2026-01-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Varför räknars inte COTS‑komponenter (Commercial Off‑The‑Shelf), som känsliga, om det kommer från rövar-landet USA? De räknas ju som känsliga om de tillverkas i Kina, i dagens dysfunktionella svenska försvar?

Commercial Off‑The‑Shelf (COTS) är förenklat sett kommersiellt tillgängliga produkter, inget specifikt av militär natur .
Citera
2026-01-06, 21:09
Medlem
Slackoffs avatar
Jag tycker det ser ut som att SAABs framtid inte främst är Gripen.

Citat:
Gripen är dock långt ifrån Saabs mest lönsamma produkt. I det tredje kvartalet lyfte bolaget självt fram den starka utvecklingen inom Dynamics och Surveillance som förklaringen till det förbättrade rörelseresultatet.

Överlägset högst rörelsemarginal finns i Dynamics. Under kvartalet nådde affärsområdet en rörelsemarginal på 19,3 procent, jämfört med 4,8 procent för Aeronautics (där Gripen ligger).

https://efn.se/saabs-verkliga-kassako-enheten-som-slar-gripen
Citera
2026-01-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Nej, självklart inte men frågan är väl om SAAB har kapaciteten att leverera i tid?
Menar du att de andra vapenbolagen alltid levererar i tid?
Citera
2026-01-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Menar du att de andra vapenbolagen alltid levererar i tid?
Förmodligen inte, men tråden handlar om SAAB och deras kapacitet.
Citera
2026-01-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Förmodligen inte, men tråden handlar om SAAB och deras kapacitet.
Så du förstår problemet med leveranstider för bolag inom försvarssektorn. Varför skulle det vara annorlunda för SAAB?
Citera
2026-01-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Så du förstår problemet med leveranstider för bolag inom försvarssektorn. Varför skulle det vara annorlunda för SAAB?
Alla bolag inom försvarssektorn har nog leveransproblem. Konstigt vore annars med denna enorma utveckling den senaste tiden. Som jag skrev tidigare, det är angenäma problem och vad som står på sista raden får tiden helt enkelt utvisa.
Citera
2026-01-08, 10:11
Medlem
Tearsinrains avatar
Har man missat tåget? Jag hade dilemma ifall jag skulle sätta in en större eller mindre summa i Saab och det slutade med tyvärr att jag tog den mindre summan för någon månad sedan. Sedan sjönk priset till typ 455 kr per aktie tror jag det var ungefär och då hade jag bestämt mig för att sätta in den här större summan igen men självklart så glömde jag bort det och har glömt bort fram tills nu när jag ser att priset har ökat enormt sedan dess. Ja så helt enkelt är det köpläge nu eller inte?
Citera
2026-01-08, 12:36
Medlem
Funderar att köpa Saab och hålla den långsiktigt?

Vad tror ni? Känns som upprustningen av Sverige och Europa kommer fortsätta några år till.
Citera
2026-01-08, 13:13
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Funderar att köpa Saab och hålla den långsiktigt?

Vad tror ni? Känns som upprustningen av Sverige och Europa kommer fortsätta några år till.

Måste fortsätta i minst 35 år med nuvarande värdering.
Citera
2026-01-08, 13:33
Bannlyst
Saab-aktien börjar påminna om tulpanerna i Holland...
Citera
2026-01-09, 14:56
Medlem
GLÖM för FAN inte att ta hem vinst på vägen upp! Det är dumma indexpengar, generösare fondbestämmelser, allmän oro i världen och amerikaner som köper SAAB till P/E 70 nu.

Det är ett fantastiskt bolag med fantastiska produkter men 1% yield prognostiserad 2027 är magstarkt.
Citera
2026-01-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
GLÖM för FAN inte att ta hem vinst på vägen upp! Det är dumma indexpengar, generösare fondbestämmelser, allmän oro i världen och amerikaner som köper SAAB till P/E 70 nu.

Det är ett fantastiskt bolag med fantastiska produkter men 1% yield prognostiserad 2027 är magstarkt.

Ska man försöka timea menar du? Jag köpte när Ryssland invaderade Ukraina helt enkelt för att omvärlden blir med orolig. Du menar att det inte är värt att hålla SAAB i minst tio år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in