2025-12-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Självklart dom ta det vidare. Det är det dom jobbar med.

Dom lär vinna den ja.
Jag har nu bestridit allt och det funkade!
De drog tillbaka kraven, de hade ingen lust att gå till tingsrätten för några hundralappar mot en person utan en krona. Det var lättare än jag trodde.
Citera
2026-01-05, 16:22
Medlem
Jag har en fråga angående kronofogden där jag ansökt om verkställighet för tingsrättskostnader.

Hovrätten dömde till min fördel och motparten (svarande) skall plikta för mina kostnader med fasta belopp och ränta enligt beslutet.

Motparten har inte betalat frivilligt samtidigt som hon överklagat hovrättens beslut, alltså har inte domen vunnit laga kraft. Jag ser det dock som uteslutet att prövningstillstånd ges då det handlar om utdömande av vite enligt föräldrabalken.

I samråd med min advokat och deras administratör så ansökte jag om verkställighet vi KFM, skickade in dom och upplupen ränta enligt räntelagen.

Nu har jag fått ett meddelande från KFM att det finns pengar inbetalda i ärendet och att de vill att jag ska komplettera min ansökan om verkställighet för att få pengarna utbetalda. Jag pratade med KFM idag men de kunde inte säga så mycket förutom att skulden är helt betald till dem. Jag har kollat med HD som är instansen som ska bevilja prövningstillstånd och det finns inget beslut. Ärendet har legat ungefär en månad hos dem och deras förväntade handläggningstid är 4-6 månader.

Någon här som har koll vad som händer med mitt ärende hos KFM nu, kommer pengarna att ligga hos dem till dess jag kan visa att domen vunnit laga kraft?

Någon vänlig själ här som har erfarenhet?
Citera
2026-01-06, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddaku
Jag har en fråga angående kronofogden där jag ansökt om verkställighet för tingsrättskostnader.

Hovrätten dömde till min fördel och motparten (svarande) skall plikta för mina kostnader med fasta belopp och ränta enligt beslutet.

Motparten har inte betalat frivilligt samtidigt som hon överklagat hovrättens beslut, alltså har inte domen vunnit laga kraft. Jag ser det dock som uteslutet att prövningstillstånd ges då det handlar om utdömande av vite enligt föräldrabalken.

I samråd med min advokat och deras administratör så ansökte jag om verkställighet vi KFM, skickade in dom och upplupen ränta enligt räntelagen.

Nu har jag fått ett meddelande från KFM att det finns pengar inbetalda i ärendet och att de vill att jag ska komplettera min ansökan om verkställighet för att få pengarna utbetalda. Jag pratade med KFM idag men de kunde inte säga så mycket förutom att skulden är helt betald till dem. Jag har kollat med HD som är instansen som ska bevilja prövningstillstånd och det finns inget beslut. Ärendet har legat ungefär en månad hos dem och deras förväntade handläggningstid är 4-6 månader.

Någon här som har koll vad som händer med mitt ärende hos KFM nu, kommer pengarna att ligga hos dem till dess jag kan visa att domen vunnit laga kraft?

Någon vänlig själ här som har erfarenhet?

Ja precis, det är det vanliga. Du kan få ut pengarna redan nu, om du ställer säkerhet (t ex borgen) men det är både krångligt och ovanligt. Lagstödet finns i 13 kap. 14 § p 1 utsökningsbalken
Citera
2026-01-06, 08:00
Medlem
Tack för svar!

Då får pengarna ligga kvar hos krm till HD meddelat att domen vunnit laga kraft. Bra med hänvisningen till lagstöd, ska läsa den nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Ja precis, det är det vanliga. Du kan få ut pengarna redan nu, om du ställer säkerhet (t ex borgen) men det är både krångligt och ovanligt. Lagstödet finns i 13 kap. 14 § p 1 utsökningsbalken
Citera
2026-01-11, 22:35
Medlem
Hej, har en nära anhörig jag misstänkte börjar spela igen, blånekar. Ringde kronofogden som sa att de inte har en aktuell skuld MEN har pågående ärenden som är påväg in, det tidigast var från 01-09-2025 så rätt längesen. Hur lång tid tar det innan en skuld går från inkasso och blir en aktiv skuld hos kronofogden? Tyckte det lät som rätt lång tid.
Citera
2026-01-20, 17:14
Medlem
Luderlappens avatar
Pone
Citera
2026-01-20, 17:35
Medlem
Luderlappens avatar
Ponera att någon anar att han ska få miljonskulder o vet att nu går allt åt helvete. Personen har pengar på banken, tar ut 100000 kr i kontanter under några månader i bankomat tills han fått ut alla 100k. Två månader senare går ärendet till kronofogden som kollar naturligtvis konto och frågar vad kontanterna används till.
Finns det nån rimlig förklaring annat än att man drabbats av depression och svarar att man supit upp pengarna, ätit på svindyr restaurang varje dag etc spelat på hästar.Men sanningen är att man gömt pengarna under madrassen
Vilka skäl använder man för att förklara kontant användningen?
Citera
2026-01-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luderlappen
Ponera att någon anar att han ska få miljonskulder o vet att nu går allt åt helvete. Personen har pengar på banken, tar ut 100000 kr i kontanter under några månader i bankomat tills han fått ut alla 100k. Två månader senare går ärendet till kronofogden som kollar naturligtvis konto och frågar vad kontanterna används till.
Finns det nån rimlig förklaring annat än att man drabbats av depression och svarar att man supit upp pengarna, ätit på svindyr restaurang varje dag etc spelat på hästar.Men sanningen är att man gömt pengarna under madrassen

Vad är det han måste förklara han får väl göra vad han vill med sina egna pengar.
Citera
2026-01-21, 23:27
Medlem
Han måste delges föreläggandena först och det kan ta tid om han inte svarar på handlingarna som skickas ut. Måste då sökas personligen och det gör att det kan dra ut på tiden, 6 månader upp till ett år är inte ovanligt, framförallt i storstäderna.
Citat:
Ursprungligen postat av knostertavlan
Hej, har en nära anhörig jag misstänkte börjar spela igen, blånekar. Ringde kronofogden som sa att de inte har en aktuell skuld MEN har pågående ärenden som är påväg in, det tidigast var från 01-09-2025 så rätt längesen. Hur lång tid tar det innan en skuld går från inkasso och blir en aktiv skuld hos kronofogden? Tyckte det lät som rätt lång tid.
Citera
2026-01-21, 23:30
Medlem
Det är endast i undantagsfall som Kronofogden begär att få ut ett kontoutdrag, och om så sker är det inte för att kontrollera antalet kontantuttag som gjorts, inte heller vart dessa pengar i så fall gått. Jag har kanske begärt ut kontoutdrag på 4-5 personer sammanlagt under 10 år i yrket.
Citat:
Ursprungligen postat av Luderlappen
Citera
2026-01-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Hypotetisk fråga

Kronofogden gör ett hembesök och upptäcker att han har många värdefulla ägodelar: en säng för 70 000 kr, kläder för 20 000 kr, samt diskmaskin, tvättmaskin, TV, VR-utrustning m.m. Det sammanlagda värdet uppskattas till cirka 150 000 kr.

Det är dock några detaljer som försvårar utmätning:

Kalle har broderat in sitt fullständiga namn med specialtråd på insidan av alla dyra kläder, på ett sätt som inte går att ta bort utan att förstöra plaggen.

Samtliga föremål är dessutom prydda med synliga hakkors, som inte går att avlägsna.

🧠 Frågeställning:
Skulle Kronofogden ändå se värde i dessa saker – trots att de inte är möjliga att sälja vidare via deras auktionskanaler?

Lite sent svar här men jag skulle säga att inget av det du räknar upp hade utmätts vid en bostadsförrättning. Diskmaskin och tvättmaskin kan vara fastighetstillbehör, alltså tillhöra hyresvärden. Begagnade möbler och kläder är svårt att sälja, finns ingen efterfrågan på den här typen av varor. Samma sak gäller begagnad elektronik. Specialsydda klädesplagg med inbroderade hakkors gör att målgruppen som skulle vara intresserad av ett sådant plagg minskar ytterligare.
Citera
2026-01-22, 00:06
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubenOlofsson
Lite sent svar här men jag skulle säga att inget av det du räknar upp hade utmätts vid en bostadsförrättning. Diskmaskin och tvättmaskin kan vara fastighetstillbehör, alltså tillhöra hyresvärden. Begagnade möbler och kläder är svårt att sälja, finns ingen efterfrågan på den här typen av varor. Samma sak gäller begagnad elektronik. Specialsydda klädesplagg med inbroderade hakkors gör att målgruppen som skulle vara intresserad av ett sådant plagg minskar ytterligare.

Dom kunde inte ta något från mig!

Så dom tog min pappa bil ( som aldrig haft skulder eller inkasso) för han parkerat på en parkering tillhörande någon med skulder.

Dvs ingen som brukat bilen.

Min pappa blev blåst på 200 k av myndigheten. Det är tacken för att jobba och slita 40 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in