2025-01-09, 12:23
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Nej, Grönland är inte medlem i Nato. Det är bara ett självstyrande territorium i Danmark. Därför, även om Ryssland skickar trupper till Grönland, är det osannolikt att kriget eskalerar. Och jag är så arg över att Amerika försöker monopolisera Grönlands enorma resurser.

USA har en känd militärbas i på Grönland, Pituffik. Denna bas var en viktig plats under kalla kriget eftersom det ligger ganska nära dåvarande Sovjet. I praktiken är Grönland ett NATO land, mycket mer än Sverige var under kalla kriget. Vet inte om denna bas används i någon större omfattning idag.

Det även möjligt att denna bas kan användas som nödlandningsbana för civilflyg mellan nordamerika och europa.
Citera
2025-01-09, 12:28
Medlem
Citat:
Jag anser att ett starkt land bör ha ett stort territorium. Om USA ockuperar Grönland kommer Ishavet att vara under fullständig amerikansk kontroll. Det internationella samfundet måste förhindra denna situation. Och eftersom jag är en anhängare av den ryska regeringen skulle jag vilja att Grönland ockuperades av Ryssland. Det är så fruktansvärt att USA äger Alaska och Grönland och monopoliserar alla Grönlands resurser.

Danmark var det tredje land som tillhandahöll flest vapen till den ukrainska militären under kriget mellan Ryssland och Ukraina, efter Storbritannien och USA. Jag tror att Ryssland har goda skäl att förklara krig mot Danmark.

För närvarande utvecklar Ryssland Ishavet tillsammans med sin allierade Kina. Jag är dock väldigt arg över att USA försöker ockupera Grönland nära Ishavet.

I synnerhet är Grönland ett enormt territorium som i storlek liknar den australiensiska kontinenten. Resurser är också rikliga. Det finns ingen motivering för USA att ockupera ett så stort territorium.

Är det troligt att Ryssland skickar trupper till Grönland? Eftersom Grönland inte är medlem i Nato kommer kriget inte att eskalera.

Nej det är inte troligt alls.
Grönland kommer sannolikt att tas över av USA på fredligt vis.
Fler frågor på det?
Citera
2025-01-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
USA har en känd militärbas i på Grönland, Pituffik. Denna bas var en viktig plats under kalla kriget eftersom det ligger ganska nära dåvarande Sovjet. I praktiken är Grönland ett NATO land, mycket mer än Sverige var under kalla kriget. Vet inte om denna bas används i någon större omfattning idag.

Det även möjligt att denna bas kan användas som nödlandningsbana för civilflyg mellan nordamerika och europa.
Har inte Island samma status? som mellanlandning till Europa/USA och med militärbas?
Citera
2025-01-09, 12:38
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Har inte Island samma status? som mellanlandning till Europa/USA och med militärbas?

Det är ju logisk att det man använder fler landningsbanor på grönland för potentiella nödlandningbanor. Den "internationella" flygplatsen i Nuuk kan tom vara ett bättre alternativ beroende på rutt. Island har ungefär samma syfte som Grönland när det gäller civilflyg. Någon som har bättre koll på de internationella flygrutterna får gärna ge mer information vilka landningsbanor som de har i närheten under rutten.
Citera
2025-01-09, 13:03
Avslutad
Grönland används av USA som radarbas för early warning signal gällande kärnvapenanfall. Att slå ut den förmågan skulle tvinga USA att överväga avfyra sina kärnvapen mot kärnvapenmakterna på Norra halvklotet som har räckvidd över Arktis, dvs Ryssland, Storbritanien, Frankrike och Kina. Skulle Ryssland sabotera den förmågan på Grönland när USA har kontroll över området hamnar USA i en rejäl dålig sits både diplomatiskt och militärt. Det skulle bli som en extrem version av Kubaskrisen.
Senast redigerad av Ultragainus 2025-01-09 kl. 13:09.
Citera
2025-01-09, 17:35
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Jag anser att ett starkt land bör ha ett stort territorium. Om USA ockuperar Grönland kommer Ishavet att vara under fullständig amerikansk kontroll. Det internationella samfundet måste förhindra denna situation. Och eftersom jag är en anhängare av den ryska regeringen skulle jag vilja att Grönland ockuperades av Ryssland. Det är så fruktansvärt att USA äger Alaska och Grönland och monopoliserar alla Grönlands resurser.

Danmark var det tredje land som tillhandahöll flest vapen till den ukrainska militären under kriget mellan Ryssland och Ukraina, efter Storbritannien och USA. Jag tror att Ryssland har goda skäl att förklara krig mot Danmark.

För närvarande utvecklar Ryssland Ishavet tillsammans med sin allierade Kina. Jag är dock väldigt arg över att USA försöker ockupera Grönland nära Ishavet.

I synnerhet är Grönland ett enormt territorium som i storlek liknar den australiensiska kontinenten. Resurser är också rikliga. Det finns ingen motivering för USA att ockupera ett så stort territorium.

Är det troligt att Ryssland skickar trupper till Grönland? Eftersom Grönland inte är medlem i Nato kommer kriget inte att eskalera.

USA har redan militärbaser på Grönland, så menar du att dom ska sluta ockupera Grönland eftersom dom redan gör det? Det är samma situation som på Krim innan Ukraina kriget.

Verkligen en korkad tråd dethär.
Citera
2025-01-09, 18:37
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:

Så USA ”ockuperar” Grönland, medan Ryssland i samma situation ”utvecklar Ishavet”?
Citera
2025-01-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Grönland är definitivt Nato-territorium. Grönland tillhör Danmark, som i sin tur är med i Nato. Du kan exempelvis se kartan nedan:

https://www.nato.int/nato-on-the-map/

Den kartan är lite oklar. Tror TS förstår bättre om den här betraktas:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:North_Atlantic_Treaty_Organization_(orthograp hic_projection)_in_NATO_blue.svg

Att Ryssland skulle ge sig på Grönland är lika troligt som att britterna återupptar samma ambition från 1600-talet när John Dee försökte övertyga drottning Elizabeth att erövra Grönland med hänvisning till Kung Arturs expeditioner i norra Arktis som de skildrades i Gestae Arthuri från 1300-talet.
Citera
2025-01-10, 10:45
Medlem
fitz-humes avatar
Den bevisligen korrupta och efterblivna ryska militären har vi ju sett i Ukraina. De skulle aldrig klara av att kriga mot Grönland utan att få storstryk. De vill dock säkert se om de hittar någon svag punkt och vill visa närvaro och djävulskap.

Möjligen kan de ge sig på oskyddade ryskberoende länder såsom Georgien (redan skett 2008 i och för sig), Armenien, Moldavien, Kazakstan och andra ex-sovjetrepubliker om de börjar visa alltför mycket olydnad. Putins riktiga huvudvärk, Ukraina, har han redan förlorat och investerat alldeles för mycket prestige och pengar i för att kunna dra sig ur med makt och heder i behåll. Den gamla ryska imperialistmentaliteten som Putin har väckt liv i kommer för övrigt troligen att få ett slut när väl Putin och hans gamla hantlangare har lämnat in.
Citera
2025-01-10, 18:58
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Cпасибо большое för att du öppet erkänner att skithålsimperiet Rossiiskaja Pederastsija Putleristan kan börja krig. Andra rysstroll har påstått alldeles andra saker.

(FB) Ryssland lämnar INF-avtalet. Akut risk för ett kärnvapenkrig
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ryssland startar inga krig. De bara avslutar dem.
Citat:

Nej, Ryssland har inga trupper att skicka ut på nya vansinnesupptåg.
Senast redigerad av Ördög 2025-01-10 kl. 19:00.
Citera
2026-01-13, 05:28
Medlem
Ördögs avatar
Bump. Nykterhetsaposteln Dimwittry Madvedev (Dmitrij Medvedev) hickar muntert att grönlänningarna kunde ansluta sig till det deklinerande skithålsimperiet Ryssland, om inte Trump agerar snabbt nog ...

https://www.gbnews.com/news/world/greenland-vladimir-putin-ally-vote-join-russia-challenge-donald-trump
Senast redigerad av Ördög 2026-01-13 kl. 05:33.
Citera
2026-01-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bump. Nykterhetsaposteln Dimwittry Madvedev (Dmitrij Medvedev) hickar muntert att grönlänningarna kunde ansluta sig till det deklinerande skithålsimperiet Ryssland, om inte Trump agerar snabbt nog ...

https://www.gbnews.com/news/world/greenland-vladimir-putin-ally-vote-join-russia-challenge-donald-trump

Jag hörde också Mervedevs kommentarer om Grönland på nyheterna. Jag blev glad över att se någon så intelligent som Mervedev dela mina åsikter. Eftersom större delen av Norra ishavet är ryskt territorium har Ryssland också ett legitimt anspråk på Grönland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in