• 1
  • 2
2025-09-27, 13:26
Medlem
Jag kom på snilleblixten att ta till E-cigg när jag skulle sluta snusa. Jo jag vet mycket väl att jag är en idiot. Det jag märkte var att jag blev väldigt gasig, fick så inihelvetes magknip eftersom jag vanligtvis inte har tillfälle att släppa av konstanta brakare på jobbet. Dock kände jag mig piggare än med snuset.
Landade till slut i att jag är en mycket svag person så jag tog upp snusandet igen, dock med miniprillor istället för normal storlek.
Man kan inte lyckas med allt här i världen
Citera
2025-09-30, 19:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Orkar inte citera den andre men nicotinhalten är hejdlöst lägre i vape. 6-8 ggr lägre på ett ungefär.

Tvärtom. En 12k puff vape tar slut på ca 5 dagar för mig vilket motsvarar 4 paket cigg om dagen i nikotinintag.

Det är problemet med vapes att man drar i sig långt höger doser av nikotin. Med cigg röker man en och gör något annat. Vapes kan användas konstant utan att tröttna på samma sätt.

Köpte en engångsvape när jag var i Sverige och fan vad kasst det var. 100 spänn för en 900 puff nånting som inte ens räckte en hel dag och går inte att ladda. Där jag bor kostar en 12-15k puff 70kr och har Usb-C port för laddning.
Citera
2025-09-30, 22:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tvärtom. En 12k puff vape tar slut på ca 5 dagar för mig vilket motsvarar 4 paket cigg om dagen i nikotinintag.

Det är problemet med vapes att man drar i sig långt höger doser av nikotin. Med cigg röker man en och gör något annat. Vapes kan användas konstant utan att tröttna på samma sätt.

Köpte en engångsvape när jag var i Sverige och fan vad kasst det var. 100 spänn för en 900 puff nånting som inte ens räckte en hel dag och går inte att ladda. Där jag bor kostar en 12-15k puff 70kr och har Usb-C port för laddning.
Utgår ifrån Sverige. Här ligger starka e-cigg på 18mg/ml.
Vapear du som du röker så får du i dig hejdlöst mycket mindre med nikotin.
Har gjort båda och vapeade jag under en dag och tog en cigg på kvällen fick jag nikotinkick så det stod härliga till.
Citera
2025-10-02, 07:31
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Så är det. Finns studier på vejp vs cigg. Ungefär 90% mindre skadligt med vape.

Problemen med hals osv beror på att de vejpat juice utan nicotinsalt.

Orkar inte citera den andre men nicotinhalten är hejdlöst lägre i vape. 6-8 ggr lägre på ett ungefär.

Källa på det? Och vem är ansändaren?
Citera
2025-10-02, 13:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Källa på det? Och vem är ansändaren?
Vad lat du är. Finns flertal studier som visar på samma. En kort googling bort.

https://www.gov.uk/government/news/e...andmark-review

Citat:
An expert independent evidence review published today by Public Health England (PHE) concludes that e-cigarettes are significantly less harmful to health than tobacco and have the potential to help smokers quit smoking.

Key findings of the review include:

the current best estimate is that e-cigarettes are around 95% less harmful than smoking
Citera
2025-10-02, 14:34
Medlem
Citat:
Vad lat du är. Finns flertal studier som visar på samma. En kort googling bort.

https://www.gov.uk/government/news/e...andmark-review

Nä det är jag inte men googlar ej efter lögner.. Vem är avsändare och vem finansera dina fina källor? Detta bör du kunna svara på när du vräker ur dig sådant bullshit.
Citera
2025-10-02, 20:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Nä det är jag inte men googlar ej efter lögner.. Vem är avsändare och vem finansera dina fina källor? Detta bör du kunna svara på när du vräker ur dig sådant bullshit.
Jo det är du.
Du begär länkar och när du får det så är det fel och lögner. Du hade ju redan bestämt dig att vape är lika farligt som cigg och har varken läst på länken du fick eller forskat själv.
Men det är jag som ljuger?

Ja, jävlar.
Citera
2025-10-02, 20:54
Medlem
Citat:
Jo det är du.
Du begär länkar och när du får det så är det fel och lögner. Du hade ju redan bestämt dig att vape är lika farligt som cigg och har varken läst på länken du fick eller forskat själv.
Men det är jag som ljuger?

Ja, jävlar.

Sa aldrig att du ljuger. Undrade bara om du kollat avsändaren? Men alla som vittnar om negativa effekter är undantag eller lögnare?
Citera
2025-10-02, 21:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

Citat:
Sa aldrig att du ljuger. Undrade bara om du kollat avsändaren? Men alla som vittnar om negativa effekter är undantag eller lögnare?

Tro vad du vill.
Vill man veta så forskar man lite i saken.
När man gjort det så står det klart att vape är inte ofarligt, men MYCKET mindre skadligt än cigaretter.
Citera
2025-10-04, 15:02
Medlem
Det var en kille som hade en massa tumörer med metastaser i andningsvägarna. Han hade aldrig rökt tobak. Bara vejpar. Han dog ung. Han är stendöd idag. Men jag vejpar smak och doftlöst och får i två organiska föreningar i andningsvägarna: glycerol i ångform och nikotinform i ångform. Glycerol är knappast cancerframkallande och nikotin är det jag är ute efter. Vill dock varav försiktig så jag har taggat ner på vejp och snusar kliniskt snus: Zone. Betydligt säkrare. Synd att tonåringar börjar på grund av grupptrycket. Låt bli!
Citera
2025-10-04, 22:00
Medlem
Dalulvens avatar
Var och varannan ungdom luktar vejp på bussen. Det luktar starkt på flera meters håll.
Citera
2025-11-13, 14:39
Medlem
Känns som vape har blivit ytterst populärt idag? Speciellt om man är ute på krogen eller dylikt.. Man ser desto mindre cigaretterökare. Verkar ju vara blandade åsikter i tråden om vad som är minst skadligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in