, men den dag jag vill sluta är det bara vanan jag behöver bryta. Nikotinbegäret är ju redan borta.
Citera
2026-01-02, 19:45
Avslutad
Man får rejält med hosta. Mer än med vanliga cigaretter
Citera
2026-01-13, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snagisnagisnag
Nja. Jag skrev just att jag fick mindre hosta. Så det där allmänna "man" gäller helt klart inte. Sen kanske du fick mer hosta. Det vet du ju bäst själv. Det kan säkert vara olika.

Fast det behöver ju inte ha varit vejpandet. Om vi antar att vejpande innebär ett slags rökslut... I alla fall andas man ju inte längre in förbränningspartiklar. Då kan det handla om det här, som kan hända vid rökstopp:
Citat:
Ursprungligen postat av https://www.1177.se/liv--halsa/tobak-och-alkohol/tobak/hjalp-att-sluta-roka/
Flimmerhåren i dina luftrör återhämtar sig. De rengör lungorna genom att skicka tillbaka smuts och föroreningar upp i halsen igen. Det kan göra att du hostar mer. Det kan ta några månader innan du märker att du hostar mindre och har mindre mängd slem i halsen.
Citera
2026-01-13, 04:34
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snagisnagisnag

Det fick jag också. Torr rethosta. Och om det nu är som så att 2 till 3 bloss
motsvarar ett paket så röker jag hellre ett paket riktiga cigg.
Jag rökte upp en en gångsvape på två/tre dagar.
Kändes helt meningslöst. Fick inte ens ngn nickokick.
Gick tillbaka till cigg igen och hostan försvann direkt

Ps. Jag har aldrig någon hosta.. bara om jag blir förkyld eller så.
Vet att cigg är skadligt men men.. Nej det där vapandet var inget för mig iaf
Senast redigerad av Tarmstuvning 2026-01-13 kl. 04:52.
Citera
2026-01-13, 04:59
Medlem
Otroligt nog hjälpte vejpen mig o sluta röka , köpte först 2 st testa, ganska god köpte 4 till dom sista fungerade dåligt, tog slut direkt, blev så besviken, men hade bytt bort vanliga ciggen mot wejpen, var uppe i fjällen, fanns inte o köpa nya, kom hem, hade ännu besvikelse känslan att jag inte ville köpa några fler, samtidigt ville jag inte heller gå tillbaka till ciggen. var värsta abstinens i fjällen, men när jag kom hem var värsta udden borta. sedan avtog den vecka för vecka, visst kan man känna suget ibland men den dyker upp mindre o mindre även den. Nu snart 1 år sedan. Kan tacka vejp för att jag kunde sluta.
Citera
2026-01-13, 05:04
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Otroligt nog hjälpte vejpen mig o sluta röka , köpte först 2 st testa, ganska god köpte 4 till dom sista fungerade dåligt, tog slut direkt, blev så besviken, men hade bytt bort vanliga ciggen mot wejpen, var uppe i fjällen, fanns inte o köpa nya, kom hem, hade ännu besvikelse känslan att jag inte ville köpa några fler, samtidigt ville jag inte heller gå tillbaka till ciggen. var värsta abstinens i fjällen, men när jag kom hem var värsta udden borta. sedan avtog den vecka för vecka, visst kan man känna suget ibland men den dyker upp mindre o mindre även den. Nu snart 1 år sedan. Kan tacka vejp för att jag kunde sluta.

Grattis! Jag håller mig till mina 7-10 cigg om dagen. Det ska riva lite, det ska inte smaka godis.
Då sitter ja å suger på den hela tiden - inte bra
Senast redigerad av Tarmstuvning 2026-01-13 kl. 05:08.
Citera
2026-01-13, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Grattis! Jag håller mig till mina 7-10 cigg om dagen. Det ska riva lite, det ska inte smaka godis
Tack! Var ändå en bra övergång, har testat sluta en gång tidigare, men sluta o inte ha något likande var en svår övergång, testa Nicorette, testa även portionssnus från polare, inget fungera, det handla om vana helt klart, vejp blev en bra övergång. kände jag kunde leva med vejp, hade med tre st till fjällen, tänkte det räcker gott, men dom två sista ville inte fungera, dom gick ner som dom var slut direkt.

Sedan var det långt till närmsta ställe o köpa nya, blev man fick plågas, var inte kul där o då, men tacksam idag.
Citera
2026-01-13, 05:21
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tack! Var ändå en bra övergång, har testat sluta en gång tidigare, men sluta o inte ha något likande var en svår övergång, testa Nicorette, testa även portionssnus från polare, inget fungera, det handla om vana helt klart, vejp blev en bra övergång. kände jag kunde leva med vejp, hade med tre st till fjällen, tänkte det räcker gott, men dom två sista ville inte fungera, dom gick ner som dom var slut direkt.

Sedan var det långt till närmsta ställe o köpa nya, blev man fick plågas, var inte kul där o då, men tacksam idag.

Dom tål inte kyla. Då pajjar dom direkt. Och många ggr när jag köpte så hade oljan runnit ut,
Transportskada eller jag vet inte varför så jag öppna dom direkt i butiken för att se att dom var hela.
Jag ska försöka. Ja liksom trappar ner.
Citera
2026-01-13, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Dom tål inte kyla. Då pajjar dom direkt. Och många ggr när jag köpte så hade oljan runnit ut,
Transportskada eller jag vet inte varför så jag öppna dom direkt i butiken för att se att dom var hela.
Jag ska försöka. Ja liksom trappar ner.
Kan ha varit något sådant med kylan, har aldrig tänkt på det, men o andra sidan hade man inte heller hunnit röka vejp så länge, den är svagare, kan ha varit just svagheten som utgjorde först steget i ner trappningen.

Men det är skönt idag o vara helt nikotin fri, en otrolig frihetskänsla, kan reta polare som snusa att dom är veka som inte klara av o sluta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in