Citat:
Förstår inte riktigt hur du inte hittar ett nytt chefsjobb? Är det p.g.a. hålet i CV? Betalningsanmärkningar lär väl vara ok, förklaras det med. Går väl att förklara tänker jag. Gjort nåt liknande själv en gång.
Har du några online-egenskaper kan du prova på Fivver och andra frrelance-sidor.
Har du några online-egenskaper kan du prova på Fivver och andra frrelance-sidor.
Du verkar tro att rekrytering fortfarande går till så att man får sitta ner över en kaffe och förklara läget. Så ser det inte ut för kvalificerade tjänster idag.
Detta kan vara väldigt bra info om det finns fler som inte vet det.
De flesta större bolag använder ATS-system (Applicant Tracking Systems). Det är en algoritm som skannar ditt CV efter nyckelord och mönster innan en människa ens har tittat på det. Ett 3-årigt hål är som en röd flagga för dessa system. Om algoritmen ser 2022 till nutid : (tomt), så hamnar jag i papperskorgen direkt. Jag får aldrig chansen att "förklara" betalningsanmärkningen eller vårdnadstvisten, för jag kommer aldrig till intervju.
Det är precis därför jag ändrar taktik nu. Att stångas mot ATS-system som "f.d. chef" med ett gigantiskt hål i CV:t finns ingen som kan göra.
För att förklara det igen på ett annat sätt: 1) ATS systemen scanner först efter avvikelser... Skriver man inte körkort kan det vara en sån sak. Alltså tanken bakom det är att om man inte vet att man ska ange körkort elle rinte har det och söker ett kontorsjobb så ska man inte gå vidare. De har så många som söker ändå. Nästa steg är "linjärt CV" dvs om man går från socialsekreterare --> socionom utredare --> social team chef och inte har några luckor så är det ok.. Normala karriär utan konstiga hopp till helt annan bransch eller nivå,. Tex en ekonomichef som dyker till ekonomiassistent går bort direkt. En som har lucka på 2 år utan något linjärt och bra som en stabil karriärväg tas bort. Sen kommer man till betalningsanmärkningar som slås mot en databas för ca 2 kr per uppgift. Man kan göra det själv också i Ratsit för 5,90 kr per person. Ingen ser något men datat kommer in i systemet och Betalningsanmärkning (JA) betyder bortgallring av ATS. Sen kollar systemet mot historik i Lexbase liknande databaser (som är en industri i Sverige bortåt 100-miljoners omsättning). Detta görs ibland i steg 1 som alla andra saker ovan alltid gör men ibland senare då det finns olika nivåer av sådan kontroll med olika prislägen. Arbetsgivarna som använder HR systemen vill såklart inte tacka nej till små kostnader av att köpa sig fri från risk så många väljer att blocka alla med registeruppgifter helt.
Så ATS systemen gallrar:
-ej körkort
-betalningsanmärkning
-lucka i cv 1år+
-ej linjär karriärväg dvs helt olika jobbnivåer = ingen normal karriär CVt döms ut
-register uppgift i lexbase liknande databaser
Det är bara OM efter den gallring för många tagits bort så inga kandidater återstår som systemets operatör manuellt kan gå in och se vilka som togs bort och undersöka mer. Detta görs så gott som aldrig. Det betyder att vi som har något av dessa aldrig har en chans. Vi kan skicka 1000-tals ansökningar som ATS systemen plockar bort och många av oss i denna grupp vet inte ens om det och får aldrig reda på att man hade aldrig någon chans. Man fick bara "prata" med ett datasystem som inte beviljade vidare access.