2025-01-09, 10:45
Medlem
Jag anser att ett starkt land bör ha ett stort territorium. Om USA ockuperar Grönland kommer Ishavet att vara under fullständig amerikansk kontroll. Det internationella samfundet måste förhindra denna situation. Och eftersom jag är en anhängare av den ryska regeringen skulle jag vilja att Grönland ockuperades av Ryssland. Det är så fruktansvärt att USA äger Alaska och Grönland och monopoliserar alla Grönlands resurser.

Danmark var det tredje land som tillhandahöll flest vapen till den ukrainska militären under kriget mellan Ryssland och Ukraina, efter Storbritannien och USA. Jag tror att Ryssland har goda skäl att förklara krig mot Danmark.

För närvarande utvecklar Ryssland Ishavet tillsammans med sin allierade Kina. Jag är dock väldigt arg över att USA försöker ockupera Grönland nära Ishavet.

I synnerhet är Grönland ett enormt territorium som i storlek liknar den australiensiska kontinenten. Resurser är också rikliga. Det finns ingen motivering för USA att ockupera ett så stort territorium.

Är det troligt att Ryssland skickar trupper till Grönland? Eftersom Grönland inte är medlem i Nato kommer kriget inte att eskalera.
Senast redigerad av borrow 2025-01-09 kl. 10:48.
Citera
2025-01-09, 10:50
Medlem
Upplyftens avatar
Grönland är NATO . Grönländarna själva har status som EU medborgare och har haft både Norge och Danmark som närmaste förtrogna i många hundra år , därtill kulturellt och ekonomisk utbyte med de nordiska länderna och dessutom är Grönländarna i en process av komplett självstyre,

Besvarar det dina "oroliga" vatniksynpunkter ?
Senast redigerad av Upplyften 2025-01-09 kl. 10:56.
Citera
2025-01-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Grönland är NATO

Besvarar det dina "oroliga" vatniksynpunkter ?

Nej, Grönland är inte medlem i Nato. Det är bara ett självstyrande territorium i Danmark. Därför, även om Ryssland skickar trupper till Grönland, är det osannolikt att kriget eskalerar. Och jag är så arg över att Amerika försöker monopolisera Grönlands enorma resurser.
Citera
2025-01-09, 10:57
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Nej, Grönland är inte medlem i Nato. Det är bara ett självstyrande territorium i Danmark. Därför, även om Ryssland skickar trupper till Grönland, är det osannolikt att kriget eskalerar. Och jag är så arg över att Amerika försöker monopolisera Grönlands enorma resurser.

Nej, du har rätt.

Grönland är NATO-Allierade. Angrepp på Grönland resulterar i Nato-svar

Se resten av det jag skrev i mitt inlägg ovan
Citera
2025-01-09, 11:06
Medlem
Citat:
Nej, du har rätt.

Grönland är NATO-Allierade. Angrepp på Grönland resulterar i Nato-svar

Se resten av det jag skrev i mitt inlägg ovan

Hur kommer Nato att ingripa om Ryssland invaderar Grönland? Grönland är enligt folkrätten inte medlem i Nato, så även om landet invaderas finns det inget som motiverar Nato att ingripa som Ukraina gjorde.
Citera
2025-01-09, 11:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Hur kommer Nato att ingripa om Ryssland invaderar Grönland? Grönland är enligt folkrätten inte medlem i Nato, så även om landet invaderas finns det inget som motiverar Nato att ingripa som Ukraina gjorde.

Hur förstår du inte vad Nato-allierat betyder. ? Börja med en Wiki och utbilda dig dom grundläggande premisserna.
Annars finns inget att diskuter
Citera
2025-01-09, 11:13
Medlem
Citat:
Hur förstår du inte vad Nato-allierat betyder. ? Börja med en Wiki och utbilda dig dom grundläggande premisserna.
Annars finns inget att diskuter

Ja, Ukraina var också ett Natostödjande land. Nato skickade dock inte trupper till Ukraina, utan gav bara vapen. Även om Ryssland ockuperar Grönland kommer Nato enligt internationell lag endast att tillhandahålla vapen till Grönlands autonoma armé och kommer inte att kunna skicka ut trupper. För om det eskalerar till ett heltäckande krig mellan Ryssland och Nato så blir det tredje världskriget. Därför hoppas jag att Ryssland reagerar starkt genom att skicka trupper till Grönland.

Och EU och Nato är olika. Eftersom EU är en ekonomisk samarbetsorganisation, inte en militär rådgivande organisation som Nato, har Nato ingen motivering för intervention. Därför är det ingen viktig faktor att grönländare är EU-medborgare.
Senast redigerad av borrow 2025-01-09 kl. 11:24.
Citera
2025-01-09, 11:23
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Grönland är definitivt Nato-territorium. Grönland tillhör Danmark, som i sin tur är med i Nato. Du kan exempelvis se kartan nedan:

https://www.nato.int/nato-on-the-map/
Citera
2025-01-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Grönland är definitivt Nato-territorium. Grönland tillhör Danmark, som i sin tur är med i Nato. Du kan exempelvis se kartan nedan:

https://www.nato.int/nato-on-the-map/

Det är inte ett territorium i Danmark, utan ett autonomt territorium. Grönland har sin egen regering. Så Grönland är inte Natos territorium.

Naturligtvis sköts försvaret av Grönland av den danska militären. Men om det är svårt att skicka vanliga ryska trupper hoppas jag att legosoldater som Wagnergruppen kommer att skickas till Grönland. Då kommer kriget inte att eskalera som i Syrien och kommer att bli ett begränsat krig. Detta beror på att legosoldater inte är reguljära trupper enligt internationell lag, så det är svårt att hålla dem ansvariga.
Citera
2025-01-09, 11:34
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det är inte ett territorium i Danmark, utan ett autonomt territorium. Grönland har sin egen regering. Så Grönland är inte Natos territorium.
Om man vill förutspå vad som kommer hända ifall ryska trupper skulle landstiga på Grönland är det mindre intressant vad anonyma användare på Flashback personligen anser, och mer intressant vad Nato själva anser. Natos ståndpunkt är att Grönland är en del av det territorium som omfattas av Nato. Se exempelvis kartan jag länkade ovan, eller artiklar som denna.
Citera
2025-01-09, 11:49
Medlem
Jofs avatar
Nej. Trump är affärsman. Köp och sälj. Och ekonomiska påtryckningar är hans modus.
Citera
2025-01-09, 12:06
Medlem
Stenballes avatar
Det hade ju varit intressant om Ryssland hade försökt sig på något militärt mot Grönland med tanke på att USA har militärbaser där...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in