2026-01-11, 04:32
Avstängd
Kylmedlet har nog läckt.
Citera
2026-01-11, 07:30
Medlem
Pilsnerologs avatar
Inte konstigt att den pajjat om du sällan använder den, men när du väl ska använda den så kör du den på max. Gör likadant med en bil liksom.
Luftvärmepumpar gillar att vara igång, kör din nästa på underhållsläge typ 12-16 grader, är ditt garage någorlunda isolerat kommer du knappt märka någon skillnad förbrukningsmässigt.
Senast redigerad av Pilsnerolog 2026-01-11 kl. 08:24.
Citera
2026-01-11, 07:56
Bannlyst
Clima brukar ha snabbkopplingar på anslutngarna. Dom är ökända för att läcka köldmedium. Den värmer lite skriver du. Så det troligaste är att den läckt ut köldmedia.
Köp en annan billig värmepump utan snabbkopplingar.
Citera
2026-01-11, 09:48
Medlem
Finns det inga felkoder?
Antingen att någon lampa blinkar ett visst antal blink eller en siffra i någon display?
Citera
2026-01-11, 10:20
Medlem
eldrattans avatar
Det borde gå att köpa köldmedel själv och fylla på? Står det vad det är för köldmedel? Annars finns det säkert något som går att blanda med. Ett stalltips brukar vara ju äldre köldmedel desto effektivare.
Citera
2026-01-11, 13:56
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I så fall så är den typ 15 år gammal. (Jula-pumpen). Då är den garanterat slut.
Jula har fortfarande Qlima så den kan lika gärna vara 1 år.
Citera
2026-01-11, 17:48
Medlem
aina08s avatar
Oj va skriver

Den är ca 10 år gammal och köpt på Jula. En av dom billigare (men priset varierade efter antal kvm den skulle värma) och min skulle klara runt 70-80 kvm, om jag mins rätt).

Den har som sagt inte använts mycket på senaste åren mer än sporadiskt. Då har det inte varit några problem att köra den på max för att värma upp fort och sen låtit den gå medan man varit i garaget, kanske 4-5 timmar totalt. Man har då känt att det är 30 grader (alltså riktigt varm luft) som kommer men det har å andra sidan inte varit svinkallt ute.

När den använts på vintern har den klarat att leverera rätt grader inne (+/- 1 till 2 grader) upp till närmare -20 ute så den har varit bra.
Hörde även en person som arbetat mycket utomlands att deras företag ofta köpte Qlima både för värme i kalla länder och även som AC i afrikanska länder när dom arbetat och dom gick bra i många många år.
Så visst är det inte ett premiummärke men bara för att det är från Jula behöver de heller inte vara skräp.

Jag körde den på 30 grader men fick max 8-10 grader inne. Då var det ca -7 till -8 ute.
Under natten har jag låtit den stått på och det blir inte varmare inne, men ute har det varit ner till -17.
Under hela dagen idag har jag haft den på 22 och tycker att det känns som det kommer mer varmluft nu, men som 22 än de kanske 10 som kom när jag hade den på 30, men det är fortfarande 10 inne, men fortfarande riktigt kallt ute.
Ökade nu till 25 och ska testa under kvällen och se vad det blir innan natten eller till i morgon.

Kör den på Värme (solen).
Pumpen låter som den brukar, stannar för avfrostning som den brukar (ganska ofta) men märker inte att det kommer ut något vatten ute och utedelen blir inte så isig som den brukar, men det kanske är för att den stått på kort tid (bara ett par dagar).
Har även kollat filtret på innedelen och den va knappt skitig alls. Inget som skulle hindra nåt.

Jag köpte den för att den var billigare och bara skulle användas i garaget.
Hade en kompis som var auktoriserad och installerade den åt mig men vem som helst hade kunna gjort det så allt är förfyllt osv.
Köper man idag är det dyrare med installation än själva pumpen och inget jag vill lägga pengar på just nu.

Edit: Sedan flera år är den första siffran som visar graderna på själva innedelen halvtrasig, men inga felkoder.
Citera
2026-01-11, 22:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Jula har fortfarande Qlima så den kan lika gärna vara 1 år.

Då ska TS kontakta Jula, alltså för att få service.

De gamla pumparna som var typ 15 år, hade "förladdade slangar" som man kunde koppla in själv. Det blev "olagliga" efter ett år typ. Man måste ha en installatör som har "legitimering" numera.
Citera
2026-01-12, 00:49
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då ska TS kontakta Jula, alltså för att få service.

De gamla pumparna som var typ 15 år, hade "förladdade slangar" som man kunde koppla in själv. Det blev "olagliga" efter ett år typ. Man måste ha en installatör som har "legitimering" numera.
Jag skrev ett längre svar ovan men det är som du säger krav på auktoriserad installatör, och så var det även när jag köpte. Dock lyckades jag avboka den Jula rekommenderade (dom hade sammarbete med någon firma i mitt län) och fick gratis installation av en egen installatör.
Även min pump var förfylld med snabbkopplingar.
Citera
2026-01-12, 01:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag skrev ett längre svar ovan men det är som du säger krav på auktoriserad installatör, och så var det även när jag köpte. Dock lyckades jag avboka den Jula rekommenderade (dom hade sammarbete med någon firma i mitt län) och fick gratis installation av en egen installatör.
Även min pump var förfylld med snabbkopplingar.

Hur gammal är pumpen då?
Citera
2026-01-12, 05:17
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-tuta
Clima brukar ha snabbkopplingar på anslutngarna. Dom är ökända för att läcka köldmedium. Den värmer lite skriver du. Så det troligaste är att den läckt ut köldmedia.
Köp en annan billig värmepump utan snabbkopplingar.

Vi sålde dessa pumpar med snabbkoppling på mitt förra jobb. Snabbkopplingarna var speccade att läcka MAX 0.4% köldmedel/år. Var har du hört att de ska vara ökända för att läcka? För de tekniker jag pratat med har sagt att det sällan är ett problem.
Citera
2026-01-12, 05:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Oj va skriver

Den är ca 10 år gammal och köpt på Jula. En av dom billigare (men priset varierade efter antal kvm den skulle värma) och min skulle klara runt 70-80 kvm, om jag mins rätt).

Den har som sagt inte använts mycket på senaste åren mer än sporadiskt. Då har det inte varit några problem att köra den på max för att värma upp fort och sen låtit den gå medan man varit i garaget, kanske 4-5 timmar totalt. Man har då känt att det är 30 grader (alltså riktigt varm luft) som kommer men det har å andra sidan inte varit svinkallt ute.

När den använts på vintern har den klarat att leverera rätt grader inne (+/- 1 till 2 grader) upp till närmare -20 ute så den har varit bra.
Hörde även en person som arbetat mycket utomlands att deras företag ofta köpte Qlima både för värme i kalla länder och även som AC i afrikanska länder när dom arbetat och dom gick bra i många många år.
Så visst är det inte ett premiummärke men bara för att det är från Jula behöver de heller inte vara skräp.

Jag körde den på 30 grader men fick max 8-10 grader inne. Då var det ca -7 till -8 ute.
Under natten har jag låtit den stått på och det blir inte varmare inne, men ute har det varit ner till -17.
Under hela dagen idag har jag haft den på 22 och tycker att det känns som det kommer mer varmluft nu, men som 22 än de kanske 10 som kom när jag hade den på 30, men det är fortfarande 10 inne, men fortfarande riktigt kallt ute.
Ökade nu till 25 och ska testa under kvällen och se vad det blir innan natten eller till i morgon.

Kör den på Värme (solen).
Pumpen låter som den brukar, stannar för avfrostning som den brukar (ganska ofta) men märker inte att det kommer ut något vatten ute och utedelen blir inte så isig som den brukar, men det kanske är för att den stått på kort tid (bara ett par dagar).
Har även kollat filtret på innedelen och den va knappt skitig alls. Inget som skulle hindra nåt.

Jag köpte den för att den var billigare och bara skulle användas i garaget.
Hade en kompis som var auktoriserad och installerade den åt mig men vem som helst hade kunna gjort det så allt är förfyllt osv.
Köper man idag är det dyrare med installation än själva pumpen och inget jag vill lägga pengar på just nu.

Edit: Sedan flera år är den första siffran som visar graderna på själva innedelen halvtrasig, men inga felkoder.

En luftvärmepump håller max 10 år. Men be din kompis fylla på den. De mår bäst att gå 24/7 annars läcker de gärna …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in