2026-01-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Förstår inte riktigt hur du inte hittar ett nytt chefsjobb? Är det p.g.a. hålet i CV? Betalningsanmärkningar lär väl vara ok, förklaras det med. Går väl att förklara tänker jag. Gjort nåt liknande själv en gång.

Har du några online-egenskaper kan du prova på Fivver och andra frrelance-sidor.

Du verkar tro att rekrytering fortfarande går till så att man får sitta ner över en kaffe och förklara läget. Så ser det inte ut för kvalificerade tjänster idag.

Detta kan vara väldigt bra info om det finns fler som inte vet det.

De flesta större bolag använder ATS-system (Applicant Tracking Systems). Det är en algoritm som skannar ditt CV efter nyckelord och mönster innan en människa ens har tittat på det. Ett 3-årigt hål är som en röd flagga för dessa system. Om algoritmen ser 2022 till nutid : (tomt), så hamnar jag i papperskorgen direkt. Jag får aldrig chansen att "förklara" betalningsanmärkningen eller vårdnadstvisten, för jag kommer aldrig till intervju.

Det är precis därför jag ändrar taktik nu. Att stångas mot ATS-system som "f.d. chef" med ett gigantiskt hål i CV:t finns ingen som kan göra.

För att förklara det igen på ett annat sätt: 1) ATS systemen scanner först efter avvikelser... Skriver man inte körkort kan det vara en sån sak. Alltså tanken bakom det är att om man inte vet att man ska ange körkort elle rinte har det och söker ett kontorsjobb så ska man inte gå vidare. De har så många som söker ändå. Nästa steg är "linjärt CV" dvs om man går från socialsekreterare --> socionom utredare --> social team chef och inte har några luckor så är det ok.. Normala karriär utan konstiga hopp till helt annan bransch eller nivå,. Tex en ekonomichef som dyker till ekonomiassistent går bort direkt. En som har lucka på 2 år utan något linjärt och bra som en stabil karriärväg tas bort. Sen kommer man till betalningsanmärkningar som slås mot en databas för ca 2 kr per uppgift. Man kan göra det själv också i Ratsit för 5,90 kr per person. Ingen ser något men datat kommer in i systemet och Betalningsanmärkning (JA) betyder bortgallring av ATS. Sen kollar systemet mot historik i Lexbase liknande databaser (som är en industri i Sverige bortåt 100-miljoners omsättning). Detta görs ibland i steg 1 som alla andra saker ovan alltid gör men ibland senare då det finns olika nivåer av sådan kontroll med olika prislägen. Arbetsgivarna som använder HR systemen vill såklart inte tacka nej till små kostnader av att köpa sig fri från risk så många väljer att blocka alla med registeruppgifter helt.

Så ATS systemen gallrar:
-ej körkort
-betalningsanmärkning
-lucka i cv 1år+
-ej linjär karriärväg dvs helt olika jobbnivåer = ingen normal karriär CVt döms ut
-register uppgift i lexbase liknande databaser

Det är bara OM efter den gallring för många tagits bort så inga kandidater återstår som systemets operatör manuellt kan gå in och se vilka som togs bort och undersöka mer. Detta görs så gott som aldrig. Det betyder att vi som har något av dessa aldrig har en chans. Vi kan skicka 1000-tals ansökningar som ATS systemen plockar bort och många av oss i denna grupp vet inte ens om det och får aldrig reda på att man hade aldrig någon chans. Man fick bara "prata" med ett datasystem som inte beviljade vidare access.
Citera
2026-01-13, 09:47
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.

Vill bara säga att du inte är ensam och jag tycker du tänker rätt med lägenheten i detta läge , plus det blir ett moment 22, du kommer antagligen inte få ett nytt kontrakt eller kunna köpa lägenhet om du är arbetslös så det spelar ingen roll. Dessutom får du som delvis ensamstående med barn antagligen bostadsbidrag.

Jag förstår och svårigheterna med jobb när man är akademiker och även haft chefsposition, det är svårt . Jag skulle hitta på någon bra anledning ang de tre åren och sedan försöka hitta interimsjobb, olika uthyrnings bolag. Då kan man förhoppningsvis komma in snabbt . Visst det kanske blir kortare uppdrag men det blir iallafall en rörelse framåt och förhoppningsvis kan det leda till något långsiktigt. Skulle även ta såklart lite mindre kvalificerade jobb men skulle inte försöka hitta städjobb, då lägger du tid på att söka jobb som de ändå inte kommer vilja anställa dig för. Tror tex att lärare (olegitimerad) i något ämne som du kanske jobbade med som chef? Eller något som ligger nära. Det är lätt att hamna i denna onda spiral men försök tänka lite mer långsiktigt.

Lycka till !
Citera
2026-01-13, 09:52
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Du verkar tro att rekrytering fortfarande går till så att man får sitta ner över en kaffe och förklara läget. Så ser det inte ut för kvalificerade tjänster idag.

Detta kan vara väldigt bra info om det finns fler som inte vet det.

De flesta större bolag använder ATS-system (Applicant Tracking Systems). Det är en algoritm som skannar ditt CV efter nyckelord och mönster innan en människa ens har tittat på det. Ett 3-årigt hål är som en röd flagga för dessa system. Om algoritmen ser 2022 till nutid : (tomt), så hamnar jag i papperskorgen direkt. Jag får aldrig chansen att "förklara" betalningsanmärkningen eller vårdnadstvisten, för jag kommer aldrig till intervju.

Det är precis därför jag ändrar taktik nu. Att stångas mot ATS-system som "f.d. chef" med ett gigantiskt hål i CV:t finns ingen som kan göra.

För att förklara det igen på ett annat sätt: 1) ATS systemen scanner först efter avvikelser... Skriver man inte körkort kan det vara en sån sak. Alltså tanken bakom det är att om man inte vet att man ska ange körkort elle rinte har det och söker ett kontorsjobb så ska man inte gå vidare. De har så många som söker ändå. Nästa steg är "linjärt CV" dvs om man går från socialsekreterare --> socionom utredare --> social team chef och inte har några luckor så är det ok.. Normala karriär utan konstiga hopp till helt annan bransch eller nivå,. Tex en ekonomichef som dyker till ekonomiassistent går bort direkt. En som har lucka på 2 år utan något linjärt och bra som en stabil karriärväg tas bort. Sen kommer man till betalningsanmärkningar som slås mot en databas för ca 2 kr per uppgift. Man kan göra det själv också i Ratsit för 5,90 kr per person. Ingen ser något men datat kommer in i systemet och Betalningsanmärkning (JA) betyder bortgallring av ATS. Sen kollar systemet mot historik i Lexbase liknande databaser (som är en industri i Sverige bortåt 100-miljoners omsättning). Detta görs ibland i steg 1 som alla andra saker ovan alltid gör men ibland senare då det finns olika nivåer av sådan kontroll med olika prislägen. Arbetsgivarna som använder HR systemen vill såklart inte tacka nej till små kostnader av att köpa sig fri från risk så många väljer att blocka alla med registeruppgifter helt.

Så ATS systemen gallrar:
-ej körkort
-betalningsanmärkning
-lucka i cv 1år+
-ej linjär karriärväg dvs helt olika jobbnivåer = ingen normal karriär CVt döms ut
-register uppgift i lexbase liknande databaser

Det är bara OM efter den gallring för många tagits bort så inga kandidater återstår som systemets operatör manuellt kan gå in och se vilka som togs bort och undersöka mer. Detta görs så gott som aldrig. Det betyder att vi som har något av dessa aldrig har en chans. Vi kan skicka 1000-tals ansökningar som ATS systemen plockar bort och många av oss i denna grupp vet inte ens om det och får aldrig reda på att man hade aldrig någon chans. Man fick bara "prata" med ett datasystem som inte beviljade vidare access.

Jag är helt med på det men just att gå från ekonomichef till en tjänst som är lägre kan väl inte automatiskt gallras bort. Tex kanske man vill byta bransch och måste gå ner i tjänst . Man kanske vill slippa kraven när man har småbarn hemma , eller något annat men du menar att systemet tittar på just en sådan sak? Får jag fråga hur du vet det ? Och hur den gallringen skulle se ut .? Sen skriver jag frilansare/eget företag senaste tiden . Men förstår inte varför olika jobbnivåer skulle gallras ut automatiskt ?
Citera
2026-01-13, 09:55
Medlem
https://www.distinctiveweb.com/resume-writing/career-gaps-ats-ai-resume-screening

Så här funkar det alltså: ATS-system (AI-filter) sorterar bort dig innan någon människa ser ditt CV.
Exempel på vad som händer:

Person med 15 års perfekt karriär + 1 års föräldraledighet blir utslängd.
Medioker kandidat utan luckor går vidare till intervju

Kvalitet spelar ingen roll. Bara "kontinuitet". Sjukt deluxe va?

AI-filtren sorterar bort dig automatiskt vid minsta lucka
Även om du förklarar luckan perfekt spelar det ingen roll, du når aldrig mänskliga ögon
Företag har råd att vara extremt selektiva när de har massvis med kandidater

Jag visste inte detta förrän för en månad sen.
Jag har gått i 3 år och skickat ansökningar. Aldrig fattat att det var en AI (eller ATS system) som dödade mig direkt.
Citera
2026-01-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitha
Vill bara säga att du inte är ensam och jag tycker du tänker rätt med lägenheten i detta läge , plus det blir ett moment 22, du kommer antagligen inte få ett nytt kontrakt eller kunna köpa lägenhet om du är arbetslös så det spelar ingen roll. Dessutom får du som delvis ensamstående med barn antagligen bostadsbidrag.

Jag förstår och svårigheterna med jobb när man är akademiker och även haft chefsposition, det är svårt . Jag skulle hitta på någon bra anledning ang de tre åren och sedan försöka hitta interimsjobb, olika uthyrnings bolag. Då kan man förhoppningsvis komma in snabbt . Visst det kanske blir kortare uppdrag men det blir iallafall en rörelse framåt och förhoppningsvis kan det leda till något långsiktigt. Skulle även ta såklart lite mindre kvalificerade jobb men skulle inte försöka hitta städjobb, då lägger du tid på att söka jobb som de ändå inte kommer vilja anställa dig för. Tror tex att lärare (olegitimerad) i något ämne som du kanske jobbade med som chef? Eller något som ligger nära. Det är lätt att hamna i denna onda spiral men försök tänka lite mer långsiktigt.

Lycka till !
Stort tack för stödet och för att du ser logiken i boendesituationen. Jag tror inte heller jag är ensam om detta men man känner sig väldigt ensam. Det rä väldigt svårt att skriva om detta då det är så "stora frågor" tycker jag.
Du har helt rätt i det där med Moment 22, även om jag ville flytta så skulle ingen hyresvärd ta i mig med tång just nu när jag saknar anställning. Att sitta kvar är inte bara ett val för barnets skull, det är det enda praktiskt möjliga tills jag har ett påskrivet avtal. Jag sitter nu och skriver vid datorn och tittar ut över parken snöklädd, det är fantastiskt fint här och såklart är det behagligare än en 1:a i miljonprogrammet med störningar på nätterna av alla som inte jobbar dagtid och diverse avvikande lukter. Vi har faktiskt aldrig bott så ostört som här någon gång utom i villorna.

Du har också en poäng i att städjobben kan bli svåra om de ser mitt riktiga CV, vilket är precis därför jag planerar att "mörka" titlarna om jag söker sådant. Men jag köper helt ditt råd om interimsjobb och lärarvikarie. Det ligger närmare min kompetens och där värderas förmågan att leda och ta ansvar högt, även utan legitimation. Problemet är bara min betalningsanmärkning.

tack !!
Citera
2026-01-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitha
Jag är helt med på det men just att gå från ekonomichef till en tjänst som är lägre kan väl inte automatiskt gallras bort. Tex kanske man vill byta bransch och måste gå ner i tjänst . Man kanske vill slippa kraven när man har småbarn hemma , eller något annat men du menar att systemet tittar på just en sådan sak? Får jag fråga hur du vet det ? Och hur den gallringen skulle se ut .? Sen skriver jag frilansare/eget företag senaste tiden . Men förstår inte varför olika jobbnivåer skulle gallras ut automatiskt ?
Du har rätt att det BORDE vara okej att gå ner i tjänst av legitima skäl (småbarn, byta bransch, mindre stress etc). Men ATS-systemen har inte den logiken. (och ärligt talat är HR folk för korkade för att förstå vad de gör och vad de orsakar företaget som premierar mediokra kandidater och vad system orsakar på arbetsmarknaden)
De som bygger systemen bryr sig inte ett smack, de vill bara tjäna pengar. Men HR människorna kunde stoppat detta. Dock är de gruppen med lägst IQ av kontorsarbetande. Finns ingen annan yrkeskategori med kontorsarbete som kontinuerligt tar dumma beslut. Finns ju en anledning att de inte jobbar "på riktigt" utan bara jobbar med att försöka assistera här och där de andra som jobbar på riktigt.

Algoritmen är "AI-tränad" på framgångsrika karriärer = linjär uppåtgående kurva.. man jobbar med samma sak och får lite bättre titel och man befordras lite varte 3:e 5:e 10:e år whatever..

All nedåtgående rörelse = onormalt (eller inte kopplat till bra kandidater) = risk (i AI:ns värld)

ATS systemen (AI:n) kan inte förstå kontext som "vill ha mer balans" eller "byter bransch" detta är inte programmerat.

Arbetsgivare konfigurerar ofta filtren att undvika "overqualified" = risk att personen slutar snabbt. Man har det som en bekväm gallring, slipper ens se dessa kandidaters ansökningar.

Så ja ATS is a thing. big time. och vi är så lurade. Om 1-2 år kommer "alla" veta detta och det kommer vara ramaskri, inte minst facket kommer att vakna. De är förresten ännu mer korkade än HR men de uter sig inte heller för att vara cutting edge inom kontorarbete-ligan.

Man kan söka om detta : Rekryteringsbranschen pratar öppet om det (artiklar, HR-forum, LinkedIn)
ATS-leverantörer (Workday, Greenhouse, Taleo) beskriver sina algoritmer i dokumentation.

Frilansare/företag kan funka. Jag är bara en enkel akademiker. Jag kan inte allt. men det borde kunna ses av ATS som ett normalt / bra jobb /sysselsättning för den perioden.
Citera
2026-01-13, 10:40
Medlem
Citat:
Busskörkort: Kostar tid och pengar jag inte har just nu. Jag behöver jobb idag, inte en utbildning som tar månader. under utbildning samma låga inkomst låg a-kassa.

Bilen: En gammal rostig trotjänare från tidigt 00-tal. Den startar och rullar, det är allt. 5 000 kr är vad man får för den på. 7000 på Blocket en bra dag.

Lexbase/Rättsligt: Ärende fordonsskatt. Olovlig körning men jag hade kvitto. det var trots allt betald fordonsskatt men inte bokförd ännu när polisen haffade mig i kontroll.

Kvalificerade jobb: Jag har inte "gett upp", men jag har insett att ett 3-årigt hål gör att jag inte är förstahandsvalet som operativ chef just nu. Jag tar ett "enkelt" jobb nu för att få in cash, sen kan jag bygga karriär igen. Betalningsanmärkning stoppar effektivt det mesta.

Vårdnadstvisten: Om du aldrig suttit i en vårdnadstvist med en motpart som använder varje ekonomiskt snedsteg som bevis på "olämplighet" så förstår du inte rädslan.

Betalningsanmärkning: Man hade 14 dagar på sig att betala (sa de) men ingen nämnde att eftersom jag hade starta eget och f-skatt så får ärendena inte gå till Kronofogde. Så när jag betalade dag 14 och trodde betalningsanmärkningen skulle försvinna så kom den kallduschen också.

Referensramar: Jag vet att 1 300 kr är mycket pengar när man är nollad. Men jag har också räknat på att en flytt kostar ca 10 000 kr i reda pengar (deposition, flyttbil, dubbel hyra). Det tar mig 8 månader att nå "break-even". Det är dålig matematik när jag istället kan lägga den energin på att få en lön.

Sambolagen: ja jag var rädd att bli "lämnad" av tjejerna så jag gick alltid med på det att jag ger dem fri tillgång till mina kreditkort utan limit och bankkontona. Man delar på allt... Jag kommer inte göra det fler gånger. Det var inte att jag inte kollade upp sambolagen men jag kände att jag kan gå ett snäpp längre för att bli mer omtyckt även om sambolagen inte krävde det. Nu i efterhand inser jag att det fanns annat att göra för att bli mer omtyckt och jag redan låg väldigt bra till gällande objektiva saker tjejer söker, utseende pengar förståelse etc. Jag skulle inte satsat ännu mer på det området att ösa pengar över dem. Det behövdes inte. Det var inte anledningen att de lämnade mig. Ja jo kanske den sista dock. Hon stack när jag inte fick jobb.

Anyways... säg den som tycker relationer, pengar m.m. är det enklaste som finns?

Hinner inte bemöta allt nu men.

Busskort en intensivkurs och du har det på typ 2 månader. Du har tid, du går just nu på a-kassa så du har 40-timmar i veckan. Kostnad ja, har du något mer att sälja, släktingar vänner? Är alla dessa bankrutt eller hindrar din stolthet dig?

Jag hade hjälp en släkting eller nära vän med pengar om dessa hör att hen kan lämna arbetslösheten. Jag hade dock inte hjälp en looser som går back varje månad då hade jag bara visat vägen till soc.

Lärarevikarie har jag själv skapat med och det är ett bra sätt.

Lägenhet se dig omkring du ger det en chans så borde du kunna hitta en för typ 7000.
Citera
2026-01-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Hinner inte bemöta allt nu men.

Busskort en intensivkurs och du har det på typ 2 månader. Du har tid, du går just nu på a-kassa så du har 40-timmar i veckan. Kostnad ja, har du något mer att sälja, släktingar vänner? Är alla dessa bankrutt eller hindrar din stolthet dig?

Jag hade hjälp en släkting eller nära vän med pengar om dessa hör att hen kan lämna arbetslösheten. Jag hade dock inte hjälp en looser som går back varje månad då hade jag bara visat vägen till soc.

Lärarevikarie har jag själv skapat med och det är ett bra sätt.

Lägenhet se dig omkring du ger det en chans så borde du kunna hitta en för typ 7000.
ok tack för dina råd!
Busskort? ok dag 0 (idag) söka för nästa utbildningstillfälle. Få svar 15 feb. Börja 5 mars, klar 5 maj, börja köra 5 maj med lite tur få 26000 i lön = 20000 efter skatt. Ok! det är helt ok. Dock 4 månader av svåra tider så visst det kan ju gå. Har med det i planen. Inte avfärdat ännu.

Lägenheter: ok jag kollar allmännyttan nu: Under 55 kvm blir inte bra för mig + 1 barn. Hyra max 8000 kr. Det finns faktiskt mkt mer än jag trodde. Dock krävs det kötid så det blir nog omöjligt att få. Jag signar dock upp mig och ser vad som händer.
Det finns fler lägenheter med hyra 6000-6300 kr som är 52-65 kvm. Detta är lägre pris än jag trodde. Är nu anmäld på 3 st. Dock vet jag inte nånting om hur sto chansen är att jag får en av dem
Detta visar en sak dock. Det KAN finnas möjlighet till billigare boende om man kommer runt kraven på många år i kö och att jag har betalningsanmärkning. Det är nog inte omöjligt att hitta något men tidskrävande, helt klart. Och jag måste lägga tiden på att få in pengar.
Citera
2026-01-13, 11:18
Medlem
Citat:
ok tack för dina råd!
Busskort? ok dag 0 (idag) söka för nästa utbildningstillfälle. Få svar 15 feb. Börja 5 mars, klar 5 maj, börja köra 5 maj med lite tur få 26000 i lön = 20000 efter skatt. Ok! det är helt ok. Dock 4 månader av svåra tider så visst det kan ju gå. Har med det i planen. Inte avfärdat ännu.

Lägenheter: ok jag kollar allmännyttan nu: Under 55 kvm blir inte bra för mig + 1 barn. Hyra max 8000 kr. Det finns faktiskt mkt mer än jag trodde. Dock krävs det kötid så det blir nog omöjligt att få. Jag signar dock upp mig och ser vad som händer.
Det finns fler lägenheter med hyra 6000-6300 kr som är 52-65 kvm. Detta är lägre pris än jag trodde. Är nu anmäld på 3 st. Dock vet jag inte nånting om hur sto chansen är att jag får en av dem
Detta visar en sak dock. Det KAN finnas möjlighet till billigare boende om man kommer runt kraven på många år i kö och att jag har betalningsanmärkning. Det är nog inte omöjligt att hitta något men tidskrävande, helt klart. Och jag måste lägga tiden på att få in pengar.

Tror du kan räkna med ett antal tusenlappar till som bussförare då du jobbar helger och kvällar så det blir betydligt mer än bara grundlönen.

När det gäller lägenheter så tycker jag inte man ska stirra sig blind på kvm. Det finns lägenheter som har smarta planlösningar som upplevs större.
Citera
2026-01-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det kan vara bra att titta på billigare lägenhet, undvik betalningsanmärkningar för har man såna blir det tungt.

Ett tips är att kolla med bemanningsbolag, de är duktiga på att få ut folk på arbetsmarknaden i roller som du aldrig skulle få om du söker anställning, dvs lite tillfälliga chefsroller och liknande. Inga fantasilöner men ett bra sätt att få kontakter och visa upp sig.
Din bild av bemanningsbolag är tyvärr föråldrad. Bemanning idag är den svåraste vägen med en anmärkning:

Hårdare krav: De säljer 'riskfrihet'. Att hyra ut en som har anmärkning skadar deras rykte och de kan få skadestånd om de varit slarviga med kontroller. De gallrar därför hårdare än vanliga arbetsgivare. Deras interna styrningar på tex Adecco är benhårda med att minimera risker. Det går först, tjäna pengar på uthyrd personal kommer sen.
Citera
2026-01-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143

Sedan finns det mycket i TS beteende. Mycket är bra varningsklockor för andra då han enligt egen utsago blivit ”tvingad” till höga levnadskostnader. En tjej som kräver en viss barnvagn annars lämnar jag dig. En sådan tjej låter man gå för att skadeeliminera. Jag skulle aldrig ha delad ekonom med någon som kräver betydligt högre standard än denna drar ihop på egna meriter.

TS bekräftar mina fördomar om vissa säljare. Ska man kunna sälja vissa produkter måste man vara så godtrogen själv att man skulle kunna bli pålurad produkten. Ska man kunna sälja sand i Sahara behöver man själv kunna bli pålurad just sand i denna öken.
Vad gäller dina personliga reflektioner om 'godtrogenhet' och relationer: Det är lätt att vara efterklok i en flashbacktråd. Att kalla det 'skadeeliminering' när barn är inblandade och livet krackelerar visar på en ganska förenklad syn på mänskliga relationer.

Problemet är inte brist på handlingskraft men problemet är att systemet är riggat så att när du väl trillat ur, så låser de dörrarna med automatiska bakgrundskontroller som gör det omöjligt att knappt börja om på botten.
Citera
2026-01-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayag
Du har fått många bra råd men lyssnar inte på nåt. Prio ett; byt till billigare boende och sälj bilen! (Förstå att värde och månadskostnad är olika saker)

Istället går du i försvar med att flytta är uteslutet, ditt barn vill se dig glad på den här lägenhetens uteplats när solen kommer.
Du kan ändå inte flytta ens om du vill för du har inte råd med flyttstädning och flyttgubbar.
Men du som har bil, flytta dina grejor själv och flyttstäda själv, för det är ju inte så att tid saknas.

Exet var den som köpte saker men du som spenderat all din vakna tid med att sälja grejor under flera års tid för att klara hyran. Hur kan du ha så mycket att sälja, var kommer allt ifrån?

Kanske hårt att höra men jag förstår att din tidigare arbetsgivare tog chansen att göra sig av med dig när den gavs och att ingen ny vill ha dig. Det är nog ingen slump.
Att du väljer att tolka en systemisk blockering (Lexbase/anmärkning) som ett personlighetsfel säger mer om din brist på insikt i hur dagens digitala kontrollsamhälle fungerar än om min situation. Det är lätt att predika om flyttstädning när man själv inte är svartlistad hos vare sig hyresvärdar eller arbetsgivare. Jag flyttstädar gärna. Det kommer ta 15 tim typ. Det är inte det som är problemet. Eller ja gärna gör jag ju inte det men det måste göras, och göras av mig.
Att sälja bilen ger en engångssumma, men tar bort möjligheten till mobilitet på en svår arbetsmarknad så jag håller på den lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in