2026-01-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jag tycker att du låter skrämmande fördomsfull.
Extremt få kvinnor skulle göra det du skriver ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo det är väldigt vanligt. Män gör aldrig så men kvinnor har svårt att älska barn som de inte fött själv i en familj.
Alla sagor med elaka styvmödrar har inte kommit till av en slump.

Kan ge dig många rättsfall om kvinnor som alienerat mannens barn från en tidigare relation och utsatt dem för flera sorters våld, till exempel kvinnan i Kungsör som stängde in mannens barn i en garderob när de själva var på Leo’s Lekland. Det är vanligare än du nog vill föreställa dig.

En av de största riskerna för att ett barn ska bli utsatt för psykisk eller fysisk misshandel, eller övergrepp, är att de blir introducerade för en bonusförälder.
Citera
2026-01-12, 19:17
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Om detta är sant så kan jag i det här absolut ta ditt parti. Sådant är ju inte ok. Är det den helhetsuppfattningen du har av den nya kvinnan, att hon gör sånt för att jävlas, så kan man ju tolka din TS helt annorlunda. Men du har på flera andra ställen skrivit att du inte alls har en dålig uppfattning om henne?
Haha, ja man får många dubbla budskap här.

Önskar Ts, Ex och Exets nya lycka till, och hoppas att de kan lösa det här utan att något barn far illa.
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-01-12 kl. 19:22.
Citera
2026-01-12, 19:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mokomo
Kan ge dig många rättsfall om kvinnor som alienerat mannens barn från en tidigare relation och utsatt dem för flera sorters våld, till exempel kvinnan i Kungsör som stängde in mannens barn i en garderob när de själva var på Leo’s Lekland. Det är vanligare än du nog vill föreställa dig.

En av de största riskerna för att ett barn ska bli utsatt för psykisk eller fysisk misshandel, eller övergrepp, är att de blir introducerade för en bonusförälder.
Hemskt.
Men jag tror inte att detta är något Ts behöver oroa sig för.
Citera
2026-01-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Detta har redan hänt, inte att jag blir anklagad på något vis men att dem planerar in stora grejer på mina veckor. Har gått att vara flexibel med hittills men före jul tänkte jag att det började kännas utstuderat men lade bort den tanken för det kändes elakt att tänka så

I see… Det är så det börjar.

Det tar som sagt tid innan det blir riktiga konflikter om det för i början är man flexibel för stämningens skull, men sen blir det tydligt att det blir fler resor som bokas på de sportloven eller höstloven som barnen inte ska vara hos pappa och de inte bokar om när dina barn inte kan följa med. Det här är a tale as old as time. Till slut börjar de skicka familjejulkort hem till bekanta med bara hennes barn i bilden där de skriver ”God Jul önskar familjen X”.

Mitt råd till dig är att rådfråga i andra forum än här, här får du ryggmärgssvar från landets begåvningsreserv som gärna också tar mannens parti.
Citera
2026-01-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Är det verkligen det här som en mans liv handlar om? Bara vara någon spargris som andra kan sko sig på? Fan, tänk dig att jobba och slita tidiga morgnar till sena kvällar för att kunna öka din lön 30 000 på bara fyra år, sen sitter dina två otacksamma kärringar och diskuterar hur du ska spendera din lön och tycker du kan bara ge efter ännu mer nu när du börjar tjäna så bra?

Vilket tragiskt liv. Hela utgångspunkten här verkar ju vara att kärringarna ska ha med hans ekonomi att göra men vad han borde göra är ju att hantera det här helt och hållet själv med sitt egna barn, så får morsan hantera det barnet direkt också.

Hela den här tråden är en lärdom för andra män att man får ett rent helvete om man väljer fel kvinna. För även om skiten spricker så tar det inte slut där. Hon kan sitta som en sossetant flera år senare och tycka hon har något att säga till om när det gäller din ekonomi. Väljer du sen en singelmorsa så kan det bara gå ännu mer åt helvete när hon vill försöka få dig att försörja någon annan mans avkomma.

Dagens sanning. Ironiskt nog hade båda kvinnorna respekterat honom mer om han bara satte ner foten och sa hur dom skulle göra också
Citera
2026-01-12, 19:36
Medlem
Spara till barnet? Wtf.
Ska denne bara få en fet fond sen?

Ni borde försöka förstå er på lycka.
Citera
2026-01-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stackoverdose
Dagens sanning. Ironiskt nog hade båda kvinnorna respekterat honom mer om han bara satte ner foten och sa hur dom skulle göra också

Ja det var väldigt bra skrivet!
Citera
2026-01-12, 19:39
Medlem
Citat:
Det är väl klart att det rent känslomässigt och innerst inne är mina barn och dina ungar. Men skaffar men ett nytt liv med en kvinna eller man som har barn sedan tidigare går det ju inte att göra skillnaderna synliga för barnen genom att skämma bort ett av dem.

Spara ska man såklart göra om man kan, men att exet och ts hjälps åt med de löpnade utgifterna när sonen är hos honom trots att han tjänar bra, gör att exets nya hamnar i ett underläge som är svårt att ta sig ur och det är hennes barn som drabbas.

Fast nu handlade det ju inte om att de synligt skämmer bort barnet. De handlar om hur mycket de sätter in på sparkontot, som ingen har med att göra.
Citera
2026-01-12, 19:41
Medlem
Citat:
Hemskt.
Men jag tror inte att detta är något Ts behöver oroa sig för.

Det finns inga skäl att tro att det pågår något såpass, men det finns absolut risk att den nya kvinnan (som redan uttryckt att det är ”orättvist” att något annat barn än hennes får mer pengar sparade) agerar på sätt som främjar hennes egna barn - på bekostnad av barnet som inte är hennes. Tror det är en genetisk grej, som folk gör mer eller mindre omedvetet.
Citera
2026-01-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mokomo
I see… Det är så det börjar.

Det tar som sagt tid innan det blir riktiga konflikter om det för i början är man flexibel för stämningens skull, men sen blir det tydligt att det blir fler resor som bokas på de sportloven eller höstloven som barnen inte ska vara hos pappa och de inte bokar om när dina barn inte kan följa med. Det här är a tale as old as time. Till slut börjar de skicka familjejulkort hem till bekanta med bara hennes barn i bilden där de skriver ”God Jul önskar familjen X”.

Mitt råd till dig är att rådfråga i andra forum än här, här får du ryggmärgssvar från landets begåvningsreserv som gärna också tar mannens parti.

Citat:
Om detta är sant så kan jag i det här absolut ta ditt parti. Sådant är ju inte ok. Är det den helhetsuppfattningen du har av den nya kvinnan, att hon gör sånt för att jävlas, så kan man ju tolka din TS helt annorlunda. Men du har på flera andra ställen skrivit att du inte alls har en dålig uppfattning om henne?

Jag känner henne inte särskilt väl egentligen men min uppfattning är att hon är en positiv kvinna och hon är inte otrevlig när vi ses utan hälsar och är med i samtalet. hade inte kopplat ihop detta med ekonomin med det saker bokas på mina veckor förrän mokomoko skrev om det nu. Innan jul så hade vi en del samtal om grejer som det till exempel en resa som redan hade bokats på min vecka (i detta exempel var det sportlovet) och som inte kunde bokas om så om inte sonen skulle behöva missa resan så fick vi byta vecka. Dem planerade också en weekend till Legoland i sommar dit sonen verkligen vill åka samma helg som sonens mormor och morfar bjudit in hela vår sida av familjen på en överraskningsresa och för att lösa det föreslog dem att mormor och morfar skulle flytta sin resa om den var avbokningsbar för det var den enda helgen på hela året dem kunde åka. Sonen var vansinnig på mormor och morfar som förstörde för honom tills det visade sig att ett av hennes barn fick förhinder. Då kunde dem plötsligt avboka och hitta en helg senare i höst istället. Bra för sonen ju som får en ny chans att följa med men reagerade även då på att det var väldigt oflexibelt runt honom.

Citat:
Vad exakt menar du att jag har ljugit om? Det där med att ditt ex fick redovisa för dig att han betalat för att sonen gick på barnkalas? Du skrev ju exakt så! Så det var inte alls en lögn!

Det är din tolkning ja??? helt taget ur sitt sammanhang och jag har absolut inte skrivit "mitt ex fick redovisa att han han betalat för att sonen gick på barnkalas". Det vet du. Sen sprider du trots att jag säger ifrån att vi har något system där man redovisar allt, minsta lilla och att jag måste ha insyn i deras ekonomi och vill kontrollera dem???? När det inte stämmer?
Citera
2026-01-12, 19:52
Medlem
Jag förstår din frustration TS. Tycker det är synd att din exman inte har stake nog att döda diskussionen men sina nya partner innan den ens hunnit börja. Dagens män!

Den andra kvinnans barn får ju växa upp i ett hushåll där merparten av pengarna känns av i form av bil, boende, mat och trygghet. Har hon tagit med det i beräkningen? Ingen av er har rätt att säga hur han ska spendera sina pengar, men eftersom han inte vågar bestämma själv så blir det en konflikt. Att ändra er sons sparande för att den nya kvinnans deadbeat ex inte tjänar bra är absolut inte rätt.
Citera
2026-01-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Jag känner henne inte särskilt väl egentligen men min uppfattning är att hon är en positiv kvinna och hon är inte otrevlig när vi ses utan hälsar och är med i samtalet. hade inte kopplat ihop detta med ekonomin med det saker bokas på mina veckor förrän mokomoko skrev om det nu. Innan jul så hade vi en del samtal om grejer som det till exempel en resa som redan hade bokats på min vecka (i detta exempel var det sportlovet) och som inte kunde bokas om så om inte sonen skulle behöva missa resan så fick vi byta vecka. Dem planerade också en weekend till Legoland i sommar dit sonen verkligen vill åka samma helg som sonens mormor och morfar bjudit in hela vår sida av familjen på en överraskningsresa och för att lösa det föreslog dem att mormor och morfar skulle flytta sin resa om den var avbokningsbar för det var den enda helgen på hela året dem kunde åka. Sonen var vansinnig på mormor och morfar som förstörde för honom tills det visade sig att ett av hennes barn fick förhinder. Då kunde dem plötsligt avboka och hitta en helg senare i höst istället. Bra för sonen ju som får en ny chans att följa med men reagerade även då på att det var väldigt oflexibelt runt honom.

Det är din tolkning ja??? helt taget ur sitt sammanhang och jag har absolut inte skrivit "mitt ex fick redovisa att han han betalat för att sonen gick på barnkalas". Det vet du. Sen sprider du trots att jag säger ifrån att vi har något system där man redovisar allt, minsta lilla och att jag måste ha insyn i deras ekonomi och vill kontrollera dem???? När det inte stämmer?

Tolka inte hennes ord, bedöm hennes handlingar. Att hon är trevlig när ni pratar om det betyder ingenting när hon bara är villig att ändra planer när det passar henne. Speciellt när hon skulle låta sonens morföräldrar ta skulden för en resa som visade sig gå att boka om…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in