2026-05-25, 17:05
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Det är svårt att hitta folk, t o m en bil, i vatten och området har enormt mycket vatten.

Som referens: https://www.expressen.se/kvallsposten/dod-kropp-hittad-i-vallgrav-i-landskrona/

Död man låg i bil i vallgraven i Landskrona i sju år. Alltså både bil och man. Vallgraven ligger ganska centralt, bredvid ett citadellet, en turistmagnet. Jämför det med alla vattendrag inom två timmars körning från Jävre.

Nej, området hade enormt lite vatten.

Det här skedde i Norrbotten i slutet av november, det var ytterst få vatten som inte var frysta den aktuella kvällen. Och ja, rent teoretiskt är isen tunnare längre ut till havs.. men sannolikheten att han skulle tagit sig så pass långt ut på isen utifrån bilmodellen och väderleken är ytterst liten (om än inte obefintlig).

Det som kunde vara realistiskt är om han tex hoppat med bilen ut från en kaj med tillräcklig kraft för att forcera isen, alternativt någonstans där vattnet är lite strömt och isen svagare.. men dessa platser är ganska lätträknade (nära Jävre) och med all sannolikhet genomsökta.
Citera
2026-05-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Oftast är det självförvållat eller självmord, men alltför många vägrar acceptera det och diktar istället ihop diverse avlägsna teorier om gärningsmän, tystnadskulturer, bögstorys och diverse annat.
Det som är det allra mest sannolika i det här fallet är att även här är det självförvållat/självmord och ingen som håller tyst. Främst baserat på att han gav sig ut i ovädret och att även bilen saknas.
Se även tidigare inlägg kl 7:38. Ett bra exempel på hur även detta troligen slutat.
Jag håller med dig till mycket absolut, oftast är det självförvållat eller självmord MEN
1. en kille på 20 , 17 och 16-17 år som 3 av dem nämnda killarna var ( elliott var 20) försvinner inte självmant likadant som tex en tungt kriminell person i organiserad brottslighet gör, på vilket sätt skulle en så ung person kunna försvinna och för vilken annledning? om man vill försvinna från någon handlar det oftast av rädsla, rädsla för snuten eller en eventuell gärningsman.
2. Om dessa personer begått självmord lämnas i 90% av fallen ett avskedsbrev eller så handlar man i ren affekt och då hittas man lätt, när man är i den fasen i livet att man mår så dåligt att man tänker '' jag avslutar mitt liv'' tänker man inte rationellt och man tänker inte heller på vart man ska dö så ingen hittar personen eller bilen i fråga.
Det är bara det jag tycker är så skumt, 3 killar försvinner aldrig hittade och en bil gick upp i rök, med dagens polis utveckling borde jag säger inte att det är men det borde vara omöjligt.
Citera
2026-05-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallelangben2
Jag håller med dig till mycket absolut, oftast är det självförvållat eller självmord MEN
1. en kille på 20 , 17 och 16-17 år som 3 av dem nämnda killarna var ( elliott var 20) försvinner inte självmant likadant som tex en tungt kriminell person i organiserad brottslighet gör, på vilket sätt skulle en så ung person kunna försvinna och för vilken annledning? om man vill försvinna från någon handlar det oftast av rädsla, rädsla för snuten eller en eventuell gärningsman.
2. Om dessa personer begått självmord lämnas i 90% av fallen ett avskedsbrev eller så handlar man i ren affekt och då hittas man lätt, när man är i den fasen i livet att man mår så dåligt att man tänker '' jag avslutar mitt liv'' tänker man inte rationellt och man tänker inte heller på vart man ska dö så ingen hittar personen eller bilen i fråga.
Det är bara det jag tycker är så skumt, 3 killar försvinner aldrig hittade och en bil gick upp i rök, med dagens polis utveckling borde jag säger inte att det är men det borde vara omöjligt.
Även jag tycker det är skumt. Därtill kan finnas fler försvunna som vi inte vet om. Men det är för många ändå. Har de någon gemensam nämnare förutom åldern och kön? Har t ex gått på samma skolor? Samma intressen? Samma bekanta?
Citera
2026-05-30, 13:19
Medlem
Läste detta om Elias från Hammerdals försvinnande. Kan det finnas ett samband?

jzon8988
Medlem
Reg: Jul 2023
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
En gemensam nämnare är att där Elliots mobil "pingades" senast, och där Elias senast sågs finns det en campingplats.

Intressant, en campingplats också i närheten där Jonas räkan Persson hittades död i Ramsele idag...också en lite udda kille. Försvann i samband med lastbilsträffen i Ramsele under helgen som var.
Citera
2026-05-30, 13:31
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Läste detta om Elias från Hammerdals försvinnande. Kan det finnas ett samband?

jzon8988
Medlem
Reg: Jul 2023
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
En gemensam nämnare är att där Elliots mobil "pingades" senast, och där Elias senast sågs finns det en campingplats.

Intressant, en campingplats också i närheten där Jonas räkan Persson hittades död i Ramsele idag...också en lite udda kille. Försvann i samband med lastbilsträffen i Ramsele under helgen som var.

Med tanke på: "Oktober - mitten av mars: Stängt", så nej.

http://www.fiskecampen.se/p/hitta-hit.html

Är vägen ut till campingen ens plogad under vintern?
Om du tänker på ställplatsen mittemot macken/affären så är det snarast en lastbilsparkering.
Citera
2026-05-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Även jag tycker det är skumt. Därtill kan finnas fler försvunna som vi inte vet om. Men det är för många ändå. Har de någon gemensam nämnare förutom åldern och kön? Har t ex gått på samma skolor? Samma intressen? Samma bekanta?
Tack!!! Äntligen någon mer än mig som reflekterat över detta, de samband jag hittar utöver ålder, kön var att både Elliot och Linus försvann i norra landet, Mattias försvann inte i Norra landet men inte i skåne heller om man säger så. något annat jag reflekterat över år årtalen
MEN ännu viktigare när på året

Linus 6 December
Elliot 28 November
Mattias 5 December

Gärningsmän som upprepar brott upprepar dom oftast lika dom tidigare lyckade brotten, är det lättare att röva bort någon under vinter halvåret när folk håller sig inomhus och det mörknar väldigt tidigt? är det ett samband??
Citera
2026-05-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Nej, området hade enormt lite vatten.

Det här skedde i Norrbotten i slutet av november, det var ytterst få vatten som inte var frysta den aktuella kvällen. Och ja, rent teoretiskt är isen tunnare längre ut till havs.. men sannolikheten att han skulle tagit sig så pass långt ut på isen utifrån bilmodellen och väderleken är ytterst liten (om än inte obefintlig).

Det som kunde vara realistiskt är om han tex hoppat med bilen ut från en kaj med tillräcklig kraft för att forcera isen, alternativt någonstans där vattnet är lite strömt och isen svagare.. men dessa platser är ganska lätträknade (nära Jävre) och med all sannolikhet genomsökta.

Det är möjligt att du vet mer än polisen i frågan men i den artikel i Norran som jag citerade beklagar sig alltså just polisen kring att det finns så mycket alternativ när det gäller vatten.

” Men det finns så otroligt mycket vatten där omkring.” Citat från polisen.

November är början av vintern, och kanske var inte isen tjock överallt. Annars är det svårt att se vad polisen menade. Även om telefonen stängdes av i Jävre så kan bilen ha gått genom isen på en helt annan plats, kanske uppemot tio mil därifrån om bensin fanns i tanken. Då är alternativen fler. Men inte obegränsade naturligtvis. Om resurser finns kan man säkert leta igenom det mesta. Men det tar tid och pengar.
Citera
2026-05-31, 02:23
Medlem
Blev söken det rapporterats i media av?

https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/nytt-sok-efter-forsvunne-elliott-i-vasterbotten/lqm5wx1r
Citera
2026-06-01, 00:58
Medlem
https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/nya-sokinsatser-efter-forsvunne-elliott-i-javre/rmw6161l

Citat:
.Nya sökinsatser efter försvunne Elliott

Den kvällen var det kraftig snöstorm och det har spekulerats om Elliott kan ha hamnat i vattnet med sin bil. Flera sökinsatser har gjorts i området och nu vill Missing People komma längre ut än tidigare.

– Tidigare har fokus varit nära land. Men en bil sjunker inte rakt ned utan kan glida iväg under vattnet innan den sjunker helt. Den kan hamna långt från platsen där den åkte i, säger Martin Persson.

På lördagen sökte man även längs vägar i Norrbottens inland, söder om Luleälven. Ett 20-tal personer hjälpte till, men det gav inga fynd.

Vid 21-tiden på söndagkvällen meddelade Martin Persson att bilen inte hade hittats.

– Vi har sökt av ett stort område med sonarer från båt. Så nu kan vi med allra största sannolikhet säga att bilen inte ligger i dessa vatten. Vi sökte längs en sträcka på cirka 2,5 mil, från Sandholmen i söder till Piteå i norr. Vi sökte också väldigt långt ut från land, längre än den sträcka en bil rimligen kan glida iväg under ytan.
Citera
2026-06-01, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Det är möjligt att du vet mer än polisen i frågan men i den artikel i Norran som jag citerade beklagar sig alltså just polisen kring att det finns så mycket alternativ när det gäller vatten.

” Men det finns så otroligt mycket vatten där omkring.” Citat från polisen.

November är början av vintern, och kanske var inte isen tjock överallt. Annars är det svårt att se vad polisen menade. Även om telefonen stängdes av i Jävre så kan bilen ha gått genom isen på en helt annan plats, kanske uppemot tio mil därifrån om bensin fanns i tanken. Då är alternativen fler. Men inte obegränsade naturligtvis. Om resurser finns kan man säkert leta igenom det mesta. Men det tar tid och pengar.
Isläget ser ut att ha varit ”väldigt öppen drivis” mellan Skellefteå och Piteå.
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/havsis/aktuella-och-historiska-isobservationer

På normal svenska betyder det att 10-30 procent av vattenytan var täckt av drivande isflak.
Jag hittade den skrifltliga israpporten:

BOTTENVIKEN
ISRAPPORT
2023-11-28
I de norra skärgårdarna 10-30 cm fast eller jämn is. Därutanför ett band med nyis eller 5-15 cm spridd till mycket spridd drivis, mindre områden med tät drivis förekommer. I södra Bottenviken främst nyis eller tunn jämn is närmast kusterna.
Senast redigerad av SLUTSPEL1 2026-06-01 kl. 03:36.
Citera
2026-06-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Isläget ser ut att ha varit ”väldigt öppen drivis” mellan Skellefteå och Piteå.
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/havsis/aktuella-och-historiska-isobservationer

På normal svenska betyder det att 10-30 procent av vattenytan var täckt av drivande isflak.
Jag hittade den skrifltliga israpporten:

BOTTENVIKEN
ISRAPPORT
2023-11-28
I de norra skärgårdarna 10-30 cm fast eller jämn is. Därutanför ett band med nyis eller 5-15 cm spridd till mycket spridd drivis, mindre områden med tät drivis förekommer. I södra Bottenviken främst nyis eller tunn jämn is närmast kusterna.

Antar att Jävre räknas just till södra Bottenviken. Nyis eller tunn is alltså.
Citera
2026-06-02, 15:27
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treo3o
https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/nya-sokinsatser-efter-forsvunne-elliott-i-javre/rmw6161l
Det finns ett Sandholmen strax söder om Jävre ungefär 2 mil från Piteå fågelvägen. Jag antar att man följt kustlinjen efter E4an upp till Piteå och att det nu med stor sannolikhet kan uteslutas att bilen finns inom det området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in