Citat:
Ursprungligen postat av
Lelle86s
Om tiden: Du har en poäng. Det är klart att jag inte har stått på loppis 40 timmar i veckan fysiskt. Men stressen, ångesten och jakten på pengar har ändå upptagit min hjärna det mesta av tiden. Det är det jag menar med att jag inte haft mentalt utrymme. När man lever med kniven mot strupen blir man handlingsförlamad gällande långsiktiga beslut (som att söka jobb) för att man bara släcker bränder här och nu. Det är en fälla, absolut, som jag insett och behöver bryta mig ur nu. Jag kan inte vara helt ensam om att hamna i denna sits. Jag gjorde allt rätt med utbildning och jobb. T o m bra betyg i barnkunskap på högstadiet.
Om flytten: Här har du dock fel, rent matematiskt. Jag betalar 10 000 kr idag. En tvåa här ligger på ca 8 700 kr. Besparing: 1 300 kr/mån. Dessutom kommer det ev krävas deposition med både ARBETSLÖS och BET.ANM. Vi har ett perfekt boende nu. Om några veckor kommer vårsolen fram på uteplatsen och lilla trädgårdsplätten.
Flyttkostnad (släp, flyttstäd, adressändring, dubbla hyror/deposition): Låt säga 5 000 - 10 000 kr (riktigt lågt räknat). Det tar mig alltså minst ett halvår bara att tjäna in kostnaden för flytten. Under den tiden har jag rört till det för barnet, bytt område och riskerat stabiliteten i vårdnadstvisten. Problemet är inte att jag har 1 300 kr för hög hyra. Problemet är att jag saknar inkomst. Att fokusera på att spara småpengar genom att vända upp och ner på livet är fel fokus. En flytt tar alltid minst 100 timmar också. Om jag på något sätt kan förvandla min tid till pengar med tex 75 kr i timmen är det 7500 kr bara det. (7500/1300=) 6 månaders lägre hyra uppäten.
Jag kan fortfarande räkna. Vissa andra behöver nog en miniräknare...
Jag är alltså nu beredd att städa toaletter trots att jag "nyss" var chef med lön 80 tkr
Ja a-kassan blir 65% efter en tid. Jag har haft a-kassa, starta eget bidrag, nu a-kassa.
En anledning till att du känner dig handlingsförlamad kan ju vara att du vet med dig att du inte anstränger dig tillräckligt när du hela tiden skyller ifrån dig på struntsaker som inte är relevanta. Det i sig skapar skam och ångest vilket blir en ond spiral för dig.
Du fortsätter att vara oärlig och orimlig, samt nu även orättvis mot andra som försöker hjälpa dig. Du börjar attackera mig för matematikkunskaper? Du gör ju åter igen en falsk beskrivning av verkligheten. Du har tittat på en typ av lägenhet - "här", skriver du, som kostar för mycket för att det ska vara värt det för dig. Men den typen av lägenhet, en dyr och relativt stor och modern 2:a, är ju säkert inte den enda 2:an som du kan söka. Men du vill inte det eftersom du är för bekväm av dig.
Många människor tvingas i dag att flytta till en annan stad för att arbeta medans du anser dig ha rätten att bo kvar, för snart blir det ju fint väder igen och då förtjänar du en uteplats
Det här blir bara löjligt nu och det kommer att leda till att ingen vill hjälpa dig till slut eftersom du är bortskämd, orimlig, oärlig och dessutom otrevlig när du ska diskutera ditt problem.
Var en man nu och ta ditt ansvar i stället för att projicera och attackera andra människor. Jag fattar att tjejen drog när du har den attityden som du har.