2026-01-12, 14:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det framgår av inlägg 16 att de inte har gemensam ekonomi.

Hm jaha ok, då kanske jag kan hålla med lite om att den nya kvinnan inte ska lägga näsan i blöt.
Citera
2026-01-12, 14:37
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hm jaha ok, då kanske jag kan hålla med lite om att den nya kvinnan inte ska lägga näsan i blöt.

Nä. Men eftersom både hans ex och hans nya verkar ha starka tendenser till att bestämma hur han ska sköta saker får iaf jag misstanken att han är en sådan typ och har ett sådant sätt som bjuder in till att kvinnorna omkring honom ska bestämma över och åt honom. Stressande för alla.
Citera
2026-01-12, 14:51
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Ja, jag är också förstående för henne men samtidigt var vårt ekonomiska upplägg inte hemligt för henne när dem blev ihop och senare också bestämde sig för att flytta ihop. Dem har för övrigt inte gemensam ekonomi.

Vi har prioriterat högt sparande för att kunna ge möjligheter i framtiden som t.ex. bostad, utlandsstudier eller liknande.
Det var heller ingen hemlighet för ditt ex att hans nya har två barn. Att de har flyttat ihop tyder på att de är seriösa med sitt förhållande och vill skapa en framtid ihop.

Du och exet pytsar alltså in 5 000/månad var till er son, när utgifterna är dragna från det kontot finns i snitt 4 400 kvar till sparande varje månad. Vad har de 5 600 gått till?! Det låter som att det är nöjen och annat "kul" men inte livsnödvändigt. Är alla tre barnen små, så kan det funka ett tag med det gamla upplägget, men vad händer i ditt Exs nya familj när alla är tonåringar och er son potentiellt kan rumla för 10 000 i månaden, och hans bonusbarn knappt kan köpa en glass?

Du borde inte avfärda Katzyn i tråden, hon är klok. Det här är en konflikt ditt Ex har med sin nya och som du aldrig borde fått info. om.

Ditt ex är ditt ex och han måste planera för sitt nya liv, vilket inkluderar två bonusbarn. Det kommer såklart inverka på er sons liv på många plan. Någon fara för att han kommer att sluta spara helt, ser jag dock inte utifrån din beskrivning av honom.

Ert upplägg fungerade tidigare, nu gör det uppenbarligen inte det längre, livet förändras.
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-01-12 kl. 14:54.
Citera
2026-01-12, 14:57
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Usch vilket sunkigt påhopp på den nya kvinnan.

Varför utgår du från att exmaken och hans nya kvinna har delad ekonomi? Hade dom haft det så kan man göra som du säger. Men så kanske inte är fallet. Det bästa är väl att pappan sparar det han har lust med till sin son och mamman gör det samma, separat.

Edit: Såg nu att dom inte har gemensam ekonomi. Kan hålla med dig lite mer. Förutom sista stycket

Fast kvinnor gör väldigt ofta så i den situationen, jag har sett det i min bekantskapskrets. Graviditeter och barn används för att knyta män till sig, säkra upp ett jämnt tillflöde av deras pengar och andra resurser (som praktisk hjälp), samt ofta att luckra upp förhållandet till mannens exfru och barn sedan förr. Med ett gemensamt barn, blir den nya kvinnans ställning i den ombildade familjen mer central, hon får mer makt över mannen i förhållande till hans exfru, och hon kan använda sig av argumentet "du vill väl inte att det ska bli OJÄMLIKHET mellan alla våra barn"? ...och snart har hon drivit igenom ett lika stort sparande till sina barn från det tidigare förhållandet, också... Var så säker.
Citera
2026-01-12, 15:02
Avstängd
Citat:
Varför är det självklart att mannen ska lägga hur mycket han vill på sitt eget barn från deras gemensamma ekonomi? Det innebär ju att den nya kvinnan är med och pröjsar detta sparande till hans son.

För det är något han ingått innan den nya relationen, och vill fortsätta.

Gemensam ekonomi fungerar inte likadant för ett par med gemensamma barn och par med bara tidigare barn.

I detta fall är det fler inblandade än hans nya kvinna.

Förstår man inte detta skall man inte skaffa barn.
Citera
2026-01-12, 15:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast kvinnor gör väldigt ofta så i den situationen, jag har sett det i min bekantskapskrets. Graviditeter och barn används för att knyta män till sig, säkra upp ett jämnt tillflöde av deras pengar och andra resurser (som praktisk hjälp), samt ofta att luckra upp förhållandet till mannens exfru och barn sedan förr. Med ett gemensamt barn, blir den nya kvinnans ställning i den ombildade familjen mer central, hon får mer makt över mannen i förhållande till hans exfru, och hon kan använda sig av argumentet "du vill väl inte att det ska bli OJÄMLIKHET mellan alla våra barn"? ...och snart har hon drivit igenom ett lika stort sparande till sina barn från det tidigare förhållandet, också... Var så säker.

Ja, det stämmer nog som du säger. kvinnliga psykopater finns ju även dom..
Citera
2026-01-12, 15:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
För det är något han ingått innan den nya relationen, och vill fortsätta.

Gemensam ekonomi fungerar inte likadant för ett par med gemensamma barn och par med bara tidigare barn.

I detta fall är det fler inblandade än hans nya kvinna.

Förstår man inte detta skall man inte skaffa barn.

När jag postade mitt inlägg så hade jag missförstått och trodde att exmannen och hans nya kvinna hade gemensam ekonomi. Men så är tydligen inte fallet. Jag tycker, efter att ha fått reda på det, att den nya kvinnan borde lugna sig lite. Hennes man får göra vad han vill med hans pengar.
Citera
2026-01-12, 15:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Nej det tror jag inte alls att det är. Det handlar ju om vilket upplägg vi ska ha för vårt gemensamma barn vilket är något man behöver komma överens om tillsammans
Men herregud, ni har ju separerat. Du bestämmer vad du sparar och han bestämmer vad han sparar, Det är inget du har nått att göra med.
Citera
2026-01-12, 15:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Är det någon som har förslag på hur en ny lösning eller ändring skulle kunna se ut?
Jag ser faktiskt inte varför upplägget skulle behöva ändras. Din ex-mans primära ansvar är ju mot sitt barn precis som ditt primära ansvar är mot ditt barn och nya kvinnans ansvar är mot sina två barn. Och hon visste om att ert barn fanns då hon valde att bli tillsammans med din ex-man. Dessutom är det ju ingen extrem summa. Som du sade låg överskottet i medel på 4400 kronor, eller 2200 kronor per person. Tycker absolut inte att det är för lite att spara till sitt barn, speciellt så om man har så god lön som han har. Hade det handlat om halvsyskon hade jag förstått situationen bättre, men eftersom mannen helt saknar biologiska band till de nya barnen bör varken de eller mamman förvänta sig sparande eller arv.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men herregud, ni har ju separerat. Du bestämmer vad du sparar och han bestämmer vad han sparar, Det är inget du har nått att göra med.
Relevant påpekade även detta. Det skulle vara en fullt realistisk lösning att gemensamma utgifterna delas på, och så får ni själva enskilt välja hur mycket ni vill spara till ert barn varje månad. Speciellt eftersom det skiljer sig ganska mycket i lön er emellan.
Senast redigerad av hakro807 2026-01-12 kl. 15:19.
Citera
2026-01-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det var heller ingen hemlighet för ditt ex att hans nya har två barn. Att de har flyttat ihop tyder på att de är seriösa med sitt förhållande och vill skapa en framtid ihop.

Du och exet pytsar alltså in 5 000/månad var till er son, när utgifterna är dragna från det kontot finns i snitt 4 400 kvar till sparande varje månad. Vad har de 5 600 gått till?! Det låter som att det är nöjen och annat "kul" men inte livsnödvändigt. Är alla tre barnen små, så kan det funka ett tag med det gamla upplägget, men vad händer i ditt Exs nya familj när alla är tonåringar och er son potentiellt kan rumla för 10 000 i månaden, och hans bonusbarn knappt kan köpa en glass?

Du borde inte avfärda Katzyn i tråden, hon är klok. Det här är en konflikt ditt Ex har med sin nya och som du aldrig borde fått info. om.

Ditt ex är ditt ex och han måste planera för sitt nya liv, vilket inkluderar två bonusbarn. Det kommer såklart inverka på er sons liv på många plan. Någon fara för att han kommer att sluta spara helt, ser jag dock inte utifrån din beskrivning av honom.

Ert upplägg fungerade tidigare, nu gör det uppenbarligen inte det längre, livet förändras.

Sonen kan inte "rumla" för 10000 i månaden och kommer inte kunna göra det i framtiden heller men han lever ett liv med samma standard som hans kompisar här inne i stan. Från kontot drar vi för exempelvis kläder, resor, aktiviteter, "årsavgift" i idrottsföreningar, räkningen för fritids, besök på "lekland", presenter om någon kompis fyller år, bio, sånt. Är inget överdrivet??

Fattar inte varför det är så fel att vilja ställa frågor om detta i syfte att kunna vara en del av lösningen och att folk av den anledningen tror att jag vill styra över mitt ex ekonomi. Det är inte jag som ska "få" pengarna utan i slutändan vårt barn. Om mitt ex vill förändra hans ekonomiska förusättningar både nu och i framtiden då är det ju något jag måste bry mig om...

Någonstans är man ju som skild förälder ansvarig att sätta sitt eget barn först oavsett om man har bonusbarn och jag tror det är där jag tycker det blir konstigt men det kanske är vad nya kvinnan också gör? Hon önskar ju att det sparades lika mycket till hennes barn. Hon är ju inte emot sparandet i sig utan att hennes barn inte får lika mycke.

Tycker många här inte verkar ha särskilt sund syn på gemensamt föräldraskap och vad som ingår i det. Skrämmande.
Senast redigerad av sfarisk 2026-01-12 kl. 15:32.
Citera
2026-01-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Vi har haft en ekonomisk plan för vår son sen han föddes som vi bestämde oss för att hålla oss till när vi skildes. Kan också lägga till att vi skrivit avtal om ekonomiskt upplägg så egentligen är det hela väldigt enkelt men för att vara samarbetsvillig och hålla fast vid ett gott samarbete så kan man ju i alla fall undersöka alternativen tänkte jag
Citera
2026-01-12, 15:22
Medlem
Citat:
Min exman och jag hade en väldigt bra separation och har haft ett bra samarbete sen vi skildes för fyra år sen. Vi har ett barn tillsammans som går på lågstadiet. När vi separerade tjänade vi ungefär lika mycket så vårt upplägg blev att vi skickar över 5000kr var till ett gemensamt konto varje månad och så tar man pengar därifrån för aktiviteter, kläder, och sånt.

Det som är kvar i slutet av nästa lön går in på barnets sparkonto. Oftast går det över mellan 4 och 6 tusen. (Kollade och snittsumman är 4400 kr). Vissa månader när man inte gjort så mycket har det gått in precis över 8000 kr på sparkontot, vissa sommarmånader har hela summan gått åt. Framtidsspar och ekonomisk stabilitet är något vi båda har prioriterat och var viktigt för oss när vi skildes.

Sen skilsmässan har min exman ökat sin lön med över 30000kr och jag har ökat min lön med 4000 men summan som vi för över är fortfarande samma.

Min exman har träffat en ny kvinna som har två egna barn. Dem har inga gemensamma barn. I augusti förra året flyttade dem ihop. Hon har ett helt vanligt jobb och jag gissar hon tjänar runt 45000 i månaden. I grund och botten tycker jag om henne väldigt mycket och det finns inga konflikter eller något surt mellan oss.

Hon tycker nu det är orättvist att vårt barn kan spara så mycket pengar och har sagt att hon vill att exmannen betalar mindre för vårt barn. Vi har pratat om detta alla tre så jag vet att det inte är min exman som skyller på nya kvinnan för att han egentligen vill betala mindre. Först var det för "inget barn behöver spara så mycket" och "det går ut över deras familjeekonomi".

Jag tycker i grunden inte att det är min sak att lägga mig i deras ekonomi. Men inte heller hennes att lägga sig i vårt upplägg för vårt barn. I alla fall inte så länge dem har långt över vad dem behöver för att klara sig ekonomiskt vilket dem har.

Min exman håller med mig men undrar nu om vi kan hitta någon kompromiss eftersom att detta tydligen blivit en stor konflikt i deras hem. Det har kommit fram att nya kvinnan och hennes ex inte har möjligheten att spara lika mycket till deras barn och hon tycker det blir orättvist.

Är jag självisk som tycker att vårt upplägg inte ska ändras? Är det någon som har förslag på hur en ny lösning eller ändring skulle kunna se ut?

Din exman borde säga till sin kvinna att ge fan att lägga sig i vad han gör för sitt barn! Sätta ner foten helt enkelt.
Annars kan han förklara för sitt barn varför han ger mindre än vad mamma ger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in