Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
"Invasionen" skedde 2022 så vitt jag vet? Det du pratar om är väl att Ryssland har hjälpt utbrytarrepublikerna militärt i viss mån, innan dess. Det pågick ju ett inbördeskrig. Om vi hade gjort samma sak på annat håll, så skulle vi kalla det för att stödja deras frihetskamp.
Så du tror någon NATO expansion inte låg i korten redan 2014? Det bara uppstod som ett spontant krav ur folkdjupet pga "Russia bad", och fångades upp av en kokainsnortande burleskskådespelare som spelat president i TV och sen fick för sig att bli president på riktigt. Ok min vän, vi säger så.
Jag vet inte hur du har lyckats missa att Ryssland invaderade Krim i februari 2014. Det trodde jag var allmän kännedom till och med bland de nyhetsresistenta delarna av befolkningen.
Nato var aldrig en fråga i Ukraina 2013. Om du tror det måste du belägga det med någon sorts källa. Det var EU allting handlade om. Och det var ukrainskt EU-medlemskap som Ryssland var berett att gå i ekonomiskt krig för och sedermera även militärt krig.
Citat:
Man kan ju vända på frågan också.
Om ryssarna var villiga, skulle vi skriva under på den premissen? För det skulle ju definitivt hindra oss från att bidra med "boots on the ground" i Ukraina.
Vi kan skriva under papper på att himlen är blå också. Jag är defintitivt för. Om inte annat är det till fördel för svensk pappersindustri att vi skriver på papper för att det är roligt att skriva.
Och givetvis skulle det inte hindra oss från att skicka trupper till Ukraina. Hur kan du ens tro något sådant? Eller menar du att Ryssland skulle förklara krig mot oss för att det självständiga och suveräna landet Ukraina bjuder in oss att skicka trupper dit? Det kan förstås hända. Men då erkänner du ju att vi ska kapitulera för ryska krav, vilket var precis vad du förnekade för några inlägg sedan.