2026-01-10, 20:04
Medlem
aina08s avatar
Har en Qlima luftvärmepump i mitt garage på 50 kvm.
Den är några år men har används väldigt sällan då jag försökt hålla ner totala elkostnaderna och jag sällan är i garaget.
Den körs mest nån timme innan man ska göra nåt i garaget.
Brukar tex köra den ett par timmar på 30 grader under hösten för att få lagom värme för någon timmes meckande osv.

Märkte nu att den knappt värmer.
Gissar att den max levererar 10 grader, om ens det. Kör man 30 grader en heldag får jag kanske upp 8-10 grader i garaget när det är ca nollan ute.
Nu när det är svinkallt ute är det helt meningslöst att köra den och har nollan där inne.

Har testat både Auto och Värme -läge. Även avfuktning.
Fläkten snurrar på utedelen, den stannar upp och frostar (eller vad den brukar göra) och allt är normalt. Men reagerar på att det inte är någon is under som det brukar vara när det är kallt ute.

Är väl ett slutet system, eller kan medlet i pumpen ha läckt ut?
Vad kan annars vara fel?
Är det nåt man kan göra?
Citera
2026-01-10, 20:20
Medlem
Enterprises avatar
Har du kollat luftfiltret i innedelen?
Prova att dammsuga det noggrannt.
Citera
2026-01-10, 20:38
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Säkert ett mindre läkage, du lär ringa till någon som kan med värmepumpar att de letar efter läkaget, samt fyller på med ny vätska.
Citera
2026-01-10, 20:57
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Den är några år men har används väldigt sällan då jag försökt hålla ner totala elkostnaderna och jag sällan är i garaget.
Brukar tex köra den ett par timmar på 30 grader under hösten för att få lagom värme för någon timmes meckande osv.

Gissar att den max levererar 10 grader, om ens det. Kör man 30 grader en heldag får jag kanske upp 8-10 grader i garaget när det är ca nollan ute.
Nu när det är svinkallt ute är det helt meningslöst att köra den och har nollan där inne.

Fläkten snurrar på utedelen, den stannar upp och frostar (eller vad den brukar göra) och allt är normalt. Men reagerar på att det inte är någon is under som det brukar vara när det är kallt ute.

Vad kan annars vara fel?
Är det nåt man kan göra?

Hur kallt är det där du bor?

Billigare värmepumpar får sämre effekt redan när temperaturen kryper under 0. min kompis i Skåne har en mitsubishi split (tre innedelar, en utedel), vid några minus måste han komplettera med el- eller gasolvärme.
Luft-luft värmepumpar ger mindre värme när temperaturen sjunker, de fungerar inte som en elvärmare med konstant effekt.

Dessutom, 50m² kräver en del värme beroende på utetemperaturen, hur byggnaden är isolerad.

Är du sällan i garaget och bara håller frostfritt räcker det med en byggfläkt, om du har 400V uttag förstås.
Citera
2026-01-10, 21:07
Medlem
NyaHenriksss avatar
En värmepump är inte optimal för snabb uppvärmning när det är så här kallt ute. När den värmer så isar utedelen igen och den måste avfrosta, då använder den innevärmen som inte hunnit bli så hög.
Jag hade satsat på en gasolkamin för snabb uppvärmning och sedan använt värmepumpen när du fått upp värmen till önskad temperatur.
Citera
2026-01-10, 21:17
Medlem
blobben!!!s avatar
Låter som att kylmedlet har läck ut. Be någon läcksöka och fylla på den så borde det bli bra igen. Du kanske till och med skall låta den stå och köpa dig en vanlig värmefläkt. Du vinner inte mycket på att använda en värmepump för att värma upp någon timme här och där.
Citera
2026-01-10, 21:27
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Vad kan annars vara fel?
Är det nåt man kan göra?

Att inget vatten droppat från den och sen frusit, betyder att den inte fungerar som den ska.
Utvinner den värme från luften till cirkulations systemet bildas alltid fukt/is på utedelen.
Är slutet system men kan ändå ha läkt ur systemet, samma som i bil med en dålig AC.
Men om det lönar sig låta kyltekniker fylla på i en äldre luftvärmepump vete 17.
Är det till garaget så köp istället en ny, billigt och med garanti.
(DF läge bruka ändå gå igång per automatik ibland fast utedelen inte meddelat att det behövs)
Citera
2026-01-10, 21:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Låter som att kylmedlet har läck ut. Be någon läcksöka och fylla på den så borde det bli bra igen. Du kanske till och med skall låta den stå och köpa dig en vanlig värmefläkt. Du vinner inte mycket på att använda en värmepump för att värma upp någon timme här och där.

Antar det. TS berättade inte något om pumpens ålder heller. Vilken pump var det, det finns små, halvstora, jättestora. I Kiruna är det 30-40 minus, i Malmö är det -5. Han/hon berättade inte det heller.

Jag erfar här i Göteborg att en bra pump räcker i tio år, knappast mer. Oftast mindre, kanske 8 om man har otur. (Har haft pumpar typ 35 år.) Hans/hennes pump har jag ingen aning om, kina-märke?
Citera
2026-01-10, 22:07
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Antar det. TS berättade inte något om pumpens ålder heller. Vilken pump var det, det finns små, halvstora, jättestora. I Kiruna är det 30-40 minus, i Malmö är det -5. Han/hon berättade inte det heller.

Jag erfar här i Göteborg att en bra pump räcker i tio år, knappast mer. Oftast mindre, kanske 8 om man har otur. (Har haft pumpar typ 35 år.) Hans/hennes pump har jag ingen aning om, kina-märke?
Qlima är en bättre Kinapump. Till och med den billigaste kinapumpen från temu brukar klara ner till -15. Qlima klarar -25. Får han inte upp värmen vid noll grader så är det knappast modellen. Dessutom verkar det ha funkat tidigare. Eftersom den fortfarande ger viss värme så låter det som kylmedel. Skulle gissa att TS köpte den från Jula som tidigare sålde Qlima. En Qlima är så billig att man med gott samvete kan byta ut den om den är "några år". Av de som jag har sett/installerat så håller de ändå förvånansvärt bra om man inte slarvar med installationen.
Citera
2026-01-10, 22:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Qlima är en bättre Kinapump. Till och med den billigaste kinapumpen från temu brukar klara ner till -15. Qlima klarar -25. Får han inte upp värmen vid noll grader så är det knappast modellen. Dessutom verkar det ha funkat tidigare. Eftersom den fortfarande ger viss värme så låter det som kylmedel. Skulle gissa att TS köpte den från Jula som tidigare sålde Qlima. En Qlima är så billig att man med gott samvete kan byta ut den om den är "några år". Av de som jag har sett/installerat så håller de ändå förvånansvärt bra om man inte slarvar med installationen.

I så fall så är den typ 15 år gammal. (Jula-pumpen). Då är den garanterat slut.
Citera
2026-01-10, 23:38
Medlem
Kommer det varm luft från den? Om det gör de då värmer det och är ingen läcka.

Ha aldrig den på auto om tanken är värme, då kyler den ner om temperaturen går över det inställda.

Det är kallt nu, så kanske svårt för den att få upp till 30 grader och den jobbar onödigt hårt. Sätt in på 20-22.

En luft luft gillar faktiskt bättre när det är höga minus grader och torr i luften än när det hög luftfuktighet och tempen ligger nära 0 som det gör i skåne. Min toppmodell daikin avfrostade varje timme igår i skåne. Idag är de -7 här och 0 blåst och den ha inte stannat och avfrosta sig en enda gång.
Citera
2026-01-11, 03:37
Medlem
killawifes avatar
Då det är en Qlima så är den nog kass då de har rätt kort livslängd. Köp en ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in