2026-01-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastukramare
Ska man försöka timea menar du? Jag köpte när Ryssland invaderade Ukraina helt enkelt för att omvärlden blir med orolig. Du menar att det inte är värt att hålla SAAB i minst tio år?

Men jösses, köp Investor så får du allt gott i lagom portion.
Citera
2026-01-10, 01:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ska man försöka timea menar du? Jag köpte när Ryssland invaderade Ukraina helt enkelt för att omvärlden blir med orolig. Du menar att det inte är värt att hålla SAAB i minst tio år?
Jag gjorde samma, det var en no-brainer. Orderböckerna lär vara fortsatt överfulla sålänge Putin och Trump sitter vid makten.
Citera
2026-01-10, 02:59
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag gjorde samma, det var en no-brainer. Orderböckerna lär vara fortsatt överfulla sålänge Putin och Trump sitter vid makten.

Om Europa har någon som helst överlevnadsinstinkt så kommer orderböckerna vara överfulla även efter Putin och Trump. Vi ser en ändring i en världsordning som tjänat oss väl sedan WW2 men nu är det andra bullar. Europa måste bli en stor spelare i paritet med USA och Ryssland.

Med det sagt vet jag inte hur man ska värdera aktien, att bara gå på P/E fungerar inte riktigt om man blickar 10-20 år framåt.
Citera
2026-01-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
GLÖM för FAN inte att ta hem vinst på vägen upp! Det är dumma indexpengar, generösare fondbestämmelser, allmän oro i världen och amerikaner som köper SAAB till P/E 70 nu.

Det är ett fantastiskt bolag med fantastiska produkter men 1% yield prognostiserad 2027 är magstarkt.
Håller med om att ta hem lite av vinsten på väg upp. SAAB is still going strong.
Citera
2026-01-11, 09:49
Bannlyst
John Skogman blankar Saab "berädd att förlora allt - aktien ska ner". Enig med Skogman, bubblan spricker snart
de som går emot blankarna brukar få ångra sig.

https://omniekonomi.se/skogman-om-saab-beredd-att-forlora-allt-aktien-ska-ner/a/0pKQgJ
Senast redigerad av schangdobel 2026-01-11 kl. 09:51.
Citera
2026-01-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schangdobel
John Skogman blankar Saab "berädd att förlora allt - aktien ska ner". Enig med Skogman, bubblan spricker snart

https://omniekonomi.se/skogman-om-saab-beredd-att-forlora-allt-aktien-ska-ner/a/0pKQgJ
Vilken bubbla?
Citera
2026-01-11, 17:33
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schangdobel

Men vad bra att Skogman vet att aktien kommer att rasa. Om han blankar har han ju allt att vinna på att det faktiskt blir så. Ett litet egenintresse så att säga. En sak jag har lärt mig den hårda skolan är att inte lyssna på folk som har köp/sälj åsikter om enskilda aktier. Det blir sällan bra och lika korkat som senaste årets "pump and dump" aktier.

Jag har ingen aning om Saab är övervärderad eller inte. Det enda råd jag kan ge är att risksprida och ta hem en del vinst på aktier som snabbt ökar i värde.
Citera
2026-01-11, 17:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Tvärtom, tanken är att man skalar av då och då och tar hem lite vinst, eftersom ingen vet när aktiekursen har toppat. Om man försöker tajma toppen och maximera vinsten kommer man att misslyckas, och när nedgången kommer kan det gå fort och man kan gå miste om mycket av vinsten, i värsta fall hela.

Eller så skalar man av för att följa sin strategi som kan vara att inget enskilt innehav i portföljen får överstiga en viss nivå, t.ex. 5 eller 10 %.

Om du tror på aktien på sikt kan du naturligtvis behålla en del, samtidigt som du tar hem vinst. Har du ägt SAAB sen 2022 skulle du kunna sälja för ett belopp motsvarande grundplåten och ändå ha ett ansenligt belopp fortsatt investerat, i form av ren vinst.
Citera
2026-01-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tvärtom, tanken är att man skalar av då och då och tar hem lite vinst, eftersom ingen vet när aktiekursen har toppat. Om man försöker tajma toppen och maximera vinsten kommer man att misslyckas, och när nedgången kommer kan det gå fort och man kan gå miste om mycket av vinsten, i värsta fall hela.

Eller så skalar man av för att följa sin strategi som kan vara att inget enskilt innehav i portföljen får överstiga en viss nivå, t.ex. 5 eller 10 %.

Om du tror på aktien på sikt kan du naturligtvis behålla en del, samtidigt som du tar hem vinst. Har du ägt SAAB sen 2022 skulle du kunna sälja för ett belopp motsvarande grundplåten och ändå ha ett ansenligt belopp fortsatt investerat, i form av ren vinst.

Jaha, och vad ska du då göra med det kapital du då lösgjort om nu den aktien är en aktie som bara knallar på uppåt?
Ska du investera det lösgjorda kapitalet i sämre bolag eller...???
Investerar du igen i bolaget du nyss "tagit hem vinst i" så blir det en mindre del än den du sålt alltså ett tapp.
Jag har haft Investor och Volvo LV i typ 25 år och det har verkligen lönat sig.
Jag fortsätter med bara dessa två plus lite intressanta småposter i andra bolag trots att jag är 83 år gammal.
Citera
2026-01-11, 19:42
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jaha, och vad ska du då göra med det kapital du då lösgjort om nu den aktien är en aktie som bara knallar på uppåt?
Investerar du igen i bolaget du nyss "tagit hem vinst i" så blir det en mindre del än den du sålt alltså ett tapp.
Jag fortsätter med bara dessa två plus lite intressanta småposter i andra bolag trots att jag är 83 år gammal.

När ska du njuta av pengarna? I efterlivet?
Citera
2026-01-11, 20:08
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500

Men du har ju egentligen svarat på din egen fråga. Det handlar om att risksprida och inte ha alla ägg i samma korg. Du har Investor som består av äganden i en bukett av bolag. Du har Volvo LV och det har även jag. De tillverkar det bästa och sådana bolag kommer inte bli en raket men inte heller krascha. På samma sätt har jag Sandvik, SKF, Boliden och Trelleborg. Stabila företag som är världsledande.

Har man mycket i en aktie som rusar så är det logiskt att ta hem en del vinst och med det kapitalet risksprida. Men alla gör som dom vill. Det finns liksom inget rätt eller fel, folk är olika vad gäller riskbenägenhet.
Citera
2026-01-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
När ska du njuta av pengarna? I efterlivet?

Jag njuter hela tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in