Citat:
Ursprungligen postat av
aina08
Har en Qlima luftvärmepump i mitt garage på 50 kvm.
Den är några år men har används väldigt sällan då jag försökt hålla ner totala elkostnaderna och jag sällan är i garaget.
Den körs mest nån timme innan man ska göra nåt i garaget.
Brukar tex köra den ett par timmar på 30 grader under hösten för att få lagom värme för någon timmes meckande osv.
Märkte nu att den knappt värmer.
Gissar att den max levererar 10 grader, om ens det. Kör man 30 grader en heldag får jag kanske upp 8-10 grader i garaget när det är ca nollan ute.
Nu när det är svinkallt ute är det helt meningslöst att köra den och har nollan där inne.
Har testat både Auto och Värme -läge. Även avfuktning.
Fläkten snurrar på utedelen, den stannar upp och frostar (eller vad den brukar göra) och allt är normalt. Men reagerar på att det inte är någon is under som det brukar vara när det är kallt ute.
Är väl ett slutet system, eller kan medlet i pumpen ha läckt ut?
Vad kan annars vara fel?
Är det nåt man kan göra?
Hur kallt är det där du bor?
Billigare värmepumpar får sämre effekt redan när temperaturen kryper under 0. min kompis i Skåne har en mitsubishi split (tre innedelar, en utedel), vid några minus måste han komplettera med el- eller gasolvärme.
Luft-luft värmepumpar ger mindre värme när temperaturen sjunker, de fungerar inte som en elvärmare med konstant effekt.
Dessutom, 50m² kräver en del värme beroende på utetemperaturen, hur byggnaden är isolerad.
Är du sällan i garaget och bara håller frostfritt räcker det med en byggfläkt, om du har 400V uttag förstås.