2026-01-10, 18:33
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Mobilen skickar väl samma signal om den kortsluts av vattnet som om den manuellt stängs av, om jag inte har fel

Jo, just det du har då! Stänger man av den, snyggt och ordentligt, så loggar den ut sig ordentligt från telefonisystemet och det lär vara det som hänt (enligt säker källa), inte bara att den helt plötsligt blir "tyst" och försvinner.
Citera
2026-01-10, 19:11
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Jo, just det du har då! Stänger man av den, snyggt och ordentligt, så loggar den ut sig ordentligt från telefonisystemet och det lär vara det som hänt (enligt säker källa), inte bara att den helt plötsligt blir "tyst" och försvinner.
Jag har för mig att när en mobil gör en ”mjuk” avstängning pga lågt batteri så säger den också hejdå till mobilmasten.
Citera
2026-01-10, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag har för mig att när en mobil gör en ”mjuk” avstängning pga lågt batteri så säger den också hejdå till mobilmasten.

Kan inte polisen spåra hans mobils position genom hitta min iphone?
Men då krävs ju lösenordet till kontot.
Men vad jag förstår kan polisen hacka konton.
Då får man ju en mer exakt position än pingen från mobilmasten.
Citera
2026-01-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Inte så märkligt om han körde ut på havet.
Slutet av november i övre norrland kan
nog isen hålla en bra bit ut. Mobilen skickar väl samma signal om den kortsluts av vattnet som
om den manuellt stängs av, om jag inte har fel

Denna osannolika teori har diskuterats så många gånger i tråden. Använd gärna sökfunktionen och läs sannolikhet kring den, för-och emot.

Det fanns ingen plogad isbana i detta område. Det var alltså snö på isen. Men en sån bil som E hade, så hade han kört fast innan han kommit "en bra bit ut". Högst otroligt att han hade med sig en spade och skottade en väg fram till öppet vatten i snöstormen.
Och den kvarstående frågan kring detta är VAR skulle han tagit sig ner på isen?

I den lilla båthamnen i Jävre? Nope, den var (så klart) inte plogad, han skulle ha kört fast.
Haraholmen? Nope, svar lite längre upp i tråden, den hamnen är bevakad.
Så. VAR?
Citera
2026-01-11, 14:37
Medlem
PainfulVacuums avatar
Vad tröttsamt det blir att den här tråden gång på gång ska dra upp samma teorier som redan blivit uteslutna flera gånger.

Jag har följt den här tråden sen den startade och någon övervaknings-film/bild från Alimak's parkering har jag aldrig sett. Den enda övervakningsbilden som funnits i tråden är den när han lämnar arbetet vid 15.30. Förmodligen blandar ni ihop den med bilden som hans syster tagit då han hämtade bilen. Bild 13 i länk nedan.

Jag tror också att vissa har glömt hur vädret faktiskt var den dagen. Jag bodde själv inte så långt utanför Skellefteå dagen han försvann och redan innan lunch så var det bilar som satt fast på vägen utanför där jag bodde, en prioriterad väg för plogbilarna. De må hända att det "bara" kom 35cm på pappret, men det drevade så det på många håll var över en meter. Se bilder i länken nedan från samma dag och dagen efter han försvann. Bilderna är tagna i/runt Skellefteå, det är oklart hur mycket det skiljde sig mot Jävre den aktuella kvällen.

Ni som fortsätter hävda att han och bilen är i vattnet; enligt iskartor från den aktuella kvällen så låg det ca 20cm is vid kusten. Fullt tillräckligt att köra bil på - inte igenom. Det behöver inte vara särskilt ojämnt/mycket snö på isen för att en framhjulsdriven S80 med vanliga vinterdäck ska köra fast. Sannolikheten att han skulle klarat av att ta sig ut till tunn is eller öppet vatten är i princip noll.

Det här är bilderna som jag sparat ner från tråden:
https://gofile.io/d/90iBgV
Citera
2026-01-11, 17:53
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Vad tröttsamt det blir att den här tråden gång på gång ska dra upp samma teorier som redan blivit uteslutna flera gånger.

Jag har följt den här tråden sen den startade och någon övervaknings-film/bild från Alimak's parkering har jag aldrig sett. Den enda övervakningsbilden som funnits i tråden är den när han lämnar arbetet vid 15.30. Förmodligen blandar ni ihop den med bilden som hans syster tagit då han hämtade bilen. Bild 13 i länk nedan.

Jag tror också att vissa har glömt hur vädret faktiskt var den dagen. Jag bodde själv inte så långt utanför Skellefteå dagen han försvann och redan innan lunch så var det bilar som satt fast på vägen utanför där jag bodde, en prioriterad väg för plogbilarna. De må hända att det "bara" kom 35cm på pappret, men det drevade så det på många håll var över en meter. Se bilder i länken nedan från samma dag och dagen efter han försvann. Bilderna är tagna i/runt Skellefteå, det är oklart hur mycket det skiljde sig mot Jävre den aktuella kvällen.

Ni som fortsätter hävda att han och bilen är i vattnet; enligt iskartor från den aktuella kvällen så låg det ca 20cm is vid kusten. Fullt tillräckligt att köra bil på - inte igenom. Det behöver inte vara särskilt ojämnt/mycket snö på isen för att en framhjulsdriven S80 med vanliga vinterdäck ska köra fast. Sannolikheten att han skulle klarat av att ta sig ut till tunn is eller öppet vatten är i princip noll.

Sannolikheten att Elliot skulle kört ut på isen är noll, noll, noll, håller med dej om att denna teori som gång på gång tas upp i tråden blir lätt enerverande. Elliot körde en "sketen" Volvo inte 4W JEEP.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2026-01-11 kl. 17:55.
Citera
2026-01-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Dock intressant att dina bilder visar hur snön INTE lagt sig på ”hala ytor”, dvs på de bilar som står på parkerade. Och is brukar ju också vara en hal yta. Beror dock på när och hur den bildades. Havsis kan ju vara både blank och ojämnt skrovlig, beroende på förhållandena när den frös till.

Tycker inte man helt skall avfärda teorin utan bättre input om hur det faktiskt såg ut. Bilder på havet (is och snö) vore bra input för att helt avfärda teorin eller hålla den öppen.
Citera
2026-01-12, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Sannolikheten att Elliot skulle kört ut på isen är noll, noll, noll, håller med dej om att denna teori som gång på gång tas upp i tråden blir lätt enerverande. Elliot körde en "sketen" Volvo inte 4W JEEP.
Körde av vägen i 120 i liknande snömängd.
Höjd vw Amarok. Tog stopp efter 30meter.

Så du har jävligt rätt i att han inte tagit sig ut på isen
Citera
2026-01-12, 19:00
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Dock intressant att dina bilder visar hur snön INTE lagt sig på ”hala ytor”, dvs på de bilar som står på parkerade. Och is brukar ju också vara en hal yta. Beror dock på när och hur den bildades. Havsis kan ju vara både blank och ojämnt skrovlig, beroende på förhållandena när den frös till.

Tycker inte man helt skall avfärda teorin utan bättre input om hur det faktiskt såg ut. Bilder på havet (is och snö) vore bra input för att helt avfärda teorin eller hålla den öppen.

Hur ska man med en vanlig Volvo ta sej fram på isen när det snöat 30 cm och blåser som fan, man kör ju fast på 3 sek, sen för det första tar man sej ju inte ens ut på isen.

Hela försvinnandet är märkligt, att morsan "flyr" ner till Skåne är även det minst sagt udda agerat!
Citera
2026-01-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Hur ska man med en vanlig Volvo ta sej fram på isen när det snöat 30 cm och blåser som fan, man kör ju fast på 3 sek, sen för det första tar man sej ju inte ens ut på isen.

Hela försvinnandet är märkligt, att morsan "flyr" ner till Skåne är även det minst sagt udda agerat!

Skrev ju det, tyckte jag. Snö och blåsigt innebär oftast inte ett snötäcke på isen utan delvis snöfritt kombinerat med drivor. Självklart kan man köra på isen om det på stora delar inte ligger snö på den och den inte var ”skrovlig”. Vad det verkar var snön en ”torrare” variant än blötsnö och det var därför den inte hade lagt sig på t ex bilarna.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-01-12 kl. 20:02.
Citera
2026-01-12, 21:37
Avslutad
Citat:
Skrev ju det, tyckte jag. Snö och blåsigt innebär oftast inte ett snötäcke på isen utan delvis snöfritt kombinerat med drivor. Självklart kan man köra på isen om det på stora delar inte ligger snö på den och den inte var ”skrovlig”. Vad det verkar var snön en ”torrare” variant än blötsnö och det var därför den inte hade lagt sig på t ex bilarna.

Han kanske skulle ut på isen och bajsa vid Jävrehamn, någon kriminell snodde bilen medan den stod på tomgång. Då det var becksvart ute gick han vilse och åt fel håll. Lättklädd och frusen tog det inte många timmar innan han tuppade av och dog, i en snödriva eller ute på isen, mobilen var kvar i bilen.

Personen drog sedan västerut mot inlandet, möjligen mot Adak, bilen står parkerad i någon lada, eller är slaktad vid det här laget. Det var 21.21 på kvällen i en snöstorm så troligen var det inte många trafikanter ute på E4an som såg Elliot.

Det har vid flera mystiska försvinnanden där bilar dykt upp i just Adak, bland annat mordet i Markaryd på Gert Inge, även då stals en Volvo.
2 Ukrainare frikändes.

Joakim Ettefjords bil hittades i Långträsk, även den på vägen mot Adak.
Undra om han körde en Volvo, han körde en Audi visst.
Senast redigerad av vinternkommer 2026-01-12 kl. 21:48.
Citera
2026-01-13, 07:01
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:

Citat:

Missade du helt bild 5 och 6?
Bilarna i trafik är ju förmodligen både avsopade och att vinddraget blåst av snön.

Men om vi leker med tanken att snön inte fastnar på blanka ytor så kommer ändå inte all snö att blåsa hela vägen till Finland utan, precis som du skriver, kommer den att lägga sig i drivor. Dessa drivor brukar bli väldigt hårda tack vare hur de packas ihop av vinden, och därmed nästan omöjliga att köra igenom med en framhjulsdriven S80.

Som UnitedKingdom skriver så skulle han förmodligen inte ens ta sig ut på isen, när det drevar så lägger sig snön där det finns ett motstånd - tex en båtramp.

En högst personlig reflektion, med stuga vid havet, är att isen ytterst sällan är särskilt slät överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in