2026-01-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Jag håller med dig. Såklart märks knappt 5000:- i deras ekonomi och övriga argument som att det är "orättvist" är ju bara löjliga.

Tycker att hans nya verkar vara en jobbig jävel som vill pinka revir mest. Man kan absolut ha ett gott samarbete med sitt ex utan så mycket mer känslor än bådas vilja till barnets bästa.

Jag och mitt ex har ett liknande upplägg med gemensamt konto och det fungerar utmärkt för oss. Dock betalar vi lite olika beroende på olika inkomst, jag betalar mer. Vi kommer inte upp i era summor dock men det spelar ingen roll.

Och din sista mening snuddar vid min första tanke, att ditt ex inte står upp för er son mot sin nya. Ska er son inte ha råd med lägenhet bara för att det ska vara solidariskt med hennes ungar? Ska hennes ungar ärva ditt ex också? Hon får nog tugga i sig att han främst är lojal mot sin son och hon mot sina barn. Kanske att han blir som en extrapappa till hennes barn på sikt men nu har det liksom gått 5 månader. Hon klampar in och börjar direkt kräva försörjning på bekostnad av er son.

Ni har ju ett avtal så det är ju bara att luta sig mot det. Den nya kommer naturligtvis att bli förbannad på dig för all framtid men det är oundvikligt ändå. För det kommer nog komma mer krav och åsikter ifrån det hållet genom åren.

Förhållanden kommer och går i dagens samhälle är ju min syn på det hela.

Tack! Den första i tråden som har ett liknande upplägg. Jag håller verkligen med om lojalitetsbiten och att det skulle vara konstigt om han inte kan stå upp för sitt eget barn. Vet inte hur mycket detta är en dealbreaker för henne men jag kan nog tycka dem kanske borde pratat om det innan de flyttade ihop

Fick en fråga i ett meddelande om nya kvinnan är mycket yngre än mig och det är hon inte. Vi är födda samma år och exmannen är ett år äldre. Hennes barn går på mellanstadiet
Citera
2026-01-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Sluta skrik. Det är verkligen jättekonstigt att kräva att ens exman med ny kvinna ska redovisa för dig vad dom köper till sina barn när du inte är med. Om dom i framtiden åker iväg på gemensam semester nånstans till värmen och alla 3 barn ska få ta surfing-lektioner, så måste ju ditt ex nya kvinna redovisa för dig att hon har köpt surfinglektioner till sina 2 barn, eftersom du kommer vilja veta från ditt ex vad han spenderat pengar på som han tagit från gemensamma kontot. Han kommer då berätta att alla barnen fick surfing-lektioner. Fattar du hur absurt det är. Varför vill du provocera denna nya kvinna på detta sätt?

Lägg ner det där avtalet för allas bästa. Du har ju ingenting att förlora på det så varför ska du ha det så bara för att?

Du kan ju verkligen int ta in vad jag skriver och inte heller föreställa dig hur detta upplägg funkar eftersom att du inte har några barn. Jag begär inte att få veta exakt vad pengar går till, inte min exman heller och nu har jag skrivit det så många gånger att det inte finns någon annan förklaring här än att du är efterbliven. Varför fortsätter du???
Citera
2026-01-12, 19:06
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
FÖR ATT VI ÄR FÖRÄLDRAR TILL ETT GEMENSAMT BARN, TILLSAMMANS, HUR MYCKET VI ÄN SKILT OSS SOM PAR??????? Vad är det du inte fattar??????
Det jag menar är att ni som föräldrar agerar som om ni fortfarande var gifta. Det är hög tid att ni separerar även ert föräldraskap, ni är ingen enhet längre på det vis ni var förr. Men ni agerar som om ni vore det. Därmed inte sagt att man måste kunna samarbeta kring barnet, samtidigt som man respekterar varandras nya liv.
Citera
2026-01-12, 19:06
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Samtidigt tyckte Ts att Merwinnas inlägg var väldigt bra och kommenterade med ett TACK!!!

Jag har en känsla av att Ts inte berättar hela sanningen, tror det finns en hel del hon utelämnar.
Det är hursomhelst omöjligt att råda utan att ha fått höra alla sidor i konflikten. 🤷‍♀️

Jag såg detta och jag känner samma sak. Man vill ju inte ge råd för att jävlas, utan tvärtom. Men det är svårt när det är oklart från TS håll vad sanningen ens är.
Citera
2026-01-12, 19:07
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mokomo
Säg att du inte har träffat så många sjuåringar utan att säga att du inte träffat så många sjuåringar…
Har haft egna 7-åringar och träffat otaliga, vad är din poäng?
Citera
2026-01-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mokomo
Jag har varit i din situation och jag trodde inte heller att den nya var toxisk, det kommer smygande och det handlar om kontroll.

Hos oss var nästa steg att alla nya damen bokade alla deras familjesemestrar och roliga aktiviteter på veckorna som barnen var hos mig och vi redan hade planer, så att barnen dels ställdes i en lojalitetskonflikt där jag blev den föräldern som fick säga nej plus hon sen kunde säga att det var jag som såg till att det blev orättvist ekonomiskt eftersom att mina och exets barn inte kunde vara del av de planerade familjesemestrarna, bara hennes.

Detta har redan hänt, inte att jag blir anklagad på något vis men att dem planerar in stora grejer på mina veckor. Har gått att vara flexibel med hittills men före jul tänkte jag att det började kännas utstuderat men lade bort den tanken för det kändes elakt att tänka så
Senast redigerad av sfarisk 2026-01-12 kl. 19:12.
Citera
2026-01-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag såg detta och jag känner samma sak. Man vill ju inte ge råd för att jävlas, utan tvärtom. Men det är svårt när det är oklart från TS håll vad sanningen ens är.

Jag skulle nog säga att ditt problem är att du inte tar in det jag skriver utan har bestämt dig för att det finns en alternativ sanning som jag inte har delat med mig av och att du fortsätter ljuga om vad jag skrivit, om hur upplägget ser ut för att göra "poänger" av din fantasi om att jag kontrollerar min exman
Citera
2026-01-12, 19:10
Avslutad
Citat:
Tack! Den första i tråden som har ett liknande upplägg. Jag håller verkligen med om lojalitetsbiten och att det skulle vara konstigt om han inte kan stå upp för sitt eget barn. Vet inte hur mycket detta är en dealbreaker för henne men jag kan nog tycka dem kanske borde pratat om det innan de flyttade ihop

Fick en fråga i ett meddelande om nya kvinnan är mycket yngre än mig och det är hon inte. Vi är födda samma år och exmannen är ett år äldre. Hennes barn går på mellanstadiet

För oss är det gemensamma kontot jättebra för att slippa dividerande om pengar. Vi sätter in den bestämda summan. Sen när surplattor, overaller eller annat lite mer kostsamt skall inköpas som båda borde vara med och betala så behöver vi inte snacka om hur mycket var och en ska betala utan bara ta från det gemensamma.
Citera
2026-01-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ditt tack till Merwinna tyder på att allt bottnar i din rädsla för att er son ska få mindre pengar. Detta trots att det verkar rasa pengar över sonen.

Du kan inte tänka dig att tacket var för att någon i tråden resonerar på ett vuxet sätt och ger lite stöd istället för och skriva att jag kontrollerar min exman, skriver rena lögner om vad jag sagt och inte och om hur vårt upplägg och avtal ser ut?
Citera
2026-01-12, 19:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Detta har redan hänt, inte att jag blir anklagad på något vis men att dem planerar in stora grejer på mina veckor. Har gått att vara flexibel med hittills men före jul tänkte jag att det började kännas utstuderat men lade den tanken på hyllan för det kändes elakt att tänka så

Om detta är sant så kan jag i det här absolut ta ditt parti. Sådant är ju inte ok. Är det den helhetsuppfattningen du har av den nya kvinnan, att hon gör sånt för att jävlas, så kan man ju tolka din TS helt annorlunda. Men du har på flera andra ställen skrivit att du inte alls har en dålig uppfattning om henne?
Citera
2026-01-12, 19:14
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jag skulle nog säga att ditt problem är att du inte tar in det jag skriver utan har bestämt dig för att det finns en alternativ sanning som jag inte har delat med mig av och att du fortsätter ljuga om vad jag skrivit, om hur upplägget ser ut för att göra "poänger" av din fantasi om att jag kontrollerar min exman
Citat:
Du kan inte tänka dig att tacket var för att någon i tråden resonerar på ett vuxet sätt och ger lite stöd istället för och skriva att jag kontrollerar min exman, skriver rena lögner om vad jag sagt och inte och om hur vårt upplägg och avtal ser ut?

Vad exakt menar du att jag har ljugit om? Det där med att ditt ex fick redovisa för dig att han betalat för att sonen gick på barnkalas? Du skrev ju exakt så! Så det var inte alls en lögn!
Citera
2026-01-12, 19:14
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Jo, det kan jag. Men vad ska vi utgå ifrån när du skrivit att du inte är rädd att sonen får mindre pengar, men sedan att du är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in